Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorstellen en meningen gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorstellen en meningen gevraagd

j
26" of 28" zal een afweging blijven. Met redelijk wat bagage en uitgerust met derailleur heb ik een lichte voorkeur voor 26". Het achterwiel met derailleur is a-symmetrisch gespaakt. De spaken aan de cassette zijde staan stijler in het wiel dan aan de linkerzijde. De spaakspanning rechts en links is, afhankelijk van het type naaf, circa 2 op 1. Dit in tegenstelling tot een versnellingsnaaf, waar het achterwiel symmetrisch is gespaakt.
Kort geschreven is een goed a-symmetrisch gespaakt 26" wiel sterker dan een 28" en de bandenkeuze bij 26" groter. Een maat bredere 26" band, t.o.v. een 28", fietst net zo licht en comfortabel.

Piet.
Mozes Kriebel, 5000 euro per fiets uit te geven. Wat een heerlijkheid!
Son dynamo, hydraulische remmen zou ik zeker doen en denk eens aan velgen met een keramisch laagje. Slijt je velg minder snel.
Vraagje: kunnen jullie ook op de fiets naar het werk? Overweeg dan de aanschaf van een fiets met Rohloff én riem. Nog minder onderhoud en slijtage. Ik denk dat je binnen de 5000 euro blijft en heerlijk naar je werk kunt fietsen én verder over op de wereld de sporen kunt nalaten.
'k Ben zelf net terug van 4 weken fietsen in Himachal Pradesh, India, op een Santos 2.8 alu zonder son, keramisch laagje, Rohloff én riem waar ik nu echt wel de meerwaarde van zie. Een enorme buiging naar mijn prachtig stalen ros dat de meest onbegaanbare bergwegen op en afgegaan is en geen krimp heeft gegeven. Velgen en spaken zijn oersterk. 'k Ben dus heel tevreden over Santos.
Aangezien er namen van dealers of fietsenwinkels genoemd worden in dit draadje, noem ik er ook één. Kijk eens op de site van de Vakantiefietser in Amsterdam. Vijf of zes fietsenmerken en enorm veel expertise in huis. Dat laatste zoeken jullie in ieder geval. Veel plezier met zoeken en kiezen.
Loes.
Mijn mooie m-gineering Rohloff fiets gebruik ik echt niet om naar mijn werk te fietsen. Daarvoor worden er in de stad teveel fietsen gestolen. Voor het woon werk gebeuren heb ik sinds een tijdje een heel chique tweedehands stalen Koga stadsfiets uit 1988 die nauwelijks gebruikt was, maar die ik voor ik geloof 50 euro kon kopen bij de lokale fietsenmaker. Pasela bandjes erop, nieuwe trappers en nog een paar kleine dingen, en naar het werk fietsen is nog meer een feest dan anders. Voor de winter aan de belangrijker voorkant een Conti Topcontact winterband, achter paste dat niet op zo'n smalle oude Koga.
Wim
j
quote="Jo&Pat"
> ik heb de idworx off rohler bekeken ...maar ik krijg de indruk dat
> de verhoudingen redelijk sportief zijn (langere bovenbuis)

De VSF's staan ook bekend om een relatief lange bovenbuis, dus je moet een iets kleiner model kiezen dan bij een ander merk. Ga niet alleen af op een indruk, dat zegt niet alles.

Leon
Persoonlijke ervaring met de ROSE Activa Pro III heb ik net niet. Ik ben in het bezit van de RED BULL ACTIVA II welke bijna hetzelfde is maar dus net niet helemaal. Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer en rijd er mee door alle weersomstandigheden over alleen verharde wegen.

Fiets bevalt in het algemeen wel. Verende zadelpen heb ik vervangen door een vaste (maar dat zou ik bij iedere andere fiets ook gedaan hebben). Klemmetjes van het spatbord zijn niet helemaal bestand tegen met een flinke snelheid een hoogte verschil (soort gootjes tussen verschillende wegen) overwinnen. De stangetjes schuiven dan bij het spatbord wat uit de klemmetjes (maar dat is bij de huidige versie zo te zien niet meer door de andere klemmetjes).

Het voorspatbord is wat aan de korte kant waardoor je voeten nat worden van het opspattende water (staan al tips op het forum van hoe een spatlap te maken).

De verstelbare stuurpen kraakt (algemeen verschijnsel bij dergelijke pennen).

Draadje naar de achterlamp is bij mij wat slordig. Het gaatje in het spatbord waar het draadje uitkomt zit ver van de lamp. Kan als je wil een foto er van maken ter verduidelijking. Lichtopbrengst van de koplamp vind ik uitstekend. Reflecterende paaltjes e.d. zie je op een zeer grote afstand. En ook dichtbij vind ik het licht ruim voldoende.

Over het crankstel zijn de meningen niet erg positief. Ondertussen 5000 km in net iets minder dan een jaar er zonder problemen op zitten. Ik zie wel hoelang het meegaat.

Verder rijdt de fiets prima en voldoet deze uitstekend voor het doel waar ik deze voor gebruik. Ik vond het een betaalbare fiets met een Rohloff naaf. Maar VSF was in mijn geval ook zeker een goede optie geweest.
j
W
Ik vond dit een beoordeling, waar ik me bij aan kan sluiten.
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-tr ... etsen-2012
Maar mogelijk/waarschijnlijk had je dat al gelezen. Ik heb zelf een 26 inch VanNicholas Pioneer beltdrive/Rohloff en een Avaghon 28 inch series XT (kost nog minder dan de helft) en het voorlopig eind van het verhaal is, dat ik vrijwel altijd met de Avaghon op pad ga (Fietst heerlijk en snel, bovendien ben ik nooit bang dat ie gestolen wordt). Maar voorkeuren zijn en blijven persoonlijk.

Gr Marc
Ik heb soms het idee dat riem of ketting een soort van apple en windows discussie is.
Komt geen eind aan en veel wat er gezegt wordt is waar.
Met de hakken in het zand zoals idworx doet dan is er ook haast geen weg meer terug.
Ik denk dat als iemand als Eric die zoveel heeft gefietst op een riem incl. Winkel roept dat het wel snor zit, dat het ook zo is.

Verder,
Ga er eens mee fietsen en kijk wat je gevoel zegt.
Ik heb zojuist een santos 2.8 rohloff riem met css velgen e.d. Gekocht.
Waarom?
Ik wil een riem proberen omdat ik al jaren fiets met een ketting.
Voor plus minus 100€ kan ik er weer een ketting op gooien.
Andersom is heel veel duurder.
j
Hoi,
Nog even voordat jullie naar de fietsenboer gaan: een Santos Travellite is niet geschikt voor kampeervakanties met alles wat je daarbij nodig hebt zoals achter- én voortassen, extra water enz. Het is een geweldige fiets, daar niet van, maar niet voor het 'ruige werk'. En heel wat anders dan een 2.6 Travel Master en een Idworx.
Ik hoop dat Bongers zelf of anders zijn personeel fietsvakantie-ervaring heeft. Jullie zullen de eersten niet zijn die bij een heel goede fietsenmaker de verkeerde fiets kopen waar je pas na een fietsvakantie achterkomt.
Doe eens een Wereldfietserweekend mee. Genoeg mensen met verschillende fietsen om nog meer verschillende redenen en veel vakantiefietservaring.
Loes.
j
Idworx is kwalitatief toch vaak wel beter dan Santos. Over die lichte Santos is laatst wel een discussie geweest: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... te#p140940 vanaf pagina 2. Ik vond het eigenlijk net verkeerd omdat de bandjes niet breed genoeg kunnen. Zo'n omgebouwde oude Champion Mondial met 650B banden is dan veel geschikter: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 47&start=0
Wim
,
Zo, en nu weer fietsen 8)
m
Is dit verhaal wel waar? Ik kan het nl. moeilijk geloven. Lijkt me eerder doorgestoken kaart ter promotie van de Santos Travellite. Als je al een keur aan fietsen staan hebt, o.a. de Zephyr, zie ik niet direct in wat de Travellite daar nog aan zou kunnen toevoegen, vooral gezien de hogere prijsklasse in kwestie.
Bartho schreef:Is dit verhaal wel waar? Ik kan het nl. moeilijk geloven. Lijkt me eerder doorgestoken kaart ter promotie van de Santos Travellite. Als je al een keur aan fietsen staan hebt, o.a. de Zephyr, zie ik niet direct in wat de Travellite daar nog aan zou kunnen toevoegen, vooral gezien de hogere prijsklasse in kwestie.
De Zephyr is toch een racefiets? Dat kun je toch niet vergelijken met de Easy Rohler imitatie van Santos? Ik zou er echter wel verlichting op willen hebben, voelt net iets veiliger.