Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Indeling fietszakken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Indeling fietszakken

Han schreef:
HansvanderVeeke schreef: Dat begrijp ik niet. Wat is de filosofie hierachter?
Ik heb even op de link gekeken maar ik wist niet dat je zoveel tekst op één html pagina kon krijgen :|
De filosofie erachter is dat een ervaren fietser altijd zijn fiets op de grond laat liggen op de kant waar de ketting en derailleur niet zitten. Dat voorkomt beschadiging.
Ik was al geen wereldfietser en nu durf ik me ook al niet meer 'ervaren' te noemen.

De reden dat ik het niet begreep is dat ik mijn fiets nooit (tenminste niet vrijwillig) op de grond leg. Ik heb daar een standaard voor gekocht. Nog liever zet ik hem tegen een paal of een hekje.
Han schreef: De website waar deze tip staat, is een geweldige bron van informatie gebaseerd op decennia ervaringen van wereldfietsers.
Neem eens de tijd om een paar tips te lezen!
Ik wil niet ontkennen dat er veel informatie op de site staat. Ze zullen vast veel fietservaring hebben. Maar ze hebben niet zo veel ervaring in het leesbaar presenteren van informatie.

Toch bedankt voor het noemen. Misschien komt het eens van pas.
Han schreef:De filosofie erachter is dat een ervaren fietser altijd zijn fiets op de grond laat liggen op de kant waar de ketting en derailleur niet zitten. Dat voorkomt beschadiging. Vandaar dat je de spullen die je snel moet hebben zoals een EHBO-tas altijd aan de rechterkant zitten, liefst zo hoog mogelijk in de tas of in een zijvak.
Een nog meer ervaren fietser weet van het bestaan van de standaard en hoeft zijn fiets niet op zijn kant te leggen. :wink: Ik stap aan de linkerkant van mijn fiets af en heb daarom de spullen waar ik makkelijk bij moet kunnen in de linkertassen.

Zo zie je maar Bert, er is niet 1 ultiem systeem, het hangt er maar net vanaf hoe je met je fiets omgaat, wat je meeneemt natuurlijk, wat samen in 1 tas past, en misschien ook nog wel hoe je tassen sluiten (en dus vanaf welke kant je er het handigst bij kan). Je merkt onderweg vanzelf wat er niet handig is, dan wissel je gewoon wat om.
De website waar deze tip staat, is een geweldige bron van informatie gebaseerd op decennia ervaringen van wereldfietsers.
Och... Eerste tip die ik lees: "Tire shops can be difficult to find outside of the US. In Europe they are not allowed to advertise or have a large entrance sign. " :?: Toch bedankt voor de tip Han, ik lees nog even verder.

Groeten,

Carl
Ik heb alleen een standaard op mijn stadsfiets zitten, bij alle andere fietsen is dat het eerste wat ik eraf haal want ik vind het compleet nutteloos voor een reisfiets maar sommigen kunnen blijkbaar niet zonder ;-)
Misschien interessant om een polletje te doen over wie links en wie rechts op/afstappen (oei, wel erg off topic?) dan kunnen tassenfabrikanten daar op inspelen; bijvoorbeeld welke tas ze steviger maken en aan welke kant fietsfabrikanten hun aandrijving zetten bij neerleggen :wink:

Ikzelf stap altijd links op/af, geen idee waarom! Rechts-benig? Mijn eerste kinderfiets was een doortrapper, geen derailleur. Stappen links-benigen rechts op? Ruiters beklimmen (heet dat zo?) al eeuwen hun paard links, uit gewoonte, dit zodat het paard niet schrikt als er plots iemand van rechts komt. Mijn fiets zal daar niet zo'n last van hebben. Ik wel, ik denk dat als ik rechts opstap meteen op mijn plaat lig. En nu maar hopen dat die EHBO set aan de juiste kant zit.

Val je trouwens vaker op je niet-opstap kant dan op de opstap kant omdat je daar een beter evenwichtsgevoel voor ontwikkeld hebt? En moet je daar die EHBO kit niet op inpakken?

Zomaar wat gedachten in de ruimte...
Ik val (bij evenwichtsverlies) naar de kant die ik niet uitklik (rechts) :D
Smitty schreef:Ikzelf stap altijd links op/af, geen idee waarom! Rechts-benig? Mijn eerste kinderfiets was een doortrapper, geen derailleur. Stappen links-benigen rechts op? Ruiters beklimmen (heet dat zo?) al eeuwen hun paard links, uit gewoonte, dit zodat het paard niet schrikt als er plots iemand van rechts komt. Mijn fiets zal daar niet zo'n last van hebben.
Zomaar wat gedachten in de ruimte...
Je begeeft je in het gebied waarin al dan niet meespeelt aan welke kant het trottoir zich bevindt wat weer afhankelijk is van aan welke kant van de weg het verkeer rijdt. Ook speelt mee dat er iets voor is te zeggen om links af te stappen omdat iemand ooit bepaalt heeft dat de vieze ketting rechts zit. Ik stap links af. De kans dat mijn fiets tijdens het manoeuvreren naar links valt is klein, want daar kan ik hem goed opvangen. Naar rechts vallen zal eerder gebeuren en is me ook gebeurd (ook met een motorfiets :oops: )
Leon
Han schreef: Ook EHBO-spullen zitten aan deze rechterkant. Je moet bij je HBO spullen makkelijk, snel en blindelings bij kunnen zonder de fiets te hoeven optillen of draaien terwijl je op de grond zit.
LOL, als je in dusdanige toestand bent dat je niet kan opstaan om je fiets te draaien en spullen uit je tas te nemen, dan ben je ook in dusdanige toestand dat je EHBO-spullen op dat moment weinig zullen helpen. Het beste dat je dan kan doen is wachten op hulp of even wachten tot het ergste voorbij is en je wel in staat bent recht te staan en je fiets te bewegen. (Als je zeer zware pijnstillers of spalken bij hebt in je EHBO, zou het nog anders kunnen liggen, maar wie heeft die werkelijk bij?)

Renaat
@Carl: ben nu een paar weken geregeld stukjes aan het lezen uit die site, ook de links naar andere websites waar ze naar verwijzen. Ik moet zeggen dat niet alles wat erop staat aanspreekt. Toch zit er een hoop bruikbaar tussen. De site zelf is niet makkelijk leesbaar gezien de vorm. Maar dat is een ander verhaal.

@Smitty: vallen aan de linker kant waar je op de fiets gewend bent te stappen, lijkt logischer alsof het lichaam dat ook zelf liever wil. Ook als je met de fiets in de hand loopt, lijkt logischer om aan de linkerkant te lopen. Ik ken iig niemand die rechts op de fiets stapt of rechts ermee loopt.

@Leon: trottoirs zijn voor de stadsfietser, een wereldfietser zou daar zo weinig last van hebben. En als de route toch dwars door landen als Engeland loopt, dan maar eerst op de fiets stappen aan de rand van de weg en dan pas de weg op.

Het gekke bij de val met de fiets (als je rechts rijdt, dus niet in Engeland) is dat je bij gevaar toch wel liefst aan de rechterkant van de weg, de berm, wil terechtkomen en niet links want dat is verkeer en dus gevaar. Ik ben zowel links als rechts gevallen met de fiets. De val rechts vond ik lelijker ook al ben ik rechts handig.

@Renate: in waarschijnlijk meer dan 90 keer van de 100 zou je die niet nodig hebben. Maar de dag waarop je die echt nodig hebt, zal zichzelf niet aankondigen.

Ik zou heel blij zijn als wereldfietser in het midden van nowhere met zere vingers of andere blessure aan mijn handen en een omgevallen zwaar beladen fiets van 60 kilo, mijn tasje makkelijk terug kan vinden.
Regel 1 (de belangrijkste): tassen links en rechts zijn even zwaar!
De laatste keer dat ik onze 'bijna even zware' tassen controleerde op een weegschaal was het verschil schokkend: 4,6 kg. links, 5,8 kg. rechts.
Volgende keer neem ik een digitale weegschaal mee. Zelfs een tandem rijdt minder stabiel met een dergelijk gewichtsverschil.
En: zware dingen onderin, laag zwaartepunt.

Wat heb je onderweg nodig?
Dat zit goed bereikbaar. Betekent de ene keer regenjacks bovenop en de andere keer korte broek, handdoekjes bovenop.
EHBO spullen zijn een voorbeeld. Wij fietsen 1 van de 2 of 2 van de 3 dagen zonder tent en dus zitten de EHBO spullen in de stuurtas, want die gaat altijd mee. Ook als we 's avonds naar het dorp fietsen.
Wat eet je onderweg? Heb je onderweg keukenspul nodig?
Gebruik je een E-reader onderweg? Of pas als je op de camping bent aangekomen?
Ben je voor het donker thuis? Of krijg je die lekke band in het donker en heb je de hoofdlampjes nodig?

Er is een verschil tussen een fietstocht in de winter en in de zomer. Altijd droog weer of vaak regen?
In de winter hebben wij de extra kleding bij de hand, maar picknicken bij dat meertje? Nee, meestal niet in de winter. Soms nemen we 's winters zelfs geen keuken mee. Betekent een compleet andere indeling.

Soms fiets je met veel kleding, soms met weinig. Betekent, zie regel 1, dat de extra kleding over links en rechts verdeeld moet zijn. Zodat je als het koud is met twee lege voortassen rijdt en niet met één.

Op de camping: ben je alleen of met 2 personen?
Wij zijn met twee en dus is er een persoonlijke scheiding in de tassen die Anke in- of uitpakt en 'mijn' tassen.
Anders geformuleerd: ik loop buiten in de regen, probeer de haringen in die berg te krijgen en Anke zit binnen, droog, met 'haar' tassen die nodig zijn om het bed op te maken. En die tassen konden tot dat moment dicht en dus droog blijven.
En 's morgen hoef ik niets in de tassen van Anke te stoppen en omgekeerd. Totaal onjuist criterium tijdens een fietsvakantie, maar toch: enige efficiency is niet verkeerd.

Zaken moeten logischerwijs, functioneel gescheiden zijn. Er is een tas met kookspullen. Dan is het lastig om eerst die andere zooi er uit te moeten gooien voordat je de borden en het bestek hebt gevonden. (Waar laat je het spul dat je nu niet nodig hebt? Even buiten in het natte gras en de regen en daarna weer - nat - terug in de tas?).

Als het regent is het handig als de droge spullen niet nat worden als je een tas - onderweg - open moet maken.

Natte items gaan nat de (fiets)tas in. Haringen, tent, tentstokken, footprint, regenjacks, handdoeken. Een slaapzak stelt geen prijs op dergelijk gezelschap. Waterdichte fietstassen hebben óók een nadeel: ze houden het vocht perfect binnen.
Daarom ook altijd: benzinefles aan het frame, niet in een tas. (Zie ook: regel 1. Een lege benzinefles, of bidon, of thermosfles hangt gewichtsneutraal aan het frame).

Samenvattend:

De optimale indeling van jouw (...) fietstassen zul je zelf moeten bepalen.

Wat neem je mee?
'Alles wat je thuislaat is mooi meegenomen'?
Of: 'Alles wat je (aan luxe) kunt meenemen is mooi meegenomen'?
Solo met 2 achtertassen? Of met tweeën en 2-8 tassen? Of tandem met 2-4 tassen +/- bob?
Als je minder meeneemt én het is altijd goed weer maakt het allemaal niet zo veel uit (behalve regel 1).

Wat zijn je doelstellingen? Zelf gaan wij voor een 5-sterren fietsvakantie. En juist dat stelt hoge eisen aan materiaal én indeling.

Wat zijn je eigen criteria? Op de dagen dat we 125 km. 'moesten' fietsen hebben we een andere indeling van de tassen dan op een trip van 50 km. Maar... Frank van Rijn rijdt altijd met dezelfde bepakking én indeling.

En vervolgens: kritisch evalueren en bijstellen. Waarom werkt iets niet voor jou (...) en hoe kun jij (...) dat verbeteren voor morgen (of voor de volgende vakantie)?
En, regel 2, documenteer je bevindingen. Ik (...) ben anders geneigd volgend jaar weer dezelfde - logische - fouten te maken. Alleen op basis van een Excel workbook met paklijst (en indeling) ben ik er na een aantal decennia in geslaagd om mijn partner er van te overtuigen dat 1 lange broek echt voldoende is; 8)
HansvanderVeeke schreef:Hier kun je op een tas klikken om te zien wat erin zit.
...geweldig gemaakt als zeker voor mij een handvat om jouw manier van inpakken eens te gebruiken.
Als nieuwe fietser had ik een ander idee. Dat deze dus nergens op slaat, laat jij zien met jouw duidelijke beeld- en tekstuitleg.
Zelf zou ik de spullen die 'zwaar' zijn onderin de tassen doen. De spullen die licht wegen, daar bovenop. De reden waarom ik dit zo zou doen heeft te maken om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen. Maar zoals gezegd, slaat dus nergens op...
Andermaal, dank voor jouw uitleg...
PierreS schreef:
HansvanderVeeke schreef:Hier kun je op een tas klikken om te zien wat erin zit.
...geweldig gemaakt als zeker voor mij een handvat om jouw manier van inpakken eens te gebruiken.
Als nieuwe fietser had ik een ander idee. Dat deze dus nergens op slaat, laat jij zien met jouw duidelijke beeld- en tekstuitleg.
Zelf zou ik de spullen die 'zwaar' zijn onderin de tassen doen. De spullen die licht wegen, daar bovenop. De reden waarom ik dit zo zou doen heeft te maken om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen. Maar zoals gezegd, slaat dus nergens op...
Andermaal, dank voor jouw uitleg...
Pierre,

Je idee is niet verkeerd. Op mijn plaatjes zie je alleen wat er in de tas zit. Niet waar het zit. Daarvoor hou ik de regels aan die hier ook al genoemd zijn; spullen die ik (snel) denk nodig te hebben, zitten bij de hand. Bijvoorbeeld regenpak of EHBO.
Zwaardere spullen die ik niet direct nodig heb, zoals gereedschap, zit onderin.
Han schreef:@Leon: trottoirs zijn voor de stadsfietser, een wereldfietser zou daar zo weinig last van hebben. En als de route toch dwars door landen als Engeland loopt, dan maar eerst op de fiets stappen aan de rand van de weg en dan pas de weg op.
Ik bedoel het meer historisch: wat je eenmaal aangeleerd hebt als fietsend kind leer je zomaar niet af.
Daarnaast nog een vraag voor Groot Brittannië-kenners: stapt men daar vaker vanaf rechts op de fiets dan hier? Een van de redenen om op het vasteland vanaf links op te stappen is logischerwijs dat het voor de hand ligt om de fiets met de rechterkant tegen een muurtje te zetten omdat men rechts in het verkeer rijdt en de rand van de weg dus rechts is. Dat is in GB anders; maar stapt men dan ook anders op?
Leon
Voor 2 ortlieb voortassen:
links: belangrijke spullen (op grijpafstand)
- geld, portomonee
- fototoestel
- telefoon
- boekjes
- kaarten
- regenbroek, handschoenen
- koekjes/bananen

rechts: kleding (niet snel nodig)

Achter 2 Crosso Expert tassen
Links (op grijpafstand) :
- eten
- kookspullen
- toiletspullen
- fiets fleecetrui

Rechts (niet snel nodig):
- Tent
- Slaapmatje
- vuile kleding
- Slaapzak

Zijtasjes aan de achtertassen (mag vies worden, op grijpafstand):
- brander
- regenjas
- overschoenen
- Fles frisdrank

Afbeelding
Leon schreef: Dat is in GB anders; maar stapt men dan ook anders op?
Leon
in 1955 niet:
http://www.youtube.com/watch?v=kP1KxPjh4RM
luddo schreef:Voor 2 ortlieb voortassen:
links: belangrijke spullen (op grijpafstand)
Je maakt het voor de gelegenheidsdief wel erg makkelijk zo, ook nog eens met een fotootje erbij. :shock: :lol: 8)
Leon schreef:Ik bedoel het meer historisch: wat je eenmaal aangeleerd hebt als fietsend kind leer je zomaar niet af.
Daarnaast nog een vraag voor Groot Brittannië-kenners: stapt men daar vaker vanaf rechts op de fiets dan hier? Een van de redenen om op het vasteland vanaf links op te stappen is logischerwijs dat het voor de hand ligt om de fiets met de rechterkant tegen een muurtje te zetten omdat men rechts in het verkeer rijdt en de rand van de weg dus rechts is. Dat is in GB anders; maar stapt men dan ook anders op?
Leon
Mijn standaard, die ik er dus lekker op laat zitten, zit links. Vanzelfsprekend dat je dan ook aan die kant op en afstapt. Maar is dat een kip-ei verhaal? De fiets(er) was er eerder dan de standaard, anders was de standaard er nooit geweest, da's logisch (klinkt Cruijffiaans :wink: ) Zit de standaard links omdat iedereen daar op/afstapt of heeft de bedenker van de standaard een linker ontworpen omdat hij/zij links afstapte en en doet iedereen dan nu standaard aan die kant?

Zit in GB de standaard rechts? Bij motoren vind je de kettingaandrijving zowel links als rechts maar de standaard/jiffy zit altijd links. Je hebt ook nog die oude Nederlandse omafiets standaard die van aan je bagagedrager helemaal omklapt tot onder je achterwiel, te bedienen van af beide kanten, ongetwijfeld uitgevonden door iemand die niet kon kiezen tussen links en rechts afstappen
Leon schreef: Daarnaast nog een vraag voor Groot Brittannië-kenners: stapt men daar vaker vanaf rechts op de fiets dan hier?
Volgende maand de Olympische Spelen in London.
Een goede gelegenheid om dat even te gaan uitzoeken.
Smitty schreef: Zit in GB de standaard rechts? Bij motoren vind je de kettingaandrijving zowel links als rechts maar de standaard/jiffy zit altijd links. Je hebt ook nog die oude Nederlandse omafiets standaard die van aan je bagagedrager helemaal omklapt tot onder je achterwiel, te bedienen van af beide kanten, ongetwijfeld uitgevonden door iemand die niet kon kiezen tussen links en rechts afstappen
Nog geen fiets gezien met een standaard aan de rechterkant, ook niet in landen waar men links rijdt.

De standaard zoals op de oma-fiets is interessant, t moet dan wel een stevige zijn onder het frame in het midden.

Ik heb er een onder mijn stadsfiets. Het achterwiel of het voorwiel komt los van de grond om zo enig onderhoud te verrichten als het moet.

Erg handig
Logisch dat de standaard links zit, daar is er het meeste plaats voor: aan de andere kant zit de aandrijflijn.
Je hebt ook dubbele standaarden, voor onder het bracket.
Beste mensen,

Kunnen we in dit topic weer terug naar de vraag waar we mee begonnen: Wat is de indeling van je fietstassen?

Voor het al dan niet links of rechts op- en afstappen en het nut en de positie van een standaard kan een nieuw topic geopend worden.