Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Supersnelle e-bikes. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Supersnelle e-bikes.

Dit gaat natuurlijk gewoon een "gedoogfiets" worden. Oom agent heeft wel wat anders te doen dan deze fietsen controleren. Veel zullen er voor dit geld trouwens niet verkocht worden. Vriend van me heeft op de Specialized gereden, en.... :shock: dat was errug VET, zegmaar.
Ik denk dat de verzekeringsmaatschappijen hier een effectievere handhaver zijn dan oom agent. Zeker de doelgroep - hip en geld is niet het grootste probleem - is heus wel gevoelig voor een situatie dat men niet verzekerd zou zijn op zo'n ding.
Leon
Ik vraag me af of zo'n fiets wat wordt in ons land. Wordt je tijdens het fietsen nog een beetje warm. Gevoelstemperatuur is 7 gr. bij 45 km/uur en een buiten temperatuur van 15 gr. Ga je met 5 gr. op de fiets voelt het als -8 gr. Leren jas en een integraalhelm. :lol:
Bij 24 gr. buiten wordt het confortabel, gevoelstemperatuur 20 gr.
multiwgb schreef:Ik vraag me af of zo'n fiets wat wordt in ons land. Wordt je tijdens het fietsen nog een beetje warm. Gevoelstemperatuur is 7 gr. bij 45 km/uur en een buiten temperatuur van 15 gr. Ga je met 5 gr. op de fiets voelt het als -8 gr. Leren jas en een integraalhelm. :lol:
Bij 24 gr. buiten wordt het confortabel, gevoelstemperatuur 20 gr.
Mijn ervaring met korte motorritjes door de stad (max dus bij 50-60 kmh) zonder mijn pak aan te trekken. Dus alleen een lange broek, trui, jack en helm. Vanaf zo'n 15 graden is dat goed te doen. Bij 10 grader is een winddicht jack zeer aangenaam en bij 5 graden moet het ritje noet langer zijn dan 3-4 km. Onder de 5 graden is het een drama. Dan blijven alleen mijn handen warm door de handvatverwarming. Mijn benen zijn dan ijskoud.
Behoorlijk wat negatieve reacties, nochtans vind ik dit een stap in de goede richting qua mobiliteit. Auto's nemen veel plaats in en hoe milieuvriendelijk ze ook ooit zouden worden, als er niets verschuift in onze mobiliteitsvraag, zal er nooit voldoende capaciteit zijn om auto's zonder vertragingen te laten rijden.

In het huidige aanbod alternatieven valt voor veel mensen de fiets af door afstand of snelheid. Voor woon-werk verkeer vindt de gemiddelde Vlaming 40 minuten aanvaardbaar als transport tijd. Dat wil zeggen dat je op een gewone fiets 10-20 km ver kan geraken. Deze fysiek ondersteunde brommers trekken deze afstand op naar 20-30 km ook voor mensen die niet hopeloos in het zweet willen staan.

Het juridisch kader ontbreekt nog, en onze infrastructuur is er nog niet klaar voor, maar heel wat pendelaars krijgen met dit soort fietsen een extra alternatief. Dat veel groener en goedkoper is in gebruik dan de auto of zelfs een brommer. Deze fiets vergelijken met de bestaande fietsen, is niet echt nuttig aangezien het gebruik duidelijk geheel anders is.
Ik ben het met EnriceV eens dat zo'n fiets een mooie aanvulling kan zijn op de huidige transportmodi.

Men verliest echter te vaak uit het oog dat de gemiddelde snelheid slechts beperkt beïnvloedt wordt door de maximale snelheid. Of men echt tijdswinst geniet van het gebruik van zo'n fiets t.o.v. een gewone fiets (met goede conditie en op vlak terrein) is dus heel sterk afhankelijk van de infrastructuur van de afgelegde weg. Bij lange recht stukken door de polders, langs kanalen, ... zal het verschil wezenlijk zijn, bij druk stadsverkeer zal het meestal verwaarloosbaar zijn. Daar kan men het fietsen dan weer interessanter maken via aanpassingen aan infrastructuur (voldoende brede fietspaden, goede bochten, goed afgestelde lichten, beperking aantal verkeerslichten, ...).

Of zo'n supersnelle fiets vanuit veiligheidsoogpunt een goede evolutie is, is weer een andere vraag. De huidige fietsinfrastructuur is er op vele plaatsen niet op aangepast. Maar zolang deze fietsen wettelijk als bromfietsen beschouwd moeten worden (met alle bijhorende regels waaronder helmplicht, rijbewijs, ...) is er voor de gebruiker weinig meerwaarde t.o.v. een brommer of scooter.

Ik zie (zonder wetswijziging) dit type fietsen dus pas doorbreken als b.v. niet-elektrische bromfietsen (vanwege hun zeer vervuilende karakter) verboden worden. (Wat op zich natuurlijk ook een wetswijziging impliceert.)

Als het echt om 'nieuwe' alternatieven voor de wagen, dan zie ik toch nog net wat meer in de elektrische ondersteunde velomobiel: http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/e ... -auto.html
Niet dat ik daar onmiddellijk een doorbraak van verwacht, maar zo'n voertuig haalt wel meer uit de elektrische ondersteuning en heeft enkele fundamentele voordelen. (Ook enkel nadelen, maar die spelen minder in de omstandigheden waar een supersnelle e-bike interessant kan zijn.)

Renaat
In Utrecht rijdt er al iemand rond met een fiets de een aardig tikje harder rijdt dan de gemiddelde e-bike. Het lijkt een zelfbouw project. Het ziet er ook wat maf uit, want de man is zelf naar ik schat zeker 2 meter lang en hij rijdt op een electrisch ondersteunde 26" mountainbike. (Of lijkt dat alleen zo door de grote bestuurder en brede banden?) Voor lange stukken door de polder is er niets mis mee, maar ik moet zeggen dat ik snelheden van boven de 30 km per uur niet zo waardeer in het chaotische stationsgebied. (Eigenlijk vermijd ik zelf boven de 25 al als het druk is.)

Ik heb toch altijd wel het gevoel dat mensen soms beter maar een fatsoenlijke fiets kunnen kopen met een goede zithouding, de banden regelmatig oppompen en de ketting gesmeerd kunnen houden. Maakt dagtochtjes toch een stuk aangenamer. (Is iets minder aan de orde bij electrische fietsen die 35-45 km per uur kunnen, maar die neem je toch al niet voor dagtochtjes.)

Die specialized is wel mooi gemaakt. Maar als ik geld heb ga ik dat toch uitgeven aan een vakantiefiets die jonger is dan ik. Wordt misschien toch wel eens tijd daarvoor.
Revanho schreef:Ik zie (zonder wetswijziging) dit type fietsen dus pas doorbreken als b.v. niet-elektrische bromfietsen (vanwege hun zeer vervuilende karakter) verboden worden. (Wat op zich natuurlijk ook een wetswijziging impliceert.)
Misschien is een verdergaande aanscherping van de uitstootnorm wel voldoende, wetgevers veranderen graag zo min mogelijk.
Ik denk - en hoop - dat snelle fietsen gewoon de nieuwe brommers en snorfietsen worden, met bijbehorende regels die niet veranderd worden. Als ze (wettelijk afgedwongen) in plaats komen van de stinkende herriebrommers en snorscooters gaat een wens van heel veel Nederlanders en Belgen in vervullng. Als Europa die normen dicteert ben ik ook eens een keer blij met Europa want de Nederlandse wetgever heeft hier de afgelopen halve eeuw bitter weinig aan gedaan.
Leon
urje schreef:Wat betreft de milieuvriendelijkheid, dat ligt inderdaad aan de vraag wie hiervoor gaat kiezen in plaats van wat. Ik ben sowieso benieuwd wat er over een paar jaar gaat gebeuren met al die accu's die nu in auto's en fietsen worden ingebouwd en uiteindelijk kapot gaan of niet meer genoeg presteren.
De E-bike is het chemisch afval van de toekomst. De ontwikkelingen gaan zo hard en de prijzen van accu's zijn zo hoog dat een uitgerangeerde E-bike na een paar jaar helemaal niks meer waard is en in zijn geheel afgedankt wordt vanwege een opgebruikte accu, terwijl het rijwielgedeelte nog perfect is. We hebben nu al een enorme berg afgedankte telefoons, computers, TV's, etc. En daar komen nu al ladingen elektrische fietsen bij. :x

Mensen accepteren het dat ieder elektronisch apparaat na een paar jaar niets meer waard is, maar verwachten wel dat ze nog heel wat aan inruil voor hun 6 jaar oude E-bike krijgen. Helaas... over niet al te lange tijd is er een overschot aan afgedankte rijdende computers met kapotte accu's.

Er is behoefte aan een goede marketing en communicatie van accu-revisie-bedrijven om de consument duidelijk te maken dat ze hun E-bike niet te snel af moeten schrijven, maar de accu net zolang in goede conditie blijven terugbrengen tot de fiets zelf helemaal op is.
Christophorus schreef: Mensen accepteren het dat ieder elektronisch apparaat na een paar jaar niets meer waard is, maar verwachten wel dat ze nog heel wat aan inruil voor hun 6 jaar oude E-bike krijgen. Helaas... over niet al te lange tijd is er een overschot aan afgedankte rijdende computers met kapotte accu's.
Ik ga niet beweren dat op dit moment 100 % gerecycleerd wordt, maar wees gerust dat de inhoud van batterijen dermate waardevol is dat ook nu al een goeie 80-90% wordt gerecupereerd. Umicore is één van de koplopers, en veel systemen zijn al volautomatisch.

In NL zijn ze overigens bezig met koperwinning uit restafval, het systeem is al bijna economisch rendabel ondanks een opbrengst van 0.03 gewichtpercent! Het feit dat van lithium bekend is dat de wereld voorraad niet eens voldoet om voldoende capaciteit te voorzien, stimuleert bedrijven verder te gaan dan wat ze normaal zouden doen.

voorbeeldje: http://blog-nl.vroom.be/2011/tesla-laat ... ren-belgi/
PS: wegwerpbatterijen worden op dit moment minder volledig gerecycleerd. In België zitten we op 50%, Europa in totaal zit op 25 %. (het laat zich raden dat Umicore Belgisch is :-))
EnriceV schreef:Ik ga niet beweren dat op dit moment 100 % gerecycleerd wordt, maar wees gerust dat de inhoud van batterijen dermate waardevol is dat ook nu al een goeie 80-90% wordt gerecupereerd. Umicore is één van de koplopers, en veel systemen zijn al volautomatisch.
Gelukkig maar!

Wat dan nog wel erg jammer en niet groen is, is het feit dat er nog hele goede frames en onderdelen afgedankt worden... Wij hebben geregeld een oude, onverkoopbare E-bike op de oud-ijzer-hoop achter de werkplaats liggen die we alleen nog kunnen gebruiken voor een paar onderdelen. De rest gaat naar de recycleboer. Zonde toch?
Christophorus schreef:Helaas... over niet al te lange tijd is er een overschot aan afgedankte rijdende computers met kapotte accu's.
Standaardisatie van batterijen zou een goede zaak zijn.
Leon schreef:Misschien is een verdergaande aanscherping van de uitstootnorm wel voldoende, wetgevers veranderen graag zo min mogelijk.
Zou best kunnen. Er is sowieso iets voor te zeggen.
Leon schreef: Ik denk - en hoop - dat snelle fietsen gewoon de nieuwe brommers en snorfietsen worden, met bijbehorende regels die niet veranderd worden. Als ze (wettelijk afgedwongen) in plaats komen van de stinkende herriebrommers en snorscooters gaat een wens van heel veel Nederlanders en Belgen in vervullng.
Dan mag er wel een wetje komen dat verplicht die snelle fietsen één of ander geluidje te maken. Geen herrie zoals de huidige brommers, maar wel iets dat er voor zorgt dat je niet verrast wordt door zo'n e-bike die aan 45 km/uur voorbij komt vliegen.

Renaat
Een fietsbel? Of anders zo'n toeter zoals ik op m'n snellere randonneur heb.
Robertjan schreef:Een fietsbel? Of anders zo'n toeter zoals ik op m'n snellere randonneur heb.
Een fietsbel:

- wordt enkel gehoord als ze gebruikt wordt
- maakt geen onderscheid duidelijk tussen een gewone fietsen en zo'n supersnel ding.

Ook bij de elektrische auto's is men - terecht - aan het bekijken welk geluid deze moet maken. Gehoor is nu eenmaal voor velen een (onbewust) niet onbelangrijk zintuig bij verkeersdeelname.

Ik vind dat er dus wel iets te zeggen is voor een continu geluid van zo'n zeer snelle fietsen.

Renaat
Revanho schreef:Dan mag er wel een wetje komen dat verplicht die snelle fietsen één of ander geluidje te maken. Geen herrie zoals de huidige brommers, maar wel iets dat er voor zorgt dat je niet verrast wordt door zo'n e-bike die aan 45 km/uur voorbij komt vliegen.
Met de huidige herrie van scooters in de stad hoor je helemaal niks anders, dus het kan elleen maar verbeteren.
Leon
Infrastructuur voor speedfietsen blijft een probleem... Reeds in 2000 heb ik gewerkt aan een fietsproject met snelle trapondersteuning in samenwerking met Gazelle, Nike, Stork, TNO, TU Delft en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Er werd veel gelobby'd om de wetgeving te bestuderen en waar nodig aan te passen en onderzoeken naar en proefopstellingen met hogesnelheidsfietspaden werden opgezet. De E-bike was toen nog een te nieuw concept waar de diverse overheidsinstanties zich geen goede voorstelling bij konden maken. Nu sjeest iedere bejaarde zijn/haar eigen thuishulp/mantelzorger razendsnel voorbij...

Het kip of ei probleem zorgde ervoor dat het project nooit van de grond kwam, maar nu, 13 jaar later, haalt de fietsindustrie de overheid links en rechts in. Zonde... Ze hadden erop moeten anticiperen...
SanneB schreef:Ik heb toch altijd wel het gevoel dat mensen soms beter maar een fatsoenlijke fiets kunnen kopen met een goede zithouding, de banden regelmatig oppompen en de ketting gesmeerd kunnen houden. Maakt dagtochtjes toch een stuk aangenamer. (Is iets minder aan de orde bij electrische fietsen die 35-45 km per uur kunnen, maar die neem je toch al niet voor dagtochtjes.)
Dit vind ik een goed punt. We zijn zo gewend aan zogenaamd innovatieve oplossingen voor onze problemen dat die simpele dingen makkelijk vergeten worden. Want tja, de kettingvet- en fietspompenbusiness heeft nou eenmaal niet de lobbykracht en sex appeal van elektronicabedrijven die nieuwe markten zoeken. Zeker leuk als de e-bike gebruikt worden ipv auto's voor 30km woon-werk, maar ik gok dat de dagtochtjes en <10km ritten (die prima (iets rustiger) met een goede gewone fiets kunnen) dat eco-voordeel teniet doen.
Een gewone fietser rijdt op boterhammen, pakken melk, flessen frisdrank of borden pasta. Geen voedsel dat zo uit de tuin komt, maar waarvoor produktie, verpakking en transport de nodige energiekosten met zich meebrengen.
Een e-bike rijdt op elektrische energie die uit het stopcontact komt en geleverd wordt door een Centrale die op kolen of gas gestookt wordt, waarbij veel kooldioxide in de lucht geblazen wordt en restwarmte afgevoerd wordt.
Een brommer rijdt op benzine die ter plekke verbrand wordt.
Een auto rijdt ook op benzine of gas die ter plekke verbrand worden.

Het idee dat een gewone fietser veel minder vervuilend is dan een e-biker of brommer is niet meer dan een vooroordeel.
Ik denk dat de efficiency in de eerste plaats afhangt van de totale massa die in beweging gezet wordt -en natuurlijk vaak afgeremd wordt- en van de gemiddelde snelheid. Een auto is daarom veel meer vervuilend. Maar grote verschillen tussen gewone fietser, e-biker en brommer zijn er, denk ik, niet. Ook gewone fietsers rijden vaak 30-35 km/hr.
Jamaar, jamaar, jamaar... ik rij wel op groene stroom! Kan je dan roepen... :wink:

Fietsende vleeseters met overgewicht, dat zijn de allerergste vervuilers!
@ Math: Ja, die discussie ken ik, en ik had er inderdaad niet aan gedacht toen ik m'n reactie schreef. Twee aanvullingen: de productie- en afdankfase doen mee (zie de accu-discussie hier boven), en zolang mensen na het werk het fitnesscentrum in duiken om de zwembandjes weg te werken is het alleen maar mooi dat fietsen op boterhammen rijden. Misschien doen de e-bikers dat niet omdat ze toch nog zelf trappen, dat laat ik in het midden.
Maar los daarvan lijk je het punt van Sanne te missen: leuk, nieuwe speeltjes, maar er is heel wat te winnen door gewoon banden op te pompen en de aandrijving te smeren. Dat scheelt net zo goed boterhammen, maar als ik door de stad fiets lijken veel mensen hier geen aandacht voor te hebben.