Frank, je hebt een keurige meting verricht, en de gevonden uitkomst strookt met de verwachtingen (in ieder geval met mijn verwachting).
Zoals Marten al ervaren heeft levert de SON niet meer vermogen dan andere naafdynamo's (misschien zelfs iets minder).
Dat is mijn ervaring ook. Maar mijn SON loopt wel veel mooier soepeler en trillingsvrij dan de shimano
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Marten, ik ging niet uit van een lineare (snelheid/vermogens) karakteristiek van een dynamo, ik heb slechts een methode aangegeven om het
optimale vermogen te meten, hetgeen een goede controle is op het functioneren van de dynamo. Ik zal er eens een nachtje over slapen of
een lineare curve logisch en te bewijzen is.
T.a.v. het probleem met laders en accupacks: De spanning, stroom en het vermogen dat een dynamo kan leveren is één factor.
Maar om accu's te laden moet de keten dynamo, gelijkrichter/spannings-stabilisator(en) en accupack in de keten wel op elkaar "getuned" zijn.
1) Als een gelijkrichter/stabilisator 6 volt stabiele gelijkspanning levert, dan wordt het lastig om een 6 volt accu-pack te laden, omdat er
overspanning nodig is om een beetje laadstroom door de accu's te krijgen. En als er ook nog eens (laadstroom/beveiligings) electronica in het
accupack zit dan snoept dat ook weer spanning/vermogen af. Er er was al niet zo heel veel . . . .
2) Als je een gelijkrichter/stabilisator hebt die 12 volt afgeeft (onbelast!), dan kun je op je klompen aanvoelen dat je bij 20 Km/uur
(2 watt optimaal dynamo vermogen, zie tabel) écht niet meer dan 1/6 ampere = 160 mA eruit pulkt. Ga je meer stroom vragen, dan zakt de spanning onder de 12 volt.
Mijn conclusie: Zoek dit probleem niet in je dynamo. Alle naafdynamo's voldoen om een accupack op te laden en jouw dynamo werkt prima.
Echter "een andere set batterijen" of "een andere gelijkrichter/stabilisator" zelfs met nagenoeg dezelfde specificatie kunnen het verschil maken.
Meten dus. Wat is de onbelaste uitgangsspanning van je stabilisator en van je accupack? hoeveel stroom levert de stabilisator als je het
(lege) accupack aansluit? Hoeveel spanning blijft er dan over op de stabilisator met aangesloten accupack?
Tip: Als je een 12 volt uitgang hebt op je stabilisator (eworks?), sluit dan gewoon eens een 6 volt accupack aan en meet wat er gebeurt:
Weet je nog: de onbelaste spanning en de kortsluitstroom . . . Er zal een "kortsluitstroom" door je accupack gaan lopen waardoor de spanning in elkaar zakt , en zich zal instellen op de waarde van je accupack voor die geldende laadstroom (bijvoorbeeld 6,5 - 7 volt). Wel stoppen als de accu vol is, anders wordt de
accu overladen (nou ja met twee watt valt niet veel stuk je maken)
Oja, nog even over de overspanningsbeveiliging. Dat is meestal een zogenaamde "varistor" dat zijn twee zenerdiodes die - tegen elkaar in- in serie geschakeld staan.
De varistor gaat stroom doorlaten/geleiden boven een bepaalde spanning, b.v. 24 volt. en zal dan de dynamo gaan belasten (en daarmee de spanning beperken). De enige reden hiervoor is om de electronica (gelijkrichter/stabilisator) (of wellicht ook direct aangesloten lampjes) te beschermen tegen overspanning. Een spanningsstabilisatorchip van b.v. 6 volt kan b.v. niet meer dan 30 volt ingangsspanning hebben.
Overspanning ontstaat bij hoge snelheid en onbelaste dynamo/electronica. Zodra er echte belasting is, zakt de spanning en zal de varistor niets doen.
Succes! En laat gerust weten wat je ontdekt ter remote 2th opinion.
groetjes ben