windinderugfietser schreef:Dit geldt niet voor spoedeisende hulp in het buitenland (bij mijn zorgverzekering dan), dan wordt gewoon alles vergoed. Logisch ook, want je kan als reiziger natuurlijk niet verantwoordelijk worden voor het kostenniveau van de zorg in een ander land als je daar aanspraak op MOET maken.
Waarom zou dat logisch zijn? In beginsel is iedere reiziger voor zijn eigen kosten verantwoordelijk, ook al zijn die noodzakelijk.
Voor de basiszorgverzekering, die bij mijn weten voor iedereen in NL gelijk is, geldt het volgende. Ik citeer uit de Veelgestelde Vragen van FBTO (dus niet uit de polis, voor de goede orde):
Vraag
Wat is de vergoeding van de buitenlanddekking volgens de basisverzekering?
Antwoord
Met de basisverzekering ben je overal ter wereld verzekerd voor spoedeisende medische hulp. We betalen het tarief dat in Nederland geldt. Soms krijg je dus niet alles terug. Omdat de zorg in het buitenland duurder is. Verzeker je je aanvullend? Dan krijg je een aanvulling op het bedrag dat je terugkrijgt met de basisverzekering.
Je bent met de basisverzekering niet verzekerd voor:
- persoonlijke hulpverlening
- medische repatriëring
Kortom, je krijgt met alleen een basisverzekering niet altijd alle spoedeisende hulp in het buitenland vergoed. En een ander ziekenhuis zoeken en repatriëren moet je ook zelf regelen.