Additionally, paste this code immediately after the opening tag: luchtweerstand - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

luchtweerstand

PietV schreef:AB,

Een rijder kan, onder invloed van de zwaartekracht, de grootste kracht op de pedalen overbrengen als het zwaartepunt zich boven die neerwaartse pedalen bevind.

dit is alleen niet zo boeiend, voor een vakantiefietser is het vooral interessant om met zo weinig mogelijk inspanning het gewenste vermogen te ontwikkelen. Dus niet zo hard mogelijk trappen, maar hard genoeg trappen bij een functioneel beentempo. En een iets minder efficiente manier van vermogen ontwikkelen kan zelfs interessant zijn als daar andere voordelen tegen over staan, zoals bijvoorbeeld minder luchtweerstand
Ik heb eens een week lang een ligfiets geleend en kwam uiteindelijk tot het besef dat het niet zo onlogisch is dat ik hier in 25 jaar minder ligfietsers in de heuvels heb gezien dan er vingers zitten aan de handen van een oude houtbewerker.
Als je met 10 km/u de berg op gaat zal die lage luchtweerstand je een wordt wezen. Waaien doet het op beboste hellingen niet vaak.
Als je met 40 km/h de bochtige helling af gaat is de lage luchtweerstand een nadeel en lopen de remmen sneller warm.
Als je met de kop omlaag tegen een helling zwoegt zie je vooral lucht.
Langs het kanaal in Vlaanderen had je snelheid kunnen maken als er niet zoveel zondagsfietsers waren geweest.
Langs het kanaal in Wallonië stuiter je als vanouds alle kanten op.
In alle andere wegen zit elke paarhonderd meter een bocht, dus remmen.
In elke bocht ligt grind en je correctiemogelijkheid bij een slippertje in op de ligfiets een stuk lager dan op een gewone fiets.
Leon
Leon schreef:Ik heb eens een week lang een ligfiets geleend en kwam uiteindelijk tot het besef dat het niet zo onlogisch is dat ik hier in 25 jaar minder ligfietsers in de heuvels heb gezien dan er vingers zitten aan de handen van een oude houtbewerker.
Als je met 10 km/u de berg op gaat zal die lage luchtweerstand je een wordt wezen. Waaien doet het op beboste hellingen niet vaak.
Als je met 40 km/h de bochtige helling af gaat is de lage luchtweerstand een nadeel en lopen de remmen sneller warm.
Als je met de kop omlaag tegen een helling zwoegt zie je vooral lucht.
Langs het kanaal in Vlaanderen had je snelheid kunnen maken als er niet zoveel zondagsfietsers waren geweest.
Langs het kanaal in Wallonië stuiter je als vanouds alle kanten op.
In alle andere wegen zit elke paarhonderd meter een bocht, dus remmen.
In elke bocht ligt grind en je correctiemogelijkheid bij een slippertje in op de ligfiets een stuk lager dan op een gewone fiets.
Leon
Hoewel een deel van je analyse wel correct is (een aanzienlijk deel van het voordeel van een ligfiets gaat verloren in heuvelachtig terrein), vind ik het toch wel erg kort door de bocht om op basis van de ervaring met één ligfiets gedurende één week zulke conclusies te trekken.

Zonder twijfel speelt 'gewenning' een rol bij de prestaties op een ligfiets. Als je duizenden kilometers per jaar op een gewone fiets rijdt, dan ben je na een weekje geen ligfiets 'gewoon'.

Je kan op een ligfiets ook je benen niet als vering gebruiken (een behoorlijk groot nadeel), maar er zijn wel ligfietsen die dusdanig geveerd zijn, dat je ook op slecht wegdek niet alle kanten hoeft op te stuiten.

En ja, bij grint is de kans op correctie misschien kleiner en voorkomen is beter dan genezen. Maar ik ga vele malen liever tegen de vlakte met een ligfiets dan met een gewone fiets (en heb met beiden ervaring in tegen de vlakte gaan).

Aan alle soorten fietsen zitten voor en nadelen (ok, aan sommige fietsen zitten alleen maar nadelen, maar daar hebben we het hier niet over), maar er zouden veel meer mensen met de ligfiets rijden als ze hier ervaring met zouden hebben en dit als een realistisch alternatief zouden meenemen in hun fietskeuze. En als het gaat om comfort (voor de meeste mensen) en luchtweerstand scoort geen enkel ander fietstype beter. (Wat dus niet betekent dat er geen heel goede redenen kunnen zijn om geen ligfiets te gebruiken.)

Renaat
Ik woon nu 30 jaar in de Hoekse Waard lekker vlak en veel wind. Ik zie hier ook weinig ligfietsen dus er zal wel een andere reden zijn.
Een mens is een kudde dier, daarom misschien. :lol:
Denk ik ook, de meest waarschijnlijke reden dat je weinig ligfietsen ziet, is omdat er weinig ligfietsen zijn. Ik vond klimmen met ligfietsen niet zo'n probleem (heb het hier wat getest in omgeving Nijmegen, genoeg keuze ;-)).

De comfortabele ligfietsen zijn wel vaak geveerd en daarmee zwaarder; dat is met name nadelig bij klimmen. Nu kun je een ligfiets wel heel licht maken maar daarmee wordt hij volgens mij weer minder comfortabel of een echt asfaltmonster.
Als ik in andere delen van Nederland kom verbaas ik me er altijd over hoe veel ligfietsen je ziet. Soms wel drie op een dag. Dat is ca. 100x zo veel als hier terwijl fietsers hier uit half Nederland naar toe komen om te fietsen.
Leon
Ik zie ze hier ook zelden hoor, ligfietsen worden vooral gebruikt om lange stukken asfalt woon-werk te overbruggen en dat heeft meer zin in het westen.
PietV schreef:AB,

Een rijder kan, onder invloed van de zwaartekracht, de grootste kracht op de pedalen overbrengen als het zwaartepunt zich boven die neerwaartse pedalen bevind. Zwaarder leunend op een ligstuur brengt dat zwaartepunt naar voren.
Tijdrijders rijden met een compromis. Dat wat je aan (trap)vermogen inlevert, maakt de aerodynamische houding meer dan goed. De luchtweerstand neemt namelijk kwadratisch toe met de snelheid.
Precies, je lichaamszwaartepunt naar voren en je kunt meer kracht zetten. Zie een sprinter of een berggeit dansend in de pedalen. Echter fietsen met je kont uit het zadel is te inspannend, houdt je een minuutje vol, voordat je beenspieren verstikken. Vandaar dat men het zadel als tussensteunpunt (= niet eindsteunpunt) heeft uitgevonden. Combineer je dat met een ligstuur dan heb je ondersteuning en comfort, plus voldoende druk op de pedalen. Je nek gaat er wel aan wennen, dont worry. Je moet er voor lange reisdagen natuurlijk niet volledig horizontaal bij gaan fietsen. Stuur omhoog, kortere stuurpen, zadel naar voren en ietsje hoger en je kunt er prima in een 45graden hoek (compromis tussen oma en tijdrijder) mee fietsen. Combineer je een recht stuur met ligstuur dan heb je genoeg mogelijkheden om onderweg van houding te wisselen, zonder kans op rugpijn of dode handpalmen, zoals bij een racestuur.

Kortom, ik heb goede ervaringen met een ligstuur, vandaar dat ik mijn enthousiasme deel. Dat jij 10h lang roerloos in je brooks zadel kunt zitten, respect, lukt mij niet. Wil overigens ook niet een zadel die je tot één zitpositie dwingt. Lijkt me eerder statisch dan dynamisch. Ik hou van afwisseling, beetje stevig doortrappen, even rusten, tegen de wind vechten, even dansen, en vervolgens met verstand op nul die afsluitdijk oversteken, heerlijk. Beetje fysieke inspanning kan ook genieten zijn.
PietV schreef: Ik ben een comfortfietser en rij de sportieve houding. Een compromis tussen rechtop en bukken of stuurliggen. Zie ik het meest. Tegenwind maakt mij niet uit. Dan duurt de rit wat langer en geniet ik langer. Op een ligfiets zie je veel meer dan met een ligstuur.
Ik hoeft nooit te wennen aan een race- of ligstuur. Ik ben nog soepel genoeg om dubbelgevouwen op een fiets te liggen. Maar op de lange ritten zit ik graag sportief. Met gemak 10 uur per dag in het zadel, zonder daaruit te komen. Ook niet in een klim. Misschien overgehouden van het ligfiets rijden. Efficiënt de benen het werk laten doen.
Hier vinden we elkaar wel, op de trekkingbike ga ik ook niet zo plat als een tijdrijder, gewoon het sportieve fietsen opzoeken. In combinatie met een ligstuur fietst het gewoon heerlijk efficient, geeft het gevoel dat er geen energie verloren gaat. Of je op een ligfiets meer of minder ziet geen flauw idee, heb nog nooit op zo'n fiets gereden (wil er ook niet nog een vierde fietsverslaving bij :)). Het lijkt me wel dat als je hoofd hoger boven het maaiveld steekt je gewoon verder kunt kijken. Misschien dat ligfietsers van bloemetjes houden, ik hou meer van een horizon. Ten aanzien van verkeersveiligheid heb ik ook nog een beetje mijn vooroordelen. Lijkt me dat een normale fietser iets beter opvalt voor een automobilist.

Denk overigens niet dat dit topic bedoeld was om het ligfietsen te propageren, maar meer bedoeld was om normale stervelingen op normale trekkingfietsen enkele tips over aerodynamica bij te brengen. Iedereen in snelpak met hoesjes over de schoenen en druppelhelm op vakantie dan maar :). Sommigen geloven zelfs dat je een bidon beter op de staande buis kunt plaatsen dan op de liggende buis..... of dat je een beter een smallere voorband kunt monteren, omdat die als eerste de wind zal klieven :). Elk minuutje eerder op de camping is er één.
Matthie9000 schreef:Ik zie ze hier ook zelden hoor, ligfietsen worden vooral gebruikt om lange stukken asfalt woon-werk te overbruggen en dat heeft meer zin in het westen.
De Hoekse Waard ligt tegen een giga industrie gebied. Daar kom je va ponten, tunnels, bruggen en uiteraard veel lange files. Een vaste groep zie je naar hun werk fietsen en daarvan liggen er maar weinig in hun fiets.
Matthie9000 schreef:De comfortabele ligfietsen zijn wel vaak geveerd en daarmee zwaarder; dat is met name nadelig bij klimmen. Nu kun je een ligfiets wel heel licht maken maar daarmee wordt hij volgens mij weer minder comfortabel of een echt asfaltmonster.
Mijn geveerde ligfiets weegt in zijn volledige vakantie configuratie 13 kilo. Omdat ik momenteel de veer op 10bar heb staan en de banden op 6,5bar is hij niet zo comfortabel maar wel snel op goede asfalt wegen. Met de dikke vakantie banden op lage druk en 14kilo bagage wordt het opeens een heel erg comfortabele fiets.

Wat betreft klimmen op de ligfiets kan ik geen vergelijking maken met gewone fietsen omdat ik alleen nog maar met de ligfiets heb geklommen. Bij Luik-Bastenaken-Luik haal ik vele racefietsen in op de zwaarste klimmen maar of dat komt door de ligfiets? Dat kan ook met het kleinere verzet te maken hebben en mijn geringe eigen gewicht.

Staan op de pedalen wordt wat mij betreft zwaar overgewaardeerd. Als je twee uur aan het klimmen bent zal je toch moeten zitten. Ook tijdens het mountainbiken zit ik altijd tijdens het klimmen. Variëren in traptechniek en trapfrequentie kan ook op de ligfiets, gewoon even verzitten op je stoeltje.

Op een ander punt kan ik wel een vergelijking maken tussen race en ligfiets. Dat is het zicht. Op de racefiets kijk ik de hele tijd tegen mijn voorwiel aan en moet ik moeite doen om ver vooruit te kunnen kijken met als gevolg een pijnlijke nek. Op de ligfiets is het zicht stukken beter. Zonder inspanning kan ik bijna de hele horizon zien en alles daarboven. Alleen achterom kijken is iets lastiger maar daar zijn spiegels voor. Vorige zomer tijdens mijn rondje IJsland heb ik gemerkt dat ik veel meer zie dan mijn vriendin op haar racefiets (zelfs met haar handen bovenop het stuur).

Een ander vooroordeel over ligfietsen betreft de stabiliteit. Ik had verwacht dat op de onverharde wegen in IJsland de racefiets (cyclocross dus brede banden) in het voordeel zou zijn met de grotere wielen en mogelijk een betere balans maar dat viel tegen. Ervaring met het fietsen op gravel bleek een veel groter verschil te maken en met een 50mm band op het voorwiel kon ik bijna overal door komen.
multiwgb schreef:De Hoekse Waard ligt tegen een giga industrie gebied. Daar kom je va ponten, tunnels, bruggen en uiteraard veel lange files. Een vaste groep zie je naar hun werk fietsen en daarvan liggen er maar weinig in hun fiets.
Ik doelde met name op het westen gezien filevorming. Ik vrees toch dat je ze weinig ziet omdat Nederlanders het helaas een ‘rare’ fiets vinden (meeste reacties van omstanders die ik kreeg waren overigens wel positief!). Daarbij is de aanschafprijs ook een stuk hoger; je moet bijna wel tweedehands beginnen (of veel testfietsen en dat kost ook geld) als je er niet zeker van bent of het wat voor je is.
cornelese schreef:Mijn geveerde ligfiets weegt in zijn volledige vakantie configuratie 13 kilo. Omdat ik momenteel de veer op 10bar heb staan en de banden op 6,5bar is hij niet zo comfortabel maar wel snel op goede asfalt wegen. Met de dikke vakantie banden op lage druk en 14kilo bagage wordt het opeens een heel erg comfortabele fiets.
Dat is heel netjes, maar het laat toch ook wel een beetje zien wat ik bedoel: ligfietsen in zulke lichte configuratie zijn dus minder comfortabel en met name geschikt voor lange stukken asfalt (dat moet je ding zijn!). Ik fietste op een challange tourfiets (seiran?) en die was al gauw een kilo of 18, vond het offroad best aardig fietsen; maar ik vond de wendbaarheid (scherpe bochten) erg slecht en ik moet er al helemaal niet aan denken om irritante paaltjes tegen te komen (maar die mogen van mij sowieso weg). Ik vond het klimmen overigens helemaal niet tegenvallen op een ligfiets.
Matthie9000 schreef:Dat is heel netjes, maar het laat toch ook wel een beetje zien wat ik bedoel: ligfietsen in zulke lichte configuratie zijn dus minder comfortabel en met name geschikt voor lange stukken asfalt (dat moet je ding zijn!).
Die 13 kilo is met dikke banden en is dan zoals gezegd erg comfortabel. Ik heb geen problemen gehad met de 400 kilometer onverharde wegen in IJsland. Een gewone fiets was een stuk minder comfortabel geweest. Als ik spatborden en bagagedrager verwijder en de banden wissel voor race bandjes weegt hij nog maar 11kg. Als je dan nog de wielen wisselt voor een race setje, een carbon voorvork en brackethuis, een lichte ketting en cranckstel monteert dan ga je richting 9 kilo.
Excuses, ik las je bericht niet helemaal goed; heb je toevallig ergens een foto van je ligfiets in (comfort-)vakantiesetting, want ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet! misschien heb ik wel een lompzwaar model getest...
Op weg naar Landmannalaugar:
Afbeelding

overigens heb ik niet alles kunnen fietsen:
Afbeelding
Maar wat kunnen normale stervelingen op normale fietsen nou leren van ligfietsers op gebied van aerodynamica? Niet iedereen zal immers een overstap naar het leech-by-de-grun fietsen willen maken.
AB schreef:Maar wat kunnen normale stervelingen op normale fietsen nou leren van ligfietsers op gebied van aerodynamica? Niet iedereen zal immers een overstap naar het leech-by-de-grun fietsen willen maken.
Dat ligfietsers slimmer zijn dan bukfietsers. Ligfietsers smijten minder met hun krachten en houden het liggend langer vol. Bij het klimmen kun je vaak de ligsteun van de fiets circa 5 graden steiler zetten.
Kort geschreven: Het frontale oppervlakte is aanzienlijk kleiner dan van een bukfietser. Dus minder luchtweerstand en naar mate je lager zit zal ook de windkracht geringer zijn. Wind mee is dat voordeel wel geringer. Gemiddeld rij je een hogere snelheid met minder energie dan een bukfietser.

Ook ligfietser, Piet.
PietV schreef:
AB schreef:Maar wat kunnen normale stervelingen op normale fietsen nou leren van ligfietsers op gebied van aerodynamica? Niet iedereen zal immers een overstap naar het leech-by-de-grun fietsen willen maken.
Dat ligfietsers slimmer zijn dan bukfietsers. Ligfietsers smijten minder met hun krachten en houden het liggend langer vol. Bij het klimmen kun je vaak de ligsteun van de fiets circa 5 graden steiler zetten.
Kort geschreven: Het frontale oppervlakte is aanzienlijk kleiner dan van een bukfietser. Dus minder luchtweerstand en naar mate je lager zit zal ook de windkracht geringer zijn. Wind mee is dat voordeel wel geringer. Gemiddeld rij je een hogere snelheid met minder energie dan een bukfietser.

Ook ligfietser, Piet.
Dat snap ik ook wel, werd vanochtend ook weer supersonisch voorbij gefietst door zo'n stille brancardzoefer. Alleen nog een electromotortje erbij en ze zijn helemaal niet meer bij te houden.
Maar wat ik bedoel is wat mensen op een normale fiets kunnen leren van een ligfietser mbt tot houding, kleding, bagage, gewichtsverdeling, type tassen, etcetera. Dus zonder daarbij een overstap te hoeven maken naar een ligfiets. Ik kom met mijn tips niet verder dan: geen zijtassen, geen voortassen, een rugzakje, smalle bandjes en een ligstuur, etc.
Nouja weinig want het zijn totaal verschillende fietsen, de zaken die er wel toe doen stonden al in de openingspost...
Om aan te geven wat de invloed van de luchtweerstand is op de verschillende fietsen.

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... vergeleken

In de Flevopolders rijden regelmatig Velomobielen. Ook bij avond en nacht. Met goede verlichting en richtingaanwijzers. Onder andere de Versatile en Quest. In Zeewolde tussen de auto's op de rijbaan.

Rij zelf in een Alleweder voor de verandering. Met een ligstuur, maar dan los op de buik. Meer dan 1000 nagels gepopt in het bouwpakket. Een van de circa 500 Alleweders van Flevobike. Heb ook in de Quest en de Mango gereden. Fluitend bij tegenwind, met twee vingers in de neusgaten.

http://www.ligfiets.net/product/bike/5/alleweder.html

Piet.
AB schreef:Vegeet niet:
- geen voortassen
- ligstuur en dan stuurtas vervangen door frametas of rugzak
- op asfalt, smallere, maar vooral ronde banden, hogere bandenspanning
- gewoon strakke wielerkleding
- klikpedalen en wielerschoenen voor strakke pedaaltred
- een lager stuur, uiteraard, maar dan wel even rekening houden met gewenningstijd als je geen racefiets/atb gewend bent.
Om het onderwerp van de first post er terug bij te betrekken:
Uit het onderzoek van Jan Heine en co blijkt juist:
- beter voortassen dan achtertassen
- beter een stuurtas dan een zadeltas, over frametassen werd helaas niets geschreven. Een rugzak zou de mooi aerodynamische vorm van de rug kunnen verbreken?
- de breedte van de banden heeft weinig effect (tests gingen door bij 32km/u, 25mm vs 32mm)