??? per twee weken ontvetten met dasty???Christophorus schreef:Onderhoud aan je derailleursysteem betekent:
- Schoon spoelen met de tuinspuit.
- Ontvetten met een universeel ontvettingsmiddel (Dasty van de Wibra werkt goed)
- Even op de ketting en tandwielen in laten werken en eventueel afborstelen.
- Weer afspoelen met de tuinspuit.
- Ketting bescheiden aan de binnenkant smeren.
Gedurende de winter doe ik dit 1x per 2 weken. Na 1 week soms een beetje bijsmeren.
dan spoel je toch al het vet tussen de lagers weg? wat erg slecht is?
ik heb altijd geleerd: eventueel afspoelen met koud water, verder schoonmaken met een oude afwasborstel tot zand en oliekoek verdwenen is, dan schoonmaken met katoenen doek totdat ie weer blinkt..... en dan pas ketting smeren om vervolgens de ketting al draaiend een tweedemaal met katoenen doek schoon te maken om het teveel aan olie te verwijderen.
Dit schoonmaken met doek doe ik overigens bij elke rit (racefiets, zo gepiept). Oliekoek wat tussen de cassettebladen en derailleurwieltjes hangt ook gelijk verwijderen, zo'n tandwielborstel is wel handig. Een schone goeddraaiende aandrijflijn is gewoon fijn fietsen en je ketting en bladen gaat langer mee. Bij een rohloff is kettingonderhoud helemaal een eitje. Liefst zonder kettingkast maar met broekspijpband.
Wat was de vraag ook al weer? .
Wil je snel en efficient (competitie) dan kies je voor derailleur.
Kies je voor cittaslow, dan fiets je heel fijn met een naafversnelling.
Kies je voor goedkoop en zelf onderhoud, dan altijd derailleur.
Kies je voor betrouwbaar, kwaliteit en weinig kans op ongemakken, dan is rohloff wel heel mooi.
Kwam laatst ook nog een derailleurversnelling in gesloten kettingkast tegen. Wellicht ooit nog eens een alternatief
http://www.vanvreeland.nl/cds.htm
En hier nog een fiets met bracketversnelling:
http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad-xplore/
Kun je makkelijker van wielset verwisselen, als je bandenwissels vervelend vindt of goedkope wielen (woonwerk) met dure wielen (vakantie) afwisselt.