Ik denk dat de verzekeringsmaatschappijen hier een effectievere handhaver zijn dan oom agent. Zeker de doelgroep - hip en geld is niet het grootste probleem - is heus wel gevoelig voor een situatie dat men niet verzekerd zou zijn op zo'n ding.
Leon
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Mijn ervaring met korte motorritjes door de stad (max dus bij 50-60 kmh) zonder mijn pak aan te trekken. Dus alleen een lange broek, trui, jack en helm. Vanaf zo'n 15 graden is dat goed te doen. Bij 10 grader is een winddicht jack zeer aangenaam en bij 5 graden moet het ritje noet langer zijn dan 3-4 km. Onder de 5 graden is het een drama. Dan blijven alleen mijn handen warm door de handvatverwarming. Mijn benen zijn dan ijskoud.multiwgb schreef:Ik vraag me af of zo'n fiets wat wordt in ons land. Wordt je tijdens het fietsen nog een beetje warm. Gevoelstemperatuur is 7 gr. bij 45 km/uur en een buiten temperatuur van 15 gr. Ga je met 5 gr. op de fiets voelt het als -8 gr. Leren jas en een integraalhelm.![]()
Bij 24 gr. buiten wordt het confortabel, gevoelstemperatuur 20 gr.
Misschien is een verdergaande aanscherping van de uitstootnorm wel voldoende, wetgevers veranderen graag zo min mogelijk.Revanho schreef:Ik zie (zonder wetswijziging) dit type fietsen dus pas doorbreken als b.v. niet-elektrische bromfietsen (vanwege hun zeer vervuilende karakter) verboden worden. (Wat op zich natuurlijk ook een wetswijziging impliceert.)
De E-bike is het chemisch afval van de toekomst. De ontwikkelingen gaan zo hard en de prijzen van accu's zijn zo hoog dat een uitgerangeerde E-bike na een paar jaar helemaal niks meer waard is en in zijn geheel afgedankt wordt vanwege een opgebruikte accu, terwijl het rijwielgedeelte nog perfect is. We hebben nu al een enorme berg afgedankte telefoons, computers, TV's, etc. En daar komen nu al ladingen elektrische fietsen bij.urje schreef:Wat betreft de milieuvriendelijkheid, dat ligt inderdaad aan de vraag wie hiervoor gaat kiezen in plaats van wat. Ik ben sowieso benieuwd wat er over een paar jaar gaat gebeuren met al die accu's die nu in auto's en fietsen worden ingebouwd en uiteindelijk kapot gaan of niet meer genoeg presteren.
Ik ga niet beweren dat op dit moment 100 % gerecycleerd wordt, maar wees gerust dat de inhoud van batterijen dermate waardevol is dat ook nu al een goeie 80-90% wordt gerecupereerd. Umicore is één van de koplopers, en veel systemen zijn al volautomatisch.Christophorus schreef: Mensen accepteren het dat ieder elektronisch apparaat na een paar jaar niets meer waard is, maar verwachten wel dat ze nog heel wat aan inruil voor hun 6 jaar oude E-bike krijgen. Helaas... over niet al te lange tijd is er een overschot aan afgedankte rijdende computers met kapotte accu's.
Gelukkig maar!EnriceV schreef:Ik ga niet beweren dat op dit moment 100 % gerecycleerd wordt, maar wees gerust dat de inhoud van batterijen dermate waardevol is dat ook nu al een goeie 80-90% wordt gerecupereerd. Umicore is één van de koplopers, en veel systemen zijn al volautomatisch.
Standaardisatie van batterijen zou een goede zaak zijn.Christophorus schreef:Helaas... over niet al te lange tijd is er een overschot aan afgedankte rijdende computers met kapotte accu's.
Zou best kunnen. Er is sowieso iets voor te zeggen.Leon schreef:Misschien is een verdergaande aanscherping van de uitstootnorm wel voldoende, wetgevers veranderen graag zo min mogelijk.
Dan mag er wel een wetje komen dat verplicht die snelle fietsen één of ander geluidje te maken. Geen herrie zoals de huidige brommers, maar wel iets dat er voor zorgt dat je niet verrast wordt door zo'n e-bike die aan 45 km/uur voorbij komt vliegen.Leon schreef: Ik denk - en hoop - dat snelle fietsen gewoon de nieuwe brommers en snorfietsen worden, met bijbehorende regels die niet veranderd worden. Als ze (wettelijk afgedwongen) in plaats komen van de stinkende herriebrommers en snorscooters gaat een wens van heel veel Nederlanders en Belgen in vervullng.
Een fietsbel:Robertjan schreef:Een fietsbel? Of anders zo'n toeter zoals ik op m'n snellere randonneur heb.
Met de huidige herrie van scooters in de stad hoor je helemaal niks anders, dus het kan elleen maar verbeteren.Revanho schreef:Dan mag er wel een wetje komen dat verplicht die snelle fietsen één of ander geluidje te maken. Geen herrie zoals de huidige brommers, maar wel iets dat er voor zorgt dat je niet verrast wordt door zo'n e-bike die aan 45 km/uur voorbij komt vliegen.
Dit vind ik een goed punt. We zijn zo gewend aan zogenaamd innovatieve oplossingen voor onze problemen dat die simpele dingen makkelijk vergeten worden. Want tja, de kettingvet- en fietspompenbusiness heeft nou eenmaal niet de lobbykracht en sex appeal van elektronicabedrijven die nieuwe markten zoeken. Zeker leuk als de e-bike gebruikt worden ipv auto's voor 30km woon-werk, maar ik gok dat de dagtochtjes en <10km ritten (die prima (iets rustiger) met een goede gewone fiets kunnen) dat eco-voordeel teniet doen.SanneB schreef:Ik heb toch altijd wel het gevoel dat mensen soms beter maar een fatsoenlijke fiets kunnen kopen met een goede zithouding, de banden regelmatig oppompen en de ketting gesmeerd kunnen houden. Maakt dagtochtjes toch een stuk aangenamer. (Is iets minder aan de orde bij electrische fietsen die 35-45 km per uur kunnen, maar die neem je toch al niet voor dagtochtjes.)