Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zit er in je EHBO setje? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat zit er in je EHBO setje?

Mijn vrouw komt uit Rusland, en haar moeder gebruikte altijd Kaliumpermagnaat...maar je moet wel weten hoe je het moet verdunnen, te sterke concentraties kunnen brandwonden veroorzaken! Maar als je in Rusland/voormalig Oostblok gaat rijden, heb je misschien kans dat op het platteland dat de enige ontsmetter is die je kan krijgen.
Sterilon meenemen is denk ik handiger.

Ik kom zelf niet buiten Europa, dus met
paracetamol + Sterilon
pleisters+ kleefpleister(leukoplast)
1 snelverband
Norit, Imodium, Rennies
Iets tegen muggebeten, kleine snij en schaafwondjes zoals Nestosyl
schaartje
in een Ziplock zakje, denk ik alles aan te kunnen tot ik de dichtsbijzijnde dokter of apotheker heb gevonden.
captain_fabulous schreef:Mijn vrouw komt uit Rusland, en haar moeder gebruikte altijd Kaliumpermagnaat...maar je moet wel weten hoe je het moet verdunnen, te sterke concentraties kunnen brandwonden veroorzaken! Maar als je in Rusland/voormalig Oostblok gaat rijden, heb je misschien kans dat op het platteland dat de enige ontsmetter is die je kan krijgen.
Kaliumpermanganaat zou ik niet zo snel in een EHBO kitje opnemen. Fraai voor survival liefhebbers is het wel. Kunt het gebruiken om water drinkbaar mee te maken. Maar inderdaad ook als ontsmettingsmiddel waar wenselijk. Verdunnen tot een licht rose kleur in water om het drinkbaar te maken (2.5 mg / liter is eigenlijk al voldoende, maar zonder afgewogen tabletten moeizaam in te schatten), en een diep rose kleur om als ontsmettingsmiddel te gebruiken.

En bovendien is het een uitermate geschikt middel om vuur mee te maken. De combinatie kaliumpermanganaat en glycerine werkt goed.

Persoonlijk zou ik het als ontsmettingsmiddel zo één, twee, drie niet gebruiken. Maar overigens leuk leesvoer voor mensen welk geïnteresseerd zijn in dit soort technieken is de SAS survival handbook.
Kaliumpermanganaat werkt inderdaad prachtig om vuur mee te maken. Beetje antivries eruit uit de auto en klaar.

Mijn EHBO-kit ziet er als volgt uit: (Als Europareiziger)

- Verband
- Sterielgaas
- Pleisters (op lange stukken dus in alle maten te knippen)
- EHBO schaar
- Leukoplast
- Tekentang
- Pincet
- Latex handschoenen
- Watten
- Knierekverband
- Naald
- Ontsmettingsmiddel (hangt er vanaf wat ik nog ik de kast heb)
- Diarreeremmers
- Puinstellers
- Touw (om een gebroken ledemaat voorzichtig mee te kunnen zekeren aan een hard voorwerp)

Dus een setje waarmee je het meest voorkomende wel kunt aanpakken.
stef.l schreef:Wonden alhier binnen NL welk ik of collega's op de SEH hebben gehecht zien we toch zo nu en dan terug met een beginnende wondinfectie. Ook in de literatuur worden cijfers van ca. 2 - 10% beschreven. Uiteindelijk blijft het ondanks verwijderen van zichtbaar vuil, toch een besmet gebied. Het niet weten te leveren van een geschikte eigen nabehandeling bij een wondinfectie schiet dan ook niet op bij het zelf sluiten van een wond.
Het hangt inderdaad van nogal wat factoren af hoe groot risico op infectie is en hoe een wond behandeld moet worden, dat denk ik valt buiten de discussie. Ik neem persoonlijk een hechtnaald/draad (en een dikke infuusnaald) mee omdat ik het ter plekke kan beoordelen; het voor fietsers toch een reëel risico is en het mij/onstander in ieder geval één ziekenhuis bezoek scheelt. Ik raad niet aan om het standaard in elk ehbo setje te stoppen (hoewel, misschien is er een toevallige voorbijganger die er raad mee weet :D !).
Matthie9001 schreef:Ik neem persoonlijk een hechtnaald/draad (en een dikke infuusnaald)
Gevalletje stelen van de baas?
LHTJoost schreef:
Matthie9001 schreef:Ik neem persoonlijk een hechtnaald/draad (en een dikke infuusnaald)
Nee :?:
Matthie9001 schreef:
LHTJoost schreef:
Nee :?:
Beter, wat ik allemaal het ziekenhuis uitgedragen heb zien worden. Niet normaal.
evert86 schreef:Ik ben volop bezig met het invullen/bijeenrapen van ons EHBO-tasje voor 4 maanden Canada en Verenigde staten. Bij deze: wat mag ik zeker niet vergeten?

Ik heb reeds:

Steriel kompres
Wondpleisters verschillende maten
Snelverband
ontsmettingsmiddel
Rol hechtpleisters
handschoentjes
Eerstehulp schaar
tekenklem
Pincet
Veiligheidsspelden

koortsremmer
pijnstiller
immodium (diarree)
motilium (braken, maaglast)

Zouttabletten? Naalden?

Nog wat vergeten? Moet ik wat schrappen?

Evert
Klinkt cynisch, maar een creditkaart moet je meenemen.
Mijn vrouw moest in Canada naar de eerste hulp, maar je moet eerst langs de kassa om te betalen, voor er iets gebeurd. Als foreigner moet je 600 dollar aftikken en dan wordt je geholpen, als het levensbedreigend is wordt je natuurlijk wel direct geholpen.
Mijn vrouw kreeg 3 dagen een infuus en we moesten iedere dag 600 dollar voorschieten.
Onze ziektekostenverzekering gebeld en het zou geregeld worden. maar kregen nog een jaar allerlei aanmaningen uit Canada met als laatste het dreigement dat een melding aan de douane er voor zou zorgen dat we het land niet meer in kwamen.
Dit zeg ik niet om je angst aan te jagen, integendeel : Doen!! , maar je kunt zo wel snel door je budget heen zijn, ondanks dat je het alleen maar voorschiet.
Lennart-Tampico schreef: - Puinstellers
Ik moest even nadenken met wat je ermee bedoelde maar het zijn natuurlijk pijnstillers. :wink:

Om terug te komen op de vraag wat gebruikt men om de wond schoon te maken als er smeer van bijvoorbeeld het kettingblad in de wond zit, een niet ondenkbare situatie lijkt me.

Peter
_Peter_ schreef:wat gebruikt men om de wond schoon te maken als er smeer van bijvoorbeeld het kettingblad in de wond zit
Zeepsop.
Dankjewel voor de antwoorden. Ik kan weer wat verder. Het is duidelijk dat dit onderwerp toch wat verschillen blootlegt en het best interessant is. Ik hoop men EHBO niet nodig te hebben, maar indien wel, hoop ik voorbereid te zijn. Het voordeel van een vader te hebben die verpleger is, en aan wat dingetjes kan geraken, is me ook duidelijk geworden :-).

Evert
Niet echt levensreddend, maar wel rustgevend. In mijn EHBO-setje zit een middel tegen de vervelende jeuk die ik ervaar als ik onverhoopt toch gestoken ben door muggen: Azaron (is merknaam; werkzame stof genoemd). Het voorkomt dat ik de muggebeet stukkrab.
Preventie is het best (lange broek, shirt met lange mouwen, DEET [30%, niet sterker voor mij] of Icaridin), maar ik fiets graag in korte (koers)broek.

Als tip: ondanks waterdichte fietstassen, bescherm ik mijn EHBO-setje extra tegen water door het geheel te verpakken in een mini-kanozak met rolsluiting (let wel op voor scherpe voorwerpen; mijn pincetpunten steken in een stuk kurk [wijnfles]). Dan blijven o.a. de in papier verpakte steriele gazen bruikbaar en de bijsluiters leesbaar.

Omdat je naar de USA/Canada reist: ik liet uit voorzorg mijn geneesmiddelen (pijnstiller, diarreeremmer) in hun originele verpakking zitten (incl. bijsluiter). Mochten er vragen over zijn bij de douane, dan hoefde ik niets uit te leggen.
Hier ook aan het kijken naar een ehbo-setje. Die van Ortlieb bij de Fietsvakantiewinkel is wel erg uitgebreid (en weegt 500 gram) dus toch ff kijken naar een kleinere (of zelf op te bouwen) opzet.

Het valt me trouwens op dat ook in de grote sets er wel latex handschoenen bij zitten maar geen "kiss of life" (bescherming bij beademing). Er is momenteel wel discussie over wel-of niet beademen bij reanimatie maar vooralsnog lijkt het me handig dat zoiets er wel bij zou zitten.

Verder zou ik denken aan:
- foliedeken
- snelverband (2)
- rol pleisters
- tekentang
- pincet (platbek)
- rol leukoplast
- evt. afdekverband schaafwonden (metalline of vochtig verband)
- pijnstllers
- ontsmetter? (is ook discussie over)
- ...
Fedor - een zakdoek werkt ook i.p.v. een kiss of life. Zelf ga ik voor zonder kiss of life beademen in geval van. Ding valt toch op grond als je reanimeert. alleen bij aangezichtsverwondingen kan het handig zijn maar voldoet ene zakdoek ook vaak.

Verder zou ik zelf je EH tas samenstellen - kun je er precies indoen wat je wilt en het geheel afstemmen op je medische kennis/ ervaring.

Schaafwonden niet afdekken met vochtig verband dan geneest het veel langzamer maar met metalline verband als er per se iets op moet. Liefst aan de lucht laten drongen.
Inge1 schreef:
di 22 mei, 2018 16:28
Verder zou ik zelf je EH tas samenstellen - kun je er precies indoen wat je wilt en het geheel afstemmen op je medische kennis/ ervaring.
Sowieso vanwege de prijs... als ik zie dat een reddingsdeken bij de Bever 12,95 kost en bij een willekeurige EHBO-aanbieder nog geen 2 euro (dan ben ik bang dat de standaard setjes ook wel prijziger zullen zijn)... ook de selectie is dan veel specifieker voor eigen gebruik (zoals bijv. Snogg dat je in een standaard set nooit tegenkomt).

Alleen nog ff kijken of er ook losse "lege" EHBO-tasjes (waterdicht en felgekleurd/herkenbaar) te koop zijn.
Die zijn er - ik heb er eentje liggen a la drybag model. Dacht ooit bij bergfreunde besteld te hebben. Doch ik heb nu zo gedownsized dat ik alles in een a8 spector cube kwijt kan.
Bij mij (ik fiets tot nu toe alleen in Europa) zit de complete uitrusting van mijn medicijnkast van thuis in mijn ehbo-setje en die bestaat uit pleisters, paracetamol en rennie.
Gewoonlijk kocht ik een reisverbanddoos bij de drogist, maar ik kijk wel uit met die soorten plastic pleisters, want die laten zo makkelijk los. Neem textielen pleisters. Controleer of het schaartje (pas op voor vliegvelden tegenwoordig!) goed kan knippen, niet bot en koop desnoods een beter exemplaar. Ik heb totaal maar een paar keer een smak op het wegdek meegemaakt. Zoals in de buurt van Nazareth in Israël, waar ik mijn bebloede rechterknie moest verbinden en moeizaam verder naar Tel Aviv moest sjokken....
Ik heb nog twee oude exemplaren uit de jaren '70 liggen. Het afgebeeld exemplaar is dxbxh 11,5x17x4,4 cm groot. Nadat de houdbaarheidsdatum van de inhoud was verlopen, gebruik ik die doosjes nog altijd om de badges, die ik onderweg per fiets heb gekocht, in te bewaren. Er is nu niet genoeg ruimte meer over om ze op mijn groene Karrimor-zijtassen te naaien. De oudste badge is van de staat Florida uit april 1974! Nog altijd leuk om naar te kijken en door m'n vingers te voelen. 8)

Afbeelding
Hallo,
In mijn toilettasje zitten een paar pleisters, wat pijnstillers en pilletjes tegen keelpijn (alhoewel cola in dat geval ook best goed werkt). Hooguit in al die jaren 1-2 keer een pleister nodig gehad... gelukkig. Oh en een pincet, handig voor die splinter afgelopen zomer.
Groet, Petra.
Martin -
Neem textielen pleisters
. dat kan als je er niet allergisch op reageert. voor mij eigenlijk alleen nog hypo-alergenische pleisters.

Tekentang tegenwoordig ook handig om in je tas te hebben zitten.