Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly LHT of Troll - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Surly LHT of Troll

Fret schreef:Ben aan het twijfelen tussen 18" en 20". Welke maat is jou fiets AB en hoe lang ben je? Zou zelf ook met drop bar rijden.
De trekkingbike die bij me in de garage staat is een Idworx Off Rohler, eveneens 26", net als de Troll. De geometrie zal wel anders zijn en vooral met dropbar moet je waarschijnlijk met een kortere stuurpen rekening houden.
Ik ben 1.90m met binnenbeenlengte 93cm (97cm bovenlichaam). Relatief lange benen en kort bovenlichaam. Ik hou van stevig doorfietsen, dus liever iets meer met het lichaamszwaartepunt boven het bracket in plaats van het zadel naar achter en een rechtop houding. Stuur een stuk lager dan het zadel, geen racestuur (een ligstuurtje kan net zo goed).
De idworx heeft bij maat 55 een bovenbuislengte van 615mm, 462mm achterbrug. De troll heeft bij 20" een effectieve bovenbuislengte van 616mm en een achterbrug van 419mm (denk om de hak van je schoen dus bij grote tassen). Je bovenlichaam meet 1.83 - 88 = 95cm, dan gok ik voor jou eerder de 18" (596mm) of zelfs 16" (571mm) ivm racestuur.
Probeer wel een testritje te maken of meet anders heel goed je huidige fietshouding op.

Ga je de fiets zelf opbouwen?
Als je een dropbar monteert wordt de bovenbuisbuislengte nog belangrijker. Fabrikanten zoals Thorn bieden daarom twee framevarianten aan bij gelijke framehoogte; eentje voor gebruik met flatbar (lange bovenbuis) en eentje voor gebruik met dropbar (korte bovenbuis).
Surly hanteert- voor zowel de Troll als LHT- naar verhouding lange bovenbuislengtes, hierdoor ben je min of meer gedwongen om een kleine(re) framemaat te kiezen als je een racebocht wilt icm. een voorbouw 100-110mm (het oog wil ook wat, een racebocht met een 60mm voorbouw ziet er niet uit :x ). Verhouding zadel-stuurhoogte kan wel problematisch worden bij zo'n kleine framemaat.
Even dit topic opnieuw ophalen.

Ook ik ben/was van plan om een LHT op te bouwen deze winter.
Echter....op de Bikemotion beurs werden mij de voordelen van de Ogre aangetoond.
En nu slaat de twijfel toe...

Ik ga niet meteen ergens ver weg volledige off-road vakantiereizen gaan maken. Misschien wel omdat ik er de fiets niet voor heb?
Vakantiereizen doen zich eerder voor op het Europese continent (alhoewel de Great Divide een droom blijft).
Maar...veel vrienden gaan mountainbiken en zagen de oren van m'n kop om toch ook maar eens mee te doen. Ik heb geen MTB, en dan komt een Ogre toch ook wel dicht in de buurt.

Concreet; is de 3 cm kortere achtervork een groot probleem qua stabiliteit en stuureigenschappen icm tassen? Ik weet van mezelf dat een achterbrug 42 cm al voldoende ruimte geeft voor de hakken. Maar op m'n huidige fiets (crosser) is de voorkant te licht met 15 kg bagage en zwiept de achterbrug te veel naar m'n zin (te licht frame? Te korte achterbrug?)

Ik veronderstel dat een Ogre net zo veel bagage kan zeulen als een LHT, of ben ik mis?

Wat me aanspreekt aan een Ogre is dat het een alleskunner is, met heel veel mogelijkheden, waar je zelfs in de toekomst Rohloff kan op monteren zonder gebruik te hoeven maken van een kettingspanner.
k_a_r_e_l schreef: Wat me aanspreekt aan een Ogre is dat het een alleskunner is, met heel veel mogelijkheden, waar je zelfs in de toekomst Rohloff kan op monteren zonder gebruik te hoeven maken van een kettingspanner.
Ben ook wel benieuwd wat de LHT (460mm chainstay) wel kan wat de Ogre (430mm chainstay) niet kan. Ogre is meer bedoeld als atb-bikepacker dan als tasjesdrager, maar met kleine voortassen op de achterdrager kom je een heel end. Waarschijnlijk zullen grote achtertassen ook weinig problemen geven als je geen basketbalschoenmaat hebt.
Ken je de Surly Krampus al? 29+! Met achtervork van 446mm (slechts 14 mm korter dan LHT) en drageroogjes.

De LHT is bedoeld om met 40 kg stabiel te blijven rijden. De Ogre zal dan eerder problemen geven, vermoed ik. Maar 15 kg bagage moet geen probleem zijn. Op mijn LHT vond ik 15 kg achterop (en geen bagage voor) trouwens ook niet fijn sturen. Daarom knoop ik nu een drybag met een kg of 3 aan het stuur. Dat brengt de boel weer in balans. Dat kan met een Ogre natuurlijk ook heel goed. Evt. heeft Revelate Designs daar ook mooie bevestigingen voor.

De Great Divide kan ook prima op een LHT. Anderzijds kun je in Europa ook hele mooie off road vakanties doen waarvoor een Ogre wel erg prettig is. Kun je ook lekker mee met je maten mountainbiken.
Ik vind de Krampus zelfs mooier, enkel het kleur dan. Maar een Ogre heeft nog meer mogelijkheden tot het monteren van acherafspullen.

Met kleine tassen achteraan wil ik niet rijden. Daar kan niet genoeg in. Er zou achteraan toch een kilo of 15 à 18 kg op moeten kunnen en vooraan iets van 5.

Ik veronderstel dat het met dit frame mogelijk moet zijn.

....Maar....

Vandaag begaf m'n combi diepvries/koelkast het, en ben ik weer een ferm pak euro's lichter. Dus het gaat nog even "on hold'.

Maar niettemin, blijf ik verder dromen, onderdelen in lijstjes zetten, etc...
Maar op de Ogre kan je geen v-brakes plaatsen.

Mario
Er kunnen wel V-brakes op een Ogre, of schijven, keuze genoeg.

Op de geometrie tabel van Koga zie ik dat de achtervork 6 mm korter is dan die van een Surly Ogre.
En die WT vond ik meer dan stabiel genoeg met 15 kg achterop. Moet dus ook lukken met een Ogre denk ik zo.