Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een relaxed fietstochtje?! - Forum Wereldfietser

Een relaxed fietstochtje?!

Ik dacht dat Nederlanders een kort lontje hadden en Engelsen erg beleefd. Maar deze video zet me toch wel ff op een ander been. :roll: Ik denk wel dat deze fietsers beter kan stoppen met fietsen das slecht voor zijn hart. Deze situaties gebeuren maar ik krijg de indruk dat hij het wel erg opzoekt, totdat het een keer misgaat.

http://cyclingeurope.org/2011/12/03/why ... o-cameras/


Leave sooner, drive slower, live longer. ~Author Unknown
of pak de fiets :D
Blanche schreef: Ik denk wel dat deze fietsers beter kan stoppen met fietsen das slecht voor zijn hart. Deze situaties gebeuren maar ik krijg de indruk dat hij het wel erg opzoekt, totdat het een keer misgaat.
Niet mee eens. Er is in ieder geval niet uit deze video af te leiden dat hij het opzoekt. Het is duidelijk dat dit een compilatie is van veel verschillende tochten van iemand die vermoedelijk heel wat kilometers maakt. Hij schrijft op het einde trouwens zelf dat maar een klein deel van de ontmoetingen met automobilisten zo lopen.

Bovendien is het voor een fietser (zeker een functioneel fietser) helemaal niet mogelijk om de drukke banen die hij vaak gebruikt te vermijden.

Ten slotte is het maar de vraag hoe lang hij zich er druk om maakt en hoe druk hij zich mentaal werkelijk maakt. In sommige gevallen is roepen nu eenmaal de enige mogelijkheid om een boodschap naar een automobilist te verzenden en ik roep (en vloek) dus soms ook zonder dat ik me eigenlijk heel erg opwind.

Als ik een jaar of twee al mijn ritten in Antwerpen zou filmen, dan zou ik een vergelijkbaar filmpje kunnen maken (hooguit met iets minder gevloek van mijn kant).

Renaat
Inderdaad Blanche, hij zoekt het wel op zeg :? Wat een aansteller.
Als hij zo opgefokt dagelijks naar z'n werk moet dan haalt hij zijn pensioen niet. Of hij krijgt een keer een hengst voor z'n kop. :shock:

Henk

kunst en fietswerk
Blanche schreef:Ik dacht dat Nederlanders een kort lontje hadden en Engelsen erg beleefd.
Ik heb het niet uit eigen ervaring, maar heb wel gehoord dat Engelse automobilisten best vaak een stelletje {beep} {beep} {beep} zijn.
Leon
Mijn ervaring met engelse automobilisten is idd ook dat ze zeer aggressief rijden. Heb geen ervaring met de fiets in Engeland, enkel met de motor. Bovenstaand filmpje illustreert ook een beetje de reden waarom ik na 24 jaar motorrijden er mee gestopt ben, teveel slechte chauffeurs rond je...Mijn leven is me meer waard. Op de fiets heb ik daar heel wat minder last van, en heb weinig slechte ervaringen. Ik fiets natuurlijk niet in zo'n fietsonvriendelijke omgeving.
Ben het eens met bovenstaande 2 reacties; zelfde ervaringen gehoord uit eerste hand en ik ken zelfs iemand die een fietsreis door Engeland heeft afgebroken vanwege het rijgedrag. Ik zou om die reden alleen in de rustige/noordelijke gedeelten van Engeland willen fietsen en in Schotland.

Dat de filmer in deze situaties zo reageert kan ik me overigens volledig voorstellen; als je wordt afgesneden en bijna valt en de automobilist (die je wel of niet gezien heeft) rijdt lekker verder ga je niet een vriendelijke gebaar maken of hij even een gezellig kopje thee komt drinken; en kijk eens naar die totaal misplaatste reactie van die taxichauffeur op het einde? Als je op die manier in het verkeer zit en allemaal maar denkt aan je glimmende taxi ipv andermans veiligheid ben je gewoon een gevaar op de weg (in ieder geval voor fietsers).

Och en om zijn hart maak ik me niet zo'n zorgen; ik denk dat deze (redelijk zeldzame) gevallen wel door het fietsen gecompenseerd worden; als eerstgenoemde überhaupt al wat uitmaken ;-)
Misschien moet maar eens het volgende op de markt worden gebracht:
Een stokje dat dwars op de bagagedrager wordt gemonteerd (geen vlagje, denk aan stroomlijn) en uitsteekt tot net voor de wettelijke norm, dat op het einde voorzien is van een knipperende rode LED, sterk buigzaam is, maaarrrr...aan de uiteinde drie miniscule diamantjes bevat (type vinylplaatnaald) dat een heerlijke kras in de autolak van doodrijders trekt :twisted:
De wraak is zoet :evil:
herkenbaar filmpje..... na een 30km fietsen in Schotland werden we ook eens klemgereden door een dolle Schot, omdat we niet op het fietspad reden. Jawel, er was zo'n 300meter fietspad (zo'n beetje de enige in heel isle of skye) aangelegd wat meer op een voetpad leek (stoeprandje op, stoeprandje af), dus bleven we op de normale weg fietsen. Komt er zo'n schotse hork aan te schreeuwen en reed ons klem. Ik vroeg het of ie boos was (are you mad?).... achteraf bleek dat in het engels ook iets anders te kunnen betekenen, dus het mannetje werd er niet rustiger van. Wat een idioot en we zijn dus lekker op de weg doorgefietst toen dat fietspaadje nog maar 30meter doorging.

Over het algemeen vond ik de engelse (en ook ierse) automobilisten heel erg oplettend en vriendelijk, ze bleven rustig achter je rijden terwijl een Nederlandse automobilist je allang van de sokken had gereden.

Het is dat we in Nederland zoveel goede fietspaden hebben (en toch klagen we nog), maar anders waren Nederlandse automobilisten waarschijnlijk nog grotere horken. In landen met heuvels zijn ze gewoon niet zo gewend aan fietsers..... en al helemaal niet in steden waar nauwelijks fietsinfrastructuur is (en dus ook de automobilisten nauwelijks fietsen of zich daarmee kunnen identificeren).

Ik fiets zelf zomers ook nog in een fietsgroepje met wielrenners, en ja dan fiets je wel eens in een waaier...... echt waar, automobilisten zijn de afgelopen 20jaar steeds ruwer en gevaarlijker gaan rijden. Als wielrenner in een groep ben je soms gewoon een bewust mikpunt van agressie. En dat terwijl je nog steeds een superkwetsbare medeweggebruiker bent in tegenstelling tot een automobilist, die met zijn luie kont alleen maar in zijn droge koets op het gas- en rempedaal hoeft te trappen. Anonieme agressie in de anonieme ruimte van een auto..... beetje vergelijkbaar met de anonieme horkerigheid die je soms tussen automobilisten op de snelweg ziet. Wat mij betreft schaffen ze de auto af :)
Aniphys schreef:Misschien moet maar eens het volgende op de markt worden gebracht:
Een stokje dat dwars op de bagagedrager wordt gemonteerd (geen vlagje, denk aan stroomlijn) en uitsteekt tot net voor de wettelijke norm, dat op het einde voorzien is van een knipperende rode LED, sterk buigzaam is, maaarrrr...aan de uiteinde drie miniscule diamantjes bevat (type vinylplaatnaald) dat een heerlijke kras in de autolak van doodrijders trekt :twisted:
De wraak is zoet :evil:
Tja, gezien de reactie van die taxichauffeur lijkt me dat levensgevaarlijk om te gebruiken.

Ik fiets iedere dag tijdens de spits in Amsterdam en inderdaad dankzij de fietspaden maak ik dit gelukkig niet mee.
Aniphys schreef:Misschien moet maar eens het volgende op de markt worden gebracht:
Een stokje dat dwars op de bagagedrager wordt gemonteerd (geen vlagje, denk aan stroomlijn) en uitsteekt tot net voor de wettelijke norm, dat op het einde voorzien is van een knipperende rode LED, sterk buigzaam is, maaarrrr...aan de uiteinde drie miniscule diamantjes bevat (type vinylplaatnaald) dat een heerlijke kras in de autolak van doodrijders trekt :twisted: De wraak is zoet :evil:
Uitegezonderd die naaldjes heeft precies zo'n ding enkele tientallen jaren bestaan onder de naam autoverschrikker. Het werd op de markt gebracht door de fietsersbond. Vooral mensen met kinderen fietsten met zo'n ding. Toen alles dat tegen auto's was not done werd zo'n 10 jaar geleden is de fietsersbond ermee gestopt.
Ik heb ff geen plaatje.
Leon
AB schreef: Anonieme agressie in de anonieme ruimte van een auto..... beetje vergelijkbaar met de anonieme horkerigheid die je soms tussen automobilisten op de snelweg ziet. Wat mij betreft schaffen ze de auto af :)
Ben ik niet met je eens.
We moeten wat doen aan de algemeen heersende mentaliteit te beginnen bij jezelf. Ook ik fiets elke dag en kom een hoop onoplettendheid (auto's zien fietsers vaak niet) en/of agressie tegen tegen fietsers. Ik ga er altijd van uit dat ik geen voorrang krijg, probeer wel oogcontact met de bestuurder te krijgen en schat dan in of ik mijn voorrang waar ik recht op heb ook neem. Tja je kunt je er heel kwaad om maken als je je voorrang niet krijgt maar dan heb je geen leven meer. Even de mensen het inzicht bieden als het kan op een niet agressieve manier werkt ook. Tja als het heel hekel wordt dan schreeuw ik ook maar dat is dan een laatste middel. En auto's moeten ze niet afschaffen die zijn reuze handig, ik heb er zelf ook een. We moeten wat doen aan bewustwording hoe fietsers het weggebruik met auto's het beleven. Dus bij autorijlessen al erop wijzen dat je afstand moet houden, voorrang moet verlenen indien nodig ed. En gewoon een beetje geven en nemen. Dat gejakker om zogenaamde kostbare seconden en vervolgens gaan schelden op mensen die je daarin hinderen .... daar moeten we wat aan doen! Sinds ik in Schotland heb gefietst en gezien heb hoe automobilisten voorrang verlenen aan fietsers en bedanken als jij hen voorrang verleend, heb ik dit sympathieke gedrag overgenomen. Even handje omhoog om te bedanken voor je voorrang ook al heb je het verdiend en het gebeurd (echt waar) dat je soms voorrang krijgt terwijl je het niet hebt. En dat natuurlijk ook zelf weer doen op zijn tijd, maakt het leven een stuk leuker! :wink:

En o ja wat dacht je van zichtbare kleding dragen als fietser? Op het doorsnee WF tochtje ziet iedereen er erg donker en onzichtbaar uit.
hoi,

altijd leuk zo'n automobiel topic :D

Ik vind te veel automobilisten onbekwame bestuurders: bijna wekelijks zou ik aangereden worden als ik zelf niet het initiatief neem om voorrang te verlenen / remmen op punten waar ik als fietser voorrang heb.

Gisteravond nog even een flinke noodstop gemaakt bij fietsoversteekpunt omdat de jonge dame pas 50 cm voor mij een noodstop maakte toen ze zag dat ik haar geen voorrang wou verlenen. Ze keek mij boos aan, maar ik had als fietser voorrang.

Ik vind dat er veel te makkelijk omgegaan wordt met de regels in ons land, een auto is en blijft een levensgevaarlijk apparaat waar je met erg weinig inspanning iemand mee kan doodrijden. Helaas denken veel mensen daar anders over en vinden mij een grote zeurpiet.

Om ook nog even iets positiefs te melden: ik ben zelf in Zuid Engeland geweest, o.a. Dover en Brighton, en ook in Schotland, Edenburgh. Misschien allemaal geen super grote steden zoals Londen of Glasgow, maar ik heb mij er nooit onveilig in het verkeer gevoeld. Wel kan het er irritant druk zijn. Maar als je je echt onveilig gaat voelen in het verkeer in de stad dan kan je ook gewoon gaan lopen op de voetpaden. Dat doe ik altijd als het mij te hectisch wordt. Verder kan je ook wat meer tijd reserveren voor je tocht en kleinere wegen door stadswijken nemen. Daar is het sowieso veel rustiger. Dus hoewel ik te veel automobilisten slechte bestuurders vind, vind ik dit fimpje een vertekend beeld geven. Ook de boze reacties van de Engelse automobilisten zijn mij onbekend (ik herinner mij de Engelsen als vriendelijke mensen), maar misschien dat dit inderdaad in de grotere steden wel gebeurt...
Trouwens over wegmisbruik gesproken. Hebben jullie er ooit op gelet hoe de Nederlandse fietser de regels aan zijn laars lapt? De meeste bijna ongelukken heb ik met fietsers die zich niet aan de regels houden, op het fietspad. Ik denk er bijna over na om tijdens mijn woon- werk verkeer om die reden dan ook een helm te dragen. Dus....
Blanche schreef:Trouwens over wegmisbruik gesproken. Hebben jullie er ooit op gelet hoe de Nederlandse fietser de regels aan zijn laars lapt? De meeste bijna ongelukken heb ik met fietsers die zich niet aan de regels houden, op het fietspad. Ik denk er bijna over na om tijdens mijn woon- werk verkeer om die reden dan ook een helm te dragen. Dus....
klopt, fietsers zijn vaak net zo slecht bezig, misschien wel slechter, dan de gemiddelde automobilist: in mijn woonplaats voert ten minste 50% geen licht, en vooral jeugd gaat (bijna) niet opzij, etc.
Blanche schreef:
AB schreef: Anonieme agressie in de anonieme ruimte van een auto..... beetje vergelijkbaar met de anonieme horkerigheid die je soms tussen automobilisten op de snelweg ziet. Wat mij betreft schaffen ze de auto af :)
Ben ik niet met je eens.
We moeten wat doen aan de algemeen heersende mentaliteit te beginnen bij jezelf. Ook ik fiets elke dag en kom een hoop onoplettendheid (auto's zien fietsers vaak niet) en/of agressie tegen tegen fietsers. Ik ga er altijd van uit dat ik geen voorrang krijg, probeer wel oogcontact met de bestuurder te krijgen en schat dan in of ik mijn voorrang waar ik recht op heb ook neem. Tja je kunt je er heel kwaad om maken als je je voorrang niet krijgt maar dan heb je geen leven meer. Even de mensen het inzicht bieden als het kan op een niet agressieve manier werkt ook. Tja als het heel hekel wordt dan schreeuw ik ook maar dat is dan een laatste middel. En auto's moeten ze niet afschaffen die zijn reuze handig, ik heb er zelf ook een. We moeten wat doen aan bewustwording hoe fietsers het weggebruik met auto's het beleven. Dus bij autorijlessen al erop wijzen dat je afstand moet houden, voorrang moet verlenen indien nodig ed. En gewoon een beetje geven en nemen. Dat gejakker om zogenaamde kostbare seconden en vervolgens gaan schelden op mensen die je daarin hinderen .... daar moeten we wat aan doen! Sinds ik in Schotland heb gefietst en gezien heb hoe automobilisten voorrang verlenen aan fietsers en bedanken als jij hen voorrang verleend, heb ik dit sympathieke gedrag overgenomen. Even handje omhoog om te bedanken voor je voorrang ook al heb je het verdiend en het gebeurd (echt waar) dat je soms voorrang krijgt terwijl je het niet hebt. En dat natuurlijk ook zelf weer doen op zijn tijd, maakt het leven een stuk leuker! :wink:

En o ja wat dacht je van zichtbare kleding dragen als fietser? Op het doorsnee WF tochtje ziet iedereen er erg donker en onzichtbaar uit.
helemaal met je eens hoor, en wat het afschaffen van de auto.... zie smiley, heb er zelf ook een waar ik niet zonder kan. Derhalve de argumenten die je noemt betreffen gedragingen die je zelf in de hand hebt en/of kunt beinvloeden. Helaas zie ik steeds meer bewust agressief gedrag tegenover fietsers, laat staan de gevaren die onstaan door petjesvolk die veel te snel rijden en nauwelijks uitkijken. Waar ik op doel zijn dus de gevaarlijke situaties die je niet in de hand hebt of kunt vermijden, maar die de automobilist wel kan vermijden als ie niet (als in een computerspelletje) achter het stuur zit. Absoluut gezien (procentueel) komen gevaarlijke situaties nog steeds weinig voor gelukkig, maar ik zie wel een stijging van achteloosheid en agressie bij het automobistenvolk. Enerzijds part of the game, anderzijds deel van de tijdsgeest me dunkt.
Ik wel een paar kilometer gefietst in Groot-Brittannië en ik kan me niet echt vinden in de conclusie dat Engeland zo gevaarlijk zou zijn voor de fietser.

Natuurlijk komen er onverkwikkelijke situaties voor. Maar ik heb de indruk dat wat in Nederland vaak gebeurd door horkerigheid van de autobestuurder, in andere landen, en dus ook Engeland vaak gebeurd door onwennigheid met fietsers.

Om dus te stellen dat het filmpje de dagelijkse ervaring is met fietsen in Engeland vind ik dan zwaar overtroffen.

Er zijn mij in Engeland en Schotland 3 situaties bijgebleven die ronduit gevaarlijk zijn.

Op 2 ervan kun je anticiperen, op de derde niet of nauwelijks.

1. In het noorden van Schotland heb je vooral single-track wegen. Vaak zo smal dat er zelfs vaak maar net ruimte is voor een fiets én een auto. De meeste Engelse kentekens die je tegemoetkomen, houden in, of zoeken een passing-place op en laten je voorbij gaan.
Zo niet de Nederlanders. Die scheuren gewoon door. ook niet opzij gaand. Het voordeel is dat Nederlandse auto's een GEEL kenteken hebben. Zie dus n de verte een geel kenteken aankomen, weet je wat je moet doen.

2. Op diezelfde single-tracks rijden ook vrachtwagens. Die hebben over het algemeen wat minder compassie. Maar die zie aankomen, of je hoort ze vanachter aankomen.

3. Op bredere wegen zijn het vooral de Nederlandse campers en caravantrekkers die onverantwoord krap passeren.

Mijn algemene beeld is dus dat Nederlanders in Groot-Brittannië gevaarlijker zijn dan de Britten.

Ga dus vooral fietsen in Engeland.

Peter
Probleem is volgens mij ook dat fietsers zich (terecht) onveiliger voelen omdat ze kwetsbaarder zijn; automobilisten hebben dat gevoel volgens mij niet echt en schatten dat (voor fietsers die ze tegemoet komen/passeren) niet goed in. Je kunt er heel lang over doorpraten maar slechte verkeersdeelnemers zullen er altijd blijven; enige wat je zelf kunt doen is goed opletten, denken aan je eigen veiligheid en je zelf aan de regels houden.

Ik kan me er overigens niet in vinden om als fietser de plek van een soort tweederangs verkeersdeelnemer in te nemen en bijna dankbaar moet zijn als ik van de automobilist ook daadwerkelijk voorrang krijg en ik ben ook erg blij met mijn piepende voorrem die ik extra hard inknijp op momenten dat ik geen voorrang krijg; hoef ik geen boze gezichten te maken of te schreeuwen (wat mij betreft in sommige situaties volstrekt normale/menselijke reacties, maar je kunt overdrijven...) :D

Overigens een leuk mentaliteitsverschil; ik kreeg in en rondom Stockholm vaak ‘tack tack’ te horen (ipv boze gezichten van (bejaarde) wandelaars/fietsers die zich het gehele fietspad toeëigenen je pas op het allerlaatste moment horen bij meerdere malen bellen in Nederland?) als ik simpelweg belde dat ik er aan kwam (fietsers en wandelaars delen in Stockholm vaak het trottoir).