door
AB » za 09 mar, 2013 18:31
Wim schreef:Zelf zou ik geen mtb willen hebben die zo overgedimensioneerd is dat hij probleemloos 35 kg bagage aan kan. Spelend in het bos heb je dan wel een heel logge fiets.
Wim
Laatst nog met mijn 115kg totaalgewicht in 5h de 100km van Ruinen gefietst met een ongeveerde overgedimensioneerde fiets zoals jij omschrijft. Je suggereert dat het veel verschil uitmaakt als je ongeveerde fiets bestaat uit luxe elegante comfortabele dunwandige buisjes? De hier bewierrookte dunne buisjes maakt imho niets uit. Een geveerde voorvork en een licht totaalgewicht maakt het grootste verschil als je snel over boomstronken wilt stuiteren.
Een geveerde voorvork kan natuurlijk ook wel voortassen aan. De snelheid van een pakezel is een stuk kleiner dus dat compenseert heel veel (impuls is massa maal snelheid). Mensen van 90kg rijden met dezelfde geveerde voorvorken als vlieggewichtjes van 60kg..... dan kunnen die vorken ook wel een drager en aan beide kanten een tasje aan.
Alleen als je de kans op breuk of schade zo klein mogelijk wilt houden, kun je beter een ongeveerde vork nemen (je levert dan een stukje comfort in). Scheelt je ook meteen in gewicht. Zelf heb ik wel lange fietsreizen gemaakt met een tassen aan een geveerde voorvork (van het meest eenvoudige merk), nooit geen problemen gehad.
Overigens zou ik zelf niet veel vertrouwen hebben in de in dit topic getoonde voordrager, maar dat geheel terzijde.