Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke reisverzekering heb jij? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke reisverzekering heb jij?

peter de rijk schreef:Met een aanvullende buitenlandmodule van de zorgverzekering, die een paar euro per maand kost (bij FBTO € 7,50), ben je dan wél gedekt.
Dat is de reden dat je altijd eerst moet declareren bij je zorgverzekeraar omdat in de meeste aanvullende verzekeringen gewoon alles vergoed wordt, of tot 200% Nederlands tarief. De doorlopende reisverzekering hoeft dus bijna nooit uit te keren, vandaar dat ze relatief zo goedkoop zijn (en in mijn ogen overbodig voor in Europa).
Mijn doorlopende reisverzekering VVAA dekt tot maximaal 6 maanden aaneengesloten reizen. Mijn zorgverzekering dekt zorg in buitenland tegen 100% NL tarief en is dus beperkt, maar.. de doorlopende reisverzekering dekt medische kosten in het buitenland tegen kostprijs (!) met wat haken en ogen mbt Amerika en Canada dus dat zit wel snor. Verder zijn "reddingsacties"/transport verzekerd en ook de fiets maar dat vind ik niet zo belangrijk.

Maar goed ik ben onsterfelijk en ga dit natuurlijk nooit nodig hebben.

Ik vond de zinspeling "niet doodgevonden willen worden in een ziekenhuis" wel een smiley of twee waard:

:D :D !!
Matthie9000 schreef:Mijn zorgverzekering dekt zorg in buitenland tegen 100% NL tarief en is dus beperkt, maar...
Heb je geen Aanvullende Verzekering bij je zorgverzekering dan ?

Topicstarter wil 30 dagen met 'n Bullit in Europa gaan fietsen !!
windinderugfietser schreef:Dat je in veel publieke ziekenhuizen in Europa niet dood gevonden wilt worden lijkt me niet waar. Kan je voorbeelden geven?
In Deva (Roemenië, 2003, 56000 inw.) mocht ik me met een flinke beenwond aan de receptie melden. Er sprak niemand een woord over de grens. De afdeling Chirurgia was op de verdieping. Mocht ik zelf zoeken. Geen lift. Geen airco. Benauwd. Er stond voor de deur "chirurgia" een rij van ca. 15 gewonde en zieke mensen. Er waren geen stoeltjes om op te zitten. Toen ik besloot niet meer te kunnen staan en op de grond ging zitten was ik ineens aan de beurt; de militair die met een acute blindedarmonsteking in zijn eentje naar Deva was gestuurd om geopereerd te worden moest wachten.
De madam die me hechtte was overigens wel vriendelijk en kon wat Engels. Van declaraties was geen sprake. Toen ik gewond naast de weg stond reed overigens ook iedereen gewoon door; ik ben zelf teruggefietst naar de stad.
Leon
Leon schreef:
windinderugfietser schreef:Dat je in veel publieke ziekenhuizen in Europa niet dood gevonden wilt worden lijkt me niet waar. Kan je voorbeelden geven?
In Deva (Roemenië, 2003, 56000 inw.) mocht ik me met een flinke beenwond aan de receptie melden. Er sprak niemand een woord over de grens. De afdeling Chirurgia was op de verdieping. Mocht ik zelf zoeken. Geen lift. Geen airco. Benauwd. Er stond voor de deur "chirurgia" een rij van ca. 15 gewonde en zieke mensen. Er waren geen stoeltjes om op te zitten. Toen ik besloot niet meer te kunnen staan en op de grond ging zitten was ik ineens aan de beurt; de militair die met een acute blindedarmonsteking in zijn eentje naar Deva was gestuurd om geopereerd te worden moest wachten.
De madam die me hechtte was overigens wel vriendelijk en kon wat Engels. Van declaraties was geen sprake. Toen ik gewond naast de weg stond reed overigens ook iedereen gewoon door; ik ben zelf teruggefietst naar de stad.
Leon
Wat was je kwijt? Kan nooitveel geweest zijn... :shock: !
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:Mijn zorgverzekering dekt zorg in buitenland tegen 100% NL tarief en is dus beperkt, maar...
Heb je geen Aanvullende Verzekering bij je zorgverzekering dan ?
Nee, nergens voor nodig!
peter de rijk schreef:
Travelmaster schreef:Waarom de smiley erachter? Ik kan me best voorstellen dat terughalen van de fiets bij een ongeval wel eens lastig zou kunnen zijn, zoals Bert aangeeft.
Dit is al eens uitgebreid aan de orde geweest in deze draad. Toen bleek dat een fiets die je als bagage meeneemt op reis, in elk geval door een aantal reisverzekeraars ook als bagage behandeld wordt en wordt meegerepartrieerd.
Bedankt voor de draad (ik heb de zoekfunctie gebruikt waarschijnlijk niet goed).
Travelmaster schreef:
Leon schreef:
Leon
Wat was je kwijt? Kan nooitveel geweest zijn... :shock: !
Niks. Het was (in die tijd in ieder geval) not done om buitenlanders iets te laten betalen. Ik weet het hele verhaal niet meer, maar daar zat ook een mindere kant aan.
Wat ik bedoel met reisverzekering: als me echt iets ergs was overkomen hadden ze me in dat hospitaaltje heus niet kunnen helpen en had ik met spoed overgebracht moeten worden naar een ander (privé?)hospitaal, waarschijnlijk ver weg, duur en een enorm geregel.
Leon
Matthie9000 schreef:Nee, nergens voor nodig!
Dan kan een doorlopende reisverzekering misschien handig zijn als je in de kreukels in een peperduur buitenlands ziekenhuis terecht komt en ze (de doorlopende reisverzekering) bereid zijn te betalen :wink:
peter de rijk schreef:De standaard zorgverzekering vergoedt de kosten tot maximaal het bedrag dat de behandeling in Nederland zou kosten. Dus als je in Zwitserland of Noorwegen in het ziekenhuis belandt, kun je een forse rekening verwachten als extraatje want medische zorg is daar aanzienlijk duurder dan in Nederland.
Dit geldt niet voor spoedeisende hulp in het buitenland (bij mijn zorgverzekering dan), dan wordt gewoon alles vergoed.

Logisch ook, want je kan als reiziger natuurlijk niet verantwoordelijk worden voor het kostenniveau van de zorg in een ander land als je daar aanspraak op MOET maken. Wat je wel moet doen, als je daartoe in staat bent tenminste, is direct contact opnemen met de bij je zorgverzekeraar aangesloten alarmcentrale.
windinderugfietser schreef:Dit geldt niet voor spoedeisende hulp in het buitenland (bij mijn zorgverzekering dan), dan wordt gewoon alles vergoed. Logisch ook, want je kan als reiziger natuurlijk niet verantwoordelijk worden voor het kostenniveau van de zorg in een ander land als je daar aanspraak op MOET maken.
Waarom zou dat logisch zijn? In beginsel is iedere reiziger voor zijn eigen kosten verantwoordelijk, ook al zijn die noodzakelijk.
Voor de basiszorgverzekering, die bij mijn weten voor iedereen in NL gelijk is, geldt het volgende. Ik citeer uit de Veelgestelde Vragen van FBTO (dus niet uit de polis, voor de goede orde):

Vraag
Wat is de vergoeding van de buitenlanddekking volgens de basisverzekering?
Antwoord
Met de basisverzekering ben je overal ter wereld verzekerd voor spoedeisende medische hulp. We betalen het tarief dat in Nederland geldt. Soms krijg je dus niet alles terug. Omdat de zorg in het buitenland duurder is. Verzeker je je aanvullend? Dan krijg je een aanvulling op het bedrag dat je terugkrijgt met de basisverzekering.
Je bent met de basisverzekering niet verzekerd voor:
- persoonlijke hulpverlening
- medische repatriëring

Kortom, je krijgt met alleen een basisverzekering niet altijd alle spoedeisende hulp in het buitenland vergoed. En een ander ziekenhuis zoeken en repatriëren moet je ook zelf regelen.
Het is een anwb doorlopende reisverzekering geworden.

Iedereen weer bedankt voor de adviezen