door
Revanho » ma 11 mar, 2013 12:40
Het gelijkstellen van tegenstanders van helmdracht of helmplicht (twee sterk verschillende zaken, maar bij beiden speelt de werkelijke functionaliteit van de helm een grote rol) met anti-rookverbodlobby vind ik vergaand absurd. De argumenten zijn ook van een heel andere aard. Blijkbaar zijn er voorstanders die van mening zijn dat men geen vragen mag stellen bij het nut van de helm.
En omdat men blijkbaar graag met anekdotische bewijzen schermt, hier ook een anekdotisch verhaal. Niet dat ik zo vaak val, maar in de loop der decennia en - naar schatting - zeker meer dan 100.000 km - heb ik toch wel zo vaak de grond gezien dat ik het niet meer op 1 of 2 handen kan tellen. In het totaal heeft mijn hoofd daarbij vier keer de grond geraakt. In geen van die vier situatie droeg ik een helm, hoewel ik o.a. bij het mountainbiken wel een helm draag. (Niet dat ik veel ga mountainbiken, maar dat terzijde.)
In drie van de vier gevallen had een gewone fietshelm zeker niet geholpen want ben ik letterlijk 'op mijn gezicht gegaan'. Gelukkig voor mijn gezicht zelden met ernstige gevolgen, toch niet voor dat gezicht.
- Beschadigde lip (aan de binnenkant van de mond, dus niet uiterlijk te zien) en onderkaak waarvan ik enkele dagen het gevoel had dat die 2 cm teveel naar rechts stond (wat dus niet het geval was). En ook nog een kleine botsplinter van mijn duim. (Oorzaak: slechte infrastructuur.)
- Valpartij met een burstfractuur van een ruggewervel. Veel geluk gehad dus, want ik had ook verlamd kunnen zijn geweest. De schade aan mijn gezicht beperkte zich tot enkele kleine schaafwondjes.
- Valpartij (over kop gegaan) met een licht beschadigde lip (ook aan de binnenkant van de mond) tot gevolg. (Oorzaak: eigen stommiteit.)
Enkel bij valpartij vier (oorzaak: gladheid) heeft mijn schedel echt de grond geraakt. Maar hoewel het slechts speculatie is, vermoed ik dat een helm eerder meer kwaad dan goed had gedaan. Ik had immers geen hoofdpijn, hersenletsel, schedeletsel, ... zelf geen bult of open wonde. Wel heb ik enkele dagen behoorlijk last gehad van mijn nek. Met een helm had mijn hoofd+helm nog eerder het asfalt geraakt (want enkele cm 'dikker'). Het is niet zeker, maar ook niet uit te sluiten dat de gevolgen met helm eerder erger waren geweest.
Ik vind anekdotische bewijs geen goede grond voor beleid, dus ook mijn anekdote is daarbij niet relevant. Maar dat gaat evengoed op voor die verhalen van mensen die van mening zijn dat een gebroken helm bewijst dat de helm hun leven heeft gered.
Renaat