door
AB » zo 04 dec, 2011 12:13
herkenbaar filmpje..... na een 30km fietsen in Schotland werden we ook eens klemgereden door een dolle Schot, omdat we niet op het fietspad reden. Jawel, er was zo'n 300meter fietspad (zo'n beetje de enige in heel isle of skye) aangelegd wat meer op een voetpad leek (stoeprandje op, stoeprandje af), dus bleven we op de normale weg fietsen. Komt er zo'n schotse hork aan te schreeuwen en reed ons klem. Ik vroeg het of ie boos was (are you mad?).... achteraf bleek dat in het engels ook iets anders te kunnen betekenen, dus het mannetje werd er niet rustiger van. Wat een idioot en we zijn dus lekker op de weg doorgefietst toen dat fietspaadje nog maar 30meter doorging.
Over het algemeen vond ik de engelse (en ook ierse) automobilisten heel erg oplettend en vriendelijk, ze bleven rustig achter je rijden terwijl een Nederlandse automobilist je allang van de sokken had gereden.
Het is dat we in Nederland zoveel goede fietspaden hebben (en toch klagen we nog), maar anders waren Nederlandse automobilisten waarschijnlijk nog grotere horken. In landen met heuvels zijn ze gewoon niet zo gewend aan fietsers..... en al helemaal niet in steden waar nauwelijks fietsinfrastructuur is (en dus ook de automobilisten nauwelijks fietsen of zich daarmee kunnen identificeren).
Ik fiets zelf zomers ook nog in een fietsgroepje met wielrenners, en ja dan fiets je wel eens in een waaier...... echt waar, automobilisten zijn de afgelopen 20jaar steeds ruwer en gevaarlijker gaan rijden. Als wielrenner in een groep ben je soms gewoon een bewust mikpunt van agressie. En dat terwijl je nog steeds een superkwetsbare medeweggebruiker bent in tegenstelling tot een automobilist, die met zijn luie kont alleen maar in zijn droge koets op het gas- en rempedaal hoeft te trappen. Anonieme agressie in de anonieme ruimte van een auto..... beetje vergelijkbaar met de anonieme horkerigheid die je soms tussen automobilisten op de snelweg ziet. Wat mij betreft schaffen ze de auto af