Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forens: derailleur of naafversnelling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Forens: derailleur of naafversnelling

Maar goed zonder budget opgave kan je ook geen advies geven.
Althans wel advies maar of hetvhaalbaar is....
Christophorus schreef:Onderhoud aan je derailleursysteem betekent:

- Schoon spoelen met de tuinspuit.
- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
- Even op de ketting en tandwielen in laten werken en eventueel afborstelen.
- Weer afspoelen met de tuinspuit.
- Ketting bescheiden aan de binnenkant smeren.

Gedurende de winter doe ik dit 1x per 2 weken. Na 1 week soms een beetje bijsmeren.
??? per twee weken ontvetten met dasty???
dan spoel je toch al het vet tussen de lagers weg? wat erg slecht is?

ik heb altijd geleerd: eventueel afspoelen met koud water, verder schoonmaken met een oude afwasborstel tot zand en oliekoek verdwenen is, dan schoonmaken met katoenen doek totdat ie weer blinkt..... en dan pas ketting smeren om vervolgens de ketting al draaiend een tweedemaal met katoenen doek schoon te maken om het teveel aan olie te verwijderen.

Dit schoonmaken met doek doe ik overigens bij elke rit (racefiets, zo gepiept). Oliekoek wat tussen de cassettebladen en derailleurwieltjes hangt ook gelijk verwijderen, zo'n tandwielborstel is wel handig. Een schone goeddraaiende aandrijflijn is gewoon fijn fietsen en je ketting en bladen gaat langer mee. Bij een rohloff is kettingonderhoud helemaal een eitje. Liefst zonder kettingkast maar met broekspijpband.

Wat was de vraag ook al weer? :).

Wil je snel en efficient (competitie) dan kies je voor derailleur.
Kies je voor cittaslow, dan fiets je heel fijn met een naafversnelling.
Kies je voor goedkoop en zelf onderhoud, dan altijd derailleur.
Kies je voor betrouwbaar, kwaliteit en weinig kans op ongemakken, dan is rohloff wel heel mooi.

Kwam laatst ook nog een derailleurversnelling in gesloten kettingkast tegen. Wellicht ooit nog eens een alternatief
http://www.vanvreeland.nl/cds.htm

En hier nog een fiets met bracketversnelling:
http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad-xplore/

Kun je makkelijker van wielset verwisselen, als je bandenwissels vervelend vindt of goedkope wielen (woonwerk) met dure wielen (vakantie) afwisselt.
AB schreef:
Christophorus schreef:Onderhoud aan je derailleursysteem betekent:

- Schoon spoelen met de tuinspuit.
- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
- Even op de ketting en tandwielen in laten werken en eventueel afborstelen.
- Weer afspoelen met de tuinspuit.
- Ketting bescheiden aan de binnenkant smeren.

Gedurende de winter doe ik dit 1x per 2 weken. Na 1 week soms een beetje bijsmeren.
??? per twee weken ontvetten met dasty???
dan spoel je toch al het vet tussen de lagers weg? wat erg slecht is?
Nee hoor, gewoon op de ketting en cassette spuiten en afspoelen. Nooit met de hogedrukspuit uiteraard.
Als je de ketting zonder ontvetter schoonmaakt, dan blijft er altijd wat stof en zand in het oude vet achter en als je dan vet op vet op vet doet, dan wordt het een schurende pasta.
Christophorus schreef:
AB schreef: ??? per twee weken ontvetten met dasty???
dan spoel je toch al het vet tussen de lagers weg? wat erg slecht is?
Nee hoor, gewoon op de ketting en cassette spuiten en afspoelen. Nooit met de hogedrukspuit uiteraard.
Als je de ketting zonder ontvetter schoonmaakt, dan blijft er altijd wat stof en zand in het oude vet achter en als je dan vet op vet op vet doet, dan wordt het een schurende pasta.
Volgens mij is het tijd dat er hier eens een wetenschapper opspringt om uit te klaren wat nu de meest kettingvriendelijke manier van schoonmaken is (middel + werkwijze) en wat de beste smeermiddel is (afhankelijk van de omstandigheden) en in welke mate het smeermiddel en de vervuiling (zand, pekel, fijn maar droog stof, aangekoekt vet, ...) bepalend is voor de beste werkwijze om schoon te maken.

Want over dit onderwerp lees ik heel veel vaak uitgesproken maar heel uiteenlopende meningen waarvan het maar de vraag is in welke mate deze niet op 'gevoel' gebaseerd zijn.

Openstaande vragen:

- Geeft het volledig ontvetten van een ketting problemen (omdat je het vet tussen de schakels weghaalt en dat niet meer kan vervangen)?
- Brengt het gebruik van zo'n schoonmaakautomaatje het vuil echt tussen de schakels?
- Duwt men met het schoonmaken met een doekje of het borstelen met een afwasborstel het vuil tussen de schakels?
- Spuit je met een hogedrukspuit het vuil tussen de schakels, of maak je net de ketting optimaal schoon?
- Beschadig je op een andere manier de ketting door het gebruik van een hogedrukspuit?
- Moet een ketting langs buiten wel schoongemaakt worden?
- Moet een ketting op een derailleurfiets anders onderhouden worden dan op een fiets zonder versnellingen of met een naafversnelling?
- Helpt het schoonmaken van de tandwielen in de levensduur van de ketting.
- Maken verschillende onderhoudsmethoden wel echt een fundamenteel verschil in levensduur van de ketting of in energieverlies?

En neen, ik hoef hier geen antwoord, want ik denk dat ik alle mogelijk antwoorden al tegengekomen ben. Ik zoek wel naar onderbouwing, feitenmateriaal, ... (of uitgebreide eigen ervaringen met diverse methodes).

Renaat
Revanho schreef:
Christophorus schreef:
AB schreef: ??? per twee weken ontvetten met dasty???
dan spoel je toch al het vet tussen de lagers weg? wat erg slecht is?
Nee hoor, gewoon op de ketting en cassette spuiten en afspoelen. Nooit met de hogedrukspuit uiteraard.
Als je de ketting zonder ontvetter schoonmaakt, dan blijft er altijd wat stof en zand in het oude vet achter en als je dan vet op vet op vet doet, dan wordt het een schurende pasta.
Volgens mij is het tijd dat er hier eens een wetenschapper opspringt om uit te klaren wat nu de meest kettingvriendelijke manier van schoonmaken is (middel + werkwijze) en wat de beste smeermiddel is (afhankelijk van de omstandigheden) en in welke mate het smeermiddel en de vervuiling (zand, pekel, fijn maar droog stof, aangekoekt vet, ...) bepalend is voor de beste werkwijze om schoon te maken.

Want over dit onderwerp lees ik heel veel vaak uitgesproken maar heel uiteenlopende meningen waarvan het maar de vraag is in welke mate deze niet op 'gevoel' gebaseerd zijn.

Openstaande vragen:

- Geeft het volledig ontvetten van een ketting problemen (omdat je het vet tussen de schakels weghaalt en dat niet meer kan vervangen)?
- Brengt het gebruik van zo'n schoonmaakautomaatje het vuil echt tussen de schakels?
- Duwt men met het schoonmaken met een doekje of het borstelen met een afwasborstel het vuil tussen de schakels?
- Spuit je met een hogedrukspuit het vuil tussen de schakels, of maak je net de ketting optimaal schoon?
- Beschadig je op een andere manier de ketting door het gebruik van een hogedrukspuit?
- Moet een ketting langs buiten wel schoongemaakt worden?
- Moet een ketting op een derailleurfiets anders onderhouden worden dan op een fiets zonder versnellingen of met een naafversnelling?
- Helpt het schoonmaken van de tandwielen in de levensduur van de ketting.
- Maken verschillende onderhoudsmethoden wel echt een fundamenteel verschil in levensduur van de ketting of in energieverlies?

En neen, ik hoef hier geen antwoord, want ik denk dat ik alle mogelijk antwoorden al tegengekomen ben. Ik zoek wel naar onderbouwing, feitenmateriaal, ... (of uitgebreide eigen ervaringen met diverse methodes).

Renaat
haha, volgens mij ben je toe aan een riem :).
Christophorus schreef:
AB schreef:
Christophorus schreef:Onderhoud aan je derailleursysteem betekent:

- Schoon spoelen met de tuinspuit.
- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
- Even op de ketting en tandwielen in laten werken en eventueel afborstelen.
- Weer afspoelen met de tuinspuit.
- Ketting bescheiden aan de binnenkant smeren.

Gedurende de winter doe ik dit 1x per 2 weken. Na 1 week soms een beetje bijsmeren.
??? per twee weken ontvetten met dasty???
dan spoel je toch al het vet tussen de lagers weg? wat erg slecht is?
Nee hoor, gewoon op de ketting en cassette spuiten en afspoelen. Nooit met de hogedrukspuit uiteraard.
Als je de ketting zonder ontvetter schoonmaakt, dan blijft er altijd wat stof en zand in het oude vet achter en als je dan vet op vet op vet doet, dan wordt het een schurende pasta.
Wat bij mij dan weer de vraag op roept waar een ketting meer van slijt, van een bad vol zand of een bad vol pasta.
Waar we het toch wel over eens zijn is dat een schone fiets goed voor het moraal is, toch? :D
Onderhoud aan een *goede* derailleur is vrijwel nihil. Zeker als je voor SRAM gaat, die 2x zoveel kabel trekken als Shimano en daardoor veel minder gevoelig zijn voor speling en slijtage in de kabels. Het enige dat ik aan mijn SRAM X.0 hoef te doen, is na 15.000 à 20.000 km de wieltjes vervangen. Soms maak ik hem schoon, maar dat is alleen voor de leuk. Mijn vrienden met Rohloff's sleutelen meer.

Grtjs,

Walter
AB schreef: haha, volgens mij ben je toe aan een riem :).
Nee hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig (en al die totaal tegenstrijdige informatie beu) :wink:

Maar mijn vertrouwen in de riem is voorlopig niet groot genoeg, mijn geldbuidel voor een nieuwe fiets evenmin :)

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef: haha, volgens mij ben je toe aan een riem :).
Nee hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig (en al die totaal tegenstrijdige informatie beu) :wink:

Maar mijn vertrouwen in de riem is voorlopig niet groot genoeg, mijn geldbuidel voor een nieuwe fiets evenmin :)

Renaat
met een wattenstaafje tussen de schakels je ketting schoonmaken kan ook nog steeds!.... of een hogedrukluchtspuit ipv water. Ontvetten om zand en modderkoek kwijt te raken lijkt me nogal drastisch. En joh, op internet vind je alleen maar tegenstrijdige informatie, het zijn net mensen :).
Revanho schreef:Volgens mij is het tijd dat er hier eens een wetenschapper opspringt om uit te klaren wat nu de meest kettingvriendelijke manier van schoonmaken is (middel + werkwijze) en wat de beste smeermiddel is (afhankelijk van de omstandigheden) en in welke mate het smeermiddel en de vervuiling (zand, pekel, fijn maar droog stof, aangekoekt vet, ...) bepalend is voor de beste werkwijze om schoon te maken.
Aan een wetenschapper alleen heb je zeker niet genoeg.
Wat ik van mijn afstuderen in de tribologie (slijtagekunde) heb geleerd is dat slijtage frustrerend onvoorspelbaar is, dus het onderzoek dat je hier min of meer voorstelt zal al gauw uit de hand lopen en zeker niet alle discussies beeindigen vanwege het grote aantal variabelen.
Een midro-economische afweging vind ik veel relevanter. Persoonlijk ben ik van mening dat het weinig zin heeft om veel tijd (en geld aan allerlei smeer- en schoonmaaktitems) te besteden aan pogingen de relatief goedkope onderdelen iets langer te laten meegaan. Hoe lang wil je elke paar weken prutsen met vieze handen om na meerdere jaren honderd euro bespaard te hebben?
Kort samengevat: Ga toch fietsen!
Leon
Leon schreef:
Revanho schreef:Volgens mij is het tijd dat er hier eens een wetenschapper opspringt om uit te klaren wat nu de meest kettingvriendelijke manier van schoonmaken is (middel + werkwijze) en wat de beste smeermiddel is (afhankelijk van de omstandigheden) en in welke mate het smeermiddel en de vervuiling (zand, pekel, fijn maar droog stof, aangekoekt vet, ...) bepalend is voor de beste werkwijze om schoon te maken.
Aan een wetenschapper alleen heb je zeker niet genoeg.
Wat ik van mijn afstuderen in de tribologie (slijtagekunde) heb geleerd is dat slijtage frustrerend onvoorspelbaar is, dus het onderzoek dat je hier min of meer voorstelt zal al gauw uit de hand lopen en zeker niet alle discussies beeindigen vanwege het grote aantal variabelen.
Een midro-economische afweging vind ik veel relevanter. Persoonlijk ben ik van mening dat het weinig zin heeft om veel tijd (en geld aan allerlei smeer- en schoonmaaktitems) te besteden aan pogingen de relatief goedkope onderdelen iets langer te laten meegaan. Hoe lang wil je elke paar weken prutsen met vieze handen om na meerdere jaren honderd euro bespaard te hebben?
Kort samengevat: Ga toch fietsen!
Leon
er is nogal een verschil in beleving tussen fietsen op een schone fiets en fietsen op een fiese fiets. Vooral in de belgische grensstreek, daar wil je als propere en gesoigneerde fietser voor de dag komen. :)
De vraag hier was wat het minimum is. Het antwoord is dan geen geklooi met ontvetters maar gewoon af en toe olie erop, en niet aarzelen een ketting relatief snel te vervangen. Als je zin hebt een paar kettingen per cassette en steeds wisselen, maar ook dat is weer geklooi. Ik heb nog niet gemerkt dat veel werk ervan maken tot een echt langere levensduur leidt. Een nieuwe ketting is per slot de schoonste ketting.
Wim
Wellicht toch een topic starten: hoe maak je jouw ketting schoon en smeer je hem?
Spelregels: je mag alleen posten hoe je het doet en antwoord geven en je mag alleen verduidelijkings vragen stellen en niet in discussie gaan.
Dan kan iedereen het zijne er uitpakken 8) :lol:
Ontopic ik zou een fiets nemen zoals 8 speed of 11 speed alfine met gesloten ketting kast.
Prima voor elke dag zonder onderhoud.
AB schreef: met een wattenstaafje tussen de schakels je ketting schoonmaken kan ook nog steeds!.... of een hogedrukluchtspuit ipv water.
Ja, ja. En zo kan het ook zeker?: http://sheldonbrown.com/chainclean.html :wink:

Renaat
Wimmert schreef:Ontopic ik zou een fiets nemen zoals 8 speed of 11 speed alfine met gesloten ketting kast.
Prima voor elke dag zonder onderhoud.
Ben ik het helemaal mee eens. Vooral 's winters is je ketting veel minder kwetsbaar voor die pekeltroep en geen kettingsmeer op je broek is ook wel zo prettig. Als je het kunt betalen zou ik ook hydraulische remmen van Magura nemen, lekker onderhoudsvrij.
Prachtige fiets ook als je eens wat verder wil.
http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... 0&bike=114
Voor naar het werk zou ik liever een goedkope mooie tweedehands hebben. Mijn Koga uit 1988 kostte vorig geloof ik 50 euro, was in staat van nieuw en vormt nauwelijks een diefstalrisico.
Wim schreef:Voor naar het werk zou ik liever een goedkope mooie tweedehands hebben. Mijn Koga uit 1988 kostte vorig geloof ik 50 euro, was in staat van nieuw en vormt nauwelijks een diefstalrisico.
Dat lijkt me toch echt afhankelijk van hoever je moet fietsen naar het werk en of je daar je fiets veilig kan stallen. Ik heb tot heden nog maar zelden ergens gewerkt waar ik mijn fiets niet droog en diefstalveilig kon wegzetten. (Maar dat geluk is niet iedereen gegund.)

Bij redelijke afstanden en de mogelijkheid om je fiets veilig te stallen, zie ik geen reden om geen degelijke onderhoudsvrije fiets te kopen. (En wat mij betreft is dat dus een fiets met een versnellingsnaaf.)
Wat niet wegneemt dat een goede Koga voor 50 euro een mooi koopje is.

Renaat
Joep M schreef:Ter aanvulling, ik denk aan de lite versie, zie http://www.gazelle.nl/Collectie/Hybride/Medeo-Lite-2012 en http://www.gazelle.nl/Collectie/Stadsfi ... range-Lite. Wat vindt u daarvan?
Ik vind dat je best je portemonnee mag trekken voor een woonwerkfiets voor dergelijke afstanden, mits je hem veilig kan stallen natuurlijk.
Er zijn gewoon te veel factoren om je een pasklaar antwoord te geven. Moet je fietsen door open stukken aan de kust met veel wind zou ik kiezen voor drops. Rij je veel door stedelijk gebied dan zijn drops niet handig ivm veiligheid. Je hebt geen goede schuur voor onderhoud kies dan voor naafversnelling. Ben je technisch en handig dan weer voor een derailleur.

Is een Thorn Mercury niks voor je?

Afbeelding