Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V brake - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

V brake

ik ga morgen maar weer eens een rondje ijsselmeer doen, zouden meer mensen moeten doen :wink:
Goed plan. Ik heb mezelf ook een tocht beloofd. Het schijnt het laatste mooie weekend van het jaar te gaan worden. Ik heb de afgelopen weken als een zombie gewerkt, dus het is tijd voor iets anders.
Wim
Geloof dat ik met m'n "ontzettend domme vraag" aardig wat stof heb doen opwaaien. Gek eigenlijk, jullie weten zoveel over fietsen, maar iemand die hier de ballen verstand van heeft en onzeker is om wat verkeerds te doen, laten jullie links liggen.
Ach, waarom zou je ook iemand willen helpen. Kost alleen maar onnodige energie, frustratie en een boel herhaling!!!!

Volgens mij zijn jullie allemaal, net als ik, onderaan de ladder begonnen. De een met wat meer zekerheid en verstand van zaken, dan de ander. Echter hielpen we elkaar, zelfs wanneer de vraag al 100e keren is gesteld. Dus ga nu niet allemaal zitten zeuren, maar help een onzekere fietser.

Als ik zo'n houding, zoals hier wordt geschetst, naar mijn buspassagiers zou hebben. Dan zou geen passagier nog met de bus willen reizen!! Ook ik moet dagelijks vragen beantwoorden, die al vele malen zijn gesteld. Dit blijf ik met een glimlach doen

Dus hou op met zanniken!!!!

Gelukkig zijn er mede fietsers die mij een hand willen toesteken. Dank daarvoor!!!
Altijd fijn en handig om te weten.
Big Apple meisje, iedere beginnende (wereld)fietser is welkom op dit forum, ook jij! Maar als je gaat fietsen heb je een bepaalde mate van zelfredzaamheid nodig om je uit lastige situaties te redden waarin je onvermijdelijk wel eens terechtkomt. En die zelfredzaamheid begint bij het zelf zoeken naar oplossingen voor je vragen en problemen. Kom je er niet uit, dan helpt iedereen op dit forum je graag met zijn/haar kennis en ervaring, want daarvoor is dit forum bedoeld.
Als je hier je vragen dumpt zonder dan ook maar de geringste moeite te doen om zelf een antwoord te vinden, dan mag je enig 'gezanik' verwachten. Renaat heeft volkomen gelijk als hij stelt dat ook een geweldig forum als dit het risico loopt te verwateren in flauwekulvragen en geneuzel.
Alle begin is moeilijk, ook bij het fietsen, maar zet wel zelf de eerste stappen om wijzer te worden en steek niet meteen je hulpzoekende handje uit.
wimmo17 schreef:Big Apple meisje, iedere beginnende (wereld)fietser is welkom op dit forum, ook jij!
Zo, dat is wat ... ik ging al bijna denken dat ze hier alleen welkom zijn met jouw explicite instemming 8)
applemeisje schreef:Geloof dat ik met m'n "ontzettend domme vraag" aardig wat stof heb doen opwaaien. .
Domme vragen bestaan niet :wink:
Ik wist zelf ook niet waar die V voor stond 8)
Wel dat ze veel eenvoudiger zijn af te stellen dan cantilever-remmen (zie foto hieronder)

Afbeelding
.
applemeisje schreef:Geloof dat ik met m'n "ontzettend domme vraag" aardig wat stof heb doen opwaaien. Gek eigenlijk, jullie weten zoveel over fietsen, maar iemand die hier de ballen verstand van heeft en onzeker is om wat verkeerds te doen, laten jullie links liggen.
Ach, waarom zou je ook iemand willen helpen. Kost alleen maar onnodige energie, frustratie en een boel herhaling!!!!

Volgens mij zijn jullie allemaal, net als ik, onderaan de ladder begonnen. De een met wat meer zekerheid en verstand van zaken, dan de ander. Echter hielpen we elkaar, zelfs wanneer de vraag al 100e keren is gesteld. Dus ga nu niet allemaal zitten zeuren, maar help een onzekere fietser.

Als ik zo'n houding, zoals hier wordt geschetst, naar mijn buspassagiers zou hebben. Dan zou geen passagier nog met de bus willen reizen!! Ook ik moet dagelijks vragen beantwoorden, die al vele malen zijn gesteld. Dit blijf ik met een glimlach doen

Dus hou op met zanniken!!!!

Gelukkig zijn er mede fietsers die mij een hand willen toesteken. Dank daarvoor!!!
Altijd fijn en handig om te weten.
Mooi gezegd, Apple Girly!
Erg knap dat je gewoon durft te vragen, je kwetsbaar durf op te stellen met de billen bloot.

Bijna elke vraag die op dit forum wordt gesteld kun je eerst op googlen. Treinen die wel of niet rijden, hoe duur een vliegticket is, hoe zwaar een bepaalde tandem weegt, pakvolume van een bepaalde slaapzak etc. Zou dan een mager forum worden.
Maar tis vrij simpel: wil je niet reageren, reageer dan niet.

Sinds ik geïmmigreerd ben zit ik vol domme vragen (en dat in een knäckebrödtaaltje). En daar ik niet zo stoer als Applegirl ben (dus niet vragen maar proberen zelf er achter te komen) ben ik zo al heel wat keren op m'n snufferd gevallen. :cry:
Gelukkig zijn die Zweden vaak vriendelijk en begripvol en lachen ze me toe inplaats van uit. En dat laatste maakt het leven een stuk prettiger.
Ik vind ook niet dat er domme vragen zijn, sterker nog elke vraag mag gesteld worden.

Alleen vind ik wel dat iemand best een beetje zijn best mag doen om een antwoord te vinden. Met alle respect het komt gewoon een beetje lui over of misschien is lui niet het juiste woord. Maar ik denk dan het is te vinden soms met minder moeite als hier een vraag in typen!
Zo herinner ik mij nog een vraag over spd plaatjes met een link naar schoenen waar een heel verhaal onder stond over spd plaatjes met het antwoord op de vraag.

Ook zou ik, en zo heb ik het vroeger ook gedaan wegens er was nog geen internet, als ik iets niet wist ik naar een winkel ging. Als je de producten van halfords niet goed begrijpt, vraag het even na in de winkel.
Daar zijn die mensen voor en het is nog gratis ook!
En als je mazzel hebt zetten ze het er nog op je fiets ook!
Dat dus.

Ow en die vragen over de bus.
toevallig moet ik af en toe met de bus.
En daar mag ik vragen stellen aan de chauffeur maar die zegt ook weet u dat wij een app hebben? en op de glazen plaat achter hem of haar hangt er een hele grote poster met reclame voor de connexxion app!
Ik ben super blij met die app trouwens.

maar ja misschien ben ik wel een ouwe zure sok aan het worden die zich wel eens af vraagt hoe deed ik het dan toen er nog geen internet was?
Wimmert schreef: maar ja misschien ben ik wel een ouwe zure sok aan het worden
Een beetje zelfkennis is nooit weg 8)
Michael W schreef:
en wijsheid komt met de jaren

Ik zelf ben nu genoodzaakt een nieuwe PC te kopen. En heb de ballen verstand van pc-onderdelen, maar om een apple te kopen ben ik 3000euro duurder uit, dus toch maar in het diepe gesprongen om zelf 1 samen te stellen. Nu moet ik me een weg zien te worstelen in de verschillen tussen hyperthreading, overclocking, gtx650 of gtx650ti, moederborden x79 platform of toch maar iets simpelers, k-processoren, extra koeling of niet, wat voor behuizing?, welke winkel, welke prijs, welk merk, etc. Ik wordt er helemaal tureluurs van en heb er het geduld niet voor om elke komma via google en wikipedia uit te zoeken...... geloof me, dan ben je wel blij dat er iemand is die tot 10 kan tellen en het geduld heeft om je weer even verder op weg te helpen.
Dus applemeid, kom maar op met je volgende vraag, rondje ijsselmeer komt zondag wel, is het nog mooier weer!
AB schreef:
Michael W schreef:
en wijsheid komt met de jaren

Ik zelf ben nu genoodzaakt een nieuwe PC te kopen. En heb de ballen verstand van pc-onderdelen, maar om een apple te kopen ben ik 3000euro duurder uit, dus toch maar in het diepe gesprongen om zelf 1 samen te stellen. Nu moet ik me een weg zien te worstelen in de verschillen tussen hyperthreading, overclocking, gtx650 of gtx650ti, moederborden x79 platform of toch maar iets simpelers, k-processoren, extra koeling of niet, wat voor behuizing?, welke winkel, welke prijs, welk merk, etc. Ik wordt er helemaal tureluurs van en heb er het geduld niet voor om elke komma via google en wikipedia uit te zoeken...... geloof me, dan ben je wel blij dat er iemand is die tot 10 kan tellen en het geduld heeft om je weer even verder op weg te helpen.
Dus applemeid, kom maar op met je volgende vraag, rondje ijsselmeer komt zondag wel, is het nog mooier weer!
(sidestep); gewoon goed kijken wat ze hier kiezen en voor welk doeleinde ;-).
Heel goed applemeisje laat je niet de mond snoeren.
Heerlijk he mensen weten zo goed wat andere mensen in hun ogen zouden moeten doen en laten.
Ik lijk wel een mens. :lol:
Wimmert schreef:Ik vind ook niet dat er domme vragen zijn, sterker nog elke vraag mag gesteld worden.

Alleen vind ik wel dat iemand best een beetje zijn best mag doen om een antwoord te vinden. Met alle respect het komt gewoon een beetje lui over of misschien is lui niet het juiste woord. Maar ik denk dan het is te vinden soms met minder moeite als hier een vraag in typen!
Zo herinner ik mij nog een vraag over spd plaatjes met een link naar schoenen waar een heel verhaal onder stond over spd plaatjes met het antwoord op de vraag.

Ook zou ik, en zo heb ik het vroeger ook gedaan wegens er was nog geen internet, als ik iets niet wist ik naar een winkel ging. Als je de producten van halfords niet goed begrijpt, vraag het even na in de winkel.
Daar zijn die mensen voor en het is nog gratis ook!
En als je mazzel hebt zetten ze het er nog op je fiets ook!
Dat dus.

maar ja misschien ben ik wel een ouwe zure sok aan het worden die zich wel eens af vraagt hoe deed ik het dan toen er nog geen internet was?
Ouwe zure sokken doe je gewoon in de wasmachine, jonger zullen ze niet worden maar ze gaan wel weer verfrissend lekker ruiken!
(zei de ouwe geit tegen de zure sok) :D

Maar als je ergens onzeker over bent en je hebt het sterke vermoeden dat men je gaat uitlachen of je met open mond gaat aanstaren en "Goh, wat is die dom" gaat denken, dan wil je graag je vraag stellen aan iemand die je vertrouwt of gewoon aan een forum waar je je prettig bij voelt.
Ik ga bv nooit meer naar winkels om wat te vragen, meestal hebben ze geen tijd voor m'n geneuzel of vinden ze me lastig omdat ze het antwoord ook niet weten. En wie zegt dat je de juiste winkel hebt, misschien willen ze alleen maar van hun rotzooi af?
Met googelen vind je ook een hoop onzin. Zit nu bv te hannessen met m'n auto. Wat is wijs: elk autoforum doorkauwen op zoek naar het antwoord op m'n probleem of gewoon naar de garage gaan waar ze me uitkleden en uitlachen omdat ik het niet zelf kan repareren?
Tja, ik ga er nu zelf maar onderkruipen, op zoek naar een achteruitrijschakelaar waarvan ik niet weet hoe die eruit ziet, vervolgens achter het zweedse woord zien te komen, ergens proberen te bestellen en hopen dat dat ook het probleem was (en als ik er onder lig zie ik vast nog meer ellende dus vrolijk zal ik vandaag niet worden). :(
Maar zal nu wel heel blij zijn geweest met een aardig forum waar ik m'n domme vragen kan stellen.

Maar Wimmert, ik begrijp wat je bedoelt hoor. We zijn alleen allemaal anders, gelukkig maar want zo kunnen we af en toe met elkaar lachen. :wink:
En misschien is gemakzuchtig het juiste woord (inplaats van lui)?
applemeisje schreef:Pink Lady On Wheels is weer present met haar brandende vraag...

Omdat ik nog niet zo gek lang beschik over een Koga Miyata Terraliner Lady, en ik met nat en koud weer gewoon wil blijven fietsen. Zijn spatborden een pré!
Welnu, bij Halfords verkoopt men spatborden voor een redelijke prijs, echter zijn deze alleen te aatsen op fietsen met een V brake. Nu leer ik steeds meer bij omtrent m'n fiets en alle techniek eromheen, maar wat is/zijn v brake(s)?
Om een lang verhaal kort te maken. :roll:

Als ik het goed zie, zitten er op jouw fiets ook v-brakes. Die spatborden zijn dus geschikt. Gezien de kwaliteit, zou ik wel zoeken naar wat beters als ik jou was.
Yopie schreef:En misschien is gemakzuchtig het juiste woord (inplaats van lui)?
Nee een mens weet het altijd beter als een ander en waarom doet hij het niet zoals ik het wil verdorie. :lol: :lol: :lol:

Maar goed 37 uur verder 856 keer bekeken en 34 reacties. Niet slecht. :wink:
multiwgb schreef:
Yopie schreef:En misschien is gemakzuchtig het juiste woord (inplaats van lui)?
Nee een mens weet het altijd beter als een ander en waarom doet hij het niet zoals ik het wil verdorie. :lol: :lol: :lol:

Maar goed 37 uur verder 856 keer bekeken en 34 reacties. Niet slecht. :wink:
Mannen..... ze weten echt overal een potje verplassen van te maken :D.
Een beetje intellectuele correctheid van de mensen die kritisch zijn voor degene die kritisch reageerde op de vraag van appelmeisje zou wel op zijn plaats zijn. Laat de stromannen* dus maar achterwege. Niemand heeft immers beweerd dat de vraag 'Wat is een V-brake' een domme vraag is, wel dat het 'luie' vraag is.

De vergelijkingen met sommige anderen vragen (waar men via Google heel tegenstrijdige, onduidelijk of zelf foute reacties op krijgt) is ook niet terecht. Het gaat om een heel eenvoudige vraag waarop men op minder dan 5 seconden het antwoord op kan vinden. Als iemand op een natuurforum de vraag stelt 'wat is een leeuw' of op een politiek forum 'heeft België een koning' op een autoforum 'wat is LPG', ... dan lijkt het me volkomen terecht dat die vraagstellers naar google doorverwezen worden. Dat is overigens één van de grote verschillen tussen een forum en een IRL* gesprek waar dat zo'n vraag wel een normale zaak kan zijn. Maar ook irl moeten mensen die hun ogen dicht hebben mij niet vragen of het licht brandt.

De vraag waarom appelmeisje niet de moeite heeft genomen om even v-brake in google in te typen lijkt me volkomen terecht en ik heb hier nog geen enkel argument gelezen waarom die vraag niet terecht zou zijn.

Renaat

* Indien niet geweten wat IRL is of wat met de stromannen bedoeld wordt, ook dit is eenvoudig op te zoeken.
Pfff het lijkt wel alsof ik de verschillende fora hier op uitzoek, of zijn we allemaal heer en meester in het zeiken om te zeiken? :wink:
steks schreef:Pfff het lijkt wel alsof ik de verschillende fora hier op uitzoek, of zijn we allemaal heer en meester in het zeiken om te zeiken? :wink:
Of het probleem is dat er overal gemakzuchtige mensen zijn. Maar je hoeft natuurlijk niet inhoudelijk te reageren, zelf wat terugzeiken is zoveel makkelijker. :wink:

Renaat