door
bios » vr 24 mei, 2013 20:07
Zo, alweer een tijdje geleden maar toch nog even over het onderwerp inhaken (losse handen fietsen dan wijkt fiets af naar links).
Laatst nog een stukje op de fiets van mijn vader gefietst een Koga Roadspeed dus bijna gelijk. Hierop ging het losse handen fietsen gewoon als vanouds zonder enige moeite zoals ik het gewend ben m.a.w. het ligt dus niet aan mij schijnbaar.
Toen nog wat getest;
* Kabels waren gecontroleerd, maar dit moet nu goed zijn en het probleem blijft.
* bij balhoofd kan ik niks afwijkend vinden, niet echt een voorkeur alhoewel hij makkelijker naar links uitwijkt als ik het voorvork optil.
Vervolgens langs dealer geweest, deze roept gelijk al dat bij dit soort fietsen met losse handen sowiezo enorm moeilijk is (tuuurlijk ahum), vervolgens vermeld dat ik op elke fiets fluitend met losse handen kan fietsen (ik kan ook bluffen). Hier heb ik dus geen boodschap aan.
Toen is hij toch even gaan kijken en viel hem op dat het voorwiel niet recht in de voorvork zit (en inderdaad als je je vinger tussen de band en het voorvork houdt zit er aan de rechterkant echt iets minder ruimte dan links), dit klopt dus niet en zou wel eens goed de oorzaak kunnen zijn naar mijn idee.
Toen kwam de truuk van de fietsenmaker, de snelspanner van het voorwiel even loshalen en precies zo vast maken dat het wiel weer kaarsrecht tussen het voorvork zat ( tuurlijk ahum deel 2 ). Vol ongeloof gezegt dat dit toch niet zo hoord en dat deze zichzelf toch moet centreren tussen de padden... (zo goed ik weet althans).
Maar het moest nu goed zijn, dus ik weer fietsen en uiteraard was het nog niet verholpen ...
Vervolg zou zijn dat ik een afspraak zou moeten maken zodat ze verder kunnen kijken wat het probleem is ( ja het wiel er recht in krijgen denk ik dan).
Denken jullie inderdaad dat dit de oorzaak is van het niet met losse handen fietsen ?
En hoe kan het toch dat het wiel er scheef inzit ?