Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Mondial - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Mondial

waltertje schreef:Hoe vaak heb jij een buitenband of velg kapot gemaakt bij een bandenwissel?
Een keer. In het lekke banden-New Mexico krijg ik voor de zoveelste keer een lekke band. Het gaatje in de binnenband niet zo gauw gevonden, dus mijn reserve binnenband erop. Oppompen totdat ik het moe ben en weer verder kan fietsen. Wat kilometers verder: een benzine-station. Mijn band kan nog wel wat extra druk gebruiken, dus naar de gratis lucht (in Nederland betaal je tegenwoordig 0,50 euro)! En daarna is het: KNAL!

Mijn conclusie is dat ik een beetje slordig ben geweest en dat de binnenband toch ergens tussen de hieldraad ven de velg is blijven zitten.

Het resultaat is dat niet alleen mijn binnenband aan flarden is, maar dat ook van de buitenband een stuk van de hieldraad helemaal bloot lag, zodat ook die rijp was voor de vuilnisbak.

Gerd
Ik ben het hier toch wel met Walter eens, al gaat de vlieger ook weer niet altijd op. Ik denk dat veel mensen ten onrechte geobsedeeerd zijn door de kans op een lekke band, en dus op nodeloos zware en stugge banden rijden. Zelf rij ik op mijn vakantiefiets al weer een aantal jaren probleemloos met vooral Panaracer Pasela's, een band in ruwweg dezelfde categorie als Walter's Kojak, maar dan wel met wat profiel. Lekke banden zijn niet aan de orde, het profiel is diep genoeg voor niet al te woeste onverharde weggetjes, en de band is tot nu toe ook degelijk genoeg (al zit daar door de soepele wangen van deze band de beperking). De band is prima voor de meeste Europese bestemmingen, zeker als je niet teveel bagage bij je hebt (vroeger met een zwaarbeladen tandem had ik wel problemen met deze band). De komende tijd ga ik zelfs de nog weer lichtere en soepelere en dus snellere Compas 26x1.75 uitproberen om te zien of ik daar ook nog mee wegkom. Dat is een band met het profiel van de Pasela (en ook gemaakt door Panaracer), maar zonder lekbescherming, en met een soepeler karkas en beter rubber. Wie weet.
Anderzijds zou ik voor tochten in dun bevolkte gebieden in Zuid Amerika, Afrika of Centraal Azie toch echt een dieper profiel willen, een bredere maat dan de 42 echte mm van de 26x1.75 Pasela/Compass, en een veel degelijker constructie. Als er op zulke tochten een band sneuvelt heb je immers echt een probleem. In Noorwegen had ik er twee jaar geleden Extremes op, vanwege enerzijds het relatief lage gewicht bij het klimmen, en anderzijds het grove profiel voor de stukken onverhard. Dat ging prima, al was ik op asfalt merkbaar langzamer dan anderen met banden als de Big Apple.
Kortom, iedere band is een compromis, en het is de moeite waard de band aan te passen aan de omstandigheden. Steeds rijden op de langzaamste banden omdat die alles kunnen is niet mijn idee van fietsplezier.
Wim
http://www.tour.tk/bike-touring-equipment.htm

Deze mensen hebben vele duizenden km gefietst op relatief goedkope fietsen en spullen. Omdat zij goed hebben bijgehouden hoe goed hun spulen waren tijdens de reis, schreven zij ook een stuk (zie link) over fietsbanden.
De uitkomst: met de goedkoopste banden de meeste km gereden.

Mario
Dit is nu precies het soort argument waar ik niets in zie. Ja, de goedkope banden waren goedkoop in het gebruik omdat ze soms ook nog best lang mee gingen. Maar dat is niet het enige criterium om een band te beoordelen. Lekker soepel en snel is wat mij betreft erg belangrijk voor mijn fietsplezier, en dat kan alleen bij wat duurdere banden met een soms beperktere levensduur.
Wim
Wim schreef:Dit is nu precies het soort argument waar ik niets in zie.
Inderdaad. Volgens die regel kunnen we het beste op bouwmarktfietsen gaan fietsen. Mij best, als ik maar niet de eerste hoef te zijn die het gaat proberen :wink: :roll:
Wat dat stel met die marathonband heeft uitgevreten vraag ik me af, maar ik heb nog nooit een geknapte hieldraad gehad. Gezien bij anderen overigens ook niet.
Leon
Los van wie wat belangrijk vind, zal een goedkope bouwmarkt band, vaak heel wat soepeler zijn dan bijvoorbeeld een marathon XR. Het rubber zal niet de kwaliteit van grandbois banden hebben, maar het is nog maar de vraag wanneer die kwaliteit komt boven drijven (is het houdbaarheid, soepelheid, ...).

Het rubber van het loopvlak zal niet de grip bieden van een Kojak, maar veel kans dat het wel lang meegaat. De combinatie van die twee maakt dat een goedkope band best wel goed zijn werk kan doen. Je weet wat je krijgt, en afhankelijk van wat je wil kan dat best wel veel kwaliteit/prijs zijn.

Mijn eerste fietsvakantie was met een decathlon fiets van 399 euro. Na twee jaar moest er heel wat vervangen worden (speling op de verende voorvork, trapas op,...), maar tijdens de reis heb ik geen moment last gehad van de merkloze trapas en de fabriekswielen of zelfs de el cheapo banden (hoewel de noppen aan de zijrand wat mij betreft zouden moeten verboden worden, maar dat vind je ook op duurdere banden).
EnriceV schreef:Het rubber van het loopvlak zal niet de grip bieden van een Kojak, maar veel kans dat het wel lang meegaat. De combinatie van die twee maakt dat een goedkope band best wel goed zijn werk kan doen. Je weet wat je krijgt, en afhankelijk van wat je wil kan dat best wel veel kwaliteit/prijs zijn.
Volgens mij is het probleem met goedkope banden vaak dat je juist niet weet wat je krijgt. Gebrek aan specificaties en reviews maken het inschatten van de prijs/kwaliteit soms zeer moeilijk en dan koop ik liever een (ook relatief goedkope) Kojak of dergelijke waarvan er wel gebruikerservaringen en specificaties te vinden zijn.
Ik ga in mei een grote partij onderdelen kopen bij bike components, waaronder ook 2 mondial banden. Kosten per stuk 30 euro, maar als je 47 mm wil betaal je 45 euro. Is mij niet helemaal duidelijk waar om dit is?

Mario
supermario schreef:per stuk 45 euro. Is mij niet helemaal duidelijk waar om dit is?
Het moet niet gekker worden, want als je de kilometerprijs uitrekent kom je op een getal dat hoger is dan de kilometerprijs van de banden van een normale auto, en dan zelfs dure banden (Michelin*) en je hoeft ze zelf niet te monteren.
Leon

Fiets (2 x 45 ) / 10.000 km = 0,9 ct/km
Auto (4 x 105 ) / 60.000 km = 0,7 ct/km
Leon schreef:
supermario schreef:per stuk 45 euro. Is mij niet helemaal duidelijk waar om dit is?
Het moet niet gekker worden, want als je de kilometerprijs uitrekent kom je op een getal dat hoger is dan de kilometerprijs van de banden van een normale auto, en dan zelfs dure banden (Michelin*) en je hoeft ze zelf niet te monteren.
Leon

Fiets (2 x 45 ) / 10.000 km = 0,9 ct/km
Auto (4 x 105 ) / 60.000 km = 0,7 ct/km

Fiets: 14 x 0.9= €0.13/uur
Auto: 75 x 0.7= €0.53/uur

of

45/600 gram= €75/kilo
105/8= €13 /kilo

papier is zoooo geduldig ;)
Eric Schuijt schreef:In november en december heb ik twee maanden door Peru, Bolivia en Chili gefietst.
Ik heb ook toen weer veel spullen (30 dingen) getest, waaronder de Marathon Mondial.

Ik zal, als ik er tijd voor heb, een stukje schrijven.
Tot die tijd ben je van harte welkom voor een kopje thee, koffie en een negerzoen.
Alleen geen Chileense (zoals hieronder:-)

Afbeelding


Eric,
Heb je wat testreslutaten?
Rob w
Als ik tijd heb, zet ik al mijn tests op mijn site. Maar tot dan zul je het met mijn advies in de winkel moeten doen.
Eric Schuijt schreef:Als ik tijd heb, zet ik al mijn tests op mijn site. Maar tot dan zul je het met mijn advies in de winkel moeten doen.
Je mag het hier ook gratis stilletjes influisteren, we hoeven alleen maar te weten hoe die band fietst t.o.v. de Extreme en de XR. Als ie ertussen in zit dan is het al mooi genoeg. :D
ja, lijkt mij ook. Gewoon ervaringen delen met andere fietsers zoals bijna iedereen hier doet. Hoewel ik begrijp dat Eric graag verkoopt is daar toch een ander forum voor. Rob W
http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/banden/

Hier schrijft Eric wat over banden, gewoon op zijn site kijken.

Mario
supermario schreef:http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/banden/

Hier schrijft Eric wat over banden, gewoon op zijn site kijken.
Maar (nog) niet over de Mondial... :wink:
Het zal vast neerkomen op iets minder kilometrage en iets minder rolweerstand dan de XR ;-).