fietsert schreef:... ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers? (ik zelf geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar dat is vooral een kwestie van tijd=levensduur)....
Maanden later even en quote van mijzelf. Want: ik gaf de SHIMANO XTR lagercups Hollowtech II SM-BB90, die ik sinds vorig jaar gemonteerd heb, tot nu toe het voordeel van de twijfel (ook bij gebrek aan eerdere ervaring hiermee, persoonlijk dan wel in de vorm van meerdere harde cijfers van andere ervaringen). Mijn vertrouwen werd vanmiddag echter nogal op de proef gesteld. Namelijk thuisgekomen van wat boodschappen doen, bemerkte ik een lelijke speling op mijn trapas. Nu hou ik dat niet meer zo heel exact bij tegenwoordig, maar een goede schatting is dat deze nu tussen de 5000 en 9000 kilometer weg hebben. Dat lijkt heel wat, maar dat vind ik onvoldoende voor een trapaslager dat in naam tot de Shimano topklasse behoort. (in het verleden op lagere kwaliteit Shimano assen (hardheidmaat 70, vierkante weliswaar, 30.000 of meer kilometers behaald).
Ik denk nu, dat het vele water, de modder en de pekel van de laatste maanden hier aan hebben bijgedragen. Volgens mij is de speling ook plotseling en snel 'ingetreden' namelijk (ik controleer het regelmatig, het is geen proces geweest van geleidelijk steeds meer speling). En dat de afdichting van deze lagers veel slechter is dan de oude tegenhangers (vierkant/octalink) met cartridge-die binnenboord gemonteerd werden.
Zal op zoek moeten naar een alternatief, en dat zal Hollowtech zijn, want ik ga niet heel die boel als trapstel etc reviseren. Gevoelsmatig zou ik Chris King Hollowtech willen hebben, echter de prijs daarvan ben ik (nog) niet aan toe nu. Ik zag ik een ontwikkeling van Shimano, die misschien beterschap beloofd van het zwakke punt: SHIMANO Dura-Ace lagercups Hollowtech II SM-BB9000 (ze zijn ook iets duurder dan de XTR variant. Deze zouden een 'geoptimaliseerd afdichting-systeem' hebben.
Heeft iemand die wellicht al geprobeerd, of ervaringen met betere alternatieven in Hollwtech II?