Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...het maken van fietskilometers... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

...het maken van fietskilometers...

Elstar schreef:Natuurlijk is eten en drinken belangrijk, maar het lijkt me niet het juiste antwoord op de vragen van Pierre.
De enige echte vraag die Pierre stelde, ging helemaal niet over zadelpijn.
PierreS schreef: Nu lees ik -via dit forum- dat er weekendtochten zijn van gemiddeld 70 kilometers per dag.
Mijn vraag is simpel; hoe krijg ik 70 kilometers per dag in mijn benen?
Elstar schreef:Ik zit me een beetje te verbazen over de tweede helft van dit draadje.
De laatste paar reacties lijken op een dieet-advies tegen zadelpijn. Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar ik kan me niet voorstellen dat spaghetti, danwel appelgebak enige invloed heeft op pijnlijke plekken op het zitvlak
(Rauwe biefstuk wel, heb ik me laten vertellen, maar dat moet je dan weer niet eten).

Pierre schrijft (in iets andere bewoordingen) dat hij na twee relatief korte ritten last heeft van zadelpijn. Zo gek is dat toch niet, bij een beginnend fietser?
"Door de zure appel heenbijten" is voorlopig het beste advies. Als er na enkele maanden of een paar honderd km en afstellen van zadel-/stuurhoogte nog geen verbetering optreedt, ja, dan mag je je eens afvragen of het zadel echt het probeem is.
Zadel 'aanmeten' vind ik na twee ritten overdreven. Overschakelen op leer (zoals Wim zegt) is wellicht al de oplossing. En dan heb je weer maanden/kilometers nodig om een oordeel te vellen.
Fietshouding lijkt me relevanter, maar het lijkt me nogal overdreven om nu al zadels te laten aanmeten.

Natuurlijk is eten en drinken belangrijk, maar het lijkt me niet het juiste antwoord op de vragen van Pierre. Regelmatige pauzes zullen meer effect hebben.
Ik weet niet hoe het met de hongerkloppen zit van AB, maar ik ben blij dat ik er in mijn hele fietscarriere nog maar één echte heb gehad. Aansturen op hongerklop in het begin van het seizoen als onderdeel van training lijkt me ongezond, zeker als remedie tegen iets onschuldigs als zadelpijn.
Met zitvlees creeren bedoel ik de tijd die je op je fiets weet door te brengen. Dat heeft soms met je aerobe vermogens te maken (hongerklop), en soms met je gehele gestel (botten, gewrichten, tijdsduur tpv drukpunten).
Vergelijk het met een Bob de Jong, die heel goed een 10km kan schaatsen, maar (nog steeds) geen deuk in een pakje boter schaatst tijdens een marathonklassieker. Laat een Usain Bolt een marathon lopen en hij verandert in een hulpeloos jongetje. Kortom geef het enerzijds ook wat tijd om als beginnend fietser jezelf aan pijntjes te laten wennen. Immers niet elk pijntje verandert meteen in een chronische blessure. Niet daarmee gezegd dat je als een dommekracht door alle pijn heen moet bijten.
Gewoon rustig aan beginnen en er de tijd voor nemen. Het hoeft geen sport te worden - gewoon recreatief bewegen is al mooi. Het enige probleem hier is dat als je eigenlijk langere tijd helemaal niet gefietst hebt, zelfs niet een paar kilometer naar je werk, het begin van de curve flink langer is. Dat geldt des te sterker naarmate je ouder bent. Neem er dus de tijd voor, dan komt het vanzelf.
Wim
Wim schreef:Gewoon rustig aan beginnen en er de tijd voor nemen. Het hoeft geen sport te worden - gewoon recreatief bewegen is al mooi. Het enige probleem hier is dat als je eigenlijk langere tijd helemaal niet gefietst hebt, zelfs niet een paar kilometer naar je werk, het begin van de curve flink langer is. Dat geldt des te sterker naarmate je ouder bent. Neem er dus de tijd voor, dan komt het vanzelf.
Wim
negeer de terreur van de kilometer en snelheidsmeter, verzin een rondje van 25-30 km (rechtsom) en probeer dat 2 of 3 keer per week te rijden op een tempo dat je nog net zou kunnen praten (en lekker al je gedachten weer op een rij kan zetten). Rustig opbouwen, de eerste 10 minuten op een klein verzetje warmdraaien en zeker nu een bidonnetje water mee. Als je dat een paar week volgehouden hebt zul je merken dat je veel minder gaat schakelen, heuveltjes glad gestreken worden en je automatisch even uit het zadel gaat waar dat eerder te veel moeite was.
Zadelpijn kan ook door huidirritatie komen, bijvoorbeeld wanneer je veel zweet. Om die reden draag ik zodra de temperatuur boven de 10 graden komt alleen nog broeken met een dunne zeem, een dikke zeem gaat dan snel broeien en dat verergert de irritatie alleen maar. :evil: Ter voorkoming / genezing zijn er bij de fietshandel de nodige crèmes verkrijgbaar.

Nog een tip wanneer je een wat langere ronde wil gaan doen en er staat redelijk wat wind. Kies je route / rijrichting zo dat je op het eind de wind mee hebt. Mocht je er tegen die tijd al aardig doorheen zitten dan hoef je in elk geval niet ook nog tegen de wind op te boksen.
Ik dacht en dat is in iedergeval mijn ervaring, die high tech zemen van tegenwoordig die problemen heeft opgelost.
Wanneer je elk weekend een fietstochtje maakt, zul je merken dat je binnen een paar weken geen enkele moeite meer hebt met 7o kilometer. Het is een kwestie van rustig opbouwen en niet meteen de allereerste keer dat je op een fiets stapt 100 kilometer willen maken.

Gewoon leuke tochtjes maken, genieten van je omgeving en voor je het weet is 70 km een eitje.

Voor wat betreft je zadelpijn, er zijn mensen die hun hele leven dat probleem behouden ook al hebben ze nog zo'n goed zadel.
Als mijn man gaat fietsen zonder fietsbroek heeft hij na een paar kilometer een pijnlijk achterste. Ikzelf heb goed zitvlees en draag nooit meer fietsbroeken met een zeem, want die heb ik niet nodig.

Ook hiervoor geldt dat je moet trainen en niet na 2 keer denken dat je meteen al volledig geoefend bent en geen last meer hoeft te hebben van zadelpijn.

Je geeft aan een goede wandelconditie te hebben, maar je moet wel rekenen dat wandelen en fietsen twee totaal verschillende disciplines zijn, waarbij je je lichaam op een compleet andere manier gebruikt, dus al je spieren die je nu gebruikt tijdens het fietsen weten niet wat ze overkomt, want die heb je tijdens het wandelen ofwel nooit ofwel altijd heel anders gebruikt.
Je lichaam zal toch de tijd moeten krijgen om te wennen aan deze verandering.
Dreelien schreef:Wanneer je elk weekend een fietstochtje maakt, zul je merken dat je binnen een paar weken geen enkele moeite meer hebt met 7o kilometer. Het is een kwestie van rustig opbouwen en niet meteen de allereerste keer dat je op een fiets stapt 100 kilometer willen maken.
Wil alles vanuit rust opbouwen. In de weekenden iet of wat meer/langer fietsen en de doordeweekse dagen een ronde van +/- 20 kilometers. Van daaruit komt de rest vanzelf...
Dreelien schreef:Gewoon leuke tochtjes maken, genieten van je omgeving en voor je het weet is 70 km een eitje.
Dit is hetgeen waar het mezelf ook om gaat. Zo zeker ook genieten van de pracht natuurlijke omgeving. Ook hier zal de rest wel volgen...
Dreelien schreef:Voor wat betreft je zadelpijn, er zijn mensen die hun hele leven dat probleem behouden ook al hebben ze nog zo'n goed zadel.
Als mijn man gaat fietsen zonder fietsbroek heeft hij na een paar kilometer een pijnlijk achterste. Ikzelf heb goed zitvlees en draag nooit meer fietsbroeken met een zeem, want die heb ik niet nodig.
Pijntjes vind ik -op zich- niet erg. Het is een graadmeter! Als ik fiets, doe ik dit wel met een fietsbroek. Zadelpijn -zeker in het begin- hoort er nu bij. Overigens, het zijn alleen maar de twee zitbeentjes. Verder heb ik nergens last van. Mag dus niet klagen...
Dreelien schreef:Ook hiervoor geldt dat je moet trainen en niet na 2 keer denken dat je meteen al volledig geoefend bent en geen last meer hoeft te hebben van zadelpijn.
Zal de laatste zijn die over een jaar denkt dat ik er ben, laat staan na twee fietsritjes...

Dreelien schreef:Je geeft aan een goede wandelconditie te hebben, maar je moet wel rekenen dat wandelen en fietsen twee totaal verschillende disciplines zijn, waarbij je je lichaam op een compleet andere manier gebruikt, dus al je spieren die je nu gebruikt tijdens het fietsen weten niet wat ze overkomt, want die heb je tijdens het wandelen ofwel nooit ofwel altijd heel anders gebruikt.
Je lichaam zal toch de tijd moeten krijgen om te wennen aan deze verandering.
Weet alleen dat ik, te danken aan mijn LAW's, een aardige conditie opgebouwd heb. Te danken aan dit, kan ik redelijk ongeschonden de fiets op.
Dat je veelal andere spieren gebruikt t.o.v. wandelen is geheel waar. Wil alleen aangeven dat ik -buiten mijn twee zitbeentjes om- nergens geen last van heb.
Verder zal ik, tijdens het fietsen en genieten van de omgeving, alle tijd nemen om alles te laten wennen...

Dank voor jouw constructieve bijdrage!
Ik neem ALTIJD voldoende eten mee naast brood, liga ontbijtkoek 2 a 3 bidons met water en isostar.
Zelf ben ik begonnen echt actief te gaan fietsen na een operatie (heup). Afgelopen december. ben ik begonnen met 10 km dagelijks en dat heb ik opgebouwd van 40 tot 110 km per keer. Ik probeer dagelijks te fietsen. Ook ik heb last van pijntjes en heb mijn fiets (mauntainbike giant talon29) veranderd een andere stuurpen, stuur, en Swalbe marathon banden, ook fiets ik sinds een paar dagen op een Brooks Flyer zadel heb totaal geen last van zadelpijn.
Als ik zelf van te voren had geweten dat ik met deze fiets zoveel zal gaan fietsen, had ik een andere fiets gekocht, Overigens ben ik met mijn fiets naar Amsterdam Vakantiefietswinkel westerstraat geweest, daar werd ik goed geholpen en het probleem opgelost, de winkel waar ik de fiets gekocht had, kon mij niet helpen.
Wat is dat voldoende eten.
multiwgb schreef:Wat is dat voldoende eten.
Zorgen dat je glycogeen voorraad op peil blijft, door regelmatig voldoende koolhydraten te consumeren.
Piet.
PietV schreef:
multiwgb schreef:Wat is dat voldoende eten.
Zorgen dat je glycogeen voorraad op peil blijft, door regelmatig voldoende koolhydraten te consumeren.
Piet.
waarbij je er voor zorgdraagt dat je maag ook weer niet zo vol zit dat je daar bij inspanning last van krijgt ;)