Additionally, paste this code immediately after the opening tag: garmin etrex 20 of 30 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

garmin etrex 20 of 30

De tovenaar schreef:Op de pc wordt de hoogtegrafiek ahv de hoogtelijnen berekend. Dat kan op de GPS echter niet dus met de OFM zonder DEM kaart lukt dat niet op je GPS. Een DEM kaart herken je verder ook aan het schaduwreliëf.
Blijft de vraag waar mijn Etrex 30 dan het hoogteprofiel op baseert dat ik nu zie. Vanuit Dordrecht even een route gemaakt ergens in de Ardennen. Mét hoogteprofiel. Op OFM.
De tovenaar schreef:Mocht je overigens het geheime Garmin recept weten om een DEM kaart te maken dan hou ik me van harte aanbevolen.
Vroegûh, voor OFM, gebruikte ik Open MTB Map van Felix X. Hier moest ik een script uitvoeren om DEM data aan de kaart toe te voegen. Ik meen me te herinneren dat dit een auteursrechtelijke beperking was waarom Felix dit niet zelf aan de kaart mocht toevoegen. Zelf mag een gebruiker dat wel doen :wink:
Ik heb hier te weinig WIFI bandbreedte om het nu op te zoeken (of gewoon geen zin), maar het script en de data zouden op OMM te vinden moeten zijn.
De tovenaar schreef:De hoogtelijnen van de BNL kaart zijn om de 5 meter, die van Europa om de 25m om ruimte te besparen. In de Alpen is het niet zo relevant om om de 5 meter een hoogtelijn te hebben, dat vervuilt alleen het kaartbeeld. In Nederland is het wel leuk om te weten of je een molshoop op moet fietsen, maar meer ook niet :wink:
Bij de molshopen in Engeland suggereerde OFM ten onrechte dat we geen molshopen zouden tegenkomen. Meestal blijf je binnen de bandbreedte van twee hoogtelijnen. Maar... je bent dan wel de hele dag aan het klimmen. Vermoeiender dan Zwitserland.

Overigens vonden wij juist in Engeland het nut van het nog af te leggen hoogteprofiel (dashboard) teleurstellend. Anke heeft mij op een gegeven moment zelfs gesommeerd dat dashboard te verwijderen. De hoogte van de - volgende - molshoop varieert namelijk continue. In mijn herinnering bijvoorbeeld tussen 160 en 240 meter, terwijl 200 meter correct is.
Extrapoleert Garmin op basis van hoogtelijn volgens de kaart en de hoogte volgens de hoogtemeter? En als deze laatste fluctueert, fluctueert dan ook de te verwachten aankomsthoogte?
Of heeft dit ook te maken met de afstand tussen de hoogtemeters op OFM in combinatie met de geringe hoogte van de molshopen? En dus een relatief grote foutenmarge?
ankeric schreef:Blijft de vraag waar mijn Etrex 30 dan het hoogteprofiel op baseert dat ik nu zie. Vanuit Dordrecht even een route gemaakt ergens in de Ardennen. Mét hoogteprofiel. Op OFM.
Jouw Etrex 30 heeft een Worldwide DEM basemap...
Vroegûh, voor OFM, gebruikte ik Open MTB Map van Felix X. Hier moest ik een script uitvoeren om DEM data aan de kaart toe te voegen. Ik meen me te herinneren dat dit een auteursrechtelijke beperking was waarom Felix dit niet zelf aan de kaart mocht toevoegen. Zelf mag een gebruiker dat wel doen
Zo doet ie dat nog steeds. Maar hij bedoelt hoogtelijnen, en die wil hij nog steeds niet integreren want denkt dat het in strijd is met de licentievoorwaarden (wat het niet is). Toch levert hij ze samen in één kaart, beetje hypocriet is dat wel ja.
DEM data aan een kaart toevoegen dat kan alleen mbv offciele Garmin software en die is vrij prijzig. De enige gratis kaart die dat wel heeft is die van openmaps.eu maar de vraag is hoe legaal die data is.
Overigens vonden wij juist in Engeland het nut van het nog af te leggen hoogteprofiel (dashboard) teleurstellend. Anke heeft mij op een gegeven moment zelfs gesommeerd dat dashboard te verwijderen. De hoogte van de molshoop varieert namelijk continue.
Klopt, de standaard Worldwide DEM basemap op je GPS is behoorlijk onnauwkeurig. Een betere hoogtekaart is de Topo kaart Recreational Map Europe, die op oa de Oregon T modellen wordt geleverd. Zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=289002
Voor de aardigheid:
Vorige week heb ik als proefje mijn Etrex 30 meegenomen in een vliegtuig. De klim naar 12 km duurde iets meer dan 20 minuten. De hoogtemeter van de Garmin deed er meer dan 1,5 uur over om deze hoogte te bereiken. Niet dat wij (althans ik) in deze tijd 12 km kunnen klimmen maar het verbaasde mij een beetje dat de GPS zo achter liep. Daling hetzelfde verhaal. Garmin gaf nog kilometers hoog aan terwijl wij al geland waren. De koers en snelheid (850 km/u) bijhouden was geen probleem voor 'm.
EGNOS stond aan, WAAS stond uit, misschien heeft dat er nog iets mee te maken.
De tovenaar schreef:Klopt, de standaard Worldwide DEM basemap op je GPS is behoorlijk onnauwkeurig.
Onnauwkeurig geloof ik meteen. Maar onnauwkeurig is iets anders dan continue fluctueren... Anke zit nu naast me opnieuw kwaad te worden: "iedere keer als ik keek gaf dat ding weer een andere aankomsthoogte aan".

Of ander oude doos verhaal (Etrex Vista HCx): we vertrekken op 300 meter, het weer slaat om en we eindigen op 900 meter hoogte. Totaal aantal hoogtemeters is minder dan 600 meter. Volgens Garmin. Correct zou zijn ongeveer 1000 meter.

Barometrische hoogtemeter: leuk, grappig, mits je het ding niet al te serieus neemt.
ankeric schreef:Onnauwkeurig geloof ik meteen. Maar onnauwkeurig is iets anders dan continue fluctueren... Anke zit nu naast me opnieuw kwaad te worden: "iedere keer als ik keek gaf dat ding weer een andere aankomsthoogte aan".
Heel herkenbaar, soms dacht ik nog 100 m te moeten klimmen en dan was ik al boven :D - of omgekeerd :x
Maar nog even los van de discussie over de hoogtemeter, zouden jullie Wim de eTrex 20/30 aanraden gezien de firmware problemen? Ik alleen als hij tracks gebruikt om te navigeren.
Volgens Egbert is er wel een stabielere firmware (2.8 ) maar om nu een nieuw toestel meteen te moeten gaan downgraden, dat lijkt me niet echt de bedoeling. Het ding moet het gewoon doen, punt. Dus eigenlijk zou ik adviseren ga voor de Dakota 20 (met een goede kantelbare houder, want het enigste minpunt is de mindere afleesbaarheid van het scherm onder bepaalde schaduwrijke omstandigheden).
De tovenaar schreef: Dus eigenlijk zou ik adviseren ga voor de Dakota 20 (met een goede kantelbare houder, want het enigste minpunt is de mindere afleesbaarheid van het scherm onder bepaalde schaduwrijke omstandigheden).
scherm met opstaand randje waar modder in blijft staan
-veel-hoger stroomverbruik
m-gineering schreef: scherm met opstaand randje waar modder in blijft staan
-veel-hoger stroomverbruik
Dat opstaande randje zorgt er wel voor dat het scherm niet wordt beschadigd als het ding op de grond valt. Van modder heb ik nog nooit last van gehad.
Het stroomverbruik is iets hoger dan mijn oude Etrex, ik denk dat het een setje extra batterijen opladen per week scheelt.

Het belangrijkste verschil is de bediening, touchscreen vs m.i. onhandig en niet intuitief gepiel met het pookje. :x
De tovenaar schreef:
m-gineering schreef: scherm met opstaand randje waar modder in blijft staan
-veel-hoger stroomverbruik
Dat opstaande randje zorgt er wel voor dat het scherm niet wordt beschadigd als het ding op de grond valt. Van modder heb ik nog nooit last van gehad.
Het stroomverbruik is iets hoger dan mijn oude Etrex, ik denk dat het een setje extra batterijen opladen per week scheelt.

Het belangrijkste verschil is de bediening, touchscreen vs m.i. onhandig en niet intuitief gepiel met het pookje. :x
Een regenachtige off-road tocht over bospaadjes en je weet het randje op de juiste manier te waarderen. Met een bidon kun je het scherm afspoelen, maar dat kost wel water

Met mijn batterijen deed een dakota het bij mij krap een dag, een Etrex (waar je nauwelijk backlight nodig hebt om wat te zien) doet het dagen

De ontwikkelaars van de software en de constructeur van het pookje mogen als eerste tegen de muur als de revolutie komt!
Dakota:
-Opstaande rand vind ik vooral lastig als het regent, kaartlezen door een laagje water is minder handig (maar nog wel te doen). Modder went wel, gewoon af en toe scherm afvegen/afblazen als het vol zit (1x per dag oid). En rand geeft inderdaad een veilig gevoel mbt vallen e.d.
-Scherm is minder goed afleesbaar in de schaduw (behalve als je de achtergrondverlichting op hoog zet), of in vergelijkbare situaties zoals regen met een donkere lucht. Oplosbaar door gps te kantelen (of je hoofd natuurlijk). Ik kantel mijn hoofd en vind het allemaal wel meevallen.
-Met verstandig gebruik (o.a. geen achtergrondverlichting) gaat de Dakota bij mij 16 uur = 2-3 dagen mee op een route (met 3 jaar oude Eneloop batterijen), track nog iets langer. Batterijverbruik is dus hoger dan Etrex maar voor mij nog te overzien.

Touchscreen vind ik erg handig.
Erg interessant dit topic. Dat gedoe met die slechte firmware vertelt men niet bij Waypoint. Zelf heb ik net de etrex30 gekocht. Vond het makkelijk om met de knopjes aan de zijkant snel in te kunnen zoomen en uit te zoomen (zoals ik gewend was). Het pookje gebuik je ook weer niet zo vaak...En de betere afleesbaarheid. Dat was nu 1 van de belangrijke punten. En met een zonnebril op, en de gang er in met het fietsen, is dat wel belangrijk. Dus heb ik ook een naafdynamo aangeschaft om continu de gps te kunnen voeden en het scherm op volle sterkte te kunnnen houden.
Tsja....en dan is de Oregon 600 of 600t ook wel interessant vanwege de accu die opgeladen kan worden door de naafdynamo. Is die vol, dan kun je je telefoontje e.d. opladen. Maar hoe het dan weer met de firmware zit.....
afijn, dat gaat alweer wat buiten dit topic van Wim. En de prijs verdubbelt... :cry:

En de temperatuursensor vond ik ook wel interessant. Je bent altijd benieuwd hoe koud het is om je er op te kunnen kleden, of hoe koud het op de top was. En het wordt opgeslagen in de track en weergegeven in basecamp.
In de winkelbij Waypoint zeiden ze dat dat gewoon kon. Blijkt eenmaal thuis dat de firmware er nog niet voor was aangepast....en toen de eerste trial er op stond, dat die de de OSM niet ondersteunde ism de temperatuursensor... Nu zou het wel (moeten) werken....afijn...ik ga het maar eens proberen....

Wat een gedoe eigenlijk....leidt je alleen maar weer af van het fietsen. Teveel willen weten en kunnen lijkt mij ook niet gezond. Wim en Marten zie ik ook continu uitgebreid kennis spuien op het forum. Dan kom je toch niet meer aan fietsen toe? en hoe je dan modder op je GPS krijgt is mij ook een raadsel :wink:

In ieder geval iedereen weer bedankt voor de wijze en interessante antwoorden op dit topic.

Fokko
Backlight heeft buiten geen enkele functie op de Dakota, het scherm wordt er niet zichtbaarder door, daarvoor is de backlight veel te zwak. Met de zichtbaarheid heb je wel een pluspunt genoemd van de Etrex tov de Dakota. Dus dat moet je dan weer afwegen tegen het grotere bedieningsgemak.

De Dakota is overigens ook nog uitgerust met de oude vertrouwde firmware, waarbij een fietser nog gerespecteerd werd door Garmin. Bij de Etrex is de routering veranderd en doet ie niet meer wat de OFM gewend was. De leercurve is maw dus nog wat steiler. :wink:
Ik lees nog steeds mee hoor. Bedankt voor al deze informatie. Inmiddels is mij duidelijk dat de keus tussen de Etrex 20 en 30 er niet simpeler op wordt, maar eigenlijk ook niet zo belangrijk is, zeker niet vergeleken met de keus voor een firmware versie. Ik ga binnenkort in elke geval een Etrex 30 uitproberen.
Begrijp ik het nu goed dat je met 3.0 niet meer kunt routeren bij gebruik van de OFM? Wordt de OFM aangepast om dat weer mogelijk te maken, of zal een volgende firmware versie van de Etrex dit weer mogelijk maken? En hoe staat het met de kaarten die de Europafietsers leveren? Routeren die nu evenmin? Routeren is wat mij betreft toch wel een belangrijke functie.
Wim
Hoi Wim,
Van Egbert heb ik begrepen dat versie 2.9 en 3.0 problemen hebben (misschien is dit zelfs exemplarisch) en dat deze problemen niet kaart gerelateerd zijn (ook bij de officiële Garmin kaarten oa City Navigator treedt het op). In een volgende firmware versie zou het zomaar opgelost kunnen zijn en evt terug naar versie 2.8 is ook altijd mogelijk. Succes met je keuze.
De tovenaar schreef:Backlight heeft buiten geen enkele functie op de Dakota, het scherm wordt er niet zichtbaarder door, daarvoor is de backlight veel te zwak.
Of Dakota's verschillen, of onze ogen verschillen, of allebei
schagchelstraat schreef:Voor de aardigheid:
Vorige week heb ik als proefje mijn Etrex 30 meegenomen in een vliegtuig. De klim naar 12 km duurde iets meer dan 20 minuten. De hoogtemeter van de Garmin deed er meer dan 1,5 uur over om deze hoogte te bereiken.
EGNOS stond aan, WAAS stond uit, misschien heeft dat er nog iets mee te maken.
Hoogtemeter? De barometrische of de berekening via satellieten? Cabine is onder druk. Dus de barometrische mag je vergeten.
Verder sluit ik me aan bij Marco. De extra's op de 30 zijn niet zo belangrijk. Ten andere de berekende hoogte bij mij is steeds op een paar meter juist als ik vergelijk met de vermelde hoogtes op cols en skiliften enz. Kompas heb ik nog nooit gemist. Eens in beweging zie ik waar het Noorden ligt.
Als we het hebben over fietsen in de regen, dan winnen de knoppen toestellen eTrex20/30 en GPSmap62/78 het zeker weten!

Als we het hebben om een toestel makkelijk te kunnen bedienen op een hobbelige weg, dan winnen de knoppen toestellen het.

Waarbij mijn voorkeur meer uitgaat naar de GPSmap62 met de knoppen bovenop dan de eTrex met de knoppen aan de zijkant en kanteltoetsknuppel/enter op de bovenkant.

Van de touchscreen Outdoor modellen is de Oregon 600 nu de enige zonder een opstaande rand. Van de Fitness toestellen hebben de Edge's ook geen rand.