Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff loopt zwaar/Hebie loopt aan. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff loopt zwaar/Hebie loopt aan.

Kojak's op een driewieler zijn 's winters fantastisch, net als 's zomers over een bospad met losse kiezels, lekker driften. 8) Wat ik me van de supremes van een aantal jaar geleden kan herinneren is dat ik ze veel herrie vond maken en echt lekzeker waren ze ook niet, of juist wel, want lek gingen ze me iets te vaak.
Wat je kan zeggen is dat hoe lichter het wiel (en de band is daar onderdeel van) hoe lichter het loopt, misschien is een Rohloff daarom misschien niet zo'n goed idee (toch 800 gram extra die in beweging gezet moet worden)

Misschien moet deze meneer weer even in de gaten gehouden worden (al is het meer op ligfiets en velomobielen toegspitst) er wordt namelijk behoorlijk intensief gekeken naar wat banden presteren. http://wimschermer.blogspot.nl/2012/07/ ... endel.html
Willem Focus schreef: En....hoe doen deze Kojak's het in de winter?
Niet. Ik heb ze op de tandem. Als je een bochtje iets te ruim neemt en in het gras terecht komt heb je het al heel druk. De ouverture met bladeren en natte steentjes lijkt me nog erger, winter met sneeuw zou ik niet afwachten. Als een vliegende doodskist je norm is mag je er uiteraard anders overdenken ;)
Misschien moet deze meneer weer even in de gaten gehouden worden (al is het meer op ligfiets en velomobielen toegspitst) er wordt namelijk behoorlijk intensief gekeken naar wat banden presteren. http://wimschermer.blogspot.nl/2012/07/ ... endel.html
Oeh mijn favo durano bandje doet het ‘beter’ dan kojaks :D
Niet. Ik heb ze op de tandem. Als je een bochtje iets te ruim neemt en in het gras terecht komt heb je het al heel druk. De ouverture met bladeren en natte steentjes lijkt me nog erger, winter met sneeuw zou ik niet afwachten. Als een vliegende doodskist je norm is mag je er uiteraard anders overdenken


Word er dus niet gemakkelijker op, ook ik vind de Supreme's best lawaaierig, maar wil ook geen band waar ik zo het fietspad mee afslipper bij het eerste laagje sneeuw o.i.d.
Is de Supreme misschien toch een beetje gemiddelde band qua snelheid, lekbestendigheid etc. of is er een beter alternatief die in de winter doorgereden kan worden?

Willem :wink:
Pfff....moet elk topic verzanden in die eeuwige bandendiscussie? :?
Willem Focus schreef:Word er dus niet gemakkelijker op, ook ik vind de Supreme's best lawaaierig, maar wil ook geen band waar ik zo het fietspad mee afslipper bij het eerste laagje sneeuw o.i.d.
Is de Supreme misschien toch een beetje gemiddelde band qua snelheid, lekbestendigheid etc. of is er een beter alternatief die in de winter doorgereden kan worden?

Willem :wink:
Je kunt ook in de herfst/winter andere banden monteren en in de lente/zomer de Kojaks. Zijn ook hele volksstammen die bij hun auto in de winter op andere banden rijden (ik niet overigens), dus waarom op een fiets niet? :roll: Desnoods in de winter op de Marathon Winter :)
gios schreef:Pfff....moet elk topic verzanden in die eeuwige bandendiscussie? :?
Misschien is het een idee om een paar stickies in het forum te zetten: Bandenkeuze, Fietshelm, remmen, en nog zo wat van die eindeloze discussie onderwerpen.
Dan kun je daar eenvoudig naar verwijzen als er weer eens iemand afdwaalt van het topic onderwerp.
gios schreef:Pfff....moet elk topic verzanden in die eeuwige bandendiscussie? :?
Ja. Dat is het enige discussie die hout snijdt. Het ligt niet aan de Rohloff, niet aan de kettingtransmissie, dus blijven de banden over als oorzaak.

Als een stugge cirkelvormige rubberen buis. inclusief anti-lek-laag, wordt platgedrukt op een vlak, dan ligt daar voor meer dan 90% de oorzaak. Dat platdrukken van die stugge band kun je verminderen door de band op de maximum toegestane druk te brengen.

Als de opmerking "een dwaze voorliefde voor de Marathon XR" wordt bevestigd, dan zal het onderwerp "Rohloff loopt zwaar" automatisch verder gaan over .........banden. Soepele binnen- en buitenbanden.

Lijkt mij zinvoller dan Rohloff weerstand.

Piet
:)

Ik ben zo blij met mijn Continental Travel Contact 42mm wat een fijne band is dat toch!
Als ik dat vergelijk met mijn oude marathon!

Vanochtend nog vanaf de Rijn 330 meter omhoog geklommen en weer naar beneden.
Ook stukken overhard
Maar ja ik ben dan ook in Duitsland en wellicht voelen ze zich daar beter thuis :)

Ow en die stickies zijn een goed idee om beter on topic te blijven.
ik ben wel blij met mijn benen, die rammen dwars door al die kleine wrijvingsverschillen heen
AB schreef:ik ben wel blij met mijn benen, die rammen dwars door al die kleine wrijvingsverschillen heen
Die kleine rolweerstand-verliezen krijg je als je die Marathon op 6 Bar perst. Dan rijdt die Marathon XR als een trein. Anders lopen die verliezen aanzienlijk op ten opzichte van een soepele en lichtere band.

Met soepele binnen- en buitenbanden kun je circa 500 gram/wiel besparen. Die extra massa in de buitenomtrek van het wiel werkt ook nog als vliegwiel. Trager met versnellen en op snelheid die opgeslagen bewegings-energie omzetten in warmte bij het (extra) remmen. Dus prima banden voor de training en om van je overgewicht af te komen.

Piet.
Maar hoe bevalt de fiets in zijn totaal, Willem?
Krijg de indruk dat hij je tegenvalt, klopt dat?
AB schreef:ik ben wel blij met mijn benen, die rammen dwars door al die kleine wrijvingsverschillen heen
Tja, daar denk ik ook vaak aan terug, maar sinds ik een " akkefietje " aan mijn inwendige pomp heb opgelopen voel ik werkelijk ieder verschil. Dit uit zich dan al heel gauw in kortademigheid helaas. Dus wil ik proberen zoveel mogelijk weerstand weg te nemen.

Groeten.... Willem :wink:
Willem Focus schreef:
AB schreef:ik ben wel blij met mijn benen, die rammen dwars door al die kleine wrijvingsverschillen heen
Tja, daar denk ik ook vaak aan terug, maar sinds ik een " akkefietje " aan mijn inwendige pomp heb opgelopen voel ik werkelijk ieder verschil. Dit uit zich dan al heel gauw in kortademigheid helaas. Dus wil ik proberen zoveel mogelijk weerstand weg te nemen.

Groeten.... Willem :wink:
Helemaal eens met finetunen hoor, maar dan wel alle details op weerstand checken en niet alleen de banden: bandenspanning, ronde banden, soepel draaiende ketting, strakke kleding, geen voortassen, liever schone derailleur dan rohloff, geen dynamo, ligstuur, diepe zithouding, stuurtas weg (evt. rugzak/frametas), shag van de benen scheren, klikpedalen + sidi's, etcetera.... oja, en met een beetje regelmatig/afwisselend trainen en gezond en gematigd eten schiet je vermogen ook de hoogte in. Mooie sport/hobby/levenswijze dat fietsen! :)
schagchelstraat schreef:Maar hoe bevalt de fiets in zijn totaal, Willem?
Krijg de indruk dat hij je tegenvalt, klopt dat?
Ik ben gewoon een zeikerd joh. Ik houd gewoon niet van rammeltjes en zo! Die Hebie was voor mij gewoon een drama, net als dat belletje met dat kompasje. Rammelt ook. Moet zeggen nu de bandjes op 5 bar staan, dat plastic ding van mijn ketting af is ik al heel anders op mijn fiets zit.
Hoor ook boven de 7 niks meer van de Rohloff. Voel alleen in de 11 bij het aanzetten in het pedaal iets van een soort kraakje. Heel lichtjes hoor, dus denk dat het niks is. Maar nogmaals ik wil alles tip top hebben bij een fiets van deze prijs toch zeker.

Groeten....Willem :wink:
schiet je vermogen ook de hoogte in.


Helaas zijn er voor mij vrijwel geen mogelijkheden meer om mijn vermogen de hoogte in te krijgen, door mijn hartkwaal, dus probeer ik het ergens anders uit te halen.
En ik vergelijk de weerstand tijdens het fietsen met mijn "oude" fiets.

Groeten...Willem :wink:
PietV schreef:Die extra massa in de buitenomtrek van het wiel werkt ook nog als vliegwiel. Trager met versnellen en op snelheid die opgeslagen bewegings-energie omzetten in warmte bij het (extra) remmen.
Dat leeft inderdaad nog in de wielrennerswereld. Maar het verschil in effect tussen gewoon extra gewicht en ronddraaiend extra gewicht is voor de grote meerderheid van de rijders echt verwaarloosbaar. Misschien maakt het iets uit voor wedstrijdrijders, maar daar is elk grammetje teveel sowieso ongewenst.

Renaat
Revanho schreef:
PietV schreef:Die extra massa in de buitenomtrek van het wiel werkt ook nog als vliegwiel. Trager met versnellen en op snelheid die opgeslagen bewegings-energie omzetten in warmte bij het (extra) remmen.
Dat leeft inderdaad nog in de wielrennerswereld. Maar het verschil in effect tussen gewoon extra gewicht en ronddraaiend extra gewicht is voor de grote meerderheid van de rijders echt verwaarloosbaar. Misschien maakt het iets uit voor wedstrijdrijders, maar daar is elk grammetje teveel sowieso ongewenst.
Renaat
Bij acceleratie mag je het gewocht dat op volle snelheid ronddraait (= velg + nippels + velglint + binnenband + buitenband) precies dubbel tellen. Als het er om gaat om tegen een berg op te fietsen telt het gewoon 1x.
De dubbeltelling kun je verklaren met het idee dat je het wiel bv van 0 naar 20 km/u moet accelereren maar de genoemde onderdelen bovendien moet accelereren naar een rondgaande beweging van tevens 20 km/u.
Hoewel wielen van reisfietsen flink wat wegen zijn Wereldfietsers in het algemeen meer geïnteresseerd in klimmen dan in snel accelereren.
Leon
Leon schreef:Bij acceleratie mag je het gewocht dat op volle snelheid ronddraait (= velg + nippels + velglint + binnenband + buitenband) precies dubbel tellen. Als het er om gaat om tegen een berg op te fietsen telt het gewoon 1x.
De dubbeltelling kun je verklaren met het idee dat je het wiel bv van 0 naar 20 km/u moet accelereren maar de genoemde onderdelen bovendien moet accelereren naar een rondgaande beweging van tevens 20 km/u.
Hoewel wielen van reisfietsen flink wat wegen zijn Wereldfietsers in het algemeen meer geïnteresseerd in klimmen dan in snel accelereren.
Leon
Ik kan me voorstellen dat het bij tijdrijden dan juist weer een voordeel zou kunnen hebben om iets zwaardere wielen te hebben. Je hoeft dan immers meestal niet veel op te trekken en/of te klimmen (speciale klimtijdritten daargelaten). Door de vliegwielwerking zou je dan makkelijker op snelheid blijven. Maar of dat opweegt tegen het extra gewicht dat je natuurlijk wel moet meezeulen, weet ik niet...
Leon schreef: Hoewel wielen van reisfietsen flink wat wegen zijn Wereldfietsers in het algemeen meer geïnteresseerd in klimmen dan in snel accelereren.
Leon
hang je fiets in de montagestander, draai even aan de cranks om het achterwiel op snelheid te krijgen. Vermenigvuldig deze inspanning x 2 (voor het voorwiel). Dat is de rotatieenergie die je in het wiel moet stoppen om te accelereren.
Stelt dus niks voor, en verklaart direct waarom al die loslopende kinderen in de werkplaats altijd aan de cranks willen draaien :D