Ik heb (ervaring met) zowel een Garmin (Oregon 400t) met vele openstreetmap (OSM) kaarten en een Samsung Gio (Android) met de navigatieprogrammas: Osmand (OSM vector maps) en Oruxmap (diverse kaarten). Kort samengevat: Als mijn GPS gestolen wordt koop ik morgen een nieuwe. Als mijn Android kapot gaat … dan wacht ik nog wel een tijdje en gebruik mijn oude Nokia totdat Android en navigatie wat verder doorontwikkeld is.
En nu de toelichting waarom. Zoals gemeld heeft de Android wat nadelen. Batterij duur is beperkt (maar op te lossen met een extra batterypack), niet waterdicht (maar er zijn dus wel waterdichte te krijgen) en een slecht afleesbaar scherm in fel zonlicht. Een ander nadeel is de slechte GPS-fix van de GIO. Het duurt soms minuten voordat ie weet waar ie is (verschilt ongetwijfeld per type Android). Als ie eenmaal een fix heeft gaat het wel goed. Ik merk wel dat de nauwkeurigheid wel een tikkie slechter is dan de Garmin. Ik heb voor de Gio een externe GPS-muis die via bluetooth verbonden kan worden. Dat gaat een heel stuk beter maar is nog steeds minder nauwkeurig. Scheelt wel weer in batterijgebruik van de GIO omdat ie nu niet zelf de GPS “aan” hoeft te hebben.
Dan de software en kaarten. Voor beide gebruik ik OSM kaarten. Bij de Garmin ben je overgeleverd aan de Garmin software en de maker van de kaart. Gelukkig is in de benelux de uitstekende openfietsmap kaar te krijgen (gratis) van de Tovenaar. Er zijn zelfs heel veel (gratis) OSM kaarten te krijgen voor Garmin. Kijk hier maar eens. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
Voor Garmin zijn er op de PC/MAC programma’s (Basecamp en Mapsource) waarmee je routes/tracks kunt maken op de PC en die later weer over kunt zetten naar je GPS. Dat gaat wel heel wat makkelijker dan met zo’n klein GPS-schermpje. Deze programma’s kunnen overigens nog veel meer dat voert hier even te ver. Als je meer wilt weten kun bv basecamp eens downloaden en installeren en daarna de gratis Openfietsmap. Dan kun je met Basecamp een beetje spelen en zien wat de mogelijkheden zijn en hoe goed de kwaliteit is van OSM. Daar heb je nog niet eens een GPS voor nodig. De GPS kan met bv de Openfietsmap prima een route berekenen van A naar B (en evt C, D etc.) mitst de afstanden tussen A, B etc. niet al te groot is. Je kunt zelfs in de GPS nog instellingen veranderen zodat onverhard wordt vermeden en/of een voorkeur aangeven voor knooppuntroutes.
Voor de GIO heb ik gekozen voor programma’s die kunnen werken zonder een continue internetverbinden. Ik moet dus kaarten offline kunnen gebruiken. Oruxmap is een prachtig priogramma maar heeft als nadeel dat het niet kan rekenen. Een route van A naar B etc kan ie niet berekenen. Wel kun je (net als in een Garmin overigens) een track (van een ander of bv gemaakt met een online (fietstersbond) planner) inlezen. Deze wordt dan weergegeven op de kaart. Je hoeft dan alleen maar even te kijken en weet dan precies waar je heen moet fietsen. Moet of wil je echter afwijken van deze track dan kan Orux niet bereken hoe je nu verder moet. Orux kan ook niet zoeken op POI of adressen. Orux is meer iets voor de wat sportievere recreant. Je kan allerlei metertjes weer laten geven (bv snelheid, hoogte) en je kunt zelfs een hartslagmeter aansluiten en op laten nemen in je track.
Voor de android apps zijn er bij mijn weten geen aparte PC applicaties die samenwerken met de app. Natuurlijk kun je op diverse sites GPX track (maken en) downloaden en vervolgens in je app laten zien maar iets vergelijkbaars alss Mapsource/Basecamp voor Garmin is er bij mijn weten niet. Gelukkig kan Osmand met offline OSM vector kaarten wel routes berekenen. Helaas is de (offline) routeringssoftware nog dusdanig crappy dat het niet goed werkt. Je kunt alleen fietser/auto/voetganger instellen maar zaken als onverhard vermijden, geen u-bochten of een voorkeur voor knooppunt routes werkt echt niet. Overigens is de gewone “fietser” routering ook niet helemaal lekker . Hij stuurt je soms naar onverharde ruiterpaden . Daarnaast heeft Osmand geen mogelijkheid om in de app bv een fietsrondje te maken van A naar B naar C en dan weer terug naar A. Dat is voor een Garmin geen probleem. (is er überhaupt een Android App die dat kan?)
Ik heb de routering voor in de auto een aantal keren geprobeerd en dat ging prima. Osmand heeft zelfs gesproken navigatie en dat werkt prima als het gaat om ingelezen tracks (GPX files) Als de software voor routering voor fietsers wordt gesleuteld dan kan het zeker nog wat worden met Osmand want het heeft ook nog een groot aantal mooie features. Zo kun je zelf bepalen welke POI’s (Point of interest), favoriete lokaties , GPX-track je op de kaart zichtbaar wilt hebben. Je kunt zoeken op adressen en op heel veel POI’s. Osmand heeft nog veel meer features. De meeste zijn wel geinig maar voegen niet veel toe aan de basics van navigatie. Een betere routeringssoftware (voor fietsers) zijn mijn #1 wens zijn.
Op dit moment heb ik dus een duidelijke voorkeur voor een Garmin GPS op de fiets boven een Android Phone met App. Dat kan echter wel snel veranderen want de ontwikkelingen gaan best hard in Android land.
Zoals je ziet is mijn kennis van de Android navgatie apps beperkt (er zijn er ook zoveel) en dus heb ik nog een vraagje voor de Android fans:
Welke app maakt gebruik van offline OSM vector data en heeft toch goede routering voor fietsers. Ik zou dan ook wat instelmogelijkheden willen hebben als “Onverhard vermijden”, geen “U-turn” en als het even kan ook nog iets met knooppuntroutes/Langeafstandsroutes. Enig idee of er een app is die dat kan? Ik hou me aanbevolen.