door
PietV » ma 25 jun, 2012 15:02
AB,
Volgens mij maakt je steeds weer dezelfde denkfouten. De relatieve VO2max waarde, milliliter O2/kg lichaamsgewicht is voor een vergelijkbare waarde tussen verschillende wedstrijdfietsers.
De hellingsweerstand is een lineaire weerstand, die evenredig toeneemt met het stijgingspercentage. Dat die hellingsweerstand voor jou gevoel onevenredig toeneemt met het stijgingspercentage zal wel tussen je oren zitten.
Dat zwaardere rijders veel meer wind vangen is een fabel. Gewicht is niet bepalend voor de luchtweerstand. De zwaardere rijder kan wel veel meer vermogen leveren dan een lichtere, dat dat kleine beetje extra luchtweerstand voor zijn omvang, ten opzichte van dat extra vermogen, is te verwaarlozen.
Voor lange rijders geldt dat meer. Die zitten hoger en vangen meer wind. Hoe hoger boven het maaiveld, des te meer wind. Lange rijders hebben meer profijt van de lage ligfiets.
Dat je het gewicht van de fietser zwaarder laat wegen dan de massa van de fiets, inclusief bagage, blijft ook tussen jouw oren hangen. Prima. Overgewicht komt onder alle fietsers voor. Klein en groot. Dat is een ander aspect.
En als ik jouw eerste bericht nogmaals lees, dan heb je weinig begrepen van effectief fietsen en heb je weinig inzicht betreffende weerstanden waarmee een fietser te maken heeft. Je haalt alles door elkaar.
Wat is overgewicht? Je kunt je toch niet spiegelen aan een aantal anorexia profs in het wielercircus. Hongeren voor een hogere VO2max, om in de klim de strijd aan te gaan met een sterkere en zwaardere rijder. Dat heeft toch niets met ons vakantiefietsers te maken.
Ter info:
http://home.tiscali.nl/fietsenindeberge ... ewicht.htm
http://www.fietsica.be/klimmersverdriet.htm
Piet.