door
jeroen_ » di 04 okt, 2016 14:30
@Travelmaster: ik heb getracht een keer per jaar de lagers van vers kogellager vet te voorzien, in de praktijk zal het niet vaker dan een stuk of drie keer zijn ververst. Gemiddeld om de +/- 13.000 km dus.
Verder zijn er nooit nieuwe kogeltjes of andere onderdelen in gezet, alles is nog origineel. Ik heb er ook ieder jaar door de pekel winters mee gereden, vaak met wat lichte bagage.
@miro: goed om te horen, ja ik deel graag mijn n=1 ervaringen voor het geval anderen daar nog wat aan kunnen hebben.
Ik weet niet of ik geluk heb gehad of dat de kwaliteit van de XT achter naven niet zo slecht is als je soms leest op dit forum. Ik heb ook geen idee, of de XT naven de afgelopen jaren nog gewijzigd zijn. Het grappige is, dat mijn LX naaf op mijn rechtop-fiets wel serieuze problemen heeft gegeven. Ik weet niet, of het feit dat de XT naaf in een ligfiets wordt gebruikt nog invloed op de slijtage / belasting heeft omdat de gewicht verdeling bij een ligfiets wellicht anders is dan bij een rechtop-fiets.
Hierbij enkele foto's die ik nam tijdens de laatste onderhouds beurt. Toen bleek dat 1 zijde reeds droog was... De conussen vertonen wel wat slijtage, maar na goed smeren loopt het prima. Ik wil kijken hoe lang de naaf het volhoudt.