Zelf heb ik nog nooit een auto gehad. Maar omdat een auto af en toe wel handig kan zijn, ben ik wel van plan om binnenkort met autodelen te beginnen. (Met
http://www.cambio.be, dus behoorlijk zorgeloos.)
Het probleem is natuurlijk niet zozeer de auto op zich, een auto kan een heel handige vervoersmiddel zijn. Het grote probleem zit hem in het overmatige gebruik van de auto. Overmatig gebruik omdat te vaak de auto gebruik wordt voor ritten waar er wel perfecte alternatieven voor bestaan maar ook overmatig gebruik omdat te veel mensen vinden dat ze altijd en overal naar toe moeten kunnen en dus jaarlijkse tienduizenden verplaatsingskilometers maken een 'normale' zaak vinden. En natuurlijk ook overmatig gebruik omdat mensen vinden dat ze bij het kiezen van een job geen rekening moeten houden met hun woonplaats en vice versa.
Het zou al veel helpen als:
- De externe kosten van het autogebruik zouden geïnternaliseerd worden, m.a.w. dat de autogebruiker de volledige kost zou dragen die hij/zij veroorzaakt.
- De kost zou verschuiven van bezit naar gebruik. Nu is vooral autobezit duur en autogebruik relatief goedkoop, het omgekeerde zou het geval moeten zijn. Daarbij zou men best naar een variabel systeem streven (rekeningrijden), waarbij de kost ook afhankelijk is van o.a. de plaats en de tijd waar men rijdt.
Henrie schreef:
Vroeger waren auto's een stuk lichter, maar vanwege veiligheidsvoorzieningen (kreukelzones, verstevigingsbalken, airbags, enz.) en luxe (airco, elektische ramen, elektrische spiegels, elektrische stoelen, enz.) zijn auto's steeds zwaarder geworden.
Dat is inderdaad een belangrijk oorzaak waarom hedendaagse auto's nauwelijks of niet zuiniger zijn dan de auto's van b.v. het midden van de vorige eeuw (
http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html).
En natuurlijk is dat extra gewicht deels te wijten aan extra veiligheidsmaatregelen. Maar de hedendaagse zware auto's zijn niet veiliger dan de hedendaagse lichte wagens, toch zeker niet als men ook de veiligheid voor anderen dan de inzittende meerekent.
Zolang verbruik een relatief onbelangrijk verkoopargument blijft en zolang de brandstofkosten relatief beperkt zijn t.o.v. van de andere kosten (het bezit), zullen de auto's veel zwaarder blijven wegen dan voor de veiligheid en het basiscomfort noodzakelijk.
Henrie schreef:
Zo licht als een fiets zullen auto's echter nooit worden...
Dat klopt, maar wanneer is een auto en auto en stopt een voertuig met een fiets te zijn. Een velomobiel met elektrische trapondersteuning of een velomobiel met een elektrische motor komt al erg in de buurt van een zeer lichtgewicht éénpersoonwagen.
Wimmert schreef:Maar ja zolang onze overheid niet stimuleerd dat wij nederlanders minder woon werk verkeer gaan doen, voel ik mij niet schuldig!
Natuurlijk is overheidsbeleid erg belangrijk en is een maatschappij niets met schuldgevoel, maar te vaak wordt de bal doorgespeeld naar 'anderen' (de overheid, de nog grotere vervuilers, de producent, andere landen, ...). Dat als argument gebruiken om gedrag verdedigen vind ik nogal flauw.
Wimmert schreef:Auto is duur omdat het een plukkoe is voor de overheid!
Onzin. Indien men alle kosten meerekent (dus ook de milieukost, filekost, ...) dan is de auto één van de meest gesubsidieerde vervoersmiddelen in België en Nederland. Het is een drogreden die mensen graag gebruiken, maar ze is daarom nog niet waar. En er zijn ondertussen reeds voldoende onderzoeken gebeurt die ook aantonen dat dat niet waar is.
Wimmert schreef:Die paar prive km van het individu? Waar hebben we het over?
Ik ken de Nederlandse cijfers niet, maar in België hebben we het zeker over 30% van alle autokilometers, dus we hebben het echt wel ergens over gezien enkele procenten minder autogebruik al een wereld van verschil zouden maken.
Henrie schreef:
Ik rij ook meestal alleen (maar ja, een trein zit ook alleen maar in de spits mutje vol).
De gemiddelde bezettingsgraad van de trein, de bus, de trams, ... is nog steeds hoger dan die van de auto. In België is de gemiddelde bezettingsgraad van de auto rond de 1,5 en ik heb geen reden om aan te nemen dat dat in Nederland heel anders is.
Renaat