Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe trekking fiets kopen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe trekking fiets kopen?

Ik had bij mijn canti's al last van spontane voorwielwheelie bij een plotse remactie zonder bagage. Nu met v-brakes moet ik noodgedwongen mijn armspieren beheersen als er een paniekstop nodig is want anders vrees ik zonder bagage een parabolische vlucht of met bagage een geknikte vork of frame. Zijn schijfremmen nog krachiger?
Leon (die wel toegeeft dat het afstellen van canti's de mogelijkheid biedt tot een fikse reeks van foute montagemogelijkheden)
Marten,
Even een vraag, jij maakt een opmerking over b.v. Hope dat je 50% kans hebt dat de remmen het geen 3 jaar uithouden.
Waarom monteert Idworx op zijn All Rohler dan Hope remmen? Gerrit Gaastra is de man van details en lange levensduur. Als hij zou weten dat de Hope remmen het geen 3 jaar zouden uithouden, dan zou hij ze niet eens monteren op zijn fietsen.
Hoe zit het overigens met vervanging van de remolie? Ik weet dat bij de Magura's de remolie niet of nauwelijks vervangen hoeft te worden. Bij b.v. Hope wordt geadviseerd de remolie na een vakantie in de bergen te vervangen, dit in tegenstelling tot de Magura's. Heeft dit te maken met de hogere druk die er op de remschijven wordt uitgeoefend?
Frits
Henrie schreef:
m-gineering schreef:Olie/remvloeistof valt niet vanzelf uit een remklauw, en bij een vitaal onderdeel zou ik niet vertrouwen op het zelfherstellend vermogen
Oh je bedoelt dat er olie is uitgelopen vanwege een defect. Dan zul je inderdaad ook de remklauw moeten vervangen. Even daarvoor had je het over ontluchten en dat je daarbij kan knoeien. Vandaar de verwarring bij mij...
ontluchten doe je daarom bij voorkeur zonder de wielen en blokjes, maar met een speciaal vulblokje tussen de zuigers
Leon schreef:Ik had bij mijn canti's al last van spontane voorwielwheelie bij een plotse remactie zonder bagage. Nu met v-brakes moet ik noodgedwongen mijn armspieren beheersen als er een paniekstop nodig is want anders vrees ik zonder bagage een parabolische vlucht of met bagage een geknikte vork of frame. Zijn schijfremmen nog krachiger?
Leon (die wel toegeeft dat het afstellen van canti's de mogelijkheid biedt tot een fikse reeks van foute montagemogelijkheden)
Met v-brakes heb ik geen ervaring, maar het over de kop (dreigen te) slaan met een fiets, heb ik ook wel eens meegemaakt. Dat lijkt me meer een probleem m.b.t. de geometrie van de fiets i.c.m. met je lichaamsbouw en -grootte. Als je ver voorover op het stuur leunt, zal dat veel makkelijker gaan, dan wanneer je rechtop op de fiets zit. De gewichtsverdeling is dan immers anders. En heuvel af een noodstop maken voelt ongetwijfeld ook een stuk minder fijn dan op het vlakke...

Bij mijn mtb heb ik nog nooit meegemaakt dat ik over de kop dreigde te slaan (althans niet enkel door te remmen). Wellicht heeft dat met de voorvering te maken, want als je hard remt, dan vangt die een groot deel van die voorwaartse beweging op natuurlijk...

Bij mijn racefiets heb ik bij hard remmen snel last van een blokkerend achterwiel (ook best link), maar nooit van een blokkerend voorwiel, ondanks dat je natuurlijk vrij ver voorover hangt. Dat blokkerende achterwiel komt natuurlijk wel weer vooral omdat het gewicht bij remmen zich naar voren verplaatst. Dat in combinatie met smalle bandjes met relatief weinig grip (t.o.v. bijvoorbeeld de noppenbanden op mijn mtb) zorgt ervoor dat het achterwiel snel blokkeert. Bij heel hard remmen blokkeert het achterwiel van m'n mtb overigens ook wel, maar daar moet ik wel veel meer moeite voor doen...
Wil Gustaaf schijfremmen? :wink:
bert sitters schreef:Wil Gustaaf schijfremmen? :wink:
Als ik Gustaaf zou zijn wel ;) Maar je hebt gelijk, we dwalen af... On topic maar weer :)
Henrie schreef:Met v-brakes heb ik geen ervaring, maar het over de kop (dreigen te) slaan met een fiets, heb ik ook wel eens meegemaakt. Dat lijkt me meer een probleem m.b.t. de geometrie van de fiets i.c.m. met je lichaamsbouw en -grootte. Als je ver voorover op het stuur leunt, zal dat veel makkelijker gaan, dan wanneer je rechtop op de fiets zit.
Ik zit tamelijk rechtop. Geloof me: als je remmen hebt die het echt doen, het wegdek is stroef en je hebt geen slappe onderarmspieren dan ga je*. Ik heb niet alleen last van dreigementen gehad, ik heb het ook echt gedaan :? :shock: :oops: .
Later leerde ik het gecontroleerd te doen, dwz de rem lossen voordat ik eenhoek van 45° bereikte.
Leon
*: niet bij eenligfiets, daar heb je meer kans dat het voorwiel blokkeert.
Leon schreef:
Henrie schreef:Met v-brakes heb ik geen ervaring, maar het over de kop (dreigen te) slaan met een fiets, heb ik ook wel eens meegemaakt. Dat lijkt me meer een probleem m.b.t. de geometrie van de fiets i.c.m. met je lichaamsbouw en -grootte. Als je ver voorover op het stuur leunt, zal dat veel makkelijker gaan, dan wanneer je rechtop op de fiets zit.
Ik zit tamelijk rechtop. Geloof me: als je remmen hebt die het echt doen, het wegdek is stroef en je hebt geen slappe onderarmspieren dan ga je*. Ik heb niet alleen last van dreigementen gehad, ik heb het ook echt gedaan :? :shock: :oops: .
Later leerde ik het gecontroleerd te doen, dwz de rem lossen voordat ik eenhoek van 45° bereikte.
Leon
*: niet bij eenligfiets, daar heb je meer kans dat het voorwiel blokkeert.
http://www.rose.nl/artikel/shimano-powe ... aid:287831
Leon schreef:Ik zit tamelijk rechtop. Geloof me: als je remmen hebt die het echt doen, het wegdek is stroef en je hebt geen slappe onderarmspieren dan ga je*. Ik heb niet alleen last van dreigementen gehad, ik heb het ook echt gedaan :? :shock: :oops:
Zoals gezegd: mijn mtb is wellicht wat vergevingsgezinder vanwege zijn voorvering. Want die zal ook eerst bijna volledig (=100mm) ingedrukt moeten worden voordat het voorwiel blokkeert en je over de kop slaat. Daar is natuurlijk behoorlijk wat kracht voor nodig...

Ik ben overigens ook wel eens over de kop geslagen met een (geleende) mtb zonder voorvering en met velgremmen...
Wat heeft die arme OP nu aaan deze ontboezemingen over schijfremmen op mtb's? Schijfremmen zijn prachtig op een echte mtb, maar daarmee nog geen goed plan op de meeste vakantiefietsen (wel als je een echte off road tocht gaat maken), en al helemaal niet als het budget ook nog wat beperkt is. Dan zijn Deore v brakes goed genoeg, en kun je je geld beter aan andere delen van de fiets besteden. Iedere fiets is een compromis waarbij binnen een vast budget de optimale mix van voor en nadelen gevonden moet worden voor wat je ermee wilt doen.
Wim
Persoonlijk ervaar ik meer remkracht van mijn good old XTR V Brakes op mijn 26" Avaghon vakantiefiets dan XT schijfremmen op mijn Focus 26" MTB. Dan bedoel ik deze good old Shimano BRM960 http://tinyurl.com/amp3hx6 voor een plaatje.
Het je al wat fietsen uitgeprobeerd? Veel van het "fietsgevoel" komt uit het frame en wielen, de geometrie van het frame bepaald veel over de houding op je fiets. Hoe de theorie vertaald wordt in de praktijk merk je pas als je fietst.
hallo beste mensen,ik was aangenaam verrast door de vele reacties en ben er enorm blij voor,daar om hartellijk dank aan allen.Roloff naaf 14versnellingen lijkt het beste voor mij maar nog nooit van gehoord,stalen frame 26inch wielen,deore lx naven met stale dunne as en grote lagers ook.de (schijf)remmen laat ik aan de fiets bouwer over want is toch ook belangrijk.ik hou het bij 2 achter tassen en stuurtas daar kan ik voldoende in kwijt.maar waar kan ik zo een fiets kopen of laten bouwen? en ik ga zeker naar de fietsbeurs in Mechelen.nu zit ik recht op een Norta Discovery alu frame 58,(net iets te klein voor mij,)versnell 3x7 waarvan ik tot mijn ongenoegen maar 3x2 kan van gebruiken zonder dat vervelend geknars van de ketting te moeten aanhoren die ik ieder jaar laat vernieuwen bij nazicht.ik fiets inderdaad rond Geel op rustige wegen dwz meest van Geel,Dessel,Ravels.Turnhout,Reusel,Hapert,naar kanaal Lommel en terug naar Geel.112km.voor velen onder jullie een tourtje rond de kerk maar dan heb ik mijn dikte toch.in de toekomst ook wel naar de ardennen.laat zeker nog wat van mij horen na de beurs in Mechellen.
Gustaaf schreef:hallo beste mensen,ik was aangenaam verrast door de vele reacties en ben er enorm blij voor,daar om hartellijk dank aan allen.Roloff naaf 14versnellingen lijkt het beste voor mij maar nog nooit van gehoord,stalen frame 26inch wielen,deore lx naven met stale dunne as en grote lagers ook.de (schijf)remmen laat ik aan de fiets bouwer over want is toch ook belangrijk.ik hou het bij 2 achter tassen en stuurtas daar kan ik voldoende in kwijt.maar waar kan ik zo een fiets kopen of laten bouwen? en ik ga zeker naar de fietsbeurs in Mechelen.nu zit ik op een Norta Discovery alu frame 58,(net iets te klein voor mij,)versnell 3x7 waarvan ik tot mijn ongenoegen maar 3x2 kan van gebruiken zonder dat vervelend geknars van de ketting te moeten aanhoren die ik ieder jaar laat vernieuwen bij nazicht.ik fiets inderdaad rond Geel op rustige wegen dwz meest van Geel,Dessel,Ravels.Turnhout,Reusel,Hapert,naar kanaal Lommel en terug naar Geel.112km.voor velen onder jullie een tourtje rond de kerk maar dan heb ik mijn dikte toch.in de toekomst ook wel naar de ardennen.laat zeker nog wat van mij horen na de beurs in Mechellen.
Stap je tijdens jouw ritjes ook af bij de Pannenkoekenboot?
Of aan het topje van je rit bij Het Nekkermenneke tussen Bladel en Hapert :)

Dat is zo ongeveer het begin van mijn rondje Geel 105km :) :)
wel Bert en Roald,mijn pannekoeken krijg ik mee van mijn vriendin,daar kunnen die van de boot nog niet aan rieken :? heb ik nu een grote blaas of wat maar ik stop zelden om te plassen en eten doe ik op de fiets en dat zijn ritjes van +- 6,45hr aan gemid 17 per uur.het enige waar ik dan last heb is mijn zitvlak maar hoop dat het nu beter zal gaan met mijn nieuwe ISM typhoon zadel,nog maar 200km met gefiets ,het prostaat probl en gevoelloosheid is al opgelost,zalig fietsen is het en, nu nog de juiste fiets en mijn SUV mag aan de haak. :roll:
@Gustaaf:
je bent groot, en je weegt 95kg, je hebt dus een grote en stevige fiets nodig.
kijk zeker eens bij http://www.fahrradmanufaktur.de zeer goede fietsen
voor zijn geld.
En ze hebben een XL fiets in hun gamma:
http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/t ... e-27-gang/
http://www.fietsenfikser.be/ in Antwerpen en http://www.lamaisonduvelo.be/ te Brussel verkoopt dit merk.
Ik heb zelf ook een VSF, en ben er zeer tevreden van. En ik doe echt veel km's met de fiets.
Heehoi,

Een hoop discussie over schijfremmen weer. Laat ik dan mijn gebruikelijke duit in het zakje doen: Er zijn ook mechanische schijfremmen. Sommige zijn matig maar de Avid BB7 is een heel fijne. Combineer die met kabels van Jagwire en je hebt bijna het beste van twee werelden. Zie hier mijn uitgebreide mening.

Grtjs,

Walter
na veel getreuzel wikken en wegen eidellijk een koga signature met rohloffnaaf en riem aangeschaft.bedankt mensen voor de goede raad die jullie deelde want zelf ken ik er niet te veel van. Ik ondervind wel dat er hier mensen zijn op het forum die weten waarover ze praten en daar ben ik dan ook op ingegaan. groetjes en hopellijk tot onderweg