Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordragers te laag voor grote tassen: hoe opgelost - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voordragers te laag voor grote tassen: hoe opgelost

Wim schreef:Dat is wel veel tegelijk gescholden. Lees nog eens door wat ik geschreven heb.
Ik denk dat het meer een algemene frustratie is, die Robbert10 heeft. Het gaat denk ik niet zo zeer over wat jij in dit specifieke geval schrijft, maar wat er over het algemeen hier geschreven wordt over techniek. En de frustratie komt er dan (toevallig) hier even uit. Ik kan dat wel begrijpen eigenlijk. Niet dat ik nou zo snel gefrustreerd wordt van dit forum, maar ik snap wel waar het vandaan komt. Ik herken in ieder geval een hoop in wat Robbert schrijft...
Ik ben het wel met Robbert eens dat we soms ons (afwijkende) geloof wel sterk verkondigen hier.
janenliseth meldt overigens a-technisch te zijn, dus wat tegenvragen lijken me juist gewenst. Ik vind het toch heel legitiem om me af te vragen waarom je een verende vork zou willen als je aan het onafgeveerde deel ervan zware tassen gaat hangen.

Robbert je vergeet overigens dikke banden die altijd door Wim gepromoot worden :wink:
Leon
Leon schreef:janenliseth meldt overigens a-technisch te zijn, dus wat tegenvragen lijken me juist gewenst. Ik vind het toch heel legitiem om me af te vragen waarom je een verende vork zou willen als je aan het onafgeveerde deel ervan zware tassen gaat hangen.
Dat is zeker een legitieme vraag. Zoals gezegd zou ik zelf niet zo snel tassen aan een geveerde vork hangen. Inderdaad om de reden dat je je bagage dan nog steeds niet hebt afgeveerd, waarbij de functie van de vering (v.w.b. het gewicht van de bagage) teniet gedaan wordt...

Dat gezegd hebbende, zou ik altijd proberen om geen voortassen te monteren, zolang ze niet echt noodzakelijk zijn...

Bij de meccano-constructie van de verbouwde voorvork heb ik ook mijn twijfels. Frank Bueters heeft denk ik de beste oplossing bedacht om een en ander wat steviger te krijgen...
Wim schreef:Zelf zou ik geen mtb willen hebben die zo overgedimensioneerd is dat hij probleemloos 35 kg bagage aan kan. Spelend in het bos heb je dan wel een heel logge fiets.
Wim
Laatst nog met mijn 115kg totaalgewicht in 5h de 100km van Ruinen gefietst met een ongeveerde overgedimensioneerde fiets zoals jij omschrijft. Je suggereert dat het veel verschil uitmaakt als je ongeveerde fiets bestaat uit luxe elegante comfortabele dunwandige buisjes? De hier bewierrookte dunne buisjes maakt imho niets uit. Een geveerde voorvork en een licht totaalgewicht maakt het grootste verschil als je snel over boomstronken wilt stuiteren.

Een geveerde voorvork kan natuurlijk ook wel voortassen aan. De snelheid van een pakezel is een stuk kleiner dus dat compenseert heel veel (impuls is massa maal snelheid). Mensen van 90kg rijden met dezelfde geveerde voorvorken als vlieggewichtjes van 60kg..... dan kunnen die vorken ook wel een drager en aan beide kanten een tasje aan.

Alleen als je de kans op breuk of schade zo klein mogelijk wilt houden, kun je beter een ongeveerde vork nemen (je levert dan een stukje comfort in). Scheelt je ook meteen in gewicht. Zelf heb ik wel lange fietsreizen gemaakt met een tassen aan een geveerde voorvork (van het meest eenvoudige merk), nooit geen problemen gehad.

Overigens zou ik zelf niet veel vertrouwen hebben in de in dit topic getoonde voordrager, maar dat geheel terzijde.
Robbert10 schreef:Wat wordt hier weer een complete onzin verkondigd over in dit geval mountainbikes. Niet geschikt als vakantiefiets? Ha, ha, ha. Net als zoveel topics in "Techniek en onderdelen" wordt dit topic door de veelschrijvers op dit forum weer vakkundig de vernieling in geholpen

Dit forum wordt vooral bevolkt door mensen die een mening hebben. Die ervaren hebben hoe makkelijk je een goede fietsenmaker met de juiste onderdelen vindt in den vreemde. Die weten hoe handig het is om te stranden met een fiets op +2000m hoogte zonder bereik, terwijl het weer om slaat. Die zich realiseren hoe makkelijk een fietstocht van 3 weken verandert in een fietstocht van 30 minuten met aansluitend een week hel voor je in een betrouwbaar ziekenhuis ligt omdat je fiets niet deugde.

Het is dus goed mogelijk dat jouw ervaring niet overeenkomt met wat je hier leest. Als je verstandig bent vraag je je af waarom je wat anders leest dan jij wil horen
AB schreef:Je suggereert dat het veel verschil uitmaakt als je ongeveerde fiets bestaat uit luxe elegante comfortabele dunwandige buisjes? De hier bewierrookte dunne buisjes maakt imho niets uit.
Of je het suggestie moet nomen of niet, maar ik baalde wel als een stekker toen (1998) mijn frame met dunne dunwandige buisjes die met tassen altijd shimmiede als een gek voor de derde keer brak (elke 12000 km). Gelukkig was ik niet op vakantie.
Leon
Voor wie van dunne buisjes houdt: http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... iffeltoren
Nee Auke, dat beweerde ik niet. Ik beweerde slechts dat een fiets niet zwaarder geconstrueerd hoeft te zijn dan nodig. Een sportieve mtb constueren voor het geval iemand er 35 kg bagage aan wil hangen levert een suboptimaal ontwerp op. Dat geldt voor dikke alu buizen net zo goed als voor staal.
Wim
Revanho schreef:Voor wie van dunne buisjes houdt: http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... iffeltoren
De Azor info is natuurlijk weer schokkend slecht, maar gezien de prijs en ' lasersnijden' zal het gewoon een frame uit plaat zijn.

Als je wel je best doet kan het er zo uitzien:

Afbeelding
Azor lijkt de Fietsersbond in haar zak te hebben: telkens lyrische berichtjes, steeds van dezelfde auteur…

.tsooJ
AB schreef:Een geveerde voorvork kan natuurlijk ook wel voortassen aan. De snelheid van een pakezel is een stuk kleiner dus dat compenseert heel veel (impuls is massa maal snelheid). Mensen van 90kg rijden met dezelfde geveerde voorvorken als vlieggewichtjes van 60kg..... dan kunnen die vorken ook wel een drager en aan beide kanten een tasje aan.
Twee beladen voortassen aan een geveerde voorvork zal best gaan. Maar lijkt mij niet ideaal. Deze tassen zijn bevestigd aan het onafgeveerde deel van de fiets, met daarboven een verend element. Daar is het ontwerp van de geveerde voorvork niet voor bedoeld. Dat is afgestemd op de verhouding onafgeveerd- en afgeveerde deel aan de voorzijde van de fiets.
Nu voeg je extra massa toe tussen de voorband en de voorvering. Tussen twee verende elementen, die bij het overrijden van diverse oneffenheden en snelheden elkaar niet ongunstig mogen beinvloeden.

Lading op of aan de fiets mag je ook niet vergelijken met een rijders van x aantal kg. Een rijder mag je zien als een blok gelatine. Een rijder heeft een dempende werking op de bewegingen van een fiets. Bovendien zit de rijder op het afgeveerde deel van de fiets. In tegenstelling tot de lading aan het onafgeveerde deel nabij de vooras.

Piet.
Wim schreef:Nee Auke, dat beweerde ik niet. Ik beweerde slechts dat een fiets niet zwaarder geconstrueerd hoeft te zijn dan nodig. Een sportieve mtb constueren voor het geval iemand er 35 kg bagage aan wil hangen levert een suboptimaal ontwerp op. Dat geldt voor dikke alu buizen net zo goed als voor staal.
Wim
Er bestaan uberhaupt geen optimaal ontworpen fietsen, zelfs geen m-gineering. Wat wel bestaat zijn gradaties van overdimensionering.
PietV schreef:Bovendien zit de rijder op het afgeveerde deel van de fiets. In tegenstelling tot de lading aan het onafgeveerde deel nabij de vooras.
Ja, en? Zou je de voortassen dan op het afgeveerde deel van de voorvork willen hangen?
Deze OMM lijkt me een prima constructie.
frank bueters schreef:
janenliseth schreef:Maar dat heb ik nog net met al mijn meccanokennis kunnen bedenken. Daarom aan de voorzijde geborgd.
Ik denk dat je een van de hoeken stijf hebt gemaakt? Dat doet wel iets maar het gaat je niet redden. Als je een trekstangetje zou kunnen monteren heb je in elk geval in die richting 2 driehoeken gemaakt.
Dan heb ik ook nog wel twijfels over de zijdelingse stabiliteit met die platte stripjes maar dat wordt vanzelf afgestopt tegen je band :wink:

Frank

Afbeelding
Kijk, dat vindt ik nou een constructie(ve) bijdrage. Daar kan ik wat mee !!!!!

Bedankt Frank.

mvg
Jan Schoutsen
{veiligheidsfreak}Hoe zit bij jouw constructie de drager bovenaan vast aan de voorvork. De combi zware tassen x hoog gemonteerd x onafgeveerd x wat er gebeurt als het afbreekt zou mij wel op het idee brengen om het achterlijk sterk te maken op die plek.{/veiligheidsfreak}
Leon
Leon schreef:{veiligheidsfreak}Hoe zit bij jouw constructie de drager bovenaan vast aan de voorvork. De combi zware tassen x hoog gemonteerd x onafgeveerd x wat er gebeurt als het afbreekt zou mij wel op het idee brengen om het achterlijk sterk te maken op die plek.{/veiligheidsfreak}
Leon
Als het kwartje pas na 33 bijdragen valt ipv na de 2e :roll:
Oplossing Frank:
Als je die brede strips blijft gebruiken, let er dan wel op dat je nog steeds de haken van je tas over de bovenste ligger kan krijgen. Bij het voorste deel van de ligger kan dit een probleem worden. Het lijkt me niet lekker fietsen als je de haken dicht bij elkaar moet bevestigen.

Wat ik niet begrijp aan je constructie - je bent toch al lekker aan het fröbelen - waarom je niet de bovenste ligger rechtstreeks bevestigt aan je vork met een klemconstructie. Dan ben je dat extra schanier kwijt.

Of koop een Surly front rack, dan ben je meteen van al het gedoe af en dat ding heeft zich bewezen. Die kan je hoog stellen en daardoor kan er makkelijk een achtertas aan. Je kunt meteen ook nog een rol er boven op leggen als je echt veel wil meenemen. Je koplamp zul dan wel nog moeten verplaatsen.

Sjirk
m-gineering schreef:
Leon schreef:{veiligheidsfreak}Hoe zit bij jouw constructie de drager bovenaan vast aan de voorvork. De combi zware tassen x hoog gemonteerd x onafgeveerd x wat er gebeurt als het afbreekt zou mij wel op het idee brengen om het achterlijk sterk te maken op die plek.{/veiligheidsfreak}
Leon
Als het kwartje pas na 33 bijdragen valt ipv na de 2e :roll:
Het is een geruststellende gedachte te weten dat je op dit forum wordt omringd met zoveel kennis, wetenschap, vakmanschap etc. etc. etc, maar bovenal met betrokken, bezorgde en aardige leden. Dat maakt het een wereldfietser heel wat eenvoudiger.
Ga zo door, doe je best en maak er wat van.

mvg
Jan Schoutsen