Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas kennis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trapas kennis

AB schreef:
Marten schreef:Zelf heb ik nog amper ervaring met buitenboordlagers, maar een kennis moest twee weken geleden 1 BB-lager van zijn Idworx laten vervangen. Na 27.000 kilometer .......
De mijne na 7000km..... met veel stof, regen modder en ander offroad gedoe. De lagers toen vervangen door nieuwe Truvativs en ze tevoren heel goed ingevet en aan de buitenkant getectyleerd. Sindsdien minder problemen. Maar ze gaan plaatsmaken voor vierkant spul zodra het voorblad is weggesleten en dat kan nog wel even duren :).
De Idworx waar ik het over had bezit nu de RVS-set van Idworx zelf. Lijkt mij een degelijke oplossing, lijkt me ook wel leuk voor tandems.

Afbeelding
Marten schreef: De Idworx waar ik het over had bezit nu de RVS-set van Idworx zelf. Lijkt mij een degelijke oplossing, lijkt me ook wel leuk voor tandems.
lijkt me ook leuk voor Idworx. Hoeveel UN55 asjes had je hier voor kunnen kopen? :roll:
Wanneer je minder eisen stelt aan trend/mode of aan een enorme stijfheid van het lager kun je prima af met vierkant as.

-Bedenk voor welke toepassing je de fiets hebt.
-Kijk bij Middleburn voor goede cranks, je kan mooi de lengte kiezen ( ! ) ,
-Kies daarna de spider (=bevestiging bladen) bij middleburn
-Kies een trapas naar keuze bij b.v. shimano, philwood of SKF (als je die nog kan vinden.... ( let op de lengte!!! )
-Vervolgens kies je het verzet waarmee je wilt rijden en kijk voor tandwielen bij bv TA specialites, middleburn, shimano enz enz.
-Monteer alles op de fiets en je hebt een prima crankstel voor jaren.

Het voordeel van dit systeem is dat je volledig een crank naar jouw wens kan maken. kleinere mensen korte cranks, sterke grote mensen langere cranks. Iedereen met 175mm cranks is toch eigenlijk vreemd als je erover nadenkt?
fietsert schreef:... ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers? (ik zelf geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel, maar dat is vooral een kwestie van tijd=levensduur)....
Maanden later even en quote van mijzelf. Want: ik gaf de SHIMANO XTR lagercups Hollowtech II SM-BB90, die ik sinds vorig jaar gemonteerd heb, tot nu toe het voordeel van de twijfel (ook bij gebrek aan eerdere ervaring hiermee, persoonlijk dan wel in de vorm van meerdere harde cijfers van andere ervaringen). Mijn vertrouwen werd vanmiddag echter nogal op de proef gesteld. Namelijk thuisgekomen van wat boodschappen doen, bemerkte ik een lelijke speling op mijn trapas. Nu hou ik dat niet meer zo heel exact bij tegenwoordig, maar een goede schatting is dat deze nu tussen de 5000 en 9000 kilometer weg hebben. Dat lijkt heel wat, maar dat vind ik onvoldoende voor een trapaslager dat in naam tot de Shimano topklasse behoort. (in het verleden op lagere kwaliteit Shimano assen (hardheidmaat 70, vierkante weliswaar, 30.000 of meer kilometers behaald).

Ik denk nu, dat het vele water, de modder en de pekel van de laatste maanden hier aan hebben bijgedragen. Volgens mij is de speling ook plotseling en snel 'ingetreden' namelijk (ik controleer het regelmatig, het is geen proces geweest van geleidelijk steeds meer speling). En dat de afdichting van deze lagers veel slechter is dan de oude tegenhangers (vierkant/octalink) met cartridge-die binnenboord gemonteerd werden.

Zal op zoek moeten naar een alternatief, en dat zal Hollowtech zijn, want ik ga niet heel die boel als trapstel etc reviseren. Gevoelsmatig zou ik Chris King Hollowtech willen hebben, echter de prijs daarvan ben ik (nog) niet aan toe nu. Ik zag ik een ontwikkeling van Shimano, die misschien beterschap beloofd van het zwakke punt: SHIMANO Dura-Ace lagercups Hollowtech II SM-BB9000 (ze zijn ook iets duurder dan de XTR variant. Deze zouden een 'geoptimaliseerd afdichting-systeem' hebben.
Heeft iemand die wellicht al geprobeerd, of ervaringen met betere alternatieven in Hollwtech II?
maar als je een chris king hollowgeval trapas overweegt, dan is het toch net zo duur om een fatsoenlijke vierkantas trapas inclusief crankset te kopen die vervolgens wél langer mee gaan?
Matthie9000 schreef:maar als je een Chris king hollowgeval trapas overweegt, dan is het toch net zo duur om een fatsoenlijke vierkantas trapas inclusief crankset te kopen die vervolgens wél langer mee gaan?
ja daar heb je mogelijk een punt, echter ik heb zelf nog niet geïnformeerd wat een 175 mm crank met drie bladen, waaronder één van 40 en een van 50 tanden (TA Specilites gebruik ik momenteel). Bij voorkeur in een nét zo licht en stijf alternatief als mijn huidige Shimano Hollowtech XT cranks, zouden moeten kosten.

Eigenlijk wil ik het beste van beide werelden...in principe heeft Hollowtech ook enige voordelen, vind ik.

Ik heb inmiddels een review gelezen van de Chris King BB unit (http://www.competitivecyclist.com/revie ... _1197.html), er zal dan ook geïnvesteerd moeten worden in een onderhouds-gereedschap zijnde een lagervet injector.
Ze geven 5 jaar garantie op de trapaslagering als geheel (dat is weliswaar minder dan de lifetime garantie die ze iig vroeger op hun balhoofdsets gaven...maar dat schept toch wel vertrouwen. Ik denk dat er momenteel niet veel andere echt goede duurzame en, uiteindelijk, kosten-effectieve oplossingen zijn.

Ik denk dat als het volgende jaar vordert, en mijn huidige reserve setje shimano buitenboord lagers ook weer de geest geven , er toch een Chris King set gaat komen, tenzij ik nog andere goede ideeën tegen kom dan.

Zijn hier nog Chris King dealers onder ons die een mening kunnen geven? ;)
fietsert schreef:[quote="Matthie9000" Bij voorkeur in een nét zo licht en stijf alternatief als mijn huidige Shimano Hollowtech XT cranks, zouden moeten kosten.
Als dat je prioriteit heeft moet je vooral bij extern lagers blijven en vooral geen vierkant asje proberen. De dikke trapassen testen extreem veel stijver, maar in een fiets is me dat nog nooit opgevallen ;)
Zelf heb ik weinig ervaring met de Hollowtech lagers behalve op een racefiets. Of de vierkant dingen meer duurzaam zijn heb ik ook mijn twijfels.

Het is mij al twee keer gelukt om ze stuk te krijgen tijdens een reis (1 na 11,000km en na 15,000) Maar als al duidelijk is, zijn ze vaak goedkoper, dus ik doe voortaan gewoon elke 10,000 wisselen als ik ver van thuis ben.

Maar met die gedachten zie ik ook veel voordeel aan de Hallowtech lagers omdat de cups heel klein en lichtgewicht zijn dus heel makkelijk om een reserve paar mee te nemen of opsturen met brieven post :wink:

Maar een BB die je opnieuw kan doorspoelen met vet lijkt me perfect, zeker ivm winter/zomer gebruik.
Ja wellicht moet ik ook gewoon inzien dat de trapaslagering van trekkingfietsen tegenwoordig meer een slijtageartikel is geworden dan het in mijn verbeeldling eerst was...het is toch het altijd kloppend/draaiend hart van je fiets. Vroeger (voor het cartridge gebeuren) nam ik op reis genoeg kogeltjes 1/4 ''(??) mee ter vervanging , mocht het mis gaan.
Er gaan ruim 8 XTR Hollowtech lagersetjes a 17 eur in één Chris King setje van 140 eur. Ofwel 4 Dura Ace setjes (geacht langer me te gaan ivm betere afdichtingen van de lagers). En dat nog los van de smeer-tool van Chris King a 50 eur.
ik begrijp dat er hier nog geen fans zijn van de buitenboordlagers?
Zitten al enige jaren op m'n Koga..
Nog geen problemen mee gehad al moet je de lagers van tijd-tot-tijd wel even van een nieuw laagje vet voorzien.
Al wordt beweerd dat dit laatste niet zou kunnen ben ik er inmiddels achter dat dit prima te doen is.

Afbeelding

Zou ie aan vervanging toe zijn ga ik overigens wel weer terug naar vierkante-as.. 8)
Mede vanwege het formaat van de kogels
fietsert schreef:Er gaan ruim 8 XTR Hollowtech lagersetjes a 17 eur in één Chris King setje van 140 eur. Ofwel 4 Dura Ace setjes (geacht langer me te gaan ivm betere afdichtingen van de lagers). En dat nog los van de smeer-tool van Chris King a 50 eur.
Ja, zoiets heb ik hier ook al eens opgemerkt. Ik heb op m'n mountainbike en m'n racefiets van die buitenboord lagers (XT resp. 105). Bij mij zijn ze nog nooit stuk gegaan, in tegenstelling tot de binnenboord lagers van mijn voormalige Batavus stadsfiets. De buitenboord lagers zijn makkelijk te vervangen, en licht van gewicht, dus eventueel op reis mee te nemen als reserve. Op m'n huidige stadsfiets zitten ook binnenboord lagers. Of dat met vierkante as is, weet ik niet eigenlijk...
Op m'n huidige stadsfiets zitten ook binnenboord lagers. Of dat met vierkante as is, weet ik niet eigenlijk...
Wanneer het gaat om stadfiets met 'spie-loos' crankstel heb je 98 van de 100 keer te maken met een vierkante as!
Shane schreef:Zelf heb ik weinig ervaring met de Hollowtech lagers behalve op een racefiets. Of de vierkant dingen meer duurzaam zijn heb ik ook mijn twijfels.

Het is mij al twee keer gelukt om ze stuk te krijgen tijdens een reis (1 na 11,000km en na 15,000)
Dat is al duurzamer dan de, naar het schijnt, vele HTII-lagers die (soms zeer ruim) binnen de 10.000 km de geest geven. De mijne hielden het 14.000 km uit en vallen dus net tussen jouw vierkantjes in. :wink:
Maar met die gedachten zie ik ook veel voordeel aan de Hallowtech
:)
lagers omdat de cups heel klein en lichtgewicht zijn dus heel makkelijk om een reserve paar mee te nemen of opsturen met brieven post :wink:
Moet je ze wel ruim op tijd vervangen; voor je het weet is je trapas ingelopen en kun je een crankstel laten opsturen...

Groetjes,

Carl
grundig schreef:Nog geen problemen mee gehad al moet je de lagers van tijd-tot-tijd wel even van een nieuw laagje vet voorzien.
Al wordt beweerd dat dit laatste niet zou kunnen ben ik er inmiddels achter dat dit prima te doen is.
Bedankt voor die tip, dat ga ik eens proberen. Echter ik ben, voor mijn huidige lagers, wel in dit stadium aangekomen, op die site genoemd: If your bearings are already so far gone that a re-grease will not do much good, then you can replace them. Click here (http://faqload.com/faqs/bicycle-compone ... eplacement)for a diy bearing replacement faq.

...even googlen, mountainbikers hebben natuurlijk dezelfde problemen, wellicht is dit nog een goed alternatief, in diverse uitvoeringen en ook met ontwikkelde tools: http://www.enduroforkseals.com/id227.html.