Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een lader voor notebook, camera-, AA- + AAA batterijen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een lader voor notebook, camera-, AA- + AAA batterijen?

:idea: Nou Blanche,.....volgens mij wordt het meer fietsen dan filmen! :wink:

- en er heeft ook wel eens een schakeling op het forum gestaan waarmee je batterijen oplaadde vanaf je naafdynamo...Maar ook dan moet je dus fietsen! :evil: :oops:
frank bueters schreef:Afbeelding
Hee Frank - die mensen ken ik!

@eindgebruiker Yep ik volg het nog vanaf de zijlijn en hoop dat er aan het eind een praktische begrijpbare oplossing staat. Ben nu aan het werk en heb nu nog geen tijd om me te verdiepen in alle links :wink:

P.s. mijn vraag gaat niet alleen over zonne energie!
Het gaat over laders in een gebied zonder stopcontact die drie verschillende producten kan opladen.
Bestaan ze al lichtgewicht (zonne)laders die mijn volgende laders aankunnen:

- Batterijen lader >> input 240 volt en output 1.6 v voor 2.3 A (AA) en 0.95A (AAA)
- Camera lader >> input 240 volt en output 8.4V O.65 A
- Notebook lader >> input 240 V en output ?
Naafdynamo en B&M Ewerk, eventueel aangevuld met een Powerbank of zo om handig van netstroom te kunnen profiteren als dat er is, en als backup. Het is allemaal wel gedoe, helaas.
Wim
Wim schreef:Naafdynamo en B&M Ewerk, eventueel aangevuld met een Powerbank of zo om handig van netstroom te kunnen profiteren als dat er is, en als backup. Het is allemaal wel gedoe, helaas.
Wim
Het staat heel klein in de handleiding, maar een E-werk hoeft niet perse aan een dynamo te hangen:

Other power sources (e.g. E-Bike/car):
The E-WERK (input) can also take continuous
current up to 50 V. Therefore, you can also
use E-Bike batteries or car cigarette lighters
(12 V) as power sources.
Blanche, dat is het: een E bike met aanhanger met aggregaat en je hebt nooit meer een probleem. :D
Wim
Blanche schreef:Hee Frank - die mensen ken ik!
Ja, ik heb ze ook wel eens ontmoet, Vriendelijke mensen, enthousiaste fietsers, naar nu blijkt electra grootverbruikers.
Blanche schreef:P.s. mijn vraag gaat niet alleen over zonne energie!
Het gaat over laders in een gebied zonder stopcontact die drie verschillende producten kan opladen
Op de fiets heb je niet veel aan je laders die bedoeld zijn voor in het stopcontact, je hebt geen 220/240 volt en zou je ze al aan kunnen sluiten dan zal de omzetting (te) veel energie kosten.
Maar ook als je geschikte laders vindt blijft het de vraag of je voldoende vermogen kunt leveren om al die batterijen te laden. Het is mijn ervaring dat je met een naafdynamo en E-werks lader tot 8 AA'tjes per dag kunt laden, afhankelijk van snelheid, temperatuur en kwaliteit van de spullen. Ik vermoed, maar heb daar zelf geen ervaring mee, dat een mobiel zonnepaneeltje onder gunstige omstandigheden (veel zon) ongeveer hetzelfde levert (minder vermogen, langere laadtijd).

Tot 16 AA'tjes per dag dus, of vergelijkbaar vermogen in andere accu's, met naafdynamo, E-werks, zonnepaneeltje en geschikte laders.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ben ook wel benieuwd of het gaat lukken.

Frank
m-gineering schreef:Het staat heel klein in de handleiding, maar een E-werk hoeft niet perse aan een dynamo te hangen:

(12 V) as power sources.
En hoeveel moet er minimaal in? Is 5V genoeg?
frank bueters schreef:
Blanche schreef:P.s. mijn vraag gaat niet alleen over zonne energie! Het gaat over laders in een gebied zonder stopcontact die drie verschillende producten kan opladen
Op de fiets heb je niet veel aan je laders die bedoeld zijn voor in het stopcontact, je hebt geen 220/240 volt en zou je ze al aan kunnen sluiten dan zal de omzetting (te) veel energie kosten.

Maar ook als je geschikte laders vindt blijft het de vraag of je voldoende vermogen kunt leveren om al die batterijen te laden.
Tot 16 AA'tjes per dag dus, of vergelijkbaar vermogen in andere accu's, met naafdynamo, E-werks, zonnepaneeltje en geschikte laders.

- 2 AA batterijen voor de GPS gaan drie/vier dagen mee.
- De batterijen voor de camera gaan vier uur mee.
- De AAA batterijen van mijn microfoon gaan 300 uur mee dus die kunnen we afstrepen.
- De notebook kan op de verlaten stuken in de tas blijven dus die strepen we ook af om op te laden zonder stopcontact.

Elke dag laden zal dus niet nodig zijn. Eerste vraag is dus vinden we één lader voor zowel de AA/AAA als de Panasonic batterijen die werkt met een lage invoerspanning toch? Tweede vraag lukt het om dat vermogen met een zonnelader krijgen?
Blanche schreef:Eerste vraag is dus vinden we één lader voor zowel de AA/AAA als de panasonic-dmw-blf19e-accu?
Dat lijkt me niet. Google eens op camera solar charge oid en je zult zien dat er voor elk merk en type camera een andere lader bestaat.
Een lader voor AA/A'tjes zal niet moeilijk te vinden zijn.
Blanche schreef:Tweede vraag lukt het om dat vermogen met een zonnelader krijgen?
Goeie vraag ;)

Frank
Hoi Blanche,

Eenvoudig is het niet, maar misschien kom je hiermee in de buurt (gaat wel in de papieren lopen):

De Powertraveller Solargorilla als voeding.
De Powergorilla als bufferaccu.
De Powerchimp 4A als AA/AAA-lader (N.B. pas leverbaar vanaf Q2 dit jaar.)

De uitgangsspanning van de Powergorilla kun je regelen. Die levert ook de 8,4V die de batterij voor jouw Panasonic nodig heeft om op te laden. Wat ik alleen niet weet is wat er gebeurt als die batterij vol is. Mogelijk is daarvoor nog een aparte beveiliging nodig.
eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:Het staat heel klein in de handleiding, maar een E-werk hoeft niet perse aan een dynamo te hangen:

(12 V) as power sources.
En hoeveel moet er minimaal in? Is 5V genoeg?
dan komt er al wel wat uit, in Fahrradzukunft meten ze va 5 km/h,en dan zit de son nog onder de 5v
Hoi Blanche,

Mijn gedachte: Jullie hebben twee fietsen. Eentje laadt continu een batterij op voor je camera op via een E-werk. De andere fiets heeft de GPS, een bufferaccu en omvormer (genoeg merken). Ik heb nu de Biocharger, maar ik heb die wel moeten voorzien van een nieuwe draad naar Son toe. Er zit een erg dun/fragiel draadje op, die je makkelijk kapot trekt. Misschien een E-werk met bufferaccu vanwege uitwisselbaarheid van GPS bij ruzie over route ;-)

Die notebook laadt je op zodra het kan via netspanning. Als de batterij op is, lijkt me dat niet cruciaal voor het uitoefenen van je beide hobbies.

Wel alles even testen op een lang weekend, want anders moet je weer zo veel terugsturen ;-)

Sjirk
B&M E-Werk 135euro
Powergorilla 250euro
dat is samen 385euro

een batterij voor de GH3 kost 85euro (PANASONIC DMW-BLF19E).
je kunt dus 3 batterijen kopen voo 255euro..... of een groter aantal als je een alternatief merk zoekt. Het restant aan euro's zou je dan kunnen besteden bij de Hema voor allerlei AA en AAA batterijen.

Om stroom te besparen zou je ook zo nu en dan panoramafotografie kunnen bedrijven. De beweging van de camera hoeft dan ook niet in 1x goed te gaan en je hebt geen statief nodig.

Hoe lang blijf je maximaal zonder oplaadpunt denk je?
AB schreef:Om stroom te besparen zou je ook zo nu en dan panoramafotografie kunnen bedrijven. De beweging van de camera hoeft dan ook niet in 1x goed te gaan en je hebt geen statief nodig.
Ik geloof dat Blanche die beginnersinstinker al vrij lang voorbij is :D
Maar inderdaad: als er niks gebeurt op je film is het een beter idee om een foto te maken.
Leon
AB schreef:je kunt dus 3 batterijen kopen voo 255euro..... of een groter aantal als je een alternatief merk zoekt. Het restant aan euro's zou je dan kunnen besteden bij de Hema voor allerlei AA en AAA batterijen.
TS heeft al drie batterijen voor de camera.
Hoeveel HEMA's zijn er in Mongolie en wat doe je met de lege batterijen?

Sjirk
SjirkM schreef:
AB schreef:je kunt dus 3 batterijen kopen voo 255euro..... of een groter aantal als je een alternatief merk zoekt. Het restant aan euro's zou je dan kunnen besteden bij de Hema voor allerlei AA en AAA batterijen.
Je kunt ook het draadje lezen en de berichten van de TS daarin.
TS heeft al drie batterijen voor de camera.
Hoeveel HEMA's zijn er in Mongolie en wat doe je met de lege batterijen?

Sjirk
Dan heeft ze straks 6 (3+3). Je kunt in NL heel veel batterijtjes kopen tegen een lage prijs (het weegt wel wat, dat is een nadeel). Lege batterijen doe je in een apart zakje en neem je mee naar huis natuurlijk.
Ik ben overigens zelf ook zeer benieuwd hoe je batterijen voor je digitale camera kunt opladen? Ben nog geen goed werkende oplossing tegengekomen.
Leon schreef:
AB schreef:Om stroom te besparen zou je ook zo nu en dan panoramafotografie kunnen bedrijven. De beweging van de camera hoeft dan ook niet in 1x goed te gaan en je hebt geen statief nodig.
Ik geloof dat Blanche die beginnersinstinker al vrij lang voorbij is :D
Maar inderdaad: als er niks gebeurt op je film is het een beter idee om een foto te maken.
Leon
Wat is daar nou een beginnersstinker aan?
SjirkM schreef:Hoi Blanche,

Mijn gedachte: Jullie hebben twee fietsen. Eentje laadt continu een batterij op voor je camera op via een E-werk. De andere fiets heeft de GPS, een bufferaccu en omvormer (genoeg merken). Ik heb nu de Biocharger, maar ik heb die wel moeten voorzien van een nieuwe draad naar Son toe. Er zit een erg dun/fragiel draadje op, die je makkelijk kapot trekt. Misschien een E-werk met bufferaccu vanwege uitwisselbaarheid van GPS bij ruzie over route ;-) Die notebook laadt je op zodra het kan via netspanning. Als de batterij op is, lijkt me dat niet cruciaal voor het uitoefenen van je beide hobbies.
MMM we gaan toch nieuwe wielen en naven aanschaffen, misschien moeten we dit eens serieus overwegen. De laptop kan wel een poos uit. Ik neem toch genoeg geheugenkaartjes mee. Maar GPS-en moeten we in sommige streken blijven doen. En genoeg power voor de camera is ook erg leuk als je net een interessante Engelstalige mongool tegen komt waarmee je een interview wilt draaien. Friedel kwam vandaag tijdens de lunch met de wakawaka light. Ik denk dat ik er Douwe dit weekend eens in laat duiken. Ik heb moet nog een script schrijven en mijn nieuwe microfoons testen voor de shoot met MinoTas volgende week.

Bedankt allemaal!
Blanche schreef:Ik heb moet nog een script schrijven
Schrijf je eerst een script voor je filmpjes? Dat klinkt behoorlijk professioneel.
Ook een goede manier om stroom te besparen natuurlijk als je vantevoren goed weet wat je wilt filmen ;). Naast panoramafotografie is timelaps fotografie ook een goede manier om stroom te besparen en een leuke creatieve wijze om te mixen met videografie. Neem je ook een ministatief mee?
AB schreef:
Blanche schreef:Ik heb moet nog een script schrijven
Schrijf je eerst een script voor je filmpjes?
Yep je schrijft een script zodat je weet wat je gaat filmen en gericht draait. Zo voorkom je een overdaad aan film bovendien weet je wat je nog moet filmen. Ik neem altijd een mini statief mee. Daarnaast heb ik sinds kort een richtmicrofoon, een audiorecorder en dasspeld microfoon. Mijn Panasonic GH3 en een de GoPro hero.

Zo nu weer over naar mijn vraag.....