Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsrouteplanner van de Fietsersbond - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsrouteplanner van de Fietsersbond

Ik hoop dat ze het snel op orde krijgen, maar ik vraag me af of de problemen wel onder 'kinderziektes' vallen.

Vooral dat de eigenlijke kaart (bijna) niet meer te zien is als men 'voeg extra punten toe' aangeeft vind ik redelijk bizar. Vooral omdat dit vroeger prima geregeld was.

Ook het niet kunnen verplaatsen van punten had men toch moeten en kunnen vaststellen voor men de nieuwe routeplanner op het web plaatste.
Het lijkt de nieuwe Fyra wel :twisted:

Renaat
Revanho schreef:Ik hoop dat ze het snel op orde krijgen, maar ik vraag me af of de problemen wel onder 'kinderziektes' vallen.

Vooral dat de eigenlijke kaart (bijna) niet meer te zien is als men 'voeg extra punten toe' aangeeft vind ik redelijk bizar. Vooral omdat dit vroeger prima geregeld was.

Ook het niet kunnen verplaatsen van punten had men toch moeten en kunnen vaststellen voor men de nieuwe routeplanner op het web plaatste.
Het lijkt de nieuwe Fyra wel :twisted:

Renaat
Tsja, en dat allemaal om het goed werkend te krijgen op tablets, als ik het goed begrijp. Is jammer, want nu blijkt helaas weer dat verandering lang niet altijd een verbetering inhoudt!
Op het forum van de Fietsersbond lees ik dezelfde misère.

Gedeelde smart is halve smart ?

Als werknemer in de ICT zie ik dit soort zaken helaas te vaak gebeuren. Ook bij de Fietsersbond is een technisch uitgangspunt (HTML5, tablets) aanleiding om er functioneel een puinhoop van te maken en een gebruikerservaring oplevert die om te huilen is. Dat blijkt wel uit alle reacties.

Het web is een communicatiemiddel en de techniek dient dat te ondersteunen en niet omgekeerd. Met een groep Beta-testers had deze ellende voorkomen kunnen worden.

Laten we hopen dat de nieuwe planner binnen een maand de oude evenaart.

Groet,
Volgens mij kunnen we stellen dat de nieuwe fietsrouteplanner van de Fietsersbond is mislukt. Hij lijkt dezelfde routes te geven dan vroeger, maar deze planner is gewoon niet gebruiksvriendelijk. Er zijn veel bugs en veel dingetjes zijn ronduit irritant. Verder lijkt er niet goed te zijn nagedacht over hoe je de planner gebruikt. Ik maak in ieder geval mee dat de kaart telkens bedekt raakt met het instellingenscherm waardoor je de kaart niet meer ziet en dus niet kunt zien wat je doet. Totaal primitief is dat je achteraf geen tussenpunten meer kunt invoegen. Als je bij het plannen één tussenpunt vergeet mag je de hele route opnieuw invoeren. Wil je de terugweg plannen? Ook dan mag je alles opnieuw invoeren. De Fietsersbond moet maar snel de oude planner weer op de site zetten!

Karin M
Ik gebruik de fietsrouteplanner bijna dagelijks met veel plezier.

De problemen met de veerponten zijn opgelost.
Een rondje plannen is makkelijker dan ooit en nu met vooraf in te stellen afstand (knopje links boven)
Dankzij html5 werkt de planner ook onderweg, binnenkort ook op kleine schermen zoals telefoons.

Natuurlijk is nog niet alles perfect.
De database lijkt soms moeite te hebben met de notatie van adressen, hij "gokt" nog niet helemaal goed.
Vlaggetjes kunnen nog niet worden verplaatst.
Wellicht samenhangend met de vlaggetjes, ik heb nog geen manier gevonden om zelf te bepalen waar een rondje heen- of langs zal gaan.

Veel van de gehoorde kritiek lijkt betrekking te hebben op knoppen en functies die wel degelijk aanwezig zijn in de nieuwe planner maar een beetje anders georganiseerd dan in de oude. Dat is natuurlijk lastig. Maar om zo'n verandering dan maar af te doen als de natte droom van een IT afdeling is wel erg makkelijk.

Geef ze nog even, het komt goed :wink:

Frank
frank bueters schreef:
Veel van de gehoorde kritiek lijkt betrekking te hebben op knoppen en functies die wel degelijk aanwezig zijn in de nieuwe planner maar een beetje anders georganiseerd dan in de oude. Dat is natuurlijk lastig. Maar om zo'n verandering dan maar af te doen als de natte droom van een IT afdeling is wel erg makkelijk.

Frank
Ik zie het niet als een natte droom van een IT afdeling maar wederom de zoveelste keer dat iets te vroeg gelanceerd wordt. En inderdaad herken ik ook veel klachten uit het dagelijkse werkleven. Wanneer een knopje van rechts op het scherm naar links verhuist omdat dat bv handiger is zijn de klachten niet van de lucht, omdat men moet wennen. Dus ja met je eens dat ook veel aan de gebruiker zelf te wijten is.

Maar je zou toch minimaal mogen verwachten dat alle functionaliteit van de oude ook in de nieuwe planner aanwezig is, voordat deze gelanceerd wordt?

Groet,
ruudvp schreef:
frank bueters schreef:

Frank
Ik zie het niet als een natte droom van een IT afdeling maar wederom de zoveelste keer dat iets te vroeg gelanceerd wordt. En inderdaad herken ik ook veel klachten uit het dagelijkse werkleven. Wanneer een knopje van rechts op het scherm naar links verhuist omdat dat bv handiger is zijn de klachten niet van de lucht, omdat men moet wennen. Dus ja met je eens dat ook veel aan de gebruiker zelf te wijten is.

Maar je zou toch minimaal mogen verwachten dat alle functionaliteit van de oude ook in de nieuwe planner aanwezig is, voordat deze gelanceerd wordt?

Groet,
Dat is eigenlijk het minimale wat je mag verwachten, als dit als een upgrade gepresenteerd wordt. Mijn ergernis zit juist in iets dat anderen als een verbetering beschouwen: het rondje fietsen. Het is leuk dat je een soort verrassingsroute krijgt voorgeschoteld, maar ik wil graag zélf mijn doel kunnen bepalen. Dat kon wel, maar kan niet meer. Zonde als dat niet terugkomt!
ruudvp schreef:Maar je zou toch minimaal mogen verwachten dat alle functionaliteit van de oude ook in de nieuwe planner aanwezig is, voordat deze gelanceerd wordt?
Na wat problemen de eerste dag kom ik in het gebruik eigenlijk geen keiharde bugs meer tegen.
Wel missen er nog wat minder elementaire functies uit de oude planner. Met wat geëxperimenteer vind je er meestal wel een weg omheen.

Er is ook functionaliteit toegevoegd, zoals mobiel gebruik en het eerder genoemde rondje.
Al met al denk ik niet dat wij, gebruikers, er op achteruit zijn gegaan.

En 't is allemaal gratis hè. Misschien kunnen we onze "minimale verwachting" daar een beetje op afstemmen :wink:

Frank
frank bueters schreef:
ruudvp schreef:Maar je zou toch minimaal mogen verwachten dat alle functionaliteit van de oude ook in de nieuwe planner aanwezig is, voordat deze gelanceerd wordt?
Na wat problemen de eerste dag kom ik in het gebruik eigenlijk geen keiharde bugs meer tegen.
Wel missen er nog wat minder elementaire functies uit de oude planner. Met wat geëxperimenteer vind je er meestal wel een weg omheen.

Er is ook functionaliteit toegevoegd, zoals mobiel gebruik en het eerder genoemde rondje.
Al met al denk ik niet dat wij, gebruikers, er op achteruit zijn gegaan.

En 't is allemaal gratis hè. Misschien kunnen we onze "minimale verwachting" daar een beetje op afstemmen :wink:

Frank
Ik kan nog niet goed beoordelen of ik erop achteruit ben gegaan, behalve met mijn stokpaardje, het rondje. Dat is gewoon een andere functionaliteit geworden. Maar je laatste opmerking gaat ook niet helemaal op, want vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend (ook met een knipoog hoor, want ze doen goed werk!).
Ik ben eigenlijk wel verheugd dat deze planner best weinig achterlijke routes produceert wat veel andere planners wel deden.
Nu nog van dat rare "CO2-besparing" af.
Leon
Leon schreef:Nu nog van dat rare "CO2-besparing" af.Leon
Ik zag deze week in een fietsenwinkel dat er ook fietscomputers zijn die dat kunnen. Een routeplanner hioeft dat dus niet meer te doen. :lol:

Peter
Tis duidelijk nog niet af. Gisteren bij het plannen van de lentetocht, is wel het vertrekpunt te markeren, maar alles ertussen, via knooppunten, lijkt niet te worden opgeslagen tijdens het selecteren. Maar dat blijkt wel zo te zijn bij het maken van de gpx file. Onhandig wel. Beter een goed functionerende actief laten staan dan iets half af in gebruik zetten lijkt me?
Morgen worden we in ieder geval het bos in gestuurd ;-)
Niet om de hele discussie wel/niet goed nogmaals te starten, maar diegene die de oude planner prefereren boven de nieuwe planner kunnen nu kiezen.
Bron:routeplanner.fietsersbond.nl

groet,
ruudvp schreef:Niet om de hele discussie wel/niet goed nogmaals te starten, maar diegene die de oude planner prefereren boven de nieuwe planner kunnen nu kiezen.
Bron:routeplanner.fietsersbond.nl

groet,
Dit vind ik een prima oplossing: nu kunnen we kiezen!
Goed om vast te stellend dat ze tot inzicht zijn gekomen en op de vraag van o.a. mij zijn ingegaan om de oude planner voorlopig terug ter beschikking te stellen. Hopelijk gaan ze de oude planner pas verwijderen als de problemen met de nieuwe planner ook echt zijn opgelost.

Renaat
Revanho schreef:Hopelijk gaan ze de oude planner pas verwijderen als de problemen met de nieuwe planner ook echt zijn opgelost.
Niet dus. De oude planner is ondertussen terug verwijderd, dit terwijl diverse problemen nog niet opgelost zijn en de kwaliteit van de nieuwe planner nog niet die van de oude benadert.

Renaat
Ondertussen vastgesteld dat de oude plannen nog wel op de website staat, maar er niet meer naar verwezen wordt (zoals voorheen).

Renaat
Ze verdienen ook lof voor de meertaligheid van deze planner. De vorige kon je met goed fatsoen niet aan buitenlanders adviseren, maar nu wel. Er is nu zelfs een optie voor Friese buitenlanders.
Wim
Wim schreef:De vorige kon je met goed fatsoen niet aan buitenlanders adviseren,
Daar ben ik het als buitenlander niet mee eens :P

Renaat
Voor mij heeft de nieuwe routeplanner nu echt wel afgedaan... het gíng op zich goed, tot ik een rondje wilde plannen via de automatische functie en die als GPX wilde downloaden: hij laat 'm op de kaart netjes zien, maar als je de GPX in Mapsource opent, krijg je een niet afgemaakte track waarbij hele stukken recht door het landschap worden getrokken. Slaat helemaal nergens op. Ontzettend jammer.