AB schreef:Waar op het vlakke fietsen tegen tegenwind wel van belang is en waar snel afdalen niet van belang is, verkies ik ATB-stuur met ligstuur. Nadeel is dat je dan geen stuurtasje kunt monteren. Echt steil afdalen met racestuur geeft mij altijd een onzeker gevoel tav remmen, liever dan mijn zwaartepunt wat meer naar achteren.m-gineering schreef: Voor hotseknots offroad werk is een racestuur niet het meest practische, omdat je als je in technisch terrein moet remmen te laag en te ver naar voren zit. Maar een krakeling is veel slechter, want daar zitten de remgrepen niet ver genoeg uit elkaar.
Voor een randonnee is een racestuur (op een verstandig hoogte) voor mij de eerste keus
Voor een sprintje of een snelle demarage gebruik ik de onderkant van een racestuur wel, op een trekkingbike zal dat niet zo snel voorkomen (imho).
Racestuurtje staat wel mooi natuurlijk .
En hoe zwaarder je bent, hoe meer gewicht je draagt, dan heeft een stijf frame mijn voorkeur. Oversized alu dus. Lomp en stug zijn begrippen die ik totaal niet herken in een aluframe. Een strak reagerend frame vind ik juist erg prettig. Fietsen op staal is als lopen door drijfzand .
Ik heb me jaren gered met liefst zo oud mogelijke stalen peugeot frames die ik naar wens zelf opbouwde maar ik heb sinds een kleine 900 km ook een 2006 alu GTR met racebocht en ik moet zeggen, ik heb sindsdien geen peugeot meer aangeraakt, in het begin is het heel erg wennen aan zo'n strak sturend ding maar als je het spelletje eenmaal door hebt...(ik hoef niet meer anders in ieder geval)