Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly Ogre - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly Ogre

Wouter schreef:Hallo,
Volgens mij moet je geen vulring voor je trapas gebruiken.
Rechterkant gewoon strak aandraaien.
As plaatsen en linkerkant aandraaien.
Vroeger had de linker cup geen opstaande rand, dan stak er soms een stukje draad uit. Nu is er kennelijk een opstaande rand bijgezet.
Als je een vulring gebruikt, dan kan het lagerhuis wel eens los tussen de cups gaan zitten.

Groeten, Wouter
Ja, daar zat ik ook al aan te denken dat ie met spacer niet genoeg opgesloten zit ten opzichte van de linkercup. De kettinglijn zou dan ook gewoon op 50mm uitkomen. De linkercup heeft ook duidelijk meer schroefdraad dan de rechterkant, dus zou je bijna zeggen dat de spacer eerder links moet zitten dan rechts. Maar een spacer aan de linkerkant (niet aandrijfzijde) zou ook betekenen dat de kettingbladen nog dichter op het frame komen. Is dat een risico? Chainsuck met een vette vastloper? Rohloff geeft dat probleem niet, geen kans dat de ketting eraf vliegt. Met een derailleur moet ik daar weer opnieuw over nadenken.

Ondertussen blijft mijn grootste dilemma: racestuur of atb stuur, al dan niet in combinatie met ligstuur, barendshifters en dure Paul Component thumbies. Rapidfires is natuurlijk ook nog een optie. Hier moet ik toch eerst een keus in maken anders kan ik de kabels niet op lengte knippen. Een goede zithouding zou ik eigenlijk ook eerst moeten uitzoeken.... lengte stuurpen!..... kan nog wel een langdurend project worden zo :(. Dus niet te snel je Fargo afbouwen Matthie! ;)
Ik moest op de aandrijf zijde een space gebruiken. deze lagers worden ook gebruikt met een ketting kast die vast zit met een 2mm beugel om de trapas.... dus als je dan goed komt met je kettinglijn doen. Het gaat er echt niet los door met fietsen...

Wel jammer van die prachtige dynamo en dan zo'n klein lampje met 25lum 8)

verder mooi project!
Ab, waar is deze fiets eigenlijk voor...je heb toch al een fiets?
DeFietsreiziger schreef:Ab, waar is deze fiets eigenlijk voor...je heb toch al een fiets?
Het idee begon om een low budget singlespeed strandfiets op te bouwen.... Vervolgens is het wat uit de hand gelopen met als uitgangspunt het Ogre frame. Er kan nog steeds met een paar aanpassingen een singlespeed van worden gemaakt. Maar wil de fiets ook kunnen gebruiken voor asfalt, dirtroads en singletrack met accent op bikepacking en ultralight toeren. Het hoeft niet een volbloed atb te worden, maar veelzijdigheid, snelheid en plezier is wel belangrijk.

Aan offroad routes zit ik te denken aan Transpirinaika, Grande Traversee du Massif Central, Schwarzwald Radweg, militaire wegen in de Alpen, etc. (dus geen atb-tochten die persé een geveerde vork vereisen en wedstrijdambities hoeft ie ook niet te hebben). Daarnaast moet ie met een bandenwissel voor asfalt ook geschikt zijn voor een 100cols, rondje Noordkaap, een dagrondje Zuiderzee of een strandrace.

Zo kan ik m'n andere fiets een beetje mishandeling besparen.... , hoewel die ook heel veelzijdig is en voor bovenstaande tochten geschikt zou zijn. Ben daarnaast ook wel benieuwd hoeveel "gemakkelijker" en/of "praktischer" een derailleur/29'er/bikepacker fietst in vergelijking met een rohloff/26'er/ortlieber.

Voor wat betreft het stuur denk ik aan de volgende oplossing (middels twee gestapelde stuurpennen):
http://i170.photobucket.com/albums/u249 ... front1.jpg

1) Op de onderste stuurpen een afgezaagd middendeel 26.0 racestuur met daaraan bevestigd de Paul Component Thumbies met barendshifters plus een Ortlieb Ultimate stuurtas (kan de spiegelreflex eventueel ook nog eens mee :))
2) De bovenste 26.0 stuurpen draagt dan het racestuur, met Syntace C2 opzetstuur en Cane Creek Drop V-Levers.

Vraag ik me nog steeds af hoe het in de praktijk remmen is met een racestuur op een steile offroad afdaling. Je zult dan continue onderin de beugel zitten en hard moeten remmen. Een recht atb stuur lijkt me dan handiger.

Wel veel Salsa Woodchipper te vinden bij die monstercrossers.

Afbeelding

Afbeelding

http://dillerdesign.com/random/bike/fat ... G_4990.JPG

http://2.bp.blogspot.com/-cphrcCR7m18/T ... 5-1-11.jpg
Deel IV

Afbeelding
Cane Creek V-brake Levers

Afbeelding
Wat te doen met dat stuur, hoe een ligstuur, thumbies, bar end shifters, racestuur en stuurtas te combineren???
Tijd voor een grove schets met wat oud materiaal

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Accesoire Bar snijden uit een oud 26.0 stuur

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Thumbies erop

Afbeelding
Voorwiel er in, even de verhoudingen checken. Loeizware fiets al inmiddels :), geen wonder dat staal absorbeert; massa is real???

Afbeelding
Afbeelding
Geborgen gevaartjes van een racestuur...., mocht je omvallen dan heb je snel een deuk in je frame.


Afbeelding
En dan moet er ook nog ergens een ligstuur bovenop (niet deze lelijkerd uiteraard!)


Afbeelding
57,5cm van punt zadel naar hart stuur..... een centimeter langer dan mijn Idworx Off Rohler en die had al een lange bovenbuis. Komt nog bij de verlenging naar de steunpunten (levers) toe vanwege het racestuur en het feit dat een ligstuur iets prettiger is als ie iets terugligt ten opzichte van het hart stuur.

Dit gaat hem dus niet worden helaas..... en ook gelukkig want mooi is anders :).
Wimmert schreef: Wel jammer van die prachtige dynamo en dan zo'n klein lampje met 25lum 8)
Een lampje is altijd nog wel eens op te waarderen.... dan verhuist deze wel naar mijn gloeilamp stadsfiets.
Overigens moet de naafdynamo ook nog een USB-Werk van stroom voorzien.... en is de SON naaf zowieso geweldig, ook al laadt je er niets mee op :).


Deel V

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er lag nog een derde stuur in de schuur, een simpel 25.4 atb stuurtje. Met korte pen voor een beter positie van het ligstuur. Op de accesoire bar eronder (met de Oval pen en thumbies) zou dan een stuurtas gemonteerd kunnen worden. Inclusief ligstuur op de het atb-stuur zou wel de bereikbaarheid van de thumbies in het gedrang komen.

Afbeelding
Afbeelding
Ben zolangzamerhand bang dat stuurtas en ligstuur iets teveel van het goede is
Deel VI

Afbeelding
Afbeelding
Hoofdbrekens over de cockpit, welke stuur/stuurpen/schakel/ligstuur/stuurtas combinatie in hemelsnaam te kiezen??? :)

Afbeelding
Wordt het cyclocross racy met Vbrake Levers?

Afbeelding
Afbeelding
Of wordt het toch een meer traditionele 29'er ATB met thumbies.

Afbeelding
Afbeelding
Zoiets moet het toch maar worden, dan maar geen racestuur: bikepackingmodus, met ligstuur en atb-stuur. Iets wat toch wel met de lange bovenbuis van de Ogre te maken heeft. Een terugliggend ligstuur (met korte pen) en een normaal atb-stuur (met lange pen).

Resteert voor mij de vraag, hoe de geometrie van de Surly Ogre zich ten opzichte van een tweetal andere fietsen verhoudt, namelijk mijn racefiets en trekkingbike. Dit zijn twee fietsen waar ik zeer aan gewend ben. Met andere woorden: is de zithouding van de Idworx Off Rohler en/of de Canyon Ultimate AL te kopieren? Tijd voor een klein vergelijkend warenonderzoek. Fiets tegen de garagedeur, camera op statief, foto's in photoshop overlappen en dan met elkaar vergelijken.

Afbeelding
Surly Ogre, maat 56 (xLarge), nog met racestuur bevestigd aan een hele korte Oval stuurpen. De gekleurde lijn vormt de basisgeometrie van de fiets. Hiermee is straks in een overlappende foto in een oogopslag de geometrie en zithouding van de twee andere fietsen met de Ogre te vergelijken.

Afbeelding
Idworx Off Rohler, maat 55

Afbeelding
Canyon Ultimate AL, maat 60

Afbeelding
De drie frames in een overlappende foto vergeleken met de Ogre. Duidelijk is de compacte geometrie van de racefiets te herkennen (korte bovenbuis, korte wielbasis, ook al is de zithouding door het stuur langer en dieper). Opvallend is hoe de Idworx en de Surly overeenkomen. De balhoofdbuis van de Ogre geeft zo te zien zelfs nog ruimte aan een geveerde voorvork. De reach van het racestuur op de Ogre scheelt dankzij de korte stuurpen niet veel van de racefiets, maar lijkt me voor offroad gebruik net iets teveel van het goede, teveel voorover. Vandaar de voorkeur voor een recht atb-stuur in combinatie met een ligstuur.

Afbeelding
Idworx op voorgrond, Surly op achtergrond

Afbeelding
Surly op voorgrond, Idworx op achtergrond

Voorlopige conclusie: met het reservemateriaal wat ik nog heb liggen, zou ik de fiets kunnen afbouwen, op de schakelaar na. Of nieuwe Paul Component thumbies kopen, ditmaal in 22.2mm doorsnede..... of nieuwe Deore XT rapidsfires (SL M770) bestellen.
Ik trek 2 conclusies na het lezen van je laatste post (geen aanval hoor)
1 wat een werk om een paar spatborden en een achterrekje te compenseren.
2 Shurly heeft een geometrie als een idworx met vering!
Dat laatste geef mijn een goedkoop perspectief voor een fatbike met een fijne geometrie :)

THX!
Wimmert schreef:Ik trek 2 conclusies na het lezen van je laatste post (geen aanval hoor)
1 wat een werk om een paar spatborden en een achterrekje te compenseren.
2 Shurly heeft een geometrie als een idworx met vering!
Dat laatste geef mijn een goedkoop perspectief voor een fatbike met een fijne geometrie :)

THX!
Als je bedoelt dat je op een bakkersfiets, met geitewollensokken en klompen ook de 11steden kunt fietsen, dan heb je helemaal gelijk! :D
Afbeelding
LOL!
Deel VII

Afbeelding
maar dan zonder racestuur

Afbeelding
Syntace VRO stuurpen, XT brake levers, spacer, Oval Concepts 50mm stuurpen, afgezaagd middenstuk 26.0 racestuur..... Gevolgd nog door 1) een ortlieb stuurtas adapter op de Syntace VRO pen, 2) een Syntace C2 ligstuur bovenop de 26.0 stuurbuis met 3) aan de uiteinden van die stuurbuis Dura Ace 9sp barend shifters..... als dat schakelen niet zal bevallen dan te vervangen door Deore rapidfires. Ik zie dit als enige manier om een stuurtas met ligstuur te combineren.

Afbeelding
Topcap montage.

Afbeelding
Hamer en stuk hout en dan maar hopen of "die spijker recht in het hout" wil.

Afbeelding
Niet helemaal recht dus... en nu?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
kennelijk trekt ie zich vanzelf recht met een beetje aandraaien..... ach, zolang de speling maar uit de spacers is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuurpen parallel aan het wiel zien te krijgen, twee stuurpennen that is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met de keuze van het stuur eindelijk klein beetje tijd voor remkabels.

Afbeelding
MTB kabels dus in plaats van de road set die ik natuurlijk weer besteld had.

Afbeelding
Afbeelding
blingbling kabelstoppertje

Afbeelding
gelukkig voldoende vet in het metalen vbrake verloopstukbochtje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
V-brakes gemonteerd met een overmaat aan binnen- en buitenkabel om de maiden voyage te testen, goed op lengte knippen komt later wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Barendshifters nog zonder de shifters: alu stuurbuisje wordt nog gepoetst en gepolijst!

Afbeelding
Net een stukje mee gefietst, ging best wel lekker. Het is wel een logge dikke zware fiets (dikke 4kg voor frame en vork alleen al). Zo afgemonteerd is ie al zwaarder dan mijn alu tractor en die heeft er ook nog een standaard, rohloffnaaf, spatborden, verlichting en een ijzeren achterdrager bij.... (waar die naam tractor vandaan komt is me een raadsel). Maar ook al is deze ijzeren dikke amerikaanse tractor niet de lichtste 29'er, als je er eenmaal op zit merk je daar niet zo veel van. De losse-handen-test heeft ie in ieder geval moeiteloos doorstaan, nu alleen het zadel nog wat hoger en het ligstuur, ergon grips, 50mm big bens, lampje en de shifters monteren voor maiden voyage part 2 ;).
Mooi project AB! Je denkt er goed over na hoe je het wilt hebben, knap :shock: staaltje :roll: werk!

Succes !!

Henk

kunst en fietswerk
Super dat je ons zo meeneemt in je denkproces, én het met zo'n uitgebreid fotoverslag ten uitvoer brengt. Ik mag daar graag naar kijken. Maar onthou wel het KISS-principe. Keep It Simple Stupid:)!

Ik zou iets dikkere bandjes overigens wel zo mooi vinden.
Ab, wat weegt hij nu hij zo is?
DeFietsreiziger schreef:Ab, wat weegt hij nu hij zo is?
Toch even een klein herstel, wegen met de weegschaal is toch wat anders dan wegen op gevoel. Zowel ik als een fietsmaatje van me dachten dat mijn Idworx Off Rohler zwaarder was dan de nog niet volledig afgemonteerde Surly Ogre. Wat blijkt de Ogre is toch nog een halve kg lichter (13,5kg versus 13,0kg). Nu is dit wel grofweg gemeten op een analoge personenweegschaal, maar toch, hij voelt zwaarder, maar is lichter :). Komen straks nog wel de dikkere banden, ligstuur, verlichting, shifters, versnellingskabels, ergongrips en de voorlamp bij.

De Idworx is wat lichter dan de standaardversie vanwege de lichtere banden, en het ontbreken van de spatborden en voordrager (maar wel inclusief standaard). Als alles af is zal ik ze een eerlijke vergelijking geven, dan zal de Ogre een klein stukkie zwaarder zijn dan mijn Off Rohler (ondanks de Cargo achterdrager van de Idworx). Het extra gewicht zal toch deels in die tweede stuurpen zitten met aanvullend een langer stukje vorkbuis.... de rest van het meergewicht is (denk ik) toch het nadeel van het zware stalen frame, als je aanneemt dat de zwaardere cranks, langere ketting en zwaardere bottombracket uitwisselbaar zijn met de zwaardere rohloffnaaf.

In bikepacking modus (zonder standaard, zonder tubus cargo achterdrager, zonder achterlicht, zonder ortlieb tassen) zal de Off Rohler dus een stuk lichter zijn dan de Ogre. Dan is het wel erg veel hoop koesteren dat in de bergen een zwaardere 29'er met derailleur sneller en gemakkelijker zal rollen dan een lichtere 27'er met rohloff :).
Travelmaster schreef:Super dat je ons zo meeneemt in je denkproces, én het met zo'n uitgebreid fotoverslag ten uitvoer brengt. Ik mag daar graag naar kijken. Maar onthou wel het KISS-principe. Keep It Simple Stupid:)!

Ik zou iets dikkere bandjes overigens wel zo mooi vinden.
Dikke bandjes komen nog (50mm Big Ben liggen op voorraad)..... en met die KISS bedoel je vast die dubbele stuuropbouw en gebrek aan Deore rapidfires ;). Ach ja, dat pielen, knutselen, twijfelen, uitstellen en experimenteren is deel van de voorpret.
AB schreef:
Travelmaster schreef:Super dat je ons zo meeneemt in je denkproces, én het met zo'n uitgebreid fotoverslag ten uitvoer brengt. Ik mag daar graag naar kijken. Maar onthou wel het KISS-principe. Keep It Simple Stupid:)!

Ik zou iets dikkere bandjes overigens wel zo mooi vinden.
Dikke bandjes komen nog (50mm Big Ben liggen op voorraad)..... en met die KISS bedoel je vast die dubbele stuuropbouw en gebrek aan Deore rapidfires ;). Ach ja, dat pielen, knutselen, twijfelen, uitstellen en experimenteren is deel van de voorpret.
Ben ik volledig met je eens!
Deel VIII

Afbeelding
Afbeelding
Vier bar in de Schwalbe Big Ben, 50mm, Raceguard met nadruk op het woordje race natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De shifters, van de TT-fiets gesloopt, inclusief zweetspoortjes onder de lak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Syntace C2, ook van de TT gesloopt, inclusief rubberen ringetjes om de boutjes om het monteren van de klemring te vergemakkelijken. De Duitsers zijn altijd wel goed in dit soort details. De shifters zijn nog goed te bedienen, ook al vallen ze een beetje uit het zicht weg.

Afbeelding
Afbeelding
De finale contouren worden al meer zichtbaar. Zonet een rondje gemaakt en het ligstuur is eigenlijk iets te lang, een nog kortere stuurpen zou iets prettiger zijn. De Big Bens rollen erg prettig op asfalt en de klinkers. To be continued...
Ab, zo'n stalen ros die flink op zijn kloten gaat krijgen mag naar mijn mening ook best een tikje zwaarder zijn!
Vet apparaat AB!

Ben als zeer tevreden bezitter van een Revelate tangle frametas ook erg benieuwd naar je ervaringen met de Revelate zadeltas.