Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies: zadel voor iemand die weinig onderhoud onderhoudt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies: zadel voor iemand die weinig onderhoud onderhoudt

Een BBB-zadel gekocht met een soort imitatieleer toplaag en zo'n 'plasgootje' in het midden. 15 km gefietst, zere kont en kruisproblemen. Hij is duidelijk te smal. Morgen omruilen voor een bredere. Ik begin zowaar weer naar een Brooks te verlangen, misschien dan zo'n Brooks met ook zo'n plasgootje. Altijd handig als ik nodig moet.
Brooks zadels vragen naar mijn mening veel onderhoud. Omdat het leer snel uitrekt (misschien dat dit in mindere mate geldt voor de dure exemplaren), moet je het zadel ook regelmatig opspannen. Mijn record is 4 maal opspannen in 1 maand tijd. Voordeel van Brooks is dat ze snel ingereden zijn en dus snel comfortabel zitten.

Als je er veel mee fietst, zou de Gilles Berthoud ook goede serieuze optie zijn.

Volgens mij geeft een nieuw Brooks zadel ook af; ik draag een zwarte broek bij een zwart zadel :)
Dank je jeroen,

Ik had de B67, de voorbewerkte die dus iets sneller naar je gat gaat zitten. Ook ik moest vrij snel opspannen, maar spande te snel op en te snel door. Dat komt door die twee linkerhanden van me. Daarna is hij vele malen natgeregend. Dat is een van de redenen dat mijn Brooks zo snel op was.

Alsk weer een Brooks koop, ga ik denk ik niet meer invetten en neem ik de 'harde' die niet voorbewerkt is.

Die Gilles Berthoud is me overigens veel te duur. Dan zou ik toch weer voor een Brooks kiezen. Op de laatste tijd na zat hij me wel als gegoten.

Ja, ik besef dat ik me nu tegenspreek, maar nu ik op die BBB gereden heb, verlang ik weer naar Brooks....
Leon schreef:
PietV schreef:Klopt helemaal. Tot 60 km zit elk zadel goed.
Als ik op zo'n smal ding ga zitten - niet eens heel smal - doet mijn achterste al binnen 600 meter pijn. Ik heb ook ooit een gelgevuld zadel gehad en ik kon binnen 30 km niet meer voelen of ik een mannetje of een vrouwtje was; ik wist niet hoe ik het ding er snel genoeg af kon krijgen :shock:
Mensen verschillen dus.Leon
Te smal is voor zelfkastijding. Maar op een voldoende breed zadel is 60 km goed te doen als de fiets goed is afgesteld.

Ik rij nu op een Terry Riviera ClimaVent. Dat zadel is 17 cm breed, maar de effectieve zitbreedte is maximaal 13 cm. Mijn zitbotjes staan centraal gemeten op 11,3 cm. Sportief zittend heb ik effectief breedte van 14 cm nodig om comfortabel te zitten. Ik kom dus 1 cm zadelbreedte te kort en op de lange dagritten boven de 150 km wringt dat te veel op de huid aan de binnenzijde van de zitbotjes, omdat in dat zadel ErgoFoam en de Air Cell gel is verwerkt.

De Gilles Berthoud Mente is 18 cm breed, vrij vlak en zal effectief tussen de 14 en 15 zitbreedte hebben. Het inrijden van een goed leren zadel valt reuze mee. Ik heb jaren op een harde kunststof schaal als racezadel gereden. zonder "zitkuiltjes".
Twee keer per jaar wat zadelvet smeren noem ik beperkt onderhoud voor een leren zadel. De GB Mente kost maar 119 euro.

Piet.
Aart Veldhuizen schreef:Dank je jeroen,

Ik had de B67, de voorbewerkte die dus iets sneller naar je gat gaat zitten. Ook ik moest vrij snel opspannen, maar spande te snel op en te snel door. Dat komt door die twee linkerhanden van me. Daarna is hij vele malen natgeregend. Dat is een van de redenen dat mijn Brooks zo snel op was.

Alsk weer een Brooks koop, ga ik denk ik niet meer invetten en neem ik de 'harde' die niet voorbewerkt is.

Die Gilles Berthoud is me overigens veel te duur. Dan zou ik toch weer voor een Brooks kiezen. Op de laatste tijd na zat hij me wel als gegoten.

Ja, ik besef dat ik me nu tegenspreek, maar nu ik op die BBB gereden heb, verlang ik weer naar Brooks....
graag gedaan. Ik heb geen idee of mijn methoden juist zijn, maar zo bepaal ik bij een Brooks zadel of deze een spanbeurt nodig heeft:

ik pak een stuk papier, bijv. een kassabon, en leg deze tussen de bovenste metalen zadel framestangen en de onderkant van het leren zadeldek. Daarna ga ik voorzichtig op het zadel zitten en trek aan het stuk papier. Als deze klemt dan weet ik dat het leer het zadelframe raakt en opgespannen moet worden. Ik draai de spanbout daarna ongeveer 2 tot 4 slagen aan, en herhaal de papier-test nogmaals.

De GB zadels zijn inderdaad niet goedkoop en inrijden vind ik tot nu toe (150 km gefietst) niet meevallen...
Aart Veldhuizen schreef:Een BBB-zadel gekocht met een soort imitatieleer toplaag en zo'n 'plasgootje' in het midden.
Niet om onbescheiden te zijn Aart, maar wat kostte dat zadel ?
Ik ben een fan van leren zadels. Mijn 155 mm Professional uit 1976 siert nog steeds mijn vakantiefiets. Op andere fietsen heb ik recentere modellen, maar het leer daarvan is toch niet zo stevig (neem nooit een tevoren soepel gemaakt zadel, die zijn nog erger). Als ik iets nieuws zou moeten kopen werd het een Gilles Berthoud.
Op een stadsfiets vind ik zo'n leren zadel echter onhandig: je moet ze droog houden, en ze kunnen afgeven. Als je daar geen al te grote ritten op hoeft te maken is een kunststof zadel wel zo handig, zolang het een constructie is die niet als een spons vol kan lopen met water. De Selle Royal Nuvola van 15 euro bevalt mij wel.
Wim
Dank je Wim,

Ik gebruik hem zowel als stadsfiets (Sneek centrum is 2,5 km weg), woonwerkfiets (Sneek-Joure of Sneek-Bolsward) als vakantiefiets. De werkretourtjes zijn zo'n 30 km en dan zit een leren zadel echt al lekkerder. Hetzelfde zadel vind ik dus toch wel prettig. Vanwege de prijs wordt het denk ik dan toch maar een Brooks, maar dan onbehandeld. En ik ga er zo weinig mogelijk aan doen, behalve er op zitten.
Wim,

Ook mijn keuze. Tot volle tevredenheid rij ik op m'n stadsfiets al jaren met een Selle Royal Freedom van 27 euro. Zitten ook nog twee elastomers onder voor extra comfort. Fijn zadel op een strak en stug aluminium frame.

Volgende week wissel ik de Terry Riviera ClimaVent voor een Gilles Berthoud Mente op m'n Avaghon. Weer terug op leer voor de lange of meerdaagse ritten.

Piet.
Aart Veldhuizen schreef:dan toch maar een Brooks, maar dan onbehandeld
Je bedoelt dat je zo'n behandelde Brooks zadel had? Ah, dat verklaart meer. Naar mijn mening in een onbehandelde Brooks beter. En die moet je minimaal insmeren, alleen een beetje voor onderhoud en meer niet. Hij breekt zonder in te vetten ook vrij snel in en gaat dan langer mee.
Klopt inderdaad. Ik had zo'n voorbehandeld Brookszadel. Dat doe ik nu dus niet. Morgenochtend ga ik hem halen. En inderdaad ga ik er zo weinig mogelijk aan doen, alleen zorgen dat hij niet nat regent.

Wat geeft minder af, bruin of zwart? Zwart staat leuker op mijn ook al wat bruine Koga roadrunner.
Hoi Michael,
Ik zie jouw reactie nu pas. Dat zadel kostte me 43 euro en hij voldeed aardig aan mijn ideeen. Maar hij is me gewoon te smal. Daar ben ik toch te groot voor geschapen......
Volgens mij toch tijd om naar een goede (sport)fietsenzaak te gaan. Er is nl heel wat meer zadels dan Brooks/GB of eenvoudige gelzadels. Een goede meting en een juiste hardheid (hoe langer de afstand hoe harder) zal je een goed zadel opleveren van bv Selle Italia, Selle Royal, Specialized, etc. Trek niet zomaar wat uit het rek waarvan je de prijs en/of kleur aanstaat maar laat je goed adviseren.
Ja, dank je wel. Dat had ik kunnen doen, maar daar heb ik niet voor gekozen. Mijn vorige Brooks heeft een tijd erg lekker gezeten, tot het doorzakken (te snel) gebeurde. Daarom heb ik weer een nieuwe Brooks besteld, maar dan een niet voorbewerkte. En die ga ik niet te snel aanspannen en niet de eerste tijd steeds aansmeren.