Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een relaxed fietstochtje?! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een relaxed fietstochtje?!

Inderdaad, Engeland is prima te fietsen. Schotland vond heerlijk rustig, vooral als je de Sustrans routes neemt. Steden zijn altijd druk, ook buiten Engeland. Alleen Zuid Engeland (kust) vond ik wel irriterend druk. Maar daarom niet speciaal onveilig, hoewel ik die heggetjes i.c.m. smalle weg met veel bochtjes niet echt erg veilig en overzichtelijk vond. Maar ik heb in Engeland nog geen gevaarlijke / vreemde verkeerssituaties meegemaakt.
Ik noem het: playing with the traffic. Elk land is weer een beetje anders, maar het spel is het spel. Wat bedoel ik daar nou mee?

Natuurlijk erger ik me wel eens aan verkeer, maar verkeer is een spel, OK, een levensgevaarlijk spel, maar is het leven zelf niet levensgevaarlijk? Je kunt wel elk gevaar of ongemak willen wegpoetsen, maar wat zegt dat eigenlijk over je kijk op het leven?

Met name sinds ik een aantal fixie clipjes gezien heb op youtube is mijn fietsstijl terug bij toen ik twintig jaar oud was. Zeker met mijn 30 jaar oude Vittorio randonneur ga ik af en toe als een straaljager zonder vleugels door Amsterdam. Heerlijk om een kruising te naderen en daarbij gas te geven i.p.v. te remmen. Soms is het bijna magisch om te ontdekken hoe er altijd wel weer een gaatje ontstaat waar ik door kan.

Ik probeer e.e.a. te doen zonder al te asociaal gedrag en dat lukt ook meestal, maar soms natuurlijk niet. Dan excuseer ik me uitdrukkelijk. Zo lukt het medeweggebruikers ook niet altijd om sociaal te zijn (omdat ze haast hebben of omdat het gewoon slechte chauffeurs zijn. So what? Dat zal altijd zo blijven!

Mens, erger je, of erger je niet.
Ja en dan nog even een positieve aanvulling: in Denemarken was ik zelf eens zo stom om niet goed te kijken alvorens de weg over te steken waardoor een automobilist een noodstop moest maken.

Ik maak zulke fouten gelukkig maar zeer zelden, maar je kan eens een nacht slecht geslapen hebben en dan minder helder zijn dan je denkt. Je rijdt op automatische piloot bijna altijd goed, maar deze keer dus niet. Dan is het wel fijn dat een automobilist snel goed reageert.
bikelike schreef: Mens, erger je, of erger je niet.
Goed gezegd!! :wink:
Het filmpje waar het toppic begon is a-tipisch voor Engeland. Ik heb er al een naatal keren gefietst en hoop er nog weer te komen. Mooi land, vriendelij volk. Ze zijn er alleen geen fietsers meer gewend. Tot en met WO II wed er veel gefietst, maar sinds die tijd zijn de gemotoriseerde vier wielen de wens geweest. Engelsen gaan ook daar zeer ver in. Er wordt neit meer gfietst of gelopen, maar ook voor een klein stukje neem je de auto. Dan is een fiets een bijzonder gezicht op het weglandschap.
In elk land kom je automobilisten tegen die, om welke reden dan ook, het naar vinden dat ze moeten remmen voor een fietser. Die remmen waarschijnlijk ook niet voor een overstekende kat of egel. Wel aardig is dat ze je buitenlandse woordenschat weten te vergroten. Ik hoor niet vaak van die piepjes zoals i de video.. Voor deze taal verijkingen mogen we dan toch ook weer dankbaar zijn. Als je in staat bent de zelfde taal te gebruiken, brengt het je een stuk dichter bij de plaatselijke bevolking :D
Groet
Erik, die er naar uitziet om zijn woordenschat weer te vergroten......
Ik ben van mijn beroep WEGINSPECTEUR bij Rijkswaterstaat, ik zit dus als hulpdienst op de snelwegen. Je wil niet weten wat ik daar zoal meemaak, idd niet aan ergeren en rustig te blijven. "Nicht ergern, nur wundern".
In het programma "Helden van de weg" :wink: is mijn werk regelmatig te zien.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Ik ben van mijn beroep WEGINSPECTEUR bij Rijkswaterstaat, ik zit dus als hulpdienst op de snelwegen.


Henk

kunst en fietswerk
Een beroep?
Ik maar denken, Henk is een fietsende kunstenaar, heeft ie nog meer op zijn lijstje :-)
Laatst zag ik een berichtje dat een of andere minister of staatssecretaris het idee opperde om automobilisten ook een verplicht uurtje in een vrachtwagen moesten meerijden zodat ze wat meer inzicht zouden hebben hoe het is om vanuit zo'n grote logge vrachtwagen het verkeer te ervaren. Veel ongelukken met vrachtauto's schijnen namelijk te gebeuren omdat automobilisten de vrachtwagens afsnijden of te snel remmen.

Om die parallel eens door te trekken.....

Elke automobilist, vrachtwagenchauffeurse of scooterrijders zou eens verplicht een fietsrijbewijs moeten halen, zodat ze weer eens beseffen hoe kwetsbaar je kunt zijn als fietser. Hoeveel mensen zijn er niet die nauwelijks hun fiets nog aanraken zodra ze een autorijbewijs hebben.

En tuurlijk, je kunt alles relativeren door te zeggen dat het leven een spel is (het leven is toch maar eindig per definitie, noodlotje meer of minder maakt dan ook niets meer uit). Maar wat je met spelregels en randvoorwaarden kunt verbeteren, is alleen maar mooi meegenomen. Hoe je echter het gedrag van automobilisten echt kunt beinvloeden is de hamvraag: onderwijs en voorlichting, boetes, nog strenger puntenrijbewijs, airbags aan de buitenkant van auto's, verbieden van hoge bumpers, vrachtwagenverbod binnensteden, benzine duurder maken, etc. Hoe het ook zij, het probleem is en blijft de auto (massa/snelheid) en niet de fietser, althans heb nog nooit een fietser een automobilist zien doodrijden.

Hoorde laatst nog op de radio dat het technisch al mogelijk is om middels een tomtom een snelheidsverbod te creeren voor veelplegers. De benzinetoevoer wordt dan simpelweg beperkt, hoe diep je het gaspedaal ook intrapt, afhankelijk van de maximum snelheid die voor die weg geldt. Dat zijn nou leuke technische voorbeelden van hoe dingen verbeterd kunnen worden. Kan dat niet landelijk ingevoerd worden? Maar ja, zeg dat maar eens tegen een VVD'er die alleen maar vrolijk wordt als ie 130 mag rijden. Paar dooien meer of minder interesseert ze niet in Den Haag, laat staan dat ze hun leasbak voor een fiets willen inruilen. Als fietser kun je er veiligheidshalve maar beter van uitgaan dat geen enkele automobilist te vertrouwen is, en hopen dat diezelfde automobilist niet op een deuk of kras in zijn auto zit te wachten.

Aan de andere kant, als je ziet hoeveel auto's er op de snelwegen rijden..... je moet er niet aan denken dat ze allemaal opeens op een fiets naar hun werk gaan. Dat past nooit op onze smalle fietspaadjes :).
Een beroep?
Ik maar denken, Henk is een fietsende kunstenaar, heeft ie nog meer op zijn lijstje
Ja Jasmon... weginspecteur is een beroep. Ik ben op vele markten thuis zo je nu weet! :wink:
Was daarvoor bijna 20 jaar werkzaam bij de Voedsel en Waren Autoriteit, totaal iets anders dus. :D Dus ik weet ook hoe een dier er van binnen uitziet. :)
Kunstenaar ben ik al sinds ik kleurpotloden vast kan houden. :D
als je ziet hoeveel auto's er op de snelwegen rijden
Laat maar lekker rijden, ik denk wel eens wat is de mens toch "gek" een grote volksverhuizing in de ochtenspits en avondspits, en maar racen om optijd thuis of op kantoor te zijn. :x


Henk

kunst en fietswerk
Een paar losse bedenkingen:

- Ik denk dat je je beleving als fietstoerist (in een ander land) moeilijk kan vergelijken met je beleving als functionele fietser (meestal in eigen land). Buiten de vaak andere mentale staat waar je in verkeert (ik ben rustig op vakantie, wil me niet druk maken, ben in een ander land met andere cultuur en heb in zekere zin alle tijd van de wereld versus ik wil vlot en op korte tijd van A naar B rijden en weet perfect mijn rechten en plichten en kan dus prima inschatten hoe achterlijk sommige anderen zich gedragen)

- Fietsers gedragen zich over het algemeen inderdaad niet beter dan automobilisten (zet een achterlijke automobilist op een fiets en de kans is groot dat deze zich achterlijk gedraagt en omgekeerd). Maar ik heb liever een waanzinnig rijdende fietser dan een waanzinnig rijdende automobilist en een waanzinnig vrachtwagenbestuurder is het allerergste. Het gevaar dat iemand creëert in het verkeer hangt (buiten met het rijgedrag) heel sterk samen met de massa van het voertuig.
Bovendien mag je van alle automobilisten verwachten dat ze de verkeersregels kennen (ze hebben tenslotte toch een rijbewijs), terwijl het natuurlijk goed zou zijn als fietsers de verkeersregels ook zouden kennen, maar zij in ieder geval nooit verplicht geweest zijn om hun kennis officieel vast te laten stellen.
Tenslotte is de gemiddelde leeftijd van fietsers lager dan deze van automobilisten (al is het maar omdat mensen voor het 17-18 niet met de auto mogen rijden) en het nu eenmaal een feit is dat tot een jaar of 25 de hersenen nog niet volgroeid zijn en dat wel degelijk een invloed heeft op verkeersinzicht en impulscontrole.
Daarmee praat ik slecht rijgedrag van fietsers niet goed, maar is 'fietsers' vergelijken met 'automobilisten' toch wel appels met peren vergelijken.

- Ik vind dat sommige deze man heel snel beoordelen. Zoals ik eerder schreef, het is een compilatie van waarschijnlijk tientallen of honderden uren fietsen en een heel drukke stad met weinig fietsvoorzieningen. Ik hoor een vriend van mijn soms ook tegen mij zeggen dat hij toch wel veel minder agressie meemaakt dan ik (daarbij bijna suggererend dat het misschien wel aan mij ligt) en dat hij meer last heeft van fietsers dan van automobilisten. De realiteit is echter dan bijna 100% van zijn ritten, ontspanningsritten zijn over bijna autovrije routes en bij mij het grootste deel van de ritten functionele ritten door het stadsverkeer zijn. Een wereld van verschil!

In ieder geval zou iedereen er bij winnen als men strenge normen zou stellen aan het rijden met voertuigen van honderden kilo's en er een pak minder met de auto zou gereden worden.

Renaat
Leon schreef:Uitegezonderd die naaldjes heeft precies zo'n ding enkele tientallen jaren bestaan onder de naam autoverschrikker.
Leon
http://www.probikes-onderdelenshop.be/H ... tandhouder

Renaat
De man van deze video komt zo te zien uit Croydon: http://www.youtube.com/user/CycleGaz. Croydon is een voorstad van Londen. In augustus was ik in Croydon/Londen (niet met de fiets), en heb met eigen ogen kunnen zien hoe gevaarlijk fietsen daar is. Fietsen in een Nederlandse stad is er niets bij.
:D :D :D :D :D :D :D

ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik dat Engelse gevloek best vermakelijk en lachwekkend vond om naar te kijken.
Tja, als dit een fietskoerier is, en daar lijkt het op gezien de snelheden, dan is het niet raar dat hij af en toe een 'piep'momentje heeft.
Ik herken het wel, als ik op de motor of racefiets zit dan ben je veel sneller op een plek waar je niet verwacht wordt... Dat zie je terug bij die inhalende voertuigen... Ook op een aantal andere plekken wordt de snelheid door de ander verkeerd ingeschat met schrikachtige of agressieve reacties tot gevolg.
En heb je zelf ook een beetje last van adrenaline en ben je meer fight dan flight dan kan het wel eens knallen...

Peddel je rustig op je vakantiefiets voldoe je meer aan het stereotype fietser en zal je daar minder last van hebben..

Gr
Eric
Gisteravond op weg naar huis vanuit mijn werk, ben ik vanachteren aangereden door een auto met petbestuurder. Gevolg een flinke smak op het asfalt fiets kapot, kleren kapot, een paar gekneusde ribben, schouder ga ik dadelijk fotos van laten maken, en heel veel pijn. Politie en ambulance erbij. En dan de reactie van de politie, je kan nog gemakkelijk naar huis fietsen je hebt alleen een slag in je achterwiel :shock: . Ik wist niet dat je bij de politieopleiding ook tot fietsenmaker word opgeleid. Heb nu rechtsbijstand ingeschakeld om alle schade op de automobilist te verhalen.

Eelco.
de behulpzaamheid van de politie laat vaak sterk te wensen over :?

heel veel sterkte en hopelijk herstel je snel.
Hoi Eelco,
Wat k****. Ik hoop dat je van de politie iets op schrift krijgt, want Ze hebben zelden echt zin om iets op te schrijven. Ga nu zelf zo snel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen: getuigen, goede foto's (ook van de schade van de fiets). Laat van de fiets een schaderapport maken bij een goede fietsenmaker. Bovagfietsenmakers hebben gunstige bovagvoorwaarden voor expertise.
Wacht niet al tot de aansprakelijkheidsverzekering iets doet. Ik heb mijn verkeersaansprakelijkheidsverzekering 2x voor fietsongevallen gebruikt en mijn ervaring is dat ze per definitie zo weinig mogelijk doen en dat het minimaal een maand of vier duurt. Ondertussen mocht ik de fiets niet laten repareren want dat was bewijsmateriaal.
Sterkte!
Leon