Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opzoek naar een goede navigatie......welke moet ik pakken ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opzoek naar een goede navigatie......welke moet ik pakken ?

@Matthie9000

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het lijkt me toch lastiger dan bij een Garmin, hoewel de learning curve daar ook niet onderschat moet worden.
Ik heb (ervaring met) zowel een Garmin (Oregon 400t) met vele openstreetmap (OSM) kaarten en een Samsung Gio (Android) met de navigatieprogrammas: Osmand (OSM vector maps) en Oruxmap (diverse kaarten). Kort samengevat: Als mijn GPS gestolen wordt koop ik morgen een nieuwe. Als mijn Android kapot gaat … dan wacht ik nog wel een tijdje en gebruik mijn oude Nokia totdat Android en navigatie wat verder doorontwikkeld is.


En nu de toelichting waarom. Zoals gemeld heeft de Android wat nadelen. Batterij duur is beperkt (maar op te lossen met een extra batterypack), niet waterdicht (maar er zijn dus wel waterdichte te krijgen) en een slecht afleesbaar scherm in fel zonlicht. Een ander nadeel is de slechte GPS-fix van de GIO. Het duurt soms minuten voordat ie weet waar ie is (verschilt ongetwijfeld per type Android). Als ie eenmaal een fix heeft gaat het wel goed. Ik merk wel dat de nauwkeurigheid wel een tikkie slechter is dan de Garmin. Ik heb voor de Gio een externe GPS-muis die via bluetooth verbonden kan worden. Dat gaat een heel stuk beter maar is nog steeds minder nauwkeurig. Scheelt wel weer in batterijgebruik van de GIO omdat ie nu niet zelf de GPS “aan” hoeft te hebben.

Dan de software en kaarten. Voor beide gebruik ik OSM kaarten. Bij de Garmin ben je overgeleverd aan de Garmin software en de maker van de kaart. Gelukkig is in de benelux de uitstekende openfietsmap kaar te krijgen (gratis) van de Tovenaar. Er zijn zelfs heel veel (gratis) OSM kaarten te krijgen voor Garmin. Kijk hier maar eens. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download

Voor Garmin zijn er op de PC/MAC programma’s (Basecamp en Mapsource) waarmee je routes/tracks kunt maken op de PC en die later weer over kunt zetten naar je GPS. Dat gaat wel heel wat makkelijker dan met zo’n klein GPS-schermpje. Deze programma’s kunnen overigens nog veel meer dat voert hier even te ver. Als je meer wilt weten kun bv basecamp eens downloaden en installeren en daarna de gratis Openfietsmap. Dan kun je met Basecamp een beetje spelen en zien wat de mogelijkheden zijn en hoe goed de kwaliteit is van OSM. Daar heb je nog niet eens een GPS voor nodig. De GPS kan met bv de Openfietsmap prima een route berekenen van A naar B (en evt C, D etc.) mitst de afstanden tussen A, B etc. niet al te groot is. Je kunt zelfs in de GPS nog instellingen veranderen zodat onverhard wordt vermeden en/of een voorkeur aangeven voor knooppuntroutes.


Voor de GIO heb ik gekozen voor programma’s die kunnen werken zonder een continue internetverbinden. Ik moet dus kaarten offline kunnen gebruiken. Oruxmap is een prachtig priogramma maar heeft als nadeel dat het niet kan rekenen. Een route van A naar B etc kan ie niet berekenen. Wel kun je (net als in een Garmin overigens) een track (van een ander of bv gemaakt met een online (fietstersbond) planner) inlezen. Deze wordt dan weergegeven op de kaart. Je hoeft dan alleen maar even te kijken en weet dan precies waar je heen moet fietsen. Moet of wil je echter afwijken van deze track dan kan Orux niet bereken hoe je nu verder moet. Orux kan ook niet zoeken op POI of adressen. Orux is meer iets voor de wat sportievere recreant. Je kan allerlei metertjes weer laten geven (bv snelheid, hoogte) en je kunt zelfs een hartslagmeter aansluiten en op laten nemen in je track.

Voor de android apps zijn er bij mijn weten geen aparte PC applicaties die samenwerken met de app. Natuurlijk kun je op diverse sites GPX track (maken en) downloaden en vervolgens in je app laten zien maar iets vergelijkbaars alss Mapsource/Basecamp voor Garmin is er bij mijn weten niet. Gelukkig kan Osmand met offline OSM vector kaarten wel routes berekenen. Helaas is de (offline) routeringssoftware nog dusdanig crappy dat het niet goed werkt. Je kunt alleen fietser/auto/voetganger instellen maar zaken als onverhard vermijden, geen u-bochten of een voorkeur voor knooppunt routes werkt echt niet. Overigens is de gewone “fietser” routering ook niet helemaal lekker . Hij stuurt je soms naar onverharde ruiterpaden . Daarnaast heeft Osmand geen mogelijkheid om in de app bv een fietsrondje te maken van A naar B naar C en dan weer terug naar A. Dat is voor een Garmin geen probleem. (is er überhaupt een Android App die dat kan?)
Ik heb de routering voor in de auto een aantal keren geprobeerd en dat ging prima. Osmand heeft zelfs gesproken navigatie en dat werkt prima als het gaat om ingelezen tracks (GPX files) Als de software voor routering voor fietsers wordt gesleuteld dan kan het zeker nog wat worden met Osmand want het heeft ook nog een groot aantal mooie features. Zo kun je zelf bepalen welke POI’s (Point of interest), favoriete lokaties , GPX-track je op de kaart zichtbaar wilt hebben. Je kunt zoeken op adressen en op heel veel POI’s. Osmand heeft nog veel meer features. De meeste zijn wel geinig maar voegen niet veel toe aan de basics van navigatie. Een betere routeringssoftware (voor fietsers) zijn mijn #1 wens zijn.

Op dit moment heb ik dus een duidelijke voorkeur voor een Garmin GPS op de fiets boven een Android Phone met App. Dat kan echter wel snel veranderen want de ontwikkelingen gaan best hard in Android land.

Zoals je ziet is mijn kennis van de Android navgatie apps beperkt (er zijn er ook zoveel) en dus heb ik nog een vraagje voor de Android fans:
Welke app maakt gebruik van offline OSM vector data en heeft toch goede routering voor fietsers. Ik zou dan ook wat instelmogelijkheden willen hebben als “Onverhard vermijden”, geen “U-turn” en als het even kan ook nog iets met knooppuntroutes/Langeafstandsroutes. Enig idee of er een app is die dat kan? Ik hou me aanbevolen.
Mijn ervaring met mijn Android mobile (Samsung S2) is dat het scherm bij invallend zonlicht of gewooon op een heldere dag absoluut onleesbaar is, daar valt echt niets mee te werken. Voor het zoeken van een telefooncontact oid kan ik in de schaduw gaan staan, maar dat werkt niet voor een gefixeerd, voortdurend in gebruik zijnd, scherm op mijn stuur.
Voorlopig prefereer ik voor het gebruiksgemak nog een echte GPS: de afgelopen 4 jaar een Garmin 60CSX, binnenkort een Montana. Voor het lezen gebruik ik een e-reader (een maand op 1 accu, 2000 titels bij de hand), mijn telefoon gaat 10 minuten per dag op een vast moment aan en op vakantie heb ik geen behoefte aan dagelijks internetverkeer. Techniek is voor mij leuk als een en ander is uitontwikkeld, de OSM-kaarten zijn geweldig. Maar dat zijn wel mijn keuzes en ik kan me voorstellen dat vele andere afwegingen mogelijk zijn.
PeeWee schreef:Voor de android apps zijn er bij mijn weten geen aparte PC applicaties die samenwerken met de app. Natuurlijk kun je op diverse sites GPX track (maken en) downloaden en vervolgens in je app laten zien maar iets vergelijkbaars alss Mapsource/Basecamp voor Garmin is er bij mijn weten niet.
Met Viewranger kan dat. Je kunt op je pc alles voorbereiden en dan synchroniseren met je smartphone.
Afgezien van het feit dat de topicstarter niet meer gereageerd heeft...

bij zo een brede vraag zou ik zeggen, koop een landkaart.
Ik ben na lang nadenken eruit en ga voor een smartphone die me doorheen west-europa navigeert. Ik ben echter op zoek naar die smartphone de het best aan mijn behoeften voldoet. Ik ben op zoek naar een smartphone die:

-oplaadbaar is met zzing
-grote capaciteit heeft voor verschillende maps en ook nog wat muziekbestanden zodat ik geen iphone moet meenemen.
-liefst een touchscreen
-waterdicht!! Geen kapje erop.
-zichtbaarheid/leesbaarheid is mooi meegenomen
- een foto/videocamera is niet nodig. Ik neem men fototoestel wel.


Wie heeft goede ervaringen met een of andere smartphone en wil dit met een absolute leek delen? Dank!
evert86 schreef:Ik ben na lang nadenken eruit en ga voor een smartphone die me doorheen west-europa navigeert. Ik ben echter op zoek naar die smartphone de het best aan mijn behoeften voldoet. Ik ben op zoek naar een smartphone die:

-waterdicht!! Geen kapje erop.
Ik ben bang dat er weinig tot geen smartphones zijn die echt (spat)waterdicht zijn. Geen kapje erop betekent dan wel wat boterhamzakjes mee voor het geval je in een hoosbui terecht komt, een dag mist ontmoet of motregen.

De outdoor GPS-apparaten hebben hier geen probleem mee, enkelen kunnen zelfs tegen een kort moment onder water (vallen in een watertje bijvoorbeeld).

Groet,
Arno
Ik heb goede ervaringen met de motorola defy; volwaardige navigatieoplossing met een flink aantal voordelen op zo'n garmin geval maar wel met nadeel (vind ik) dat het scherm met gewone handschoenen niet is te bedienen (wel met special handschoenen). De zogenaamde verhalen over slechte afleesbaarheid in de zon verwijs ik naar het rijk der fabelen, het is zelfs beter te regelen dan bij zo'n garmin geval.

Het vraagt wel wat extra aandacht om met een smartphone te navigeren dus absolute digibeten zou ik het afraden.
Glika schreef: Ik ben bang dat er weinig tot geen smartphones zijn die echt (spat)waterdicht zijn.
Ze zijn er wel gewoon; zelfde IP certificering; je moet je smartphone er gewoon op uitzoeken.
Sinds het najaar van 2011 ben ik een tevreden gebruiker van de waterdichte smartphone Sony Ericsson Xperia Active. Navigeren doe ik met Osmand en sinds vorige week heb ik ook een (superlichte) houder voor op de fiets! Zelfs een digibeet als ik kan nu op de computer routes maken en deze als track importeren naar de smartphone! Voordeel/nadeel tov de Motorola Defy is het kleinere formaat.
nvt
Matthie9000 schreef:Ik heb goede ervaringen met de motorola defy; volwaardige navigatieoplossing met een flink aantal voordelen op zo'n garmin geval maar wel met nadeel (vind ik) dat het scherm met gewone handschoenen niet is te bedienen (wel met special handschoenen). De zogenaamde verhalen over slechte afleesbaarheid in de zon verwijs ik naar het rijk der fabelen, het is zelfs beter te regelen dan bij zo'n garmin geval.

Het vraagt wel wat extra aandacht om met een smartphone te navigeren dus absolute digibeten zou ik het afraden.
En wanneer het ietwat regent of mistig is, laat je je smartphone gewoon op je fiets?
Dat aflezen in de zon is voor mij niet zo hinderlijk. Ik vind het niet zo erg om eventjes voorovergebogen te hangen. Ik wil gewon een handig hulpmiddel waarbij ik 3 elektronicatoestellen in 1 toestel ter beschikking heb (telefoon, gps, mp3 speler).

Ik kijk zeker eens naar de motorola defy plus reeks. Moesten hier nog andere ervaringen zijn met smartphones, dan hoor ik het graag.

Evert
evert86 schreef:En wanneer het ietwat regent of mistig is, laat je je smartphone gewoon op je fiets?

Ik kijk zeker eens naar de motorola defy plus reeks. Moesten hier nog andere ervaringen zijn met smartphones, dan hoor ik het graag.

Evert
Ik onderschrijf Mathie's goede ervaring met de Defy, plus of niet plus. Alleen bij echte hoosbuien haal ik de micro USB aansluiting los en sluit het klepje, uit voorzorg.

Het scherm is niet slechter afleesbaar dan van een Oregon, het is bovendien groter. (heb ze hier beiden, kan vergelijken)

Wat me wel zorgen baart is de kwetsbaarheid van een USB aansluiting, maar dat geldt voor alle apparaten bij outdoor gebruik, ook Garmin. Voor de Defy maakt Bikertech.de een stuurhouder met kabelgeleiding en ondersteuning voor de micro USB stekker. Zie foto.

Een waterdichte GPS met gratis offline vectorkaarten van vrijwel de gehele wereld, GSM, E-Reader, Internetbrowser, weblog editor, fototoestel... Alles in één apparaatje van 120 gram, aan te sluiten op de E-Werk zónder die ellende met batterijbuffers, voor minder dan een Garmin Oregon! Een no-brainer.

Frank

Afbeelding
Ik vind het wel grappig dat gesteld wordt dat 'nerdy' mensen beter af zijn met een smartphone. Voor mij betekent dat dat het werken daarmee dus nog ingewikkelder is dan met een outdoor-garmin? En daar ben ik al een paar maanden zoet mee geweest voordat ik wist wat hij kon en er op de fiets al rijdend iets mee kan instellen!

Verder is de opmerking over de tent natuurlijk niet helemaal juist: als je kan kiezen tussen een alles in één slaapunit, dus inclusief stokken, doek, slaapzak, matje, kussen, en een aantal losse spullen, dan is het dus zo dat als het alles-in-een apparaat stuk is, je niet meer kunt slapen, terwijl bij de andere optie je een trui onder je hoofd moet leggen omdat het kussen kapot is. ;-)

edit:
Ik zie bij reageren pas dat er nog een tweede pagina met reacties is... :oops: