Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS stopt met bestellen Fyra - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

NS stopt met bestellen Fyra

MAT 64
Ja, lekker veel ruimte voor fietsen. :wink:
Dat, en toen vorig jaar (2011/2012) de nieuwe Sprinters (SLT's) werden ingezet tussen Roosendaal en Vlissingen, viel de één na de ander uit door de sneeuw. De MAT '64 bleek onoverwinnelijk en draaide trouw, betrouwbaar en punctueel de dienstregeling die de SLT's niet aankonden.
Robertjan schreef:Dat, en toen vorig jaar (2011/2012) de nieuwe Sprinters (SLT's) werden ingezet tussen Roosendaal en Vlissingen, viel de één na de ander uit door de sneeuw. De MAT '64 bleek onoverwinnelijk en draaide trouw, betrouwbaar en punctueel de dienstregeling die de SLT's niet aankonden.
Die mat'64 moeten ze allemaal ritueel verbranden. Ouwe meuk :twisted: :wink:
Ja, het blijft wel rijden onder alle omstandigheden, maar voor de rest zit er ook geen enkel voordeel aan die treinen. Ze zijn oncomfortabel, maken een hoop lawaai, hebben abominabel slechte banken (veel te rechtop), zijn traag (zeker als je ze als hogesnelheidstrein wilt inzetten ;) ), klein, krap, koud in de winter en bloedheet in de zomer, enz. Ik heb het altijd verschrikkelijke treinen gevonden. Nee, dan kan de NS beter ICM/ICR of VIRM inzetten. Die zijn veel fijner. Of de NID/DDZ, zijn prachttreinen geworden... 8) :lol:

Maar ja, ik ga tegenwoordig wel met de auto. Nog veel fijner dan met de trein (gelukkig beland ik zelden in de file)...
Kinderziektes mogen dan onoverkomelijk zijn, kinderziektes zijn volgens mij een beperkt aantal - meestal kleine - problemen die opduiken bij het in dienst nemen/op de markt brengen.

Maar de Fyra heeft na een uitgebreide testperiode (of er echt uitgebreid is getest is een andere vraag) al van dag één het ene na het andere probleem. En voor zover ik het aan de hand van de berichtgeving kan inschatten gaat het echt om veel verschillende problemen en ook om redelijk fundamentele problemen. Ik zou dus echt niet durven spreken van kinderziektes.
Henrie schreef: Ja, dat weet ik wel, maar jij doet hier net alsof het wegvallen van de Fyra een ramp is voor fietsreizigers. Ik wilde dat even nuanceren door aan te geven dat het voor forenzen een stuk erger is. Vooral omdat die van de Fyra afhankelijk zijn voor hun werk en dus hun inkomen, terwijl het bij fietsreizigers om een vakantiehobby gaat. Nou, dan ga je toch lekker een stukje omrijden of zo, of met een boemel. Ik zou me daar niet zo druk over maken, je bent immers op vakantie...
Een ramp? Alles is relatief, natuurlijk is het voor forenzen nog erger. Maar ik vind dat jij er dan weer erg licht over gaat.

Het aantal Belgische fietsers die van deze trein gebruik maken voor fietsvakanties in Nederland is volgens mij behoorlijk groot. (Omgekeerd heb ik niet zo'n zicht op.)

En op vakantie mag men wel wat tijd hebben, als men weg is met kinderen is die extra tijd en die extra overstap erg vervelend. Overstappen vind ik ook een niet ontspannend gedeelte van de vakantie. Of men moet een zee van tijd hebben en een ruime overstaptijd in te calculeren, maar dan kan de rit nog langer duren.

En die extra tijd mag dan niet veel voorstellen als men er meer dan een week op uit trekt, als men een weekendje weg wil gaan maakt die extra tijd wel een groot verschil.

Overigens - los van het specifiek probleem dat er geen fietsen mee kunnen - tilt de toeristische sector in België (en vermoedelijk ook in Nederland) behoorlijk zwaar aan de huidige problemen. Zouden ze dat doen als het voor toeristen niet zoveel zou uitmaken?

Renaat
Renaat,

Heeft de Vlaamse Fietsersbond contact met Toerisme Vlaanderen om het belang van fietsentransport in rechtstreekse treinen van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel V.V. te benadrukken?

Bert
bert sitters schreef: Heeft de Vlaamse Fietsersbond contact met Toerisme Vlaanderen om het belang van fietsentransport in rechtstreekse treinen van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel V.V. te benadrukken?
De voorlaatste keer dat ik het hen vroeg, waren ze daar met bezig. Op mijn recente vraag wat de stand van zake is heb ik voorlopig nog geen reactie ontvangen, maar ik zit er dus wel achter.

Renaat
Kinderziektes?: http://www.nu.nl/algemeen/3008161/hoges ... nning.html
(Het kan natuurlijk nog altijd meevallen, maar optimistisch is men duidelijk niet.)
Revanho schreef:Kinderziektes?
Je zou toch eerder gaan denken aan ontwerpfouten: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... nst-143956 8)
Henrie schreef:
Robertjan schreef:Dat, en toen vorig jaar (2011/2012) de nieuwe Sprinters (SLT's) werden ingezet tussen Roosendaal en Vlissingen, viel de één na de ander uit door de sneeuw. De MAT '64 bleek onoverwinnelijk en draaide trouw, betrouwbaar en punctueel de dienstregeling die de SLT's niet aankonden.
Die mat'64 moeten ze allemaal ritueel verbranden. Ouwe meuk :twisted: :wink:
Ja, het blijft wel rijden onder alle omstandigheden, maar voor de rest zit er ook geen enkel voordeel aan die treinen. Ze zijn oncomfortabel, maken een hoop lawaai, hebben abominabel slechte banken (veel te rechtop), zijn traag (zeker als je ze als hogesnelheidstrein wilt inzetten ;) ), klein, krap, koud in de winter en bloedheet in de zomer, enz. Ik heb het altijd verschrikkelijke treinen gevonden. Nee, dan kan de NS beter ICM/ICR of VIRM inzetten. Die zijn veel fijner. Of de NID/DDZ, zijn prachttreinen geworden... 8) :lol:

Maar ja, ik ga tegenwoordig wel met de auto. Nog veel fijner dan met de trein (gelukkig beland ik zelden in de file)...
Ik heb in mijn jeugdjaren nog met Mat '24 (de Blokkendozen) gereisd. Denk ik er nog vaak aan. Tegenwoordig reis ik dagelijks met de Zwitserse Spurt naar mijn werk. Veel ruimte voor fietsen, maar de toiletten zijn belabberd slecht. Te kleine pot met vaak pisplasjes op de vloer rondom en geen water om mijn handen te wassen.
Michael W schreef:
Revanho schreef:Kinderziektes?
Je zou toch eerder gaan denken aan ontwerpfouten: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... nst-143956 8)
Die Deense treinen zijn totaal onvergelijkbaar met de Fyra-treinen. Maar het is wel opvallend dat ze beide van AnsaldoBreda zijn...

Overigens hoorde ik iemand (een reiziger) op tv zeggen dat hij het dom vond dat de NS een Italiaanse trein had gekocht, en dat ze beter Duitse treinen hadden kunnen kopen, want die reden (volgens hem) wel altijd. Nou ja, drie keer raden waar de SLT en de VIRM gebouwd zijn...
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb in mijn jeugdjaren nog met Mat '24 (de Blokkendozen) gereisd. Denk ik er nog vaak aan. Tegenwoordig reis ik dagelijks met de Zwitserse Spurt naar mijn werk. Veel ruimte voor fietsen, maar de toiletten zijn belabberd slecht. Te kleine pot met vaak pisplasjes op de vloer rondom en geen water om mijn handen te wassen.
Mat'24 heb ik niet meer meegemaakt. Mat'54 nog wel, maar heel kortstondig. De Spurt is wel een mooie trein trouwens. Om te zien dan, want ik zit er nooit in (rijden hier in de buurt niet), dus ik heb er verder geen ervaring mee. Hebben ze ook klimaatregeling? Zo ja, dan zullen ze een stuk fijner zijn dan de DM'90. Daar heb ik wel veel mee gereisd vroeger (Zwolle-Enschede), maar dat zijn echt broeikassen 's zomers...

Een wc heb ik nooit gemist op korte ritjes. Ook op lange ritten naar de andere kant van het land, heb ik zelden gebruik gemaakt van de wc geweest. Ik ga wel voor de tijd en (eventueel) na aankomst op mijn bestemming. Een wc in de trein vind ik nooit zo aantrekkelijk om gebruik van te maken...
Henrie schreef:Een wc heb ik nooit gemist op korte ritjes. Ook op lange ritten naar de andere kant van het land, heb ik zelden gebruik gemaakt van de wc geweest. Ik ga wel voor de tijd en (eventueel) na aankomst op mijn bestemming. Een wc in de trein vind ik nooit zo aantrekkelijk om gebruik van te maken...
Op echt korte ritjes, geen probleem. Ik maak ook zelden gebruik van toiletten op de trein. Maar voor sommige mensen is zo'n toilet absolute noodzaak. (O.a. mensen met bepaalde chronische ontstekingsziektes van de darmen, ...)

Renaat
Revanho schreef:
Henrie schreef:Een wc heb ik nooit gemist op korte ritjes. Ook op lange ritten naar de andere kant van het land, heb ik zelden gebruik gemaakt van de wc geweest. Ik ga wel voor de tijd en (eventueel) na aankomst op mijn bestemming. Een wc in de trein vind ik nooit zo aantrekkelijk om gebruik van te maken...
Op echt korte ritjes, geen probleem. Ik maak ook zelden gebruik van toiletten op de trein. Maar voor sommige mensen is zo'n toilet absolute noodzaak. (O.a. mensen met bepaalde chronische ontstekingsziektes van de darmen, ...)

Renaat
Daar hebben ze bij de NS de plaszak voor uitgevonden (ja, serieus!)... 8)
Zie hier een historisch overzicht: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/h ... ing-144924
Ik zou er geen traan om laten als de voltallige directie van NS Highspeed de laan uitgestuurd wordt, uiteraard zonder vertrekbonus. Er zijn genoeg andere vervoerders die de HSL-Zuid (Fyra en Thalys) zouden kunnen runnen.
bert sitters schreef: “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.

Alleen al deze uitspraak getuigt van een tenenkrommende tunnelvisie. Als het fiasco met de Fyra ertoe zou leiden dat er uiteindelijk treinen naar België gaan rijden waar reizigers echt behoefte aan hebben, dan is het misschien nog ergens goed voor geweest. Treinen moeten niet alleen op tijd rijden, ze moeten ook toegankelijk zijn voor iedereen die er gebruik van wil maken. Treinen - ook snelle treinen - zijn immers een collectieve voorziening en niet alleen een privilege voor zakenlieden.
keesswart schreef:Ik zou er geen traan om laten als de voltallige directie van NS Highspeed de laan uitgestuurd wordt, uiteraard zonder vertrekbonus. Er zijn genoeg andere vervoerders die de HSL-Zuid (Fyra en Thalys) zouden kunnen runnen.
bert sitters schreef: “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.

Alleen al deze uitspraak getuigt van een tenenkrommende tunnelvisie.
het is ook vooral tenenkrommen dom, want het enige segment zakelijke markt dat de Fyra bedient zijn de ondergeschikten van politiek correct handelende bazen die verondonneren dat het personeel per trein reist. Of er wel of geen fiets in die trein stapt is geen onderdeel van die afweging
Mat54, Mat24... Ik vind het vooral stuitend dat in de treinwereld de betrouwbaarheid al tientallen jaren afneemt. Treinenbouwers hebben het kennelijk veel te goed om iets aan echte verbetering te moeten doen. Treinenkopers kopen duidelijk niet op argumenten van betrowubaarheid en rekenen fabrikanten niet af op hun fouten.
Hoe anders in de autowereld. Als je auto's van de jaren 60 vergelijkt met die van de afgelopen 10 jaar dan is dat een wereld van verschil. Je kunt de autobranche vanalles verwijten, maar dat ze door de concurrentie erg betrouwbare spullen maken in vergelijking met 40 jaar gelden is wel evident.
En in zo'n koude gele herriebadkamertrein wil je toch niet meer zitten? Toen ik in 1985 ging studeren gruwelde ik al van die dingen.
Leon
Leon schreef:Mat54, Mat24... Ik vind het vooral stuitend dat in de treinwereld de betrouwbaarheid al tientallen jaren afneemt. Treinenbouwers hebben het kennelijk veel te goed om iets aan echte verbetering te moeten doen. Treinenkopers kopen duidelijk niet op argumenten van betrowubaarheid en rekenen fabrikanten niet af op hun fouten.
Hoe anders in de autowereld. Als je auto's van de jaren 60 vergelijkt met die van de afgelopen 10 jaar dan is dat een wereld van verschil. Je kunt de autobranche vanalles verwijten, maar dat ze door de concurrentie erg betrouwbare spullen maken in vergelijking met 40 jaar gelden is wel evident.
En in zo'n koude gele herriebadkamertrein wil je toch niet meer zitten? Toen ik in 1985 ging studeren gruwelde ik al van die dingen.
Leon
Ha die Leon,
Er zijn genoeg uitstekende treinen, maar hier was er duidelijk iets mis met vraag en aanbod.
Leon schreef:Mat54, Mat24... Ik vind het vooral stuitend dat in de treinwereld de betrouwbaarheid al tientallen jaren afneemt. Treinenbouwers hebben het kennelijk veel te goed om iets aan echte verbetering te moeten doen. Treinenkopers kopen duidelijk niet op argumenten van betrowubaarheid en rekenen fabrikanten niet af op hun fouten.
Hoe anders in de autowereld. Als je auto's van de jaren 60 vergelijkt met die van de afgelopen 10 jaar dan is dat een wereld van verschil. Je kunt de autobranche vanalles verwijten, maar dat ze door de concurrentie erg betrouwbare spullen maken in vergelijking met 40 jaar gelden is wel evident.

Bij auto's gaat er ook wel wat mis, sommige jaren Renault Megane met electronica mag je ongeveer gratis ophalen, als je hem al van z'n plaats krijgt.

Maar een auto is nog een gelukkige vergelijking, stel dat de Fyra een vliegtuig was, dan hadden de problemen zich al zelf opgelost :roll: . Brengt me trouwens wel op een idee, na zo'n mislukte start heb je natuurlijk een reclamebureau nodig om voor veel geld een nieuwe naam vor de Fyra te verzinnen. Mag ik 787 voorstellen?
Ik vind dreamliner een betere naam, we kunnen alleen maar dromen over ideale treinverbindingen. :wink: