Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud)

Mooi en uitgebreid verslag....maar dat verwacht ik bijna alleen bij een fiets ouder dan 5-10 jaar? Maar fijn om te zien dat je zoiets kostbaars goed onderhoud!

Maar zoals eerder genoemd denk ik ook dat je veel montagepats gebruikt. En ik heb vorige week van een kogellagerfabrikant gehoord dat er slechts maar 30% vet in hoeft. Te weinig vet en te veel vet maken dat deze warm loopt.

Verder een mooie aktie!
Fokko
Idworx maakt heel mooie fietsen en verdient alle lof voor het opnieuw op de kaart zetten van het oude idee van ballonbanden. Je kiest echter heel nadrukkelijk voor Gerrit's idee van wat een perfecte fiets moet zijn. Het zijn werkelijk prachtige frames, en een slag mooier dan de concurrentie van Santos en Koga - als je van alu houdt. Zelf wilde ik een dunwandig stalen frame en een racestuur. Dus kwam ik uit bij m-gineering, waar eenzelfde kwaliteitsniveau bereikbaar is in een heel andere stijl (en op maat). Smaken verschillen nu eenmaal.
Uiteindelijk is de Idworx afmontage niet bijzonder (wel vaak heel goed, voor de duidelijkheid). Elke fiets met SON, Rohloff en Magura en goede andere onderdelen en een goede wielbouwer is wat dat betreft even goed, ook al zijn de details soms net weer een beetje anders. Een onbegrijpelijk zwakke plek bij Idworx vind ik wel dat er gebruik gemaakt wordt van toch wat problematische buitenboordlagers. Een traditioneel crankstel met SKF trapas kost net zoveel en gaat 100000 km mee zonder problemen. De problemen met de stroomgeleiding door het sks spatbord beschouw ik als een incident: het zag er zo verleidelijk mooi strak uit, maar het was natuurlijk vragen om moeilijkheden. Echt mooie spatborden zijn wat mij betreft niet die van sks maar van Gilles Berthoud.
Wim
Wim schreef:Een traditioneel crankstel met SKF trapas kost net zoveel en gaat 100000 km mee zonder problemen.
Ik zou willen dat SKF OctaLink trapassen maakte.

.tsooJ
Zal wel niet mogen van Shimano.
Wim
Zal best mogen, als ze maar betalen. Maar dat zal vast niet gebeuren. Jammer.

.tsooJ
Alien schreef:Zal best mogen, als ze maar betalen. Maar dat zal vast niet gebeuren. Jammer.

.tsooJ
Had Token niet ooit een Octalink trapas? Sugino maakte in ieder geval Octalink crankstellen. Wat voor SKF telt is dat ze er vast niet genoeg van verkopen om er aan te kunnen verdienen. Octalink ligt inmiddels ook al weer 10? jaar achter ons. En zo beroerd zijn de niet-naaldgelagerde octalink assen nou ook weer niet
Ik rijd er tot volle tevredenheid mee. Maar vlak het psychologische voordeel van de wetenschap dat er binnenin de bracketpot een onderdeeltje met de letters "SKF" erop zit, niet uit.

.tsooJ
Leuke fotoserie, maar heel erg noodzakelijk is dit soort preventief onderhoud eigenlijk niet. Soms mis ik dat wel eens met die Rohloff, Son, Magura fietsen met al die industrielagers. Niets zo leuk als lagers uit elkaar halen, kogel voor kogels schoonmaken invetten en weer terug stoppen :D. Gelukkig heeft mijn vriendin een Snel Savanne met een LX groep erop en geen idee dat daar lagers in zitten die onderhouden moeten worden, dat kan ik dus lekker doen :lol:
AB schreef:@PietV
Bedankt voor de tip, was me er niet zo van bewust dat het achtertandwiel ook een oliekeringfunctie vervulde. Dan gaat de oude ook de kliko in, heb nog een nieuwe liggen. Of zou het ook mogelijk zijn om de nieuwe achterzijde van het tandwiel vlak en braamvrij te schuren en alsnog te laten zitten?
Heb mijn (eenzijdig) versleten Rohloff kettingwiel niet gekeerd. Geborsteld en zeer fijn geschuurd was na 3 pekel winters fijne putroest zichtbaar op het afsluitende draagvlak voor de keerring. Polijsten heeft dan geen zin meer. Ook de inwendige schroefdraad van het kettingwiel zat wat roest. De Rohloff naaf is te prijzig om dat oude kettingwiel te keren.

Piet
Afbeelding
Toch maar besloten de spatborden te demonteren, dat betekent dat het electrodraad naar het achterlicht moet worden omgelegd (of eentje met batterijen monteren). Maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Afbeelding
@Frits
Het rubbertje in de naad van de bracketbuis loopt idd al behoorlijk tegen zijn eind. Kun je zo'n rubbertje en inbusbouten voor de bracket gewoon bij Idworx bestellen?

Afbeelding
Meteen maar een nieuw rohloff tandwiel monteren (nav tip van PietV), om dus de oliekering te behoeden voor beschadigingen als gevolg van bramen en roestplekken van het omgekeerde tandwiel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de benodigdheden

Afbeelding
oud en nieuw

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
die groene rand is de oliekering, daarachter zie je nog net de kogellager, die, naar ik aanneem, ook gesmeerd wordt door de olie in de naaf.

Afbeelding
Afbeelding
tandwiel erop draaien, inclusief wat montagevet

Afbeelding
voila

Afbeelding
dan nog het oude draad wederom verlengen, maar dan buiten het spatbord om (dus langs frame en bagagedrager.

Afbeelding
krimpkousje erop (smal voor enkel draad, breed voor beide draden)

Afbeelding
verlengdraad een beetje provisorisch om het oude draad heen gedraaid
Afbeelding
lange krimpkous, brede versie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
warme fohn erop, en dan daarna de andere nog niet ingekrimpte krimpkous eroverheen schuiven

Afbeelding
"toplight line plus" terug op de bagagedrager

Afbeelding
bij gebrek aan beter, toch maar tieripkes toepassen om de draad aan het frame te binden. Dakdekkerstape was beter geweest, maar ik had geen wasbenzine meer om de liggende achtervork vetvrij te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
schuifstekkertjes noodzakelijk

Afbeelding
Afbeelding
de professional!

Afbeelding
krimpkous smal

Afbeelding
fohn erover, waarna als afsluiter een bredere versie van de krimpkous

Afbeelding
even testen en jawel, hij doet het weer

Afbeelding
oude versie met spatborden en bagage

Afbeelding
toerversie dagtochtjes zonder spatborden

Afbeelding
versie meedaagse tochten

Frontrollers achterop met daarin de slaapzak en de slaapmat, daartussen in de tent.
Standaard Revelate frametas aan het frame.... samen met een camelbak is dit voorlopig even mijn lightweight-setup.

Te besparen valt nog op pedalen door een iets lichtere versie te nemen (-100gr?), chainguard (-200gr?), standaard (-400gr?) verwijderen , lichter tentje (-500gr), lichter slaapmatje (-300gr?), eventueel lichtere bagagedrager (fly ipv cargo, -500gr). Dat zou dus grofweg 2kg schelen. Nog mooier zou zijn een grotere frametas en een grotere zadeltas om zo ook de achterdrager en zijtassen te besparen. Echter heb ik nog steeds 8kg overgewicht rond de heupen, dus eerst nog maar even op dieet :).
Zo monteer je natuurlijk geen stekkers. Zo'n krimpstekker heeft twee aparte secties met een reden. De ene vouw maakt het electrisch contact, de ander vouw klemt op de isolatie zodat draadbreuk wordt voorkomen (zie 3)

Afbeelding
m-gineering schreef:Zo monteer je natuurlijk geen stekkers. Zo'n krimpstekker heeft twee aparte secties met een reden. De ene vouw maakt het electrisch contact, de ander vouw klemt op de isolatie zodat draadbreuk wordt voorkomen (zie 3)

Afbeelding
Ik dacht al, ik ben vast aan het prutsen. Mea culpa!
AB schreef: Ik dacht al, ik ben vast aan het prutsen. Mea culpa!
Een dag niks geleerd is een dag niet geleefd ;)
FASTON connectoren monteren zonder de juiste krimptang is vragen om problemen. En die krimptangen zijn, helaas, peperduur. De oplossing is om even bij de lokale car-audio installateur langs te gaan. Die hebben zo'n tang wel. (Hebben ze die niet, weet je dat je daar geen autoradio moet laten inbouwen!)

.tsooJ
Ik zat ook al met een scheef oog naar je stekker montage te kijken ;)
Alien schreef:FASTON connectoren monteren zonder de juiste krimptang is vragen om problemen. En die krimptangen zijn, helaas, peperduur.
Afbeelding

Minder sjiek maar voor 1/5e van de prijs van een echte kniehefboomtang
Maar niemand die iets vindt van die velg...?
Travelmaster schreef:Maar niemand die iets vindt van die velg...?
Zwart en rond, kan nog jaren mee. Moeten we daar wat van vinden?
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:Maar niemand die iets vindt van die velg...?
Zwart en rond, kan nog jaren mee. Moeten we daar wat van vinden?
Nou, misschien kijk ik verkeerd, maar het lijkt alsof de spaakgaten uitgelubberd zijn... of komt dat, zoals ik eerder al wilde weten :), door het ontbreken van de busjes in de velgen (en ontbreken die dan vanwege de aanwezigheid van een Rohloffnaaf)?
Je bedoeld dit? Zat ik me ook al af te vragen.
Afbeelding