Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met auto + fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met auto + fiets?

Theo B schreef:Wat ik het supergrote voordeel vind van met de auto ergens naar toe rijden (dan gaan fietsen) en met de auto weer terug, is je absolute vrijheid qua tijd. Je vertrekt op het moment dat je wil en keert terug op het moment dat je weer bij je fiets bent. Heerlijk! Stukken beter als fietsbussen en treinen
Ik fiets graag van A naar B. Een nog groter gevoel van vrijheid is met fietsen beginnen naar een open einde. Dat is wel lastig als je weer perse terug moet naar de plek waar je Dinky Toy staat. Ik vind dat een beperking van mijn vrijheid. Ik vind reizen met een internationale trein helemaal niet slecht. Ook met een open einde kun je vaak nog een trein regelen. Soms moet je een paar dagen wachten, maar dan ga je een stad goed leren kennen, of je maakt nog even een extra rondje. Belangrijke stations zijn vaak in een interessante stad, maar dat is nu juist een slechte plaats om een gemotoriseerd vervoermiddel op vier wielen voor een paar weken te stallen.
bert sitters schreef:
Theo B schreef:Wat ik het supergrote voordeel vind van met de auto ergens naar toe rijden (dan gaan fietsen) en met de auto weer terug, is je absolute vrijheid qua tijd. Je vertrekt op het moment dat je wil en keert terug op het moment dat je weer bij je fiets bent. Heerlijk! Stukken beter als fietsbussen en treinen
Ik fiets graag van A naar B. Een nog groter gevoel van vrijheid is met fietsen beginnen naar een open einde. Dat is wel lastig als je weer perse terug moet naar de plek waar je Dinky Toy staat. Ik vind dat een beperking van mijn vrijheid. Ik vind reizen met een internationale trein helemaal niet slecht. Ook met een open einde kun je vaak nog een trein regelen. Soms moet je een paar dagen wachten, maar dan ga je een stad goed leren kennen, of je maakt nog even een extra rondje. Belangrijke stations zijn vaak in een interessante stad, maar dat is nu juist een slechte plaats om een gemotoriseerd vervoermiddel op vier wielen voor een paar weken te stallen.
Ik ben het helemaal met Bert eens. Ik respecteer ieder zijn voorkeur natuurlijk en zo te zien verschilt deze nogal van persoon tot persoon. Ik wil niet bewust flauw doen hoor, maar wat ik altijd zo lullig vind om te zien zijn die sportieve mensen die na het avondeten de automobiel pakken om naar de fitness te rijden :D Dat is het voor mij net niet.

Maargoed het is allemaal persoonlijk, voor mijn eigen beleving vind ik een trein (en ook de boot) veel beter "passen" bij het vakantie / avonturengevoel dan een auto. En je slaat ook nog een heel fraai stukje Noord Duitsland over maar ook dat is weer persoonlijk. Het is er heerlijk rustig en vlak, dus ideaal om te fietsen.

En wat tijd betreft: dat je met de auto meer tijd overhoudt is ook maar beperkt waar, het is vooral een kwestie van tijd maken. (in ons welvarende Westerse land waar we deze luxe vaak wel hebben) En de extra kosten van je automobiel moet ook weer in de vorm van tijd / arbeid terugbetaald worden...
Beste Jeroen en Bert,
er is helemaal niets mis met jullie standpunt.........ik ben zelf ook soms met veel plezier met de trein (en zelfs bus) terugggekomen van een fietsroute vanaf Dongen (waar ik woon). Alleen het topic begon met de vraag over ergens met de auto naar toe gaan en dan een rondje fietsen. Dat is soms heel wijs, en soms (vind ik) zitten er erg veel voordelen aan........

Overigens het mooie van (wereld)fietsers is: ieder doet het op zijn eigen manier
Theo B schreef:Beste Jeroen en Bert,
er is helemaal niets mis met jullie standpunt.........ik ben zelf ook soms met veel plezier met de trein (en zelfs bus) terugggekomen van een fietsroute vanaf Dongen (waar ik woon). Alleen het topic begon met de vraag over ergens met de auto naar toe gaan en dan een rondje fietsen. Dat is soms heel wijs, en soms (vind ik) zitten er erg veel voordelen aan........

Overigens het mooie van (wereld)fietsers is: ieder doet het op zijn eigen manier
Deze uitleg is geheel anders dan je eerdere reactie met de superlatieve termen "absolute vrijheid" en "heerlijk".
Zweden en Noorwegen zijn langgestrekte landen. Als je in slechts twee weken een rondje wil maken vanaf de parkeerplek van je automobiel, dan kom je niet zo ver. Met alle kronkels over kleine en leuke weggetjes kom je normaal gesproken op hooguit op 250 km van je gemotoriseerde vierwieler.
bert sitters schreef:Met alle kronkels over kleine en leuke weggetjes kom je normaal gesproken op hooguit op 250 km van je gemotoriseerde vierwieler.
Klopt. Maar een voortransport met auto hoeft je niet te beletten om lokaal een trein te nemen. In grote buitenlanden is dat vaak best gemakkelijk.
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Met alle kronkels over kleine en leuke weggetjes kom je normaal gesproken op hooguit op 250 km van je gemotoriseerde vierwieler.
Klopt. Maar een voortransport met auto hoeft je niet te beletten om lokaal een trein te nemen. In grote buitenlanden is dat vaak best gemakkelijk.
Leon
Helaas in Zweden juist niet. Uit de website van de Statens Järnvägar:
Får man ta med sig cykeln ombord? Nej, du kan inte ta med dig cykel ombord på våra tåg då vi inte längre har någon cykelhantering.
Martin E. van Doornik schreef:Får man ta med sig cykeln ombord? Nej, du kan inte ta med dig cykel ombord på våra tåg då vi inte längre har någon cykelhantering.
Tsja, het schijn over fietsen te gaan, maar verder?
Ik zal het maar even laten vertalen.
.
.
.
Er mogen geen fietsen in de trein.
:cry:
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Får man ta med sig cykeln ombord? Nej, du kan inte ta med dig cykel ombord på våra tåg då vi inte längre har någon cykelhantering.
Ik heb Zweeds gestudeerd. Heel makkelijk te vertalen: Mag men de fiets aan boord meenemen? Nee, je kan je fiets niet aan boord van onze treinen meenemen, daar wij niet langer aan fietshandelingen doen.
In 1972 (Göteborg-Borås) en 1975 (Uddevalla-Strömstad) lukte het mij anders wel goed.... :cry: De kaartjes hiervan heb ik nog in bezit.
Als je 2 - 3 weken in Zweden een fietsvakantie gaat houden dan zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van een huurauto.
Je bespreekt een huurauto in bijv. Stockholm, inleveren in Malmö. Kost ong. € 100 en een tank brandstof en je bent zo vrij als een vogel. Je parkeert je auto bij de verhuurder in Malmö trapt op je gemakje naar het noorden en laad daar je fietsen in en je automobielt terug....

Meerdere keren op die manier teruggekeerd naar onze eigen auto en is veel relaxter dan met de trein (als het al mogelijk is...) en vaak nog goedkoper ook...

Veel plezier!


Eric
eric190173 schreef:huurauto
Bedankt voor het idee. Ik heb er nog nooit op die manier aan gedacht.
Leon
Het vereist enige durf en onderhandelingskunst, maar wij hebben ook al gelift met onze fietsen. Eén keer zelfs met een tandem met bob (en kapot freewheel mechanisme). Via eurostop is het soms mogelijk, zeker als mensen met een busje rijden.

In de meeste europese steden vind je poolse/portugese/... wijken waar je bij de lokale kapper te weten kan komen wie er met zijn busje regelmatig transporten doet naar het thuisland (meestal verschillende eenmans "bedrijfjes"). Met een dosis charme ligt je fiets zo achterin. Om terug te komen spreek je gewoon met dezelfde kerel af, bv op een parking aan de autostrade. (op google kan je bekijken welke een toegangsweg hebben langs de achterzijde, soms moet je dan wel nog wat lullen, maar het is nog nooit niet gelukt).

En als dat niet lukt is er nog de huurauto of de taxi. (dat laatste kan zelfs erg leuk worden als je met een aantal mensen bent en in een "arm land", kost is een dagprijs + brandstof)
Leon schreef:
eric190173 schreef:huurauto
Bedankt voor het idee. Ik heb er nog nooit op die manier aan gedacht.
Leon
Ik ook niet. Opent inderdaad een zee aan mogelijkheden.

Peter
In Zweden mag de fiets niet mee in de treinen van de staatsspoorwegen, Maar steeds meer diensten wordt geexploiteerd door andere maatschappijen, die wel fietsen meenemen.
bert sitters schreef:In Zweden mag de fiets niet mee in de treinen van de staatsspoorwegen, Maar steeds meer diensten wordt geexploiteerd door andere maatschappijen, die wel fietsen meenemen.

Precies! en daarom kunnen we vanaf Kopenhagen nog stuk verder Zweden in, we stappen in goteborg uit waar we beginnen met fietsen. :D
Dus op die manier, kun je van Gotheborgh terug fietsen naar Kopenhagen voor de trein terug...goed idee!
Toch.....fiets mee in de trein is zeker niet alleen maar een feest:
--drie jaar geleden na een fietsvakantie van Schiphol terug naar Dongen, trein ging niet verder dan den Bosch; reizigers werden verder met de bus naar Tilburg vevoerd. Daar kom je dus met je vakantiefiets nooit in. We zijn maar gaan fietsen
--afgelopen jaar terug van Schiphol na een fietsvakantie in Cuba. Na allerlei vertragingen hadden we op zondagavond de laatste trein naar huis Gelukkig was onze fiets niet meegekomen met het vliegtuig. Die trein stond zo bomvol........daar waren we nooit met onze fiets ingekomen.
--overstappen op sommige stations kan een ramp zijn, vooral als je via allerlei trappen naar een ander perron moet (niet in alle landen heb je zo'n gootje als bij ons) zeker als het druk is en als je haast hebt.

Toegegeven het grote voordeel is: als je eenmaal voor een langere etappe in de trein zit, is het erg relaxed.
Theo B schreef:Toch.....fiets mee in de trein is zeker niet alleen maar een feest:
--drie jaar geleden na een fietsvakantie van Schiphol terug naar Dongen, trein ging niet verder dan den Bosch; reizigers werden verder met de bus naar Tilburg vevoerd. Daar kom je dus met je vakantiefiets nooit in. We zijn maar gaan fietsen
--afgelopen jaar terug van Schiphol na een fietsvakantie in Cuba. Na allerlei vertragingen hadden we op zondagavond de laatste trein naar huis Gelukkig was onze fiets niet meegekomen met het vliegtuig. Die trein stond zo bomvol........daar waren we nooit met onze fiets ingekomen.
--overstappen op sommige stations kan een ramp zijn, vooral als je via allerlei trappen naar een ander perron moet (niet in alle landen heb je zo'n gootje als bij ons) zeker als het druk is en als je haast hebt.

Toegegeven het grote voordeel is: als je eenmaal voor een langere etappe in de trein zit, is het erg relaxed.
Soms vinden er werkzaamheden plaats aan het spoor. Dit wordt ruim van te voren aangekondigd. Stremming door een ongeluk kan nooit worden uitgesloten, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de A2.
Toch handig dat je gewoon op je fiets kunt stappen, als een trein niet rijdt. Dat kun je niet als je met je blinkende bolide vast zit op de A2.

Heb je met jouw Dinky Toy nog nooit vastgestaan in een file? Ken je het fileleed onder vakantiegangers op de zwarte zaterdagen en alle vakantie verpestende gezinsdrama´s die daar uit voortvloeien? Heb je wel eens meegedraaid op een dagje alarmcentrale van de ANWB in juli?

Heb je nooit in een hotelletje in het buitenland je fiets over een eng trappetje met scherpe bochten naar boven moeten slepen om je fiets op een veilige plek te krijgen? Heb je nooit halsbrekende toeren moeten uithalen om je fiets in het op het water dansende veerbootje van Ban Pak Nam Pisai te krijgen? Een beetje avontuur kan bij een fietsreis horen.

Overigens: hoe vaak moet je overstappen met de trein van Amsterdam naar Gothenburg? slechts 1 keer en het centraal station van Kopenhagen heeft liften!

De vertraging van jouw vlucht uit Cuba hoort thuis in de categorie vliegleed.

De TGV van Rijsel naar Parijs loopt voor een deel langs de tolweg. Je hebt daar echt het gevoel te zoevend te zweven langs al die slakken en krijgt achter je koffie met croissantje ongetwijfeld gevoelens van medelijden of leedvermaak.
Fijn voor je Bert dat je in de trein van Rijsel naar Parijs je rancune en leedvermaak zo goed kwijt kunt. Dat moet een hele opluchting zijn voor iemand die zelf nooit in staat was een rijbewijs te halen. Jammer genoeg heeft de gemiddelde vakantieganger niets te zoeken in Rijsel en ook niet op het Gare du nord. Daar denk ik dan maar aan als ik over het viaduct van de TGV rijd, en een trein zie rijden naar een plaats waar ik niet wil zijn, komende uit een plaats waar ik niets te zoeken had.
marcelvos schreef:Fijn voor je Bert dat je in de trein van Rijsel naar Parijs je rancune en leedvermaak zo goed kwijt kunt. Dat moet een hele opluchting zijn voor iemand die zelf nooit in staat was een rijbewijs te halen. Jammer genoeg heeft de gemiddelde vakantieganger niets te zoeken in Rijsel en ook niet op het Gare du nord. Daar denk ik dan maar aan als ik over het viaduct van de TGV rijd, en een trein zie rijden naar een plaats waar ik niet wil zijn, komende uit een plaats waar ik niets te zoeken had.

Geen rijbewijs is een bewuste keuze, waar ik in mijn lange leven nooit enig moment van spijt over heb gehad. Voor mij is het geen racune, maar medelijden voor mensen die zo vastgebakken zitten aan hun gemotoriseerde vierwieler en niet in staat zijn hun blik vanuit dat blik te verruimen. Als fietser zoek ik nu juist totaal iets anders dan datgene wat jij terecht omschrijft als "de gemiddelde vakantieganger" op zoek naar zon, zee en zaligheid, die domweg de school achterna zwemt de fuik van de file in. Rijsel is zeker interessant: vergeet ook het onbekende noorden van Frankijk niet , maar dat ondek je niet tussen de tolpoortjes op de verkeersriolen. Ook in Parijs is het tegenwoordig prima fietsen. De fietsroute van het Gare du Nord naar het Gare de Lyon, of het Gare de Austerlitz is een leuke ondebreking van de treinsreis. Maak even een variant over het fietspad langs Seine. Overigens kun je vanuit Rijsel met de TGV met fiets en al rechtstreeks naar Bordeaux. Of heb je daar ook niets te zoeken?
Toen ik van de Lofoten (NO) per trein terug ging naar NL, ging dit via Bodø - Trondheim - Oslo - Göteborg - Kopenhagen - Padborg - Flensburg - Hamburg uiteindelijk naar Meppen (DL). Op dit traject was fietsmeename helemaal geen probleem.

Het was een feestelijke reis (afgezien van de kosten), want de trein tussen Oslo en Kopenhagen was comfortabel, luxe en ten minste 1 trein (dacht tussen Göteborg en Kopenhagen) had zelfs gelijkvloerse deuren zodat je zonder grote inspanning je bepakte fiets de trein in rijdt.

O ja, bijkomend voordeel van de trein t.o.v. de automobiel: doorgaans is het landschap waar de trein door rijdt vele malen fraaier dan de route die de autosnelweg volgt. En af en toe pak je even een flinke stad mee die toch op de route ligt.

groetjes, Jeroen - die ook niets van die blikken dingen moet weten :D