Blijft de vraag waar mijn Etrex 30 dan het hoogteprofiel op baseert dat ik nu zie. Vanuit Dordrecht even een route gemaakt ergens in de Ardennen. Mét hoogteprofiel. Op OFM.De tovenaar schreef:Op de pc wordt de hoogtegrafiek ahv de hoogtelijnen berekend. Dat kan op de GPS echter niet dus met de OFM zonder DEM kaart lukt dat niet op je GPS. Een DEM kaart herken je verder ook aan het schaduwreliëf.
Vroegûh, voor OFM, gebruikte ik Open MTB Map van Felix X. Hier moest ik een script uitvoeren om DEM data aan de kaart toe te voegen. Ik meen me te herinneren dat dit een auteursrechtelijke beperking was waarom Felix dit niet zelf aan de kaart mocht toevoegen. Zelf mag een gebruiker dat wel doenDe tovenaar schreef:Mocht je overigens het geheime Garmin recept weten om een DEM kaart te maken dan hou ik me van harte aanbevolen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik heb hier te weinig WIFI bandbreedte om het nu op te zoeken (of gewoon geen zin), maar het script en de data zouden op OMM te vinden moeten zijn.
Bij de molshopen in Engeland suggereerde OFM ten onrechte dat we geen molshopen zouden tegenkomen. Meestal blijf je binnen de bandbreedte van twee hoogtelijnen. Maar... je bent dan wel de hele dag aan het klimmen. Vermoeiender dan Zwitserland.De tovenaar schreef:De hoogtelijnen van de BNL kaart zijn om de 5 meter, die van Europa om de 25m om ruimte te besparen. In de Alpen is het niet zo relevant om om de 5 meter een hoogtelijn te hebben, dat vervuilt alleen het kaartbeeld. In Nederland is het wel leuk om te weten of je een molshoop op moet fietsen, maar meer ook niet
Overigens vonden wij juist in Engeland het nut van het nog af te leggen hoogteprofiel (dashboard) teleurstellend. Anke heeft mij op een gegeven moment zelfs gesommeerd dat dashboard te verwijderen. De hoogte van de - volgende - molshoop varieert namelijk continue. In mijn herinnering bijvoorbeeld tussen 160 en 240 meter, terwijl 200 meter correct is.
Extrapoleert Garmin op basis van hoogtelijn volgens de kaart en de hoogte volgens de hoogtemeter? En als deze laatste fluctueert, fluctueert dan ook de te verwachten aankomsthoogte?
Of heeft dit ook te maken met de afstand tussen de hoogtemeters op OFM in combinatie met de geringe hoogte van de molshopen? En dus een relatief grote foutenmarge?