Drie dagen voor een Etrex is normaal met de volgende instellingen:Travelmaster schreef:Dat moet wel langer kunnen dan één dag, en daar heb je zelf invloed op: zet de achtergrondverlichting uit, rij een track (spoor) in plaats van een route (kost minder rekencapaciteit)...
* Achtergrond verlichting - instelling - 15 seconden aan;
* Noord boven (omdat wij dat op de fiets, niet in de auto, prettiger vinden);
* Lock on Road uit (nooit gebruiken!);
* Autozoom uit (afstand tot de volgende afslag inschatten wordt moeilijker);
* elektronisch kompas uit (redelijk zinloos en grootverbruiker).
Als je én routes rijdt zoals je een track rijdt (dus braaf de route volgt) én de route heeft voldoende viapunten (30-50) dan is nog steeds 3 dagen normaal. De gps hoeft weinig te herbereken, want je volgt de route. En de afstand tussen 2 viapunten is hooguit 2-3 km, dus herberekenen is snel uitgevoerd (negeer even onze ervaring met V2.90). Dus blijkbaar kost het rijden van routes niet zoveel extra rekenkracht. Maar... een "slechte" route (een fietsroute over een voetgangersbrug met "bicycle dismount") trok de gps op de tweede dag in één dag leeg.
Wij wijken bijna altijd af van de route (ook daarom rijden wij Route + Track = "show on map") en nog steeds is 3 dagen normaal.
(Voorwaarde is natuurlijk wel het gebruik van goede batterijen, Eneloop bijv.)
Ik zou niet weten hoe ik dat op vakantie kan meten, maar ik ben er van overtuigd dat de grootste stroomvreter is het 's avonds op de camping gebruiken van (spelen met) de gps. Track van vandaag bekijken, hoogteprofiel bekijken, Route van morgen bekijken, hoogteprofiel bekijken, Waypoints toevoegen. Of nog erger: Route voor morgen maken.
Nuancering: met onze instelling (scherm verlichting = 15 seconden) blijft het scherm nu ook continue branden.
Net als op een GSM: tijdens het intypen van SMS-jes zie je de batterij leeg lopen.