Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingtest - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kettingtest

Leon schreef:
lars de wit schreef:Na 3000 km :
Shimano HG 70 : 35 % versleten
KMC X8 : 36 % versleten
KMC Gold : 29 % versleten
KMC X1 : 32 % versleten
Even een meettechnisch vraagje. Als dit de percentages zijn waarmee het caliber door de ketting valt, hoe zie jij dan het verschil tussen 35 en 36%?
Leon
Ik denk dat dat onder het kopje "non-educated guesses" valt. Maar maakt het echt uit? Het is een praktijktest, zoveel is duidelijk. Uiteindelijk gaat het erom, denk ik, welke het het langst volhoudt.

Maar ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoor...
Hoi,

Natuurlijk valt het niet mee om op een tiende milimeter mijn caliber af te lezen.
Wel heb ik de schaal verdeeld in mm's waardoor ik op ongeveer een of twee tiende mm nauwkeurig kan aflezen.

En inderdaad, zoals gezegd zal aan het eind van de test de grootste nauwkeurigheid worden bereikt en zal duidelijk worden welke van de 4 het langst meegaat.
lars de wit schreef:En inderdaad, zoals gezegd zal aan het eind van de test de grootste nauwkeurigheid worden bereikt en zal duidelijk worden welke van de 4 het langst meegaat.
Ik denk dat het nu allemaal behoorlijk binnen de meetfout valt. De diepte waarmee een caliber in de ketting valt is immers ook anhankelijk van de hoeveelhied troep tussen de kettingonderdelen op het moment van meting. Dus vóór elke meting zou je de ketting met een hete hogedrukspuit moeten schoonmaken om een zo goed mogelijke meting te krijgen. Iets voor de laatste meting?
Leon
Leon schreef:
lars de wit schreef:En inderdaad, zoals gezegd zal aan het eind van de test de grootste nauwkeurigheid worden bereikt en zal duidelijk worden welke van de 4 het langst meegaat.
Ik denk dat het nu allemaal behoorlijk binnen de meetfout valt. De diepte waarmee een caliber in de ketting valt is immers ook anhankelijk van de hoeveelhied troep tussen de kettingonderdelen op het moment van meting. Dus vóór elke meting zou je de ketting met een hete hogedrukspuit moeten schoonmaken om een zo goed mogelijke meting te krijgen. Iets voor de laatste meting?
Leon
En een constante kracht op de ketting, en dan nog het verschil tussen rolspeling en penslijtage er uit vissen....
Zag ik het goed op de Rohloff site dat Rohloff weer kettingen is gaan maken?
Wim
m-gineering schreef:
Leon schreef:
lars de wit schreef:En inderdaad, zoals gezegd zal aan het eind van de test de grootste nauwkeurigheid worden bereikt en zal duidelijk worden welke van de 4 het langst meegaat.
Ik denk dat het nu allemaal behoorlijk binnen de meetfout valt. De diepte waarmee een caliber in de ketting valt is immers ook anhankelijk van de hoeveelhied troep tussen de kettingonderdelen op het moment van meting. Dus vóór elke meting zou je de ketting met een hete hogedrukspuit moeten schoonmaken om een zo goed mogelijke meting te krijgen. Iets voor de laatste meting?
Leon
En een constante kracht op de ketting, en dan nog het verschil tussen rolspeling en penslijtage er uit vissen....
De constante kracht is er, ik laat steeds de ketting om de bladen liggen en ik heb een derailleur als kettingspanner.
En de metingen verricht ik elke keer 2 of 3 x, op verschillende punten van het te meten stukje ketting.
Ik probeer het echt zo goed en doordacht mogelijk te doen.
lars de wit schreef:Ik probeer het echt zo goed en doordacht mogelijk te doen.
Daar twijfelt ook niemand aan, en volgens mij is het een prima praktijktest!
Wim schreef:Zag ik het goed op de Rohloff site dat Rohloff weer kettingen is gaan maken?
Wim
Waar zie je dat?
Na 4000 km het volgende, verbazingwekkende, resultaat :

Shimano HG 70 : 100 % versleten ( dat is in de laatste 1000 km een slijtage van 65 % !!!
KMC X8 : 51 % versleten
KMC Gold : 41 % versleten
KMC X1 : 60 % versleten en, raar genoeg, op een plek van dit 35 cm lange stukje ketting mat ik 100 % slijtage, enkel en alleen op dat ene stukje ... ( misschien is dat het stukje waar een schakeltje zit wat vanaf het begin een tik in mijn ketting geeft, ik heb geprobeerd dit schakeltje te vinden door met mijn handen elk schakeltje van de gehele ketting te onderzoeken maar zonder resultaat ... )

Ik hoop dat het versleten shimano stukje ketting de komende metingen niet ( teveel ) beinvloedt.
lars de wit schreef:Shimano HG 70 : 100 % versleten ( dat is in de laatste 1000 km een slijtage van 65 % !!!
KMC X8 : 51 % versleten
KMC Gold : 41 % versleten
KMC X1 : 60 % versleten
Inderdaad een opmerkelijk resultaat: je hebt aangetoond dat de shimanoketting harder slijt en nu versleten is. De andere percentages moet je echter beter vergeten.
Jammer dat de andere alle 3 KMC zijn.
Ik zou de test nu stoppen en de goedkoopste van de 3 kmc's nu met drie andere kettingen gaan testen.
Leon
En het is des te opmerkelijker omdat ik in het verleden heel vaak met de shimano HG 70 gefietst heb en elke keer rond de 10.000 km ermee heb gedaan. Al mat ik toen niet zo vaak en weet niet bij welk aantal kilometers de kaliber volledig door de schakeltjes heenviel en hoelang ik daarna nog heb doorgereden.

Maar ik ga nog even door met de test, ' moet ' ook wel want ik wil pas halverwege mijn tocht ( +/- 15.000 km ) de ketting vervangen. ( ik heb een nieuwe shimano HG 70 bij me )
Vanzelfsprekend draai ik dan het achtertandwiel ook om ;-)
Leuk! Maar....ik begrijp niet waarom voor een Shimano HG 70 is gekozen, maar ik ben wel benieuwd. Een HG 90 ketting ligt veel meer voor de hand lijkt mij, aangezien ik aanneem dat dit a) een test van 'hoogste' kwaliteits-kettingen is (gezien het prijsniveau van de andere kandidaten); en b) het beoogde publiek op een HG 90 rijdt.
fietsert schreef:Leuk! Maar....ik begrijp niet waarom voor een Shimano HG 70 is gekozen, maar ik ben wel benieuwd. Een HG 90 ketting ligt veel meer voor de hand lijkt mij, aangezien ik aanneem dat dit a) een test van 'hoogste' kwaliteits-kettingen is (gezien het prijsniveau van de andere kandidaten); en b) het beoogde publiek op een HG 90 rijdt.
Omdat Lars eerder met deze ketting naar tevredenheid heeft gefietst? (zie zijn eigen bericht)
Chaintest 5000 km

Shimano HG 70 still 100 % worn out
KMC X8 is at one point 46 % worn out, at the other end of this 35 cm long piece of chain it is 56 % worn out ...
KMC Gold is 51 % worn out
KMC X1 is at oine point 80 % worn out, at the other end it is 50 % worn out; the 80 % worn out part is coming after the completly worn out Shimano part.

Raar he het verschil van bv de KMC X1, misschien verklaarbaar doordat het 80 % versleten stukje direct na de volledig versleten Shimano komt ?
lars de wit schreef:Raar he het verschil van bv de KMC X1, misschien verklaarbaar doordat het 80 % versleten stukje direct na de volledig versleten Shimano komt ?
Zonder er heel diep over na te denken kan ik me dat inderdaad wel voorstellen.
Ook interessant bij zo'n test i.c.m. naafverzet is om te controleren of het aantal schakels een veelvoud is van voorblad of kransje. Dat zou erg grappige (NOT) effecten kunnen geven als weet ik niet of het in de praktijk ooit gebeurt.
Resultaat van je test is dat de HG70 een heel stuk eerder versleten is dan de rest. De overige verschillen zitten volgens mij dik binnen de diverse marges.
Leon
Leon schreef:
lars de wit schreef:Raar he het verschil van bv de KMC X1, misschien verklaarbaar doordat het 80 % versleten stukje direct na de volledig versleten Shimano komt ?
Zonder er heel diep over na te denken kan ik me dat inderdaad wel voorstellen.
Ook interessant bij zo'n test i.c.m. naafverzet is om te controleren of het aantal schakels een veelvoud is van voorblad of kransje. Dat zou erg grappige (NOT) effecten kunnen geven als weet ik niet of het in de praktijk ooit gebeurt.
Resultaat van je test is dat de HG70 een heel stuk eerder versleten is dan de rest. De overige verschillen zitten volgens mij dik binnen de diverse marges.
Leon
Pak eens een versleten ketting en meet die eens op een paar secties na: dat is soms ook al schrikken!
m-gineering schreef:Pak eens een versleten ketting en meet die eens op een paar secties na: dat is soms ook al schrikken!
Heb je enig idee hoe dat kan Marten? Zeker een derailleurketting wordt toch doorlopend gerouleerd in zijn positie zou je zeggen. Zijn er bij niet-derailleurkettingen zo vaak voorkeursposities na een n-aantal omwentelingen?
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Pak eens een versleten ketting en meet die eens op een paar secties na: dat is soms ook al schrikken!
Heb je enig idee hoe dat kan Marten? Zeker een derailleurketting wordt toch doorlopend gerouleerd in zijn positie zou je zeggen. Zijn er bij niet-derailleurkettingen zo vaak voorkeursposities na een n-aantal omwentelingen?
Leon

Ik denk niet dat de ketting zelf veel variatie in hardheid etc heet.

De slijtage wordt beinvloed door de hoeveelheid smering en het zand wat over de ketting valt, en de meting is ook weer wat afhankelijk van de vervuilingsgraad