Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekkende Rohloffnaaf door transport vliegtuig?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

lekkende Rohloffnaaf door transport vliegtuig??

even off topic, als de luchtdruk in het passagiers en vrachtruim gelijk is, wat ik mij inderdaad goed kan voorstellen gezien de smeerboel in de koffers bij forse onderdruk (lekkende tubes, gebarsten flacons etc) en gedoe met de klachten van passagiers daarna, is dan het (gedeeltelijk) leeg laten lopen van de banden banden een broodje aap verhaal. Of hadden bijvoorbeeld 75 jaar geleden de vliegtuigen nog geen drukvrachtruim en blijven de vliegtuigmaatschappijen als automatisme nog steeds hetzelfde roepen.



Ben
ben huve schreef: is dan het (gedeeltelijk) leeg laten lopen van de banden banden een broodje aap verhaal.
Ben
Ja, maar leg dat die dame achter de incheckbalie maar eens uit :evil:
berger schreef:
ben huve schreef: is dan het (gedeeltelijk) leeg laten lopen van de banden banden een broodje aap verhaal.
Ben
Ja, maar leg dat die dame achter de incheckbalie maar eens uit :evil:
De luchtdruk in de passagiersruimte vermindert ook hoor. Hou eens de hoogtemeter in je polshorloge in de gaten die op luchtdruk werkt. Als de luchtdruk gelijk zou blijven zou deze geen hoogteverschil aanduiden, maar dat doet die dus wel, heb ik vastgesteld, tot "hoogte's" tot boven 2km heb ik gezien (heb dat wel niet steeds in de gaten gehouden, dus kan wel nog meer zijn).
Je oren en je hoofd voelen dat toch ook, zeker als je wat verkouden bent.
Xyuny schreef:
berger schreef:
ben huve schreef: is dan het (gedeeltelijk) leeg laten lopen van de banden banden een broodje aap verhaal.
Ben
Ja, maar leg dat die dame achter de incheckbalie maar eens uit :evil:
De luchtdruk in de passagiersruimte vermindert ook hoor. Hou eens de hoogtemeter in je polshorloge in de gaten die op luchtdruk werkt. Als de luchtdruk gelijk zou blijven zou deze geen hoogteverschil aanduiden, maar dat doet die dus wel, heb ik vastgesteld, tot "hoogte's" tot boven 2km heb ik gezien (heb dat wel niet steeds in de gaten gehouden, dus kan wel nog meer zijn).
Je oren en je hoofd voelen dat toch ook, zeker als je wat verkouden bent.
Er is toch niemand die ontkent dat de luchtdruk in de passagiersruimte (en de bagageruimte) vermindert. Maar als je tijdens een fietsrit 2000 meter stijgt, bent je dan bang dat je banden ontploffen?

Renaat
Reactie verwijderd: ben niet helemaal zeker of de bandenspanning door drukverschil of drukverhouding (binnen-buiten) wordt veroorzaakt. Ik vermoed het eerste, en dan maakt de wijziging van de buitendruk door het hoogteverschil niet al te veel uit, maar toch een heel klein beetje.
Xyuny schreef:Reactie verwijderd: ben niet helemaal zeker of de bandenspanning door drukverschil of drukverhouding (binnen-buiten) wordt veroorzaakt. Ik vermoed het eerste, en dan maakt de wijziging van de buitendruk door het hoogteverschil niet al te veel uit, maar toch een heel klein beetje.
Maximaal 1 bar hé? Je vermoeden klopt. Gelukkig maar, anders zou het ISS direct onploffen.
Leon
Als oorspronkelijke vragensteller:

--DE NAAF IS NU VOOR DE VIJFDE KEER LEK:
Shane, kan ik bij jou in therapie? (na 2 keer een lekkage heb je het erbij gelaten, en je lijkt er geen last van te hebben). Zo ja (in therapie bij jou)....wat zijn de kosten?
Theo B schreef: Zo ja (in therapie bij jou)....wat zijn de kosten?
1 Rohloff olie setje per jaar? :lol:
Ik heb eens een luchtdrukmeting gedaan. ik ging op 1010mbar weg en 775mbar op hoogte. Met een casio multi sensor(leuk spul trouwens)
Hier lees je meer http://archief.knvvk.nl/downloads/12kl20097.pdf
dus dat van die banden is niet helemaal broodje aap. 6bar wordt 7,5bar kan net de knal grens zijn. beetje lucht er uit laten lopen25% zou voldoende moeten zijn.
Ik heb geen idee hoe sterk die olie keringen zijn van Rohloff maar blij wordt je er niet van als die fiets op zijn zijkant ligt.

Ik zou als ik ooit ga vliegen olie eruit laten lopen. Los vulsetje mee en schroef. Klusje van niks als ik de filmpje op het internet bekijk van EWrik. Op een vakantie van zoveel geld en zo lang maken die paar tientjes ook niet uit. Als dat wel is tja....
1,010 - 0,775 = 0,235 Bar extra druk. Ik hoop niet dat je banden zo strak hebt opgepompt dat ze dat niet meer kunnen hebben.

Sjirk
Wimmert schreef:Ik heb eens een luchtdrukmeting gedaan. ik ging op 1010mbar weg en 775mbar op hoogte. Met een casio multi sensor(leuk spul trouwens)
Hier lees je meer http://archief.knvvk.nl/downloads/12kl20097.pdf
dus dat van die banden is niet helemaal broodje aap. 6bar wordt 7,5bar kan net de knal grens zijn. beetje lucht er uit laten lopen25% zou voldoende moeten zijn.
Ik heb geen idee hoe sterk die olie keringen zijn van Rohloff maar blij wordt je er niet van als die fiets op zijn zijkant ligt.

Ik zou als ik ooit ga vliegen olie eruit laten lopen. Los vulsetje mee en schroef. Klusje van niks als ik de filmpje op het internet bekijk van EWrik. Op een vakantie van zoveel geld en zo lang maken die paar tientjes ook niet uit. Als dat wel is tja....
Dat van die banden is gewoon een fabel. Het drukverschil onder de door jouw aangegeven waarden is maar 0,235 bar. Dat verschil doet weinig met een onbelaste band. In bedrijf en/of de zon loopt de druk hoger op.

Als je de olie in de naaf af tapt, zal de hoeveelheid lucht in de naaf toe nemen. Ook geen succes. Of de fiets staand of liggend wordt vervoerd zal voor de naaf weinig uitmaken. Bij liggend vervoer zal de bovenliggende keerring "droog" staan.

De kans is aanwezig dat de keerring aan de tandwielzijde is gaan lekken nadat het tandwiel is gekeerd. Ik dump het versleten tandwiel in de Kliko. Na verloop van tijd vormt zich aan de buitenzijde van het gebruikte tandwiel een roestlaag. Deze buitenzijde van het tandwiel is ook het afsluitende draagvlak voor de oliekeerring.

Piet.