Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

x

Desalniettemin geldt voor hond en baas: training helpt ook, misschien wel meer dan een lager gewicht.
Als je gaat trainen voor fietsen of lopen val je in de meeste gevallen wel af, spiermassa zal toenemen maar vetpercentage word aanzienlijk minder. Dus dat is 2 vliegen in 1 klap... beter getraind en minder gewicht, dus sterker en met minder problemen de bergen over.
Ook moet het tussen de oren goed zitten natuurlijk, als je als een berg tegen zo'n berg opziet dan heb je het bij voorbaat al te kwaad. :(

Henk

Kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
Desalniettemin geldt voor hond en baas: training helpt ook, misschien wel meer dan een lager gewicht.
Als je gaat trainen voor fietsen of lopen val je in de meeste gevallen wel af, spiermassa zal toenemen maar vetpercentage word aanzienlijk minder. Dus dat is 2 vliegen in 1 klap... beter getraind en minder gewicht, dus sterker en met minder problemen de bergen over.
Ook moet het tussen de oren goed zitten natuurlijk, als je als een berg tegen zo'n berg opziet dan heb je het bij voorbaat al te kwaad. :(

Henk

Kunst en fietswerk
Spieren zijn zwaarder dan vet :wink: :wink: :?
dik5 schreef:Spieren zijn zwaarder dan vet :wink: :wink: :?
nou en :wink: :lol:
dik5 schreef:
henkfietst52 schreef:
Desalniettemin geldt voor hond en baas: training helpt ook, misschien wel meer dan een lager gewicht.
Als je gaat trainen voor fietsen of lopen val je in de meeste gevallen wel af, spiermassa zal toenemen maar vetpercentage word aanzienlijk minder. Dus dat is 2 vliegen in 1 klap... beter getraind en minder gewicht, dus sterker en met minder problemen de bergen over.
Ook moet het tussen de oren goed zitten natuurlijk, als je als een berg tegen zo'n berg opziet dan heb je het bij voorbaat al te kwaad. :(

Henk

Kunst en fietswerk
Spieren zijn zwaarder dan vet :wink: :wink: :?
Gelukkig doen die spieren wat voor de kost! :wink:
Hele dagen fietsen met veel gewicht is een hoogstaand stukje fysieke aangelegenheid, ik zou daar een weegfactor van 90% aan toe kennen als je nog beginnend fietser bent. De overige 10% van je aandacht zou je kunnen verdelen over onderwerpen die hier over het algemeen voorbij komen, zoals
1) totaalgewicht van fiets+eten+drinken+bagage
2) banden
3) kwaliteit en sterkte frame+wielen+aandrijflijn+afmontage
4) degelijkheid+duurzaamheid tent/slaapmat/slaapzak
5) keuze kleding, brander, potten en pannen
6) onderhoud
7) voorbereidingen reis
"8) fotografie+video
9) prijs/kwaliteit, less is more, lowtech vs hightech, etc
10) fietstassen
11) gps, kaartmateriaal
etc

Kortom, veel interessant doch marginale praatjes op dit forum aangezien er nauwelijks over de fysieke/mentale aspecten (training/eten/drinken/afslanken/blessurepreventie/duur herstel/mentale weerbaarheid/doorzettingsvermogen) van het fietsen wordt gesproken. En dat terwijl het menselijk lichaam de motor van je fiets is. Vergelijk het eens met een motor- of autoforum en dan alleen discussiëren over zaken als chassis, banden, kleurtjes en alle modeaccessoires, maar het nooit over het type en techniek van de motor hebben.

Uiteraard is het logisch dat je meer en meer gaat verfijnen op het materiele vlak, zodra je op het fysieke vlak dichter je plafond benadert. Ik ga er dan ook maar van uit dat er zich hier op dit forum veel goed getrainde personen verzamelen, waaraan fysiek niets meer verbeterd kan worden (of dat uitstuitend in stilzwijgen doen), zodat er maar veel over marginale bijzaken gediscussieerd kan worden :).
AB schreef:Hele dagen fietsen met veel gewicht is een hoogstaand stukje fysieke aangelegenheid, ik zou daar een weegfactor van 90% aan toe kennen als je nog beginnend fietser bent. De overige 10% van je aandacht zou je kunnen verdelen ......
Over de percentages doe ik geen uitspraak, maar klimmen (of eigenlijk fietsen) gaat verder als te leveren Watten versus kilo's.

De hele strategie van hoe hard fiets je waar in een klim, het eten en drinken, het mentale aspect, de wind, de kleding, hoe ga je om met de techniek, waar schakel je en hoe zwaar trap je, hoe trap je efficient door de dode punten etc maakt zoals Ab zegt heel veel uit. Je ziet mensen die op het vlakke best redelijk mee kunnen komen op een berg dramatisch achterop raken, veel meer dan door het verschil in specifiek vermogen verklaard kan worden.
m-gineering schreef:
AB schreef:Hele dagen fietsen met veel gewicht is een hoogstaand stukje fysieke aangelegenheid, ik zou daar een weegfactor van 90% aan toe kennen als je nog beginnend fietser bent. De overige 10% van je aandacht zou je kunnen verdelen ......
Over de percentages doe ik geen uitspraak, maar klimmen (of eigenlijk fietsen) gaat verder als te leveren Watten versus kilo's.

De hele strategie van hoe hard fiets je waar in een klim, het eten en drinken, het mentale aspect, de wind, de kleding, hoe ga je om met de techniek, waar schakel je en hoe zwaar trap je, hoe trap je efficient door de dode punten etc maakt zoals Ab zegt heel veel uit. Je ziet mensen die op het vlakke best redelijk mee kunnen komen op een berg dramatisch achterop raken, veel meer dan door het verschil in specifiek vermogen verklaard kan worden.
We gaan dus nu naar "tussen de oren"? :)
Leuk... maar wel een beetje off topic. :oops:
Wie zet er een nieuw draadje op over de psyche van de (berg)fietser :idea:
dik5 schreef:
We gaan dus nu naar "tussen de oren"? :)
Leuk... maar wel een beetje off topic. :oops:
Wie zet er een nieuw draadje op over de psyche van de (berg)fietser :idea:
Ik geloof niet dat je echt begrepen hebt wat ik geschreven heb, wat op zich weer een prima illustratie is van de noodzaak om meer aandacht te schenken aan de techniek van het fietsen (niet de fiets)
m-gineering schreef:
AB schreef:Hele dagen fietsen met veel gewicht is een hoogstaand stukje fysieke aangelegenheid, ik zou daar een weegfactor van 90% aan toe kennen als je nog beginnend fietser bent. De overige 10% van je aandacht zou je kunnen verdelen ......
Over de percentages doe ik geen uitspraak, maar klimmen (of eigenlijk fietsen) gaat verder als te leveren Watten versus kilo's.

De hele strategie van hoe hard fiets je waar in een klim, het eten en drinken, het mentale aspect, de wind, de kleding, hoe ga je om met de techniek, waar schakel je en hoe zwaar trap je, hoe trap je efficient door de dode punten etc maakt zoals Ab zegt heel veel uit. Je ziet mensen die op het vlakke best redelijk mee kunnen komen op een berg dramatisch achterop raken, veel meer dan door het verschil in specifiek vermogen verklaard kan worden.
en op het vlakke geldt:
1) uit de wind van iemand fietsen kan zo'n 30% energie schelen
2) massa is traag principe, de fiets draait wel door, dus het op gang houden van de fiets kost minder energie

klimmen:
1) als je je benen stil houdt sta je meteen stil, massa-is-traag-dus-rolt-wel-door telt hier niet, dus je kunt nooit rust nemen in je traptred. Je moet altijd kracht zetten, een constante versnelling ipv constante snelheid produceren. En continue versnellen kost heeeeel veel energie.
2) souplesse zorgt voor goede doorbloeding en dus afvoer van melkzuur. Lance Armstrong klom met zo'n hoog beenritme dat ie "beweerde" dat het als een extra hartspier werkte. Niet al te letterlijk nemen, maar souplesse is altijd goed voor de benen (en voor het materiaal!). Liever dus een atb-tripple dan racetripple als je ook nog eens je fiets volhangt met bagage.
3) de klim niet kennen kost mentale energie, mijn yoga-techniek is doen alsof een klim eindeloos duurt, dan eindigt ie vanzelf een keertje, want ook eindeloos is eindig
4) wattage per kg lichaamsgewicht telt zwaar, daaraan gekoppeld is je v02max een goede indicatie voor je klimvermogen
5) fietsjaren opbouwen, heb je een fietsbenen? Een hardloper is nog niet meteen een goede fietser, ook al gebruik je dezelfde spieren..... een goede basisconditie is natuurlijk wel heel prettig
6) maar dan nog is niet elke goede fietser op het vlakke een goede fietser in de bergen...... gelukkig hoeft dat niet om er wel van te genieten! Daarnaast de invloed van lichaams overgewicht en bagage overgewicht niet overdrijven, met 5kg extra bagage kom je ook elke berg op, alleen doe je er wat langer over. En dan liever 5kg aan je lijf dan in je fietstas. Die vetkgs smelten wel weg en hebben minder impact op het rijgedrag van een fully loaded bike
7) etc
m-gineering schreef:
dik5 schreef:
We gaan dus nu naar "tussen de oren"? :)
Leuk... maar wel een beetje off topic. :oops:
Wie zet er een nieuw draadje op over de psyche van de (berg)fietser :idea:
Ik geloof niet dat je echt begrepen hebt wat ik geschreven heb, wat op zich weer een prima illustratie is van de noodzaak om meer aandacht te schenken aan de techniek van het fietsen (niet de fiets)
Ik heb je prima begrepen Marten, en ben het ook eens met de aandacht voor de techniek van het fietsen.
Waar ik het in mijn vorige quote-je over had was nav het "mentale aspect" bij mn het klimmen.
Zitten "klimmers" anders in elkaar dan "gewone fietsers"
De vorige wakkere fietsvakantie wilde het klimmen niet zo. Helaas had de fiets van toen een veel te zwaar verzet dankzij een eigenwijze fietsenmaker. Dat is nu opgelost. Wat blijft is een heel erg hoog treingewicht. Als je iets van 40 kg bagage een berg wilt opzeulen moet je heel fit zijn. Ik heb het gedaan toen de kinderen klein waren, en dat vereiste veel conditie, een heel goede klimtechniek, en goed kaartlezen om de steilste klims te vermijden. Iedere kilo minder telt dan.
Wim
En om weer OT te komen en Wim (en anderen) bij wijze van benadrukking te herhalen: 40 Kilo is gewoon enorm veel, zelfs wanneer je met een hond en een kar vertrekt.

Je hond plus kar weegt 15 kilo bij elkaar schrijf je. Die zul je vast en zeker graag mee willen hebben. Volgens mij hoeft dat ook geen probleem te zijn. Dat betekend echter wel dat je 25 Kilo aan andere spullen bij je hebt, waar je op zal moeten besparen qua gewicht. En 25 Kilo aan bagage voor een pelgrimstocht door Zuid Europa lijkt mij gewoon veel (te veel). Vooral als het de laatste rit, ondanks het te zware verzet als extra uitdaging, niet echt wilde lukken. Ik heb de neiging hebben om te zeggen dat daar toch echt 10 kilo af kan. Dan kom je op een totaalgewicht van 30 kilo uit, wat nog steeds veel is, maar toch echt een stuk beter klinkt.

Ter vergelijking: Ik had voor mijn reis van twee maanden door centraal Azie, met temperaturen variërend tussen de -2 ('s nachts welliswaar) en 45 graden, exclusief eten, tegen de 14 Kilo aan gewicht mee. Iedereen heeft natuurlijk andere behoeftes, maar ik beschouw mijzelf (nog) niet als een echte grammenjager en heb geen godsvermogen uitgegeven aan mijn spullen. Je kunt dan natuurlijk geen computer, extra paar schoenen en twee avondtenues inclusief spijkerbroek meenemen, maar als je je hond meeneemt zul je toch op bepaalde plekken concessies moeten maken. Ik ben er van overtuigd dat je het kunt. Je zult jezelf dankbaar zijn als je eenmaal die berg oprijdt.
Een hardloper is nog niet meteen een goede fietser, ook al gebruik je dezelfde spieren..... een goede basisconditie is natuurlijk wel heel prettig
Dat die basis conditie er is merk ik maar al te goed als ik een berg op fiets.

Ik loop 4 keer per week hard, op de atletiek baan en/of lange veldlopen, trainen op de fiets doe ik amper in de winter, maar toch fiets ik zonder problemen 100 km.
Wel moet ik zeggen dat de de spieren even moeten wennen aan een iet wat andere beweging, maar die ervaring had ik vroeger met Triathlon ook.

Dat het tussen de oren goed moet zitten op een lange klim is waar, de drive/focus om de top zonder af te stappen te halen zit volgens mij 99% tussen de oren,
mentale weerbaarheid.

Alle technische snufjes en hightech fietsen ten spijt... als de fiets je goed past en als de cadans voortgebracht uit een getraind lichaam met gezond verstand er is dan kom je boven.

Als je de ketting strak houdt, ga je altijd vooruit. , Fedor Iwan den Hertog

Henk

kunst en fietswerk
en je kunt altijd nog geheime truucs toepassen*

*op de juiste momenten denken aan je schoonmoeder
...
Sjeng Langslaper schreef:
Leon schreef:
EnriceV schreef:Klimmen is vooral conditie en kracht
Bij hellingen tot zo'n 12% kom je er met geduld en een licht verzet zoals genoemd ook. Accepteer dat je 4 km/u gaat.
Ik denk dat Leon hier zegt dat bergen klimmen een mentale kwestie is. Ik weet niet wie het schreef hier op het forum (een forse tijd terug) maar deze wijsheid heeft mij enorm geholpen als af-en-toe fietsend obees persoon.
Dank je Sjeng, waarschijnlijk was ik dat. Ik zit nu geloof ik met een veer in mijn jeweetwel. :shock: :lol:
Met mijn vriendin heb ik onderweg forse discussies hierover gehad.
We gingen 7 kmh. Ik kon dat, maar zij had het zwaar. Elke 10 minuten moest er 5 minuten gestopt worden om uit te hijgen en dat maakte het alleen erger. "Fiets dan 5 kmh", zei ik. Dat vond ze langzaam; ze zou dan meer kracht moeten zetten. Discussie, discussie, discussie. "Doe het dan eens één keer, fiets 5 in plaats van 7 en doe dat zeker 10 minuten". Na meerdere pogingen haar hiertoe te bewegen is het een keer gelukt. Het werkte; eindelijk.
Zelf overkomt me het ook regelmatig. Bergop gaat het zwaar. Ik ga dan gewoon 1 à 2 kmh terug en het gaat weer prima.
Noem het een onderdeel van techniek, mentale weerbaarheid of luisteren naar je lichaam. Mij om het even.
Leon
Leon schreef:"Doe het dan eens één keer, fiets 5 in plaats van 7 en doe dat zeker 10 minuten". Na meerdere pogingen haar hiertoe te bewegen is het een keer gelukt. Het werkte; eindelijk.
Zelf overkomt me het ook regelmatig. Bergop gaat het zwaar. Ik ga dan gewoon 1 à 2 kmh terug en het gaat weer prima.
Noem het een onderdeel van techniek, mentale weerbaarheid of luisteren naar je lichaam. Mij om het even.
Leon
[/quote]
Een waarheid als een koe! Zelf heb ik wel eens wedstrijdjes 'zo langzaam mogelijk fietsen' met mezelf gedaan in zware stukken van beklimmingen. 1-2 km/h langzamer kan dan heel veel verschil maken. Een beginnersfout is dat er teveel naar de snelheid wordt gekeken. Als je op het vlakke dan 25 rijdt, lijkt het alsof je met 10 km/h bergop iets niet goed doet, terwijl de weg gewoon steiler is dan je denkt en je helemaal geen referentiekader hebt: als je voor het eerst een specifieke berg op fietst weet je helemaal niet wat 'jouw' snelheid daar hoort te zijn. Klimmen is vooral naar de benen luisteren en verder wat Marten al aanstipte.
Pedalero schreef:Een beginnersfout is dat er teveel naar de snelheid wordt gekeken.
Op mijn racefiets heb ik een cadansmeter tot mijn beschikking. Ik merk dat het klimmen me beter afgaat als ik ongeacht de hellinghoek probeer een constante cadans (in mijn geval tussen 90-100/minuut) aan te houden. Inderdaad gaat het dan soms niet snel, maar je komt wel zonder afstappen boven met een fatsoenlijke hartslag.
Cadans tijdens klimmen is afhankelijk van de cranklengte ;-) :shock: kleine cranks = lagere cadans; bij veel klimmen is het handig om juist langere cranks te hebben.

(iets met hefbomen :lol: )
Mogelijk dat het gebruik van een hartslagmeter een indicatie kan geven of je tijdens het klimmen te hard of juist te langzaam gaat. :?:
Je zou dit dan kunnen vergelijken met de waardes die je haalt tijden een flinke tempo rit op het vlakke. :idea: :?: