Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fluo-hesjes in Frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fluo-hesjes in Frankrijk

155 berichten
Dit is overdag... een hesje heeft dan ook geen zin.

Afbeelding


Henk

kunst en fietswerk
bert sitters schreef: Advies aan de verantwoordelijke autoriteiten in Frankrijk.
1)Automobielen moeten in de donker of bij duisternis voorzien worden van een fluoriserende hoes.
2)Automoblisten moeten eerst een ogentest en een alcoholtest doen voordat ze met slecht zicht in hun voertuig stappen.
3)De snelheid moet worden afgegrendeld op wegen waar ook fietsers rijden of bij kruisingen waar fietsers kruisen. Wil men daar toch over heen, dan slaat de motor af en moet het voertuig opnieuw gestart worden.
4)Er komt speciale navigatie-apparatuur waarbij het voertuig vanzelf afremt als een fietser te dicht genaderd wordt.
5)Als laatste vangnet moet iedere automobiel worden voorzien van een airbag aan de voorkant
+1
Deze wet bestaat al langer, en in Italie is er nu ook zoiets. Het grootste voordeel is dat er nu eindelijk gecertificeerde fietskleding op de markt begint te komen voor diegenen die net als ik menen dat dit wel verstandig is. Dan hoef je niet meer zo'n hesje aan maar voldoet je shirt of jack gelijk aan de norm. Het valt me op dat op wereldfietser bijeenkomsten het percentage dragers van erg opvallende kleding toch begint toe te nemen. Blijkbaar zijn velen toch wel overtuigd van het nut van het dragen ervan.
Principieel zie ik geen verschil tussen dit en de verplichting verlichting te voeren, of in de auto een veiligheidsriem te dragen. Maar verder houd ik maar mijn mond, want ik realiseer me dat ik anders weer van alles naar mijn hoofd geslingerd krijg.
Wim
Je hebt gelijk hoor Wim !!! :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Ik denk dat de discussie voornamelijk is: de verplichting
de nut en nootzaak van van zichtbaar zijn lijkt mij wel duidelijk.
Maar vooral dat moet een ieder zelf weten lijkt mij.
Gelet op alle bijna alle reacties had ik beter niet kunnen reageren op het eerste bericht. De reacties doen me denken aan 1 oktober 1974, toen de bloedproef in Nederland werd ingevoerd voor bestuurder van voertuigen die verdachte werden van rijden onder invloed van alcohol, waarbij weigering tot medewerking eveneens strafbaar werd gesteld. Integriteit van het menselijk lichaam. Verplicht medewerken aan je eigen bewijsvoering en veroordeling enz. enz.

Nu ik al jullie gevoelens lees zijn jullie tegen het beperken van vrijheden in de persoonlijke levenssfeer en bijvoorbeeld eens met het afschaffen van het strafbaar stellen van het rijden onder invloed. Opheffen die miskleun van de overheden. Innemen en rijden maar. Leven de lol. :D

Dat veel donker geklede fietsers, bij nacht en ontij, zonder fietsverlichting of reflectie, die zich rechts en links op de rijbaan bewegen is een geaccepteerd beeld. Gezonde medeweggebruikers kunnen dergelijke dwazen vaak tijdig waarnemen.
Maar je mag nooit uitgaan van je eigen kunnen. Velen rijden in auto's met beperkingen van het gezichtsvermogen, ziekten, medicijngebruik drugs en alcohol. Wees zichtbaar.

Piet.
Wimmert schreef:Ik denk dat de discussie voornamelijk is: de verplichting
de nut en nootzaak van van zichtbaar zijn lijkt mij wel duidelijk.
Maar vooral dat moet een ieder zelf weten lijkt mij.
Iedereen mag dat zelf weten mits en voor zover dat geen onevenredig negatieve gevolgen heeft voor anderen.

Mijn eigen trauma.

Portugal met een huurauto.
's Avonds. Donkere, onbekende weg door de heuvels.
Maximum snelheid 80 km/uur. Ik reed 65 km/uur.

En daar zijn dan plotseling... de fietsers.
Zonder licht. Donkere kleding. Geen reflectie. Pa rijdt rechts. Kind rijdt links. Ook dat nog.

Mijn reactie was er één uit het boekje:
0,5 seconde reactietijd
1 seconde vol in de remmen, remmen los en er nog net langs kunnen sturen. Er zat nog ruim 5 meter tussen...

Nog een paar keer per jaar word ik 's nachts wakker met deze nachtmerrie...

Wie gaat mij uitleggen dat ik met een reactietijd van een volle seconde of met een snelheid van 80 km/uur mij niet verantwoordelijk hoef te voelen voor de dood van 2 mensen en een trauma voor mijn drie medepassagiers?

Eigen verantwoordelijkheid?
ik denk dat we treinen moeten verbieden.
er springen mensen voor en dat is heel confronterend voor machinisten, weet ik uit ervaring van heel dichtbij.
Of laten we verbieden dat mensen voor treinen springen.
Of laten we zoveel hekken plaatsen dat je niet meer voor een trein kunt springen, incl op de station.
maar zo werkt het dus niet.

je moet in NL gewoon werkend licht op je fiets hebben.
tja handhaving null komma null.
heel af en toe razia in een stad. werkt het nee.
stel je rijd een fietser dood die zonder licht reed.
dan heb je ook een trauma incl. wetgeving waar men zich niet aan hield.
Wordt je trauma daar minder van?
Nee dus.

helaas werken wetten niet voor het moraal.
Je kan van alles verplichten en verbieden maar dan ben je nog niet klaar.
Je moet het handhaven.
belangrijker is nog dat mensen snappen waarom iets common sense is om te doen.
Die bewustwording daar gaat het om.
niet om meer en grotere regels.
ik ben ook naar de klote gereden overdag met licht aan!
ik voldeed aan alle wetten incl. motorpak en goede helm.
Maar ja als iemand niet oplet...
ankeric schreef:
Wimmert schreef:Ik denk dat de discussie voornamelijk is: de verplichting
de nut en nootzaak van van zichtbaar zijn lijkt mij wel duidelijk.
Maar vooral dat moet een ieder zelf weten lijkt mij.
Iedereen mag dat zelf weten mits en voor zover dat geen onevenredig negatieve gevolgen heeft voor anderen.

Mijn eigen trauma.

Portugal met een huurauto.
's Avonds. Donkere, onbekende weg door de heuvels.
Maximum snelheid 80 km/uur. Ik reed 65 km/uur.

En daar zijn dan plotseling... de fietsers.
Zonder licht. Donkere kleding. Geen reflectie. Pa rijdt rechts. Kind rijdt links. Ook dat nog.

Mijn reactie was er één uit het boekje:
0,5 seconde reactietijd
1 seconde vol in de remmen, remmen los en er nog net langs kunnen sturen. Er zat nog ruim 5 meter tussen...

Nog een paar keer per jaar word ik 's nachts wakker met deze nachtmerrie...

Wie gaat mij uitleggen dat ik met een reactietijd van een volle seconde of met een snelheid van 80 km/uur mij niet verantwoordelijk hoef te voelen voor de dood van 2 mensen en een trauma voor mijn drie medepassagiers?

Eigen verantwoordelijkheid?
En hoe hard had je daar gereden als je er op had gehoopt had te kunnen vertrouwen dat fietsers fluohesjes zouden dragen?

En wie trekt trouwens de reeen en everzwijnen zo'n jas aan?
http://www.gustavsport.nl/castelli-legg ... -10085-032

Mooi jasje toch, ook nog aerodynamisch, wat natuurlijk het belangrijkste is.
Hoe eerder verplicht in NL hoe beter.
ankeric schreef:Wie gaat mij uitleggen dat ik met een reactietijd van een volle seconde of met een snelheid van 80 km/uur mij niet verantwoordelijk hoef te voelen voor de dood van 2 mensen en een trauma voor mijn drie medepassagiers?
Niemand gaat je vertellen hoe jij je moet voelen, en ik denk dat het ook heel normaal is dat je je schuldig voelt, ook al ben je dat feitelijk niet. Maar die fietsers die jij nog net hebt kunnen ontwijken, hadden natuurlijk gewoon verlichting moeten hebben. Dat was waarschijnlijk ruim voldoende geweest voor jou om ze ruim op tijd te kunnen. Dus laten we eerst nou eens met z'n allen verlichting op de fiets gebruiken (doen wij hier allemaal al natuurlijk ;) ), en laat de politie dat dan ook handhaven, voordat er weer extra, nieuwe regels worden ingevoerd (al gaat dit voorbeeld over Frankrijk)...
AB schreef:Mooi jasje toch, ook nog aerodynamisch, wat natuurlijk het belangrijkste is.
Spuuglelijk. Maar de zichtbaarheid lijkt me belangrijker dan het aerodynamische...
Henrie schreef:
AB schreef:Mooi jasje toch, ook nog aerodynamisch, wat natuurlijk het belangrijkste is.
Spuuglelijk. Maar de zichtbaarheid lijkt me belangrijker dan het aerodynamische...
de kleur vind ik wel mooi :). Wordt nog een mooi schouwspel s'avonds vanachter het stuur als je de stad in rijdt.
AB schreef:de kleur vind ik wel mooi :)
Ik hou niet van felle kleuren. Behalve voor mijn auto... ;)
Henrie schreef:
AB schreef:de kleur vind ik wel mooi :)
Ik hou niet van felle kleuren. Behalve voor mijn auto... ;)
is er ook fluoriserend antraciet?
Henrie schreef:
ankeric schreef:Dus laten we eerst nou eens met z'n allen verlichting op de fiets gebruiken (doen wij hier allemaal al natuurlijk ;) ), en laat de politie dat dan ook handhaven, voordat er weer extra, nieuwe regels worden ingevoerd (al gaat dit voorbeeld over Frankrijk)...
Ieder achterlicht kan op vervelende momenten stuk gaan.
Afgelopen twee weken twee ervaringen uit de directe omgeving. Zelfs Anke kwam vorige week thuis met een kapot achterlicht.

Onze auto's hebben twee of drie achterlichten. Dan zou je op de fiets er ook minimaal twee moeten hebben.

Ook een werkend achterlicht heeft meestal weinig zichtbaarheid van opzij. Behalve die kerstboom (Cateye TL-LD1100) die wij op de tandem hebben zitten.

Hoeveel achterlichten geven zoveel licht dat ze ook overdag, bij grijs regenachtig weer goed zichtbaar zijn?

Die fluohesjes zijn vanuit de auto toch zo goed zichtbaar. Ook overdag.
Sindsdien rijd ik in Frankrijk minimaal 180 km/uur (in antwoord op de stompzinnige reactie van Marten).
PietV schreef: Nu ik al jullie gevoelens lees zijn jullie tegen het beperken van vrijheden in de persoonlijke levenssfeer en bijvoorbeeld eens met het afschaffen van het strafbaar stellen van het rijden onder invloed. Opheffen die miskleun van de overheden. Innemen en rijden maar. Leven de lol. :D
Dan kan jij niet goed lezen, want niemand heeft beperken van vrijheden in de persoonlijke levenssfeer als argument aangevoerd. Wat jij doet is een typisch stroman-argument. Eigenlijk hoort dat niet thuis in een volwassen discussie.
PietV schreef: Dat veel donker geklede fietsers, bij nacht en ontij, zonder fietsverlichting of reflectie, die zich rechts en links op de rijbaan bewegen is een geaccepteerd beeld.
Ook dat is een stroman. Niemand heeft beweerd dat dat geaccepteerd is. Donker geklede fietsers zonder verlichting vergelijken met fietsers die een fluo-vestje dragen is natuurlijk een absurde vergelijking. Verlichting is immers al langer verplicht en niemand heeft hier tot heden gepleit tegen goede verlichting. Waarom bestrijd je argumenten die mensen hier niet gebruiken?
PietV schreef: Maar je mag nooit uitgaan van je eigen kunnen. Velen rijden in auto's met beperkingen van het gezichtsvermogen, ziekten, medicijngebruik drugs en alcohol. Wees zichtbaar.
Zichtbaarheid is belangrijk. Pleiten voor zichtbaarheid is niet hetzelfde als pleiten voor een verplichting tot het dragen van een fluo-vestje.
De vraag 'waarom een fluo-vestje' kan je dus niet beantwoorden met het argument 'zichtbaarheid is belangrijk'.
Wim schreef: Principieel zie ik geen verschil tussen dit en de verplichting verlichting te voeren, of in de auto een veiligheidsriem te dragen.
Er zijn nochtans wel een paar fundamentele verschillen. Of die 'principieel' zijn, dat weet ik niet. Maar moet wetgeving niet eerder functioneel dan principieel zijn?
ankeric schreef: Iedereen mag dat zelf weten mits en voor zover dat geen onevenredig negatieve gevolgen heeft voor anderen.
Absoluut. Conclusie, fietsers moeten degelijke verlichting gebruiken. Is ook in Portugal vermoedelijk al jaren verplicht.



Veel fietsers hebben geen of slechte verlichting, niettegenstaande dat dat verplicht is. Veel fietsers zijn daardoor ook slecht zichtbaar. Wat is het nut van het invoeren van een verplichting een fluo-vestje te dragen. Gaan al die fietsers die nu geen licht gebruiken, dan opeens wel een fluo-vestje dragen? Telkens nieuwe wetten invoeren terwijl andere wetgeving met hetzelfde doel (zichtbaarheid) nog niet wordt gecontroleerd en onvoldoende wordt nageleefd getuigd van fundamenteel verkeerde politiek. (Het is makkelijk en goedkoop, maar het helpt niets.)
Laat men er eerst voor zorgen dat mensen wel met degelijke verlichting fietsen, en dan is het nog maar de vraag of zo'n fluo-vestje nog een wezenlijke bijdrage tot de verkeersveiligheid kan opleveren. (Om van de andere nadelen van een verplichting nog maar te zwijgen.)

Renaat
Revanho schreef:Gaan al die fietsers die nu geen licht gebruiken, dan opeens wel een fluo-vestje dragen?
We hebben één grijze regendag meegemaakt in Frankrijk 2011. Bijna iedere fietser reed die dag (al dan niet met werkende verlichting) met een hesje aan.
Identieke ervaringen in Oostenrijk, Zwitserland en in mindere mate Engeland.
Uiteraard geldt dit niet voor de Nederlandse fietsers die we in het buitenland tegenkwamen. Die herken je eenvoudig: geen helm en geen hesje...
ankeric schreef: Ieder achterlicht kan op vervelende momenten stuk gaan.
In België heb je ook nog de verplichte reflectie in de wielen of op de banden, de verplichte achterreflector, de verplichte voorreflector en de verplichte reflectoren in de pedalen.

Renaat
ankeric schreef: We hebben één grijze regendag meegemaakt in Frankrijk 2011. Bijna iedere fietser reed die dag (al dan niet met werkende verlichting) met een hesje aan.
Velen doen het spontaan, dus laten we het maar verplichten? Beetje vreemde redenering, niet?

Bovendien ook niet echt relevant in de discussie of het verplicht zou moeten zijn en wat de voor- en nadelen zijn van zo'n verplichting.
Overigens ben ik altijd zeer wantrouwig bij beweringen dat 'bijna alle fietsers' dit of dat ... doen of laten.
Zo beweren in België veel automobilisten ook dat 'de grote meerderheid van de fietsers geen degelijke fietsverlichting hebben', maar in werkelijk blijkt zo'n 80% wel prima in orde te zijn.

Renaat