Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff loopt zwaar/Hebie loopt aan. - Forum Wereldfietser

Rohloff loopt zwaar/Hebie loopt aan.

OK,

Ben natuurlijk niet een echte wereldfietser, en misschien komt het nog wel goed, maar mijn nieuwe Koga traveller met Rohloff naaf vind ik toch echt een stuk zwaarder lopen dan mijn oude LX groep. Heb er nu 600 km mee gefietst en het is misschien wel wat beter gaan lopen, maar toch niet bijster veel lichter dan in het begin. Als ik het achterwiel optil en een zwengel geef aan de trappers staat het achterwiel ook veel te snel weer stil.
Het lijkt alsof de remmen aanlopen, wat niet het geval is.
Bovendien heb ik vanavond de mij geadviseerde Hebie Chainglider er defintief afgetrokken, wat een flutding zeg. Kreeg dat ding niet zo afgesteld dat alle versnellingen zonder aanlopen gereden konden worden. Steeds krast die ketting er langs af, werd er gek van. Zo'n fiets hoort toch lekker stil rondgedraaid te kunnen worden??

Ben ik zo'n pietlut, of hoort dit gewoon zo?

Vraag: Gaat die Rohloff naaf nog ECHT lichter lopen? Ik weet dat het ietsje zwaarder blijft dan een schone goed gesmeerde derailleur.

Groeten....Willem :wink:
Die chainglider glijdt op de ketting (what's in a name) dus die wordt nooit echt stil
De rohloff heeft een keerring om de olie binnen te houden, die houdt het tandwiel tegen cq neemt de crank mee, wat je vooral merkt als je de fiets aan de hand meeneemt. In de 11 doet de keering helemaal niks, dan draait het tandwiel net zo hard als het naafhuis.

Als de fiets niet zo lekker loopt zou ik het eerder in de banden zoeken (niet toevallig flink in antifietslek geinvesteerd? ) of in een minder aerodynamische positie
Veel mensen denken dat sommige fietsen lichter lopen dan andere. Dat is een illusie, of althans een verkeerde voorstelling: de verschillen in weerstand van de aandrijving zijn verwaarloosbaar klein voor iedereen behalve Tour de France fietsers. Rolweerstand van banden maakt wel veel uit, en de dwaze voorliefde voor totaaal lekvrije banden zoals de Marathon Plus of de Marathon XR gaat helaas gepaard met een heel hoge en zeer merkbare vergroting van de rolweerstand. Monteer een Pasela zonder lekbescherming en je merkt het verschil gelijk. Zolang je niet door bierglazen hoeft te rijden of in onbewoonde streken is de Pasela degelijk genoeg. Boven een kleine 20 km wordt luchtweerstand belangrijk, en dan is de omafiets zitpositie erg nadelig.
Wim
Beetje kort door de bocht. Ik heb zo'n dwaze voorliefde voor XR's. Geschikt voor heel veel soorten ondergronden, betrouwbaar. En snelheid vind ik niet zo belangrijk. Je hebt wel gelijk dat bandenkeuze veel invloed heeft op het fietsgedrag. Luchtweerstand neemt als ik mij goed herinner kwadratisch toe met de snelheid. Er zit dus geen drempel bij 20 km/h ofzo.
liz schreef:Luchtweerstand neemt als ik mij goed herinner kwadratisch toe met de snelheid. Er zit dus geen drempel bij 20 km/h ofzo.
de luchtweerstand Fl neemt kwadratisch toe, het benodigde vermogen is dan(Fl + Fr) *v. In totaliteit kijk je dus tegen een derde macht aan;)

Met een gerichte bandenkeuze tover je een leuke fiets om in een niet vooruit te slepen dood paard en vice versa
liz schreef:Beetje kort door de bocht. Ik heb zo'n dwaze voorliefde voor XR's. Geschikt voor heel veel soorten ondergronden, betrouwbaar. En snelheid vind ik niet zo belangrijk. Je hebt wel gelijk dat bandenkeuze veel invloed heeft op het fietsgedrag. Luchtweerstand neemt als ik mij goed herinner kwadratisch toe met de snelheid. Er zit dus geen drempel bij 20 km/h ofzo.
Ik vind snelheid ook niet belangrijk, omdat ik tijd zat heb. Ik ga soms voor kilometers en geen km/h. Maar mijn energie is beperkt en rolweerstand is gedurende de hele rit merkbaar. Voortdurend. Het is een lineaire weerstand die nagenoeg in gelijke mate toe neemt met de snelheid. Maar het zuigt energie die Marathon XR banden. Zelfs hoorbaar op glad asfalt.

Bij 15 km/h is de luchtweerstand beperkt. Bij 21 km/h verdubbeld en bij 30 km/h verviervoudigd.

De te leveren energie van de mens is beperkt. We kunnen een zeer korte tijd met onze beenspieren een licht zweefvliegtuig in de lucht houden. Door "verzuring" staan we snel weer met beide benen op de grond.

Als ik netto 10 uur daags fiets is het genieten met soepele licht rollende banden. Ook voor het zitvlak op een koel stevig zadel.
De Marathon XR is een prima band om je overgewicht kwijt te raken, als je aan je conditie wilt werken of in extreem terrein te gaan rijden.

Piet.
Willem Focus schreef:...
Bovendien heb ik vanavond de mij geadviseerde Hebie Chainglider er defintief afgetrokken, wat een flutding zeg. Kreeg dat ding niet zo afgesteld dat alle versnellingen zonder aanlopen gereden konden worden. Steeds krast die ketting er langs af, werd er gek van. Zo'n fiets hoort toch lekker stil rondgedraaid te kunnen worden??
...
Ik vind de Chainglider helemaal geen flutding, moet wel zorgvuldig gemonteerd worden. Is dan nauwelijks hoorbaar.
Maar heb je wel de juiste versie? Voor de Rohloff heb je een ander staartstuk nodig.
Frans
Misschien kun je in plaats van je Hebie chainglider een kettingkast monteren van het type dat Idworx gebruikt voor zijn Rohloffnaven. Deze zijn in elk geval met een beetje moeite geluidloos af te stellen.
fsap schreef:
Willem Focus schreef:...
Bovendien heb ik vanavond de mij geadviseerde Hebie Chainglider er defintief afgetrokken, wat een flutding zeg. Kreeg dat ding niet zo afgesteld dat alle versnellingen zonder aanlopen gereden konden worden. Steeds krast die ketting er langs af, werd er gek van. Zo'n fiets hoort toch lekker stil rondgedraaid te kunnen worden??
...
Ik vind de Chainglider helemaal geen flutding, moet wel zorgvuldig gemonteerd worden. Is dan nauwelijks hoorbaar.
Maar heb je wel de juiste versie? Voor de Rohloff heb je een ander staartstuk nodig.
Frans
Of het de juiste chainglider is weet ik niet, maar de Signature is door Koga zelf afgeleverd dus ga er van uit dat zij de juiste soort gemonteerd hebben.
Vandaag zonder Hebie gefietst, maar vind ik toch echt prettiger en stiller.

Als banden heb ik er Marathon Supreme 42 onder laten leggen ndat ik me er eerst een beetje over ingelezen had. Dat zou een aardige combinatie tussen anti lek en rolweerstand moeten zijn. Maar daar heb ik inderdaad wel twijfels over.

Groeten....Willem :wink:
liz schreef:Beetje kort door de bocht. Ik heb zo'n dwaze voorliefde voor XR's. Geschikt voor heel veel soorten ondergronden, betrouwbaar. En snelheid vind ik niet zo belangrijk.
+1
+ 2
+3
Paul Jeurissen schreef:+3
-29
(het gaat toch per fiets? )
Op dit moment heb ik twee Rohloff naven in twee soorten fietsen. Een comfortabel model en een sneller, licht model. Er is wel degelijk verschil tussen die twee naven.
De ene in de comfortabele fiets maakt minder geluid, loopt naar mijn gevoel lichter, maar heeft wel een kettingkast. De andere draait minder soepel, maakt constant een geluid (of ligt het toch aan de ketting?) en geeft subjectief het gevoel dat de naaf er moeite mee heeft. Deze fiets heeft geen kettingkast.
Beide fietsen behandel ik gelijk, doe zelf de oliewissel en beide nummers suggereren dat het naven uit de zelfde serie zijn.

De vraag is nu natuurlijk hoe je dit allemaal kan objectiveren of anders gezegd meten. Als ik het wiel er uithaal, er een draai aan geef, dan zie je geen weerstand bij het stoppen. Wat kun je nog meer doen? Mijn volgende stap is in ieder geval een nieuwe ketting. Eens kijken of dat helpt.
Willem Focus schreef: Als banden heb ik er Marathon Supreme 42 onder laten leggen ndat ik me er eerst een beetje over ingelezen had. Dat zou een aardige combinatie tussen anti lek en rolweerstand moeten zijn.
Je bedoelt de combinatie van veel antilek en veel rolweerstand ;-)

Ik heb een half jaar met een supreme op het achterwiel van één van mijn fietsen gereden, en ik zie geen excuus voor het bestaan van die band. Als je op racebanden rijdt die elke 100 km lek gaan, ben je nog steeds eerder thuis dan met supremes.

grtjs,

Walter - Kojaks
waltertje schreef:
Willem Focus schreef: Als banden heb ik er Marathon Supreme 42 onder laten leggen ndat ik me er eerst een beetje over ingelezen had. Dat zou een aardige combinatie tussen anti lek en rolweerstand moeten zijn.
Je bedoelt de combinatie van veel antilek en veel rolweerstand ;-)

Ik heb een half jaar met een supreme op het achterwiel van één van mijn fietsen gereden, en ik zie geen excuus voor het bestaan van die band. Als je op racebanden rijdt die elke 100 km lek gaan, ben je nog steeds eerder thuis dan met supremes.

grtjs,

Walter - Kojaks
Je hebt die ervaring met de Supremes hier al vaker gedeeld, maar volgens mij ben je een van de weinigen met een dergelijke ervaring. Ben je niet in de war met de Marathon Plus of zo? Een Supreme heeft helemaal niet veel antilek toestanden (heb hier een ring met Schwalbe samples thuisliggen). Bij mij was de overstap van Marathon Plus naar Marathon Supreme in ieder geval de overstap van het gevoel dat er iets aan je fiets hangt naar lekker ongeremd rijden. Het zal ongetwijfeld sneller en soepeler kunnen, maar de Supreme slaat wat dat betreft toch echt geen slecht figuur.
Pedalero schreef:
waltertje schreef: Ik heb een half jaar met een supreme op het achterwiel van één van mijn fietsen gereden, en ik zie geen excuus voor het bestaan van die band. Als je op racebanden rijdt die elke 100 km lek gaan, ben je nog steeds eerder thuis dan met supremes.
Je hebt die ervaring met de Supremes hier al vaker gedeeld, maar volgens mij ben je een van de weinigen met een dergelijke ervaring. Ben je niet in de war met de Marathon Plus of zo? Een Supreme heeft helemaal niet veel antilek toestanden (heb hier een ring met Schwalbe samples thuisliggen). Bij mij was de overstap van Marathon Plus naar Marathon Supreme in ieder geval de overstap van het gevoel dat er iets aan je fiets hangt naar lekker ongeremd rijden. Het zal ongetwijfeld sneller en soepeler kunnen, maar de Supreme slaat wat dat betreft toch echt geen slecht figuur.
Ik ben zeker niet de enige. Om een vriend te citeren: het grote voordeel van de Supreme is dat je niet meer merkt dat je bergop gaat, want op het vlakke gaat het net zo zwaar. Een ander gaf z'n set na een paar dagen weg aan de eerste de beste.

En nee, deze mensen en ikzelf vergelijken het niet met racebanden, maar gewoon met banden als de Schwalbe Kojak. Die band is ook de reden dat ik echt niet snap waarom de Supreme bestaat. Want onder omstandigheden waarin je het met een Kojak niet meer redt, heb je ook niet veel aan een Supreme. Dan kun je beter voor een echte MTB-band gaan. Kortom: een vlees-noch-vis-band.

Grtjs,

Walter
Patria Dublin schreef:. Deze fiets heeft geen kettingkast.
.
Tja, ik heb dus zoals ik al zei mijn chainglider eraf gehaald heb, en kan nu toch wel zeggen dat de fiets echt een stuk aangenamer rijd dan met dat stuk plastic op de ketting. Wil nog wel een nieuwe kettingkast proberen, maar dan wel één die niet op de ketting ligt.
Je bedoelt de combinatie van veel antilek en veel rolweerstand
De meningen zijn verdeeld, zoveel is wel duidelijk. Op asfalt lijkt het wel of de band een beetje plakt, maar op klinkers vind ik het juist een prettige band.

Groeten...Willem :wink:
Pedalero schreef: Bij mij was de overstap van Marathon Plus naar Marathon Supreme in ieder geval de overstap van het gevoel dat er iets aan je fiets hangt naar lekker ongeremd rijden. Het zal ongetwijfeld sneller en soepeler kunnen, maar de Supreme slaat wat dat betreft toch echt geen slecht figuur.
Ik heb dezelfde overstap gedaan, dezelfde ervaring. En ik ben dezelfde mening toegedaan.
Er is vast wel beter/sneller, maar ook daar zijn vast wel weer nog betere banden voor.
De Supremes bevallen mij goed en hebben ook voldoende grip op nat wegdek, ik rij al 3500 km zonder lek. Ik hou de banden wel op spanning, niet keihard, ook niet zacht. De banden zijn echt niet zo waardeloos als Walter ons doet geloven.

Groet,

Arno
De Supremes bevallen mij goed en hebben ook voldoende grip op nat wegdek, ik rij al 3500 km zonder lek. Ik hou de banden wel op spanning, niet keihard, ook niet zacht. De banden zijn echt niet zo waardeloos als Walter ons doet geloven.
Arno
Na 600 km is het misschien ook nog wat vroeg voor conclusies, maar is het verschil tussen de Kojaks en de Supreme's, hoe moet ik me dat voorstellen?

En....hoe doen deze Kojak's het in de winter?

Groeten....Willem :wink: