Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weinig vermogen uit Son delux? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Weinig vermogen uit Son delux?

EnriceV schreef:
m-gineering schreef:
*) Als ik een standaard 6V koplamp en achterlicht aan een dynamo hang is het maximale vermogen ca 3 Watt. Ga ik hard genoeg (Son 28 ~18 km/h, SON 20 ~24 km/h) dan kan de dynamo echter ook wel 12V leveren als ik de weerstand in het circuit verdubbel door 2 lampen in serie te zetten. Stroom is constant, dus dan heb ik opeens 6W.
Op elk moment is de wet van ohm geldig: U=R/I. Als je een tweede lamp in serie zet dan verandert dus onmiddelijk de spanning of de stroom. Anders overtreedt je een natuurwet.
Lees nog eens wat hier boven staat ........Is de kater een dag opgeschoven? :D (hint: de dynamo is een stroombron)
Frank, je hebt een keurige meting verricht, en de gevonden uitkomst strookt met de verwachtingen (in ieder geval met mijn verwachting).
Zoals Marten al ervaren heeft levert de SON niet meer vermogen dan andere naafdynamo's (misschien zelfs iets minder).
Dat is mijn ervaring ook. Maar mijn SON loopt wel veel mooier soepeler en trillingsvrij dan de shimano :-) .
Marten, ik ging niet uit van een lineare (snelheid/vermogens) karakteristiek van een dynamo, ik heb slechts een methode aangegeven om het
optimale vermogen te meten, hetgeen een goede controle is op het functioneren van de dynamo. Ik zal er eens een nachtje over slapen of
een lineare curve logisch en te bewijzen is.

T.a.v. het probleem met laders en accupacks: De spanning, stroom en het vermogen dat een dynamo kan leveren is één factor.
Maar om accu's te laden moet de keten dynamo, gelijkrichter/spannings-stabilisator(en) en accupack in de keten wel op elkaar "getuned" zijn.
1) Als een gelijkrichter/stabilisator 6 volt stabiele gelijkspanning levert, dan wordt het lastig om een 6 volt accu-pack te laden, omdat er
overspanning nodig is om een beetje laadstroom door de accu's te krijgen. En als er ook nog eens (laadstroom/beveiligings) electronica in het
accupack zit dan snoept dat ook weer spanning/vermogen af. Er er was al niet zo heel veel . . . .
2) Als je een gelijkrichter/stabilisator hebt die 12 volt afgeeft (onbelast!), dan kun je op je klompen aanvoelen dat je bij 20 Km/uur
(2 watt optimaal dynamo vermogen, zie tabel) écht niet meer dan 1/6 ampere = 160 mA eruit pulkt. Ga je meer stroom vragen, dan zakt de spanning onder de 12 volt.

Mijn conclusie: Zoek dit probleem niet in je dynamo. Alle naafdynamo's voldoen om een accupack op te laden en jouw dynamo werkt prima.
Echter "een andere set batterijen" of "een andere gelijkrichter/stabilisator" zelfs met nagenoeg dezelfde specificatie kunnen het verschil maken.
Meten dus. Wat is de onbelaste uitgangsspanning van je stabilisator en van je accupack? hoeveel stroom levert de stabilisator als je het
(lege) accupack aansluit? Hoeveel spanning blijft er dan over op de stabilisator met aangesloten accupack?

Tip: Als je een 12 volt uitgang hebt op je stabilisator (eworks?), sluit dan gewoon eens een 6 volt accupack aan en meet wat er gebeurt:
Weet je nog: de onbelaste spanning en de kortsluitstroom . . . Er zal een "kortsluitstroom" door je accupack gaan lopen waardoor de spanning in elkaar zakt , en zich zal instellen op de waarde van je accupack voor die geldende laadstroom (bijvoorbeeld 6,5 - 7 volt). Wel stoppen als de accu vol is, anders wordt de
accu overladen (nou ja met twee watt valt niet veel stuk je maken)

Oja, nog even over de overspanningsbeveiliging. Dat is meestal een zogenaamde "varistor" dat zijn twee zenerdiodes die - tegen elkaar in- in serie geschakeld staan.
De varistor gaat stroom doorlaten/geleiden boven een bepaalde spanning, b.v. 24 volt. en zal dan de dynamo gaan belasten (en daarmee de spanning beperken). De enige reden hiervoor is om de electronica (gelijkrichter/stabilisator) (of wellicht ook direct aangesloten lampjes) te beschermen tegen overspanning. Een spanningsstabilisatorchip van b.v. 6 volt kan b.v. niet meer dan 30 volt ingangsspanning hebben.
Overspanning ontstaat bij hoge snelheid en onbelaste dynamo/electronica. Zodra er echte belasting is, zakt de spanning en zal de varistor niets doen.

Succes! En laat gerust weten wat je ontdekt ter remote 2th opinion.

groetjes ben
Heb me vandaag in de "gebedsmolen" van de Son medewerker gestort. Eerlijk gezegd zit ik liever op de fiets dan met een duitstalig standaardwerk op de bank, maar goed...
Het gaat ver, héél ver en ik begrijp het ten dele. Het is duidelijk dat het voor de bepaling van het vermogen van de dynamo nogal uitmaakt wat er "aan hangt", zoals Marten al aangaf. En wat optimaal is bij de ene snelheid is dat nog niet bij de andere.

De methode van Ben meet de output van de dynamo zonder weerstand, buiten die van de universeel meter zelf. De gevonden waarden kunnen niet direct worden vergeleken met die uit de gebedsmolen.
Om toch uit te vinden of mijn Sondelux goed- dan wel onvoldoende functioneert (het doel van het onderzoek) heb ik het eenvoudiger aangepakt. Aan de Sondelux heb ik de E-Werks aangesloten. De E-Werks is ingesteld op 5.6V/0.8A en daaraan heb ik verschillende GSM toestellen aangesloten.
Niet één geeft ook maar het minste teken van een aanwezige laadstroom, zelfs niet bij 30 km/u. De bekabeling is gecontroleerd en in orde. De E-Werks functioneert goed op een andere fiets.

Mijn conlusie is dat de Sondelux nauwelijks-, of in elk geval niet de te verwachten stroom levert. Hij moet terug naar Schmidt. Of zie ik dat verkeerd?

Frank
Het bericht van Ben en van mij zijn ongeveer gelijk gepost. Moet dat van Ben bestuderen, misschien is de dynamo toch in orde.

Fr.
frank bueters schreef: De E-Werks is ingesteld op 5.6V/0.8A en daaraan heb ik verschillende GSM toestellen aangesloten.
Ik weet niet hoe de E-werks functioneert, maar 5.6 x 0.8 is al 4.5 Watt. Rekening houdend met wat omzetverliezen moet je al hard fietsen voor je dat er in stopt.
Ik vind het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat shimano naafdynamos hier zonder argumentatie worden weggezet als naafdynamos met veel weerstand of veel last hebbend van trillingen ed. Ik heb een dh3-n80 en hier klopt (zoals ook op papier) in de praktijk niks van. Ik begrijp dat eigenaren van zon son de noodzaak voelen om de hoge prijs te verantwoorden, maar doe dat niet op deze manier, dat is namelijk 'bullshit' :D, er is absoluut niks mis met de dh3-n72/80 en ja ook ik beschouw son naafdynamos als beter..
Bolletje schreef:Maar mijn SON loopt wel veel mooier soepeler en trillingsvrij dan de shimano :-) .
sommige versies van B&M senso koplampen hebben een hele stijle schakelkarakteristiek, en geven dan op de sensorstand rare trillingen. Op de gewone aan stand is het weg
m-gineering schreef:
frank bueters schreef: De E-Werks is ingesteld op 5.6V/0.8A en daaraan heb ik verschillende GSM toestellen aangesloten.
Ik weet niet hoe de E-werks functioneert, maar 5.6 x 0.8 is al 4.5 Watt. Rekening houdend met wat omzetverliezen moet je al hard fietsen voor je dat er in stopt.
Maar de rekenmethode was toch (VxA)/4? Dan zou ik uitkomen op 1,12 Watt, een voorstelbaarder getal.
frank bueters schreef:
m-gineering schreef:
frank bueters schreef: De E-Werks is ingesteld op 5.6V/0.8A en daaraan heb ik verschillende GSM toestellen aangesloten.
Ik weet niet hoe de E-werks functioneert, maar 5.6 x 0.8 is al 4.5 Watt. Rekening houdend met wat omzetverliezen moet je al hard fietsen voor je dat er in stopt.
Maar de rekenmethode was toch (VxA)/4? Dan zou ik uitkomen op 1,12 Watt, een voorstelbaarder getal.

De Bolletjes formule zou moeten aangeven of de dynamo bij de gekozen snelheid het gevraagde vermogen kan leveren.

update: de formule klopt alleen niet
Son 28, 112 rpm: levert met een gewone koplamp (3w lampje) 6.2V, 0.48 amp, dus daar komt 2.98 Watt uit.

kortsluitstoom: 0.6 amp
open spanning 12.46 V
Volgens bolletje komen we dan op een maximaal vermogen van :

0.6 x 12.46/4= 1.87Watt




Voor electrische vermogen geldt:
P=U x I of met wat substitutie P=I^2 x R

dus 220 volt stopcontact
2200 Watt waterkoker

2200/220= 10 ampere, of te wel bij een rode stop niet ook nog het licht aan doen ;)

P in Watt
U in Volt
I in Ampere
R in Ohm
Ik meen dat Olaf Schulz, Ben en Marten uiteindelijk hetzelfde beweren: wordt op een naafdynamo iets aangesloten met weinig weerstand dan daalt het spanningsverschil en dientengevolge het vermogen.

Het is moelijk om de uitgangsspanning en stroom van de E-Werks te meten door de vorm van de aangelaste-, waterdichte stekkers. Ik zal óf een bestaand E-Werks kabeltje moeten doorknippen, óf e.e.a. proefondervindelijk moeten uitvinden.
5.6V/0.8A was de aangegeven uitgangs spanning/stroom van de 220V lader van de GSM. Zo'n lader heeft blijkbaar meer vermogen dan mijn fiets en ik.

Inmiddels zie ik dat het succes van de Son 20 (in een 20 inch wiel) met E-Werks en 12V Varta lader een pure toevalstreffer is geweest. Heb destijds de E-Werks botweg op 12V/1A gezet en de 4 AA'tjes waren binnen 6-8 uur vol, ze worden zelfs warm. Ik vermoed dat de 12V lader voldoende intelligent is om zelf spanning en stroom te regelen, een andere verklaring zie ik nauwelijks.

Ik ga van de week wat proefjes doen door stap voor stap stroom en spanning in de E-Werks aan te passen. Een verslag volgt.

Dank zo ver,

Frank
Vandaag met onderstaande opstelling de spanning gemeten. De Makita zorgt voor een constante snelheid van 9,2 Km/uur, een snelheid waarbij van mij het laden wel mag zijn begonnen.
De spanning uit de E-Werks is vanaf 3 km/u vrijwel exact de op de E-Werks ingestelde waarde Stel je de E-werks in op 5,6 V dan krijg je 5,69 V, 12V is 12,1V. Stroom is zo zonder weerstandje of lampje niet goed te meten, die meting volgt binnenkort wanneer ik een lampje en soldeerfittinkje heb gescored.

Grootste ontdekking vandaag was dat het probleem met het laden van de Motorola Defy+ (waterdichte smartphone met GPS) niet werd veroorzaakt door de naafdynamo noch door de E-Werks maar door een kabeltje van B&M dat de E-Werks met micro USB verbindt. Geen meetbare kabelbreuk maar een B&M female die geen contact wil maken met de male!
Helaas zijn die E-Werks kabels en stekkers nergens anders te koop dan bij B&M. Heb er zelf voorlopig maar een gesoldeerd in afwachting van een reactie uit Duitsland.

Met alle nieuw verworven kennis over het laden van wat dan ook lijkt de E-Werks nu optimaal ingesteld voor het laden van de Motorola. Zó optimaal dat er eigenlijk geen buffer accu meer nodig is. Het vermogen uit de Sondelux/E-Werks combi is pas vlak voor stilstand dermate laag dat de Motorola gaat zeuren. 3-4Km/uur is nog goed te doen.
Moet even afwachten of de accu op een langere rit voldoende wordt geladen. De instelling van de E-Werks is nu 5,6V/0,4A. De accu is 1,7A en laadt zich aan de 220V usb lader in ca 6 uur volledig op. 1,7/6=0,28A + 0,12A voor het werkende apparaat = 0,4A. 0,4Ax5,6V=2,24W. Zou toch moeten lukken, hoop ik... :wink:

Afbeelding
Prachtig; vergeet vooral niet je motorola defy te upgraden naar android 2.3 (vraag overigens redelijk wat kennis; en doe het vooral niet verkeerd zoals ik deed want mijn telefoon was bijna een dure baksteen geworden). En de defy natuurlijk zo energiezuinig mogelijk in te stellen; want dat maakt ook (behoorlijk) uit voor energiegebruik. Er is ook een accu te bestellen met langere accuduur maar ik dacht dat je daarmee je waterdichtheid verliest omdat er een andere achterkant op moet; de defy+ zou ook een langere accuduur hebben en is dus interessant voor nieuwe kopers.
Zelden een foto gezien waar de naam van dit forumonderdeel zo treffend is weergegeven ...
arnob schreef:Zelden een foto gezien waar de naam van dit forumonderdeel zo treffend is weergegeven ...
:D E-Solex?
Omdat het E-Werks/micro USB kabeltje van B&M toch niet werkte de USB kant maar eens voorzichtig geopend. En jawel: slechts 2 pinnen aangesloten (zie foto). Terwijl vrijwel alle apparaten die over micro (of mini) USB laden daar meer pinnen voor gebruiken. Dat doen ze overigens wel allemaal anders. Aan een PC is het soms wel mogelijk om drivers te installeren waardoor laden over 2 pinnen toch lukt, maar aan een B&M E-Werks gaat dat niet werken.

Deze kabel kan B&M beter niet meer verkopen, daar heeft niemand iets aan.

De aansluiting op m'n fiets vanaf de E-Werks gaat nu met de E-werks / USB kabel (die blijkbaar wel meer dan 2 pinnen heeft aangesloten gekregen van B&M) en dan een USB / micro USB verloopkabel naar de GSM.

Helaas maakt de USB female/USB male verbinding de boel niet meer helemaal waterdicht. Dat is jammer, de rest is het wel.

Alles werkt, de ampere metingen zijn niet meer strikt noodzakelijk. Maar ik ben nu toch wel benieuwd naar de output van de dynamo. Een verslagje volgt.

Afbeelding
Matthie9000 schreef:motorola defy te upgraden naar android 2.3
het is de defy+ met 2.3
Matthie9000 schreef:En de defy natuurlijk zo energiezuinig mogelijk in te stellen
Ik hoop nou juist dat dat niet meer nodig is nu de Defy permanent stroom krijgt van de Son/E-Werks.
Matthie9000 schreef: de defy+ zou ook een langere accuduur hebben
1700 mA ipv 1500 (?), het is geen wereld van verschil.

Welke route app gebruik jij op je Defy?

Frank
frank bueters schreef:het is de defy+ met 2.3

Ik hoop nou juist dat dat niet meer nodig is nu de Defy permanent stroom krijgt van de Son/E-Werks.

1700 mA ipv 1500 (?), het is geen wereld van verschil.
Ah; dan heb ik niks gezegd ;-) misschien dat de langere accuduur van de defy+ grotendeels ook te maken heeft met de firmware/software; maar van dat probleem ben ik gelukkig af.
frank buetsers schreef:Welke route app gebruik jij op je Defy?
Binnen Nederland/online gebruik ik google maps; buiten Nederland gebruik ik offline navigatieprogramma's; ik ben tevreden over zowel iGO als CoPilot hoewel beiden niet helemaal volledig naar smaak in te stellen zijn; wil je het zo eenvoudig mogelijk dan zou ik voor iGO gaan; CoPilot kun je wat uitgebreider instellen en heeft mijn voorkeur.

Ik ben nog op zoek naar een goed (offline) navigatie programma (diverse geprobeerd), die openmap ondersteund en .gpx-ondersteuning heeft (om bijv europafietsers routes in te kunnen laden); zowel iGO, google maps als CoPilot missen dat; hoewel het voor CoPilot wel te importeren is, dacht ik.
Matthie9000 schreef:Ik ben nog op zoek naar een goed (offline) navigatie programma
Probeer Locus. Deze Android app maakt gebruik van zowel online- als offline kaarten. De offline kaarten zijn geen bitmaps van 17 of 18 lagen maar vectorkaarten (OSM).

Frank
Het heeft even geduurd maar er zijn weer enkele meetgegevens van de Sondelux.

Amperes meten aan de E-Werks blijkt niet goed mogelijk met een lampje en een universeel meter. De geraadpleegde electriciën noemt het een "gestuurde voeding", meten geeft onzinnige uitkomsten.

Daarom maar direct aan de naafdynamo gemeten met multimeter en lampje (6V/0,3W) in serie, zie foto. De uitkomsten zijn verbazingwekkend laag:

5 km - 0,03A / 10km - 0,05A / 15km - 0,06A / 20km - 0,07A / 25km - 0,08A

Bij 25 km is de spanning 16V. Volgens P=UxI zou er dus niet meer dan 1,28 Watt uit een Sondelux komen. Ben er nog niet uit of ik daar nou het vermogen van het lampje bij op moet tellen. Maar zelfs dan is het een schamele 1,58 Watt. Of doe ik toch iets verkeerd?

Afbeelding

NB ook met P=I^2 x R (de tweede wet van Gerritsen :)) wordt het niet veel. Weerstand van het lampje = 12,1 Ohm
Er kloppen een paar dingen niet.

De weerstand van het lampje is:
P=UxI, dus I=0,3/6=0,05A
I=U/R, dus R=U/I dus R=6/0,05=120 Ohm

De spanning heb je vermoedelijk onbelast gemeten, mocht dat niet zo zijn (dan stond de meter dus parallel aan het lampje):
bij 25km/h en 16V, I=16/120=0,130A dus 16*0,130=2,13 Watt

De stroom heb je onder belasting gemeten en dan komen we op het volgende:
bij 25km/h en 0,08A U=0,08*120=9,6 Volt dus 9,6*0,08=0,77 Watt

Dat wil zeggen dat je lampje dankzij de spanning van 9,6 volt geleverd door de dynamo bij 25km/h 0,77 Watt verstookt heeft, wat veel meer is dan waar het lampje voor gemaakt is (0,3 W), daar wordt je lampje op den duur niet erg blij van.

Je weet hiermee nog helemaal niets over de capaciteit van je dynamo, alleen hoeveel spanning het onder de belasting van dit lampje nog kan leveren. Wat je wilt weten is onder welke belasting je dynamo de spanning nog voldoende op peil kan houden. Welke spanning je nodig hebt om een en ander nog te laten werken, hangt van de apparatuur af.

Om een indicatie te krijgen van de capaciteit van de dynamo zou je er lampjes voor 6V met een groter vermogen in kunnen draaien. Als je zover bent dat een lampje alleen nog brand bij een snelheid van bijvoorbeeld 20km/h en je meet de geleverde stroom dan heb je een aardige indicatie van de capaciteiten van de dynamo.