Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Trekking of Koga Signature - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos Trekking of Koga Signature

AB schreef:Elke dag weer superblij met mijn 26" oversized aluminium rohlofftractor.

*55mm ATB banden eronder en sjeezen over elk ATB-parcour.
*60mm Big Apples, kom maar om met die beachclassic.
*Twee ortliebtassen op de achterdrager en drie weken van hotel naar hotel.
*Vervolgens voortasjes en tentje erbij en dan nog eens 2 maanden door bergen en woestijnen.
*50mm Kojaks + ligstuur + strakke wielerkleding en in 8 uur het ijsselmeer om jakkeren.
*Snel even de rugzak om want het postkantoor sluit zo.
*Zo nu en dan even over het ketting aaien met een katoenen doek en vleugje olie erop.
Waarom heb ik dat ding niet 10 jaar eerder gekocht?
Klinkt heerlijk en als ik niet beter wist zou ik er meteen voor vallen maar eh:
*mijn 26" tractor sjeest lang niet zo lekker over ATB-paden (zwaarder, trager en stijf) dan m'n kleine MTB
*dito door zand en sneeuw
*en mn racer gaat ook véél sneller van hotel naar hotel en zeker weten ook om het ijsselmeer (circa 300km in 8 uur is een eitje) :D

Dus voor mij een mtb, een racer en een tractor graag :wink:
Yopie schreef:
AB schreef:Elke dag weer superblij met mijn 26" oversized aluminium rohlofftractor.

*55mm ATB banden eronder en sjeezen over elk ATB-parcour.
*60mm Big Apples, kom maar om met die beachclassic.
*Twee ortliebtassen op de achterdrager en drie weken van hotel naar hotel.
*Vervolgens voortasjes en tentje erbij en dan nog eens 2 maanden door bergen en woestijnen.
*50mm Kojaks + ligstuur + strakke wielerkleding en in 8 uur het ijsselmeer om jakkeren.
*Snel even de rugzak om want het postkantoor sluit zo.
*Zo nu en dan even over het ketting aaien met een katoenen doek en vleugje olie erop.
Waarom heb ik dat ding niet 10 jaar eerder gekocht?
Klinkt heerlijk en als ik niet beter wist zou ik er meteen voor vallen maar eh:
*mijn 26" tractor sjeest lang niet zo lekker over ATB-paden (zwaarder, trager en stijf) dan m'n kleine MTB
*dito door zand en sneeuw
*en mn racer gaat ook véél sneller van hotel naar hotel en zeker weten ook om het ijsselmeer (circa 300km in 8 uur is een eitje) :D

Dus voor mij een mtb, een racer en een tractor graag :wink:
8 uur ijsselmeer, 300 km in 8 uur... wat een beesten zijn jullie;)!Op mijn fietsclub noemen we dat p*kzwaaierij. Oók als je met bewijzen komt :lol: !

Ok, back OT.
Travelmaster schreef: 8 uur ijsselmeer, 300 km in 8 uur... wat een beesten zijn jullie;)!Op mijn fietsclub noemen we dat p*kzwaaierij. Oók als je met bewijzen komt :lol: !

Ok, back OT.
AB is het beest en ik heb alleen maar praatjes.
300km (met een vast wel stevige tegenwind) krijg ik niet in 8 uur weggefietst.
Ja, in m'n dromen. :D
Yopie schreef:
Travelmaster schreef: 8 uur ijsselmeer, 300 km in 8 uur... wat een beesten zijn jullie;)!Op mijn fietsclub noemen we dat p*kzwaaierij. Oók als je met bewijzen komt :lol: !

Ok, back OT.
AB is het beest en ik heb alleen maar praatjes.
300km (met een vast wel stevige tegenwind) krijg ik niet in 8 uur weggefietst.
Ja, in m'n dromen. :D
:P
Yopie schreef:
Travelmaster schreef: 8 uur ijsselmeer, 300 km in 8 uur... wat een beesten zijn jullie;)!Op mijn fietsclub noemen we dat p*kzwaaierij. Oók als je met bewijzen komt :lol: ! Ok, back OT.
AB is het beest en ik heb alleen maar praatjes.
300km (met een vast wel stevige tegenwind) krijg ik niet in 8 uur weggefietst.
Ja, in m'n dromen. :D
:D
Trek het je niet aan. Gelukkig kunnen gewone stervelingen veel langer genieten van 300 km.
Leon
En trouwens, dat rondje is geen 300km, maar slechts 289km ;)
http://www.routeyou.com/route/view/4888 ... selmeer.nl
Ik vind het wel grappig :P , wij hebben rondje IJsselmeer gedaan, weliswaar vanuit Leiden, zo´n 400 km en zijn 5 dagen! oppad geweest incl een rustdag (wandelen). Keuze tussen koga en santos, hier gaat het, zodra de gazelle instort een santos worden, maar dat is puur gevoelsmatig 9 stephan mijn vriend rijdt er al met plezier op en ik vind ze zo stoer :roll: ),dan wil ik ook nog graag een mooi kleurtje uitkiezen.
doubletravel schreef:En trouwens, dat rondje is geen 300km, maar slechts 289km ;)
http://www.routeyou.com/route/view/4888 ... selmeer.nl
mijn rondje is slechts 218km... en als je de vistentjes, terrasjes en pannekoekhuisjes overslaat dan is het heus geen wereldwonder om dat binnen 8 uur af te leggen.

De lofzang op de tractor heeft meer te maken met mijn eigen enthousiasme voor onverstoorbare klompen aluminium. Het zou de laatste fiets zijn die ik zou verkopen en snap nog niet waarom ik niet eerder voor breedbandige dikbuizen ben gevallen. Het is zeker niet een specifieke fiets, maar wel de beste allrounder in mijn schuur. En ja ik ben het met Wim eens dat voor lichte freulkes misschien een lichter frame wenselijk is (over persoonlijke voorkeuren valt nauwelijks te twisten), maar als het gaat om duurzaamheid ergens ver weg in de prairie dan slaap ik met mijn dikke pens net iets zorgelozer met een burlesk dikwandig buiske.
corry/stephan schreef:Ik vind het wel grappig :P , wij hebben rondje IJsselmeer gedaan, weliswaar vanuit Leiden, zo´n 400 km en zijn 5 dagen! oppad geweest incl een rustdag (wandelen). Keuze tussen koga en santos, hier gaat het, zodra de gazelle instort een santos worden, maar dat is puur gevoelsmatig (Stephan mijn vriend rijdt er al met plezier op en ik vind ze zo stoer :roll: ),dan wil ik ook nog graag een mooi kleurtje uitkiezen.
AB schreef: Het is zeker niet een specifieke fiets, maar wel de beste allrounder in mijn schuur.
:D Erg herkenbaar, vooral als je (zoals ik) net ben verhuisd. Wat een zooi een mens kan verzamelen! :shock:

Ik viel ooit voor de stalen Santos, misschien niet de beste keus als je geen dikke pens hebt maar het was liefde op het eerste gezicht en tja wat doe je dan? Hij is stoer, rijdt als een tank en kan zo mooi over het asfalt zingen ("spinspin").
De meningen klinken verdeeld. Er is dus geen eenduidend antwoord of een trekking fiets met Rohloff van Santos of Koga nu wel of niet een geschikte fiets is voor woon/werk verkeer over hoofdzakelijk asfalt.

Maar wat is dan het alternatief met Rohloff naaf?

Maakt 26 of 28 inch nog uit voor het comfort?
Joep M schreef:De meningen klinken verdeeld. Er is dus geen eenduidend antwoord of een trekking fiets met Rohloff van Santos of Koga nu wel of niet een geschikte fiets is voor woon/werk verkeer over hoofdzakelijk asfalt.

Maar wat is dan het alternatief met Rohloff naaf?

Maakt 26 of 28 inch nog uit voor het comfort?
Met meningen heb je m.i. nooit een eenduidig antwoord, anders zouden het feiten zijn :wink: . Maar volgens mij kan het dus prima, een Rohloff is qua onderhoud en weer- en windfactor een slimme (maar wellicht prijzige) keuze. Als jij het ziet zitten om op een trekkingfiets naar je werk te gaan, waraom dan géén Rohloff?

Alternatief? Nexus of derailleursystemen?

28 inch is over asfalt over het algemeen een logischer keuze: het rolt rustiger en je lijkt je snelheid makkelijker vast te houden.
Travelmaster schreef:Als jij het ziet zitten om op een trekkingfiets naar je werk te gaan, waraom dan géén Rohloff?
Excuus, ik was niet helemaal duidelijk denk ik. Ik wil juist een Rohloff. Wat voor alternatief je hebt voor een goede woon/werkfiets met Rohloff buiten de trekking fiets.

Dus... ik wil een Rohloff, punt. Verder ben ik op zoek naar het meest geschikte fietstype voor woon/werk verkeer, voor een mogelijk geschikter type dan de trekking fiets.
Voor op asfalt bevalt mijn Koga Signature me al jaren.. :lol:

Afbeelding
Voor die 15km enkele reis zou ik gewoon een trekkingfiets aanschaffen.
Met een beetje merk heb je zoveel vertsel mogelijkheden dat je zelfs een racefiets houding kan aannemen. Dus stuur lager dan zadel en lekker plat liggen.
Dus gauw een rondje fietsen bij een GOEDE dealer die alle merken in huis heeft.
Joep M schreef:De meningen klinken verdeeld. Er is dus geen eenduidend antwoord of een trekking fiets met Rohloff van Santos of Koga nu wel of niet een geschikte fiets is voor woon/werk verkeer over hoofdzakelijk asfalt.
De meningen klinken vooral naar die van vakantie- c.q. wereldfietsers. Ga er maar vanuit dat weinig respondenten zich ervan bewust zijn dat ervaringen met vakanties, betrouwbaarheid in Verweggistan, acht uur achter elkaar in het zadel er voor jou helemaal niet toe doen omdat je alleen vijftien kilometer naar je werk wilt rijden en weer terug.

Je vraag is een beetje alsof je op een autoforum met Parijs-Dakar-rijders vraagt naar een geschikte 4WD om mee door de P.C. Hooftstraat te rijden. *) Het kan, natuurlijk, en de een raadt je een nog mooiere 4WD dan de ander aan omdat hij/zij daar de hele wereld mee is rondgereden, maar je kunt voor jouw gebruiksdoel ook een zwarte VW Golf met grote geluidsboxen nemen, of een vierdehands Opel Kadett ofzo, en een ouwe Fiat 500 (makkelijk parkeren) is misschien nog wel de beste optie maar dat gaat natuurlijk niemand zeggen.

Als het echt moet gaan tussen de door jou genoemde fietsen, sluit ik me bij Leon aan: die waarop je het lekkerst proefrijdt, bij geen verschil die waarvan de dealer het meest verstand van zaken heeft/het makkelijkst is. Of de goedkoopste.

Als geld geen rol speelde en ik wilde snel en licht met Rohloff naar mijn werk fietsen, zou ik meer denken in de richting van een Santos Race Lite met een zadelpendragertje en verlichting. (Waarmee ik niet wil zeggen dat het precies die fiets moet zijn; let op 'in de richting van'.)

Succes met de keuze,

Carl

*) Daarmee bedoel ik niks denigrerends over jouw gebruiksdoel, 't is maar even voor de vergelijking...
Joep M schreef:De aan te schaffen fiets gaat gebruikt worden voor woon/werk verkeer ca. 30 km. totaal/dag en niet voor lange tochten door onherbergzame oorden.
Afhankelijk van waar de route voor het grootste deel door voert (platteland of stad) zou je ook eens gek kunnen doen en gaan kijken of een ligfiets iets is, iig comfortabel, en hoger dan een verkeersdrempel die in het algemeen wel gezien wordt.

Peter
Wimmert schreef:Voor die 15km enkele reis zou ik gewoon een trekkingfiets aanschaffen.
Met een beetje merk heb je zoveel vertsel mogelijkheden dat je zelfs een racefiets houding kan aannemen. Dus stuur lager dan zadel en lekker plat liggen.
De houding is dan misschien wel het zelfde, maar dat verandert het minder geschikte frame nog niet... Mijn LHT rijdt duidelijk lekkerder wanneer er een hoop bagage op ligt dan zonder bagage en voor woon-werk is de bagage meestal zeer beperkt.
In een iets ouder topic over het artikel in Bicycle Quarterly over snelle fietsen worden enkele interessante punten genoemd waarop je kan letten bij de zoektocht naar een praktische, snelle fiets.
Lasse klopt allemaal.
Maar ja we hebben het over 15km heen en 15km terug...
we weten niet of de beste man in pak gaat, erg lang is, last van rug heeft, 130kilo is enz enz

Dus advies geven is lastig.
Wimmert schreef:Lasse klopt allemaal.
Maar ja we hebben het over 15km heen en 15km terug...
we weten niet of de beste man in pak gaat, erg lang is, last van rug heeft, 130kilo is enz enz

Dus advies geven is lastig.
Deze man weegt 75 kg, 183 cm lang, verkleed zich op zijn werk en heeft geen last van zijn rug!