Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Biologic Reecharge - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Biologic Reecharge

eric190173 schreef:Daar heb je gelijk in... Gewoon batterijen opladen dus..
Dat is niet hetzelfde als de GPS op de dynamo.

Een Garmin op batterijen gaat na korte tijd op power save mode. Je moet handelingen verrichten (i.e. het scherm aanraken) om 'm te "wekken". In Australië zul je daar niet veel last van hebben. In West Europa ben je meestal al weer drie straten van je route tegen de tijd dat je je gps wekt.

Een GPS op externe stroom blijft continu aan. Dat is wat je wil, ik tenminste wel.

Stroom trekken van batterijen die worden geladen is inderdaad niet efficient. Het is echter niet anders. Met dank aan afspraken over USB. Er is bepaald dat het apparaat moet gaan zeuren om interactie bij wisseling van stroombron.

Frank

NB een redelijk werkende tussenoplossing zijn z.g. "directe routes". Dat zijn tracks die niet worden herberekend in de GPS maar die het apparaat wel uit de slaapstand halen bij richtingsverandering (kruising). Er is al het e.e.a. over geschreven op dit forum.
Matthie9000 schreef:Dan steeds 2 batterijen uit de batterijlader omwisselen met de 2 batterijen in je garmin, scheelt je ook weer kabels en gedoe met waterdichtheid (usb stekkers != IP7x) omdat je alles in je stuurtas kunt doen.
IP7x = IPx7?

http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code

Maar de Zzing is dat ook niet, want heeft een USB-uitgang 8)

Dus: alles in je stuurtas: Zzing, lader, etc.
Alleen waterdichte GPS op je stuur (en niet in je tas). :wink:
rbregt schreef:IP7x = IPx7?

http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code
Maar de Zzing is dat ook niet, want heeft een USB-uitgang 8)

Dus: alles in je stuurtas: Zzing, lader, etc.
Alleen waterdichte GPS op je stuur (en niet in je tas). :wink:
Whoops, IPx7 idd :D Maar ik bedoelde (ook) dat je dan alles (zzing-lader + batterijlader etc) in je stuurtas doet en dus geen usb-stekker in je gps hoeft te steken want daarmee raak je waterdichtheid van je gps kwijt; een smartphone kun je beter ook niet laden in de regen.

Is overigens wel onhandig als je vaak je stuurtas loskoppelt omdat er een snoer van dynamo naar lader loopt.
Wat ben ik toch blij met mijn Garmin Edge 705 die het vele uren uithoudt op één acculading. Ik ben dan wel niet dagenlang van huis, maar toch... En volgens mij gaat een dedicated GPS sowieso veel efficienter om met stroomverbruik dan een smartphone waar je de GPS-functie van gebruikt. Bij mijn iPhone is de accu na een ritje van een uurtje of 2 al zo goed als leeg door gecombineerd gebruik van scherm en GPS.
Hangt er vanaf hoe je er mee omgaat, als je je scherm continu aan hebt op volle lichtsterkte heb je een probleem; doe je dat niet dan gaat een smartphone met gemak een dag mee.

Oh... en dan heb je gelijk muziek, een fototoestel (brakke kwaliteit), internet, buienradar, weet ik hoeveel navigatieprogramma's/kaarten (online en offline), vertaalprogramma's, alle handleidingen voor elk minuscuul onderdeel op mijn fiets, weet ik hoeveel boeken, een wekker, fourier-frequentie analyse om los te laten op je spaakspanning, oh.. en een telefoon...

maar je kunt natuurlijk ook zo'n garmin geval kopen, de accu gaat dan waarschijnlijk langer mee :D :shock:
rbregt schreef:En volgens mij gaat een dedicated GPS sowieso veel efficienter om met stroomverbruik dan een smartphone waar je de GPS-functie van gebruikt
Dat klopt helemaal. Toch probeer ik over te stappen op een smartphone.

Ten tijde van de Garmin had niet alleen de gps bij me maar ook een gsm en wilde ik onderweg de route kunnen aanpassen dan had ik ook een netbookje mee. En dan nog de e-reader.
Nu zit er op m'n stuur een waterdichte Motorola Defy+ van nog geen 200 gram. Die vervangt alle genoemde electronica.

En nee, de route software is niet Google Maps maar een app die offline OSM vectorkaarten laadt, gratis.

Eerlijk is eerlijk, er is nog een probleem met de stroomvoorziening maar ik hoop dat een nieuwe naafdynamo dat zal oplossen. Netbook, GSM, GPS en E-Reader konden in elk geval ook niet allemaal van stroom worden voorzien met slechts de dynamo.
frank bueters schreef:En nee, de route software is niet Google Maps maar een app die offline OSM vectorkaarten laadt, gratis.
Welke app gebruik jij daarvoor?

En is er al een app die de OpenFietsKaart kan laden?
rbregt schreef:
frank bueters schreef:En nee, de route software is niet Google Maps maar een app die offline OSM vectorkaarten laadt, gratis.
Welke app gebruik jij daarvoor?
Na er een paar te hebben geprobeerd, o.a. Osmand en Orux is het nu Locus. In eerste instantie vanwege de grote bibliotheek met vector kaarten. Een kaart hoeft slechts te worden gedownload om te gebruiken. Geen geknoei met cryptische regeltjes code. Verder een stabiele app waar actief aan wordt doorontwikkeld.
rbregt schreef:En is er al een app die de OpenFietsKaart kan laden?
Zou je de tovenaar moeten vragen.
rbregt schreef:
frank bueters schreef:En nee, de route software is niet Google Maps maar een app die offline OSM vectorkaarten laadt, gratis.
Welke app gebruik jij daarvoor?

En is er al een app die de OpenFietsKaart kan laden?
Ik gebruik Osmand omdat die ook audio-ondersteuning kan geven als je een route rijdt... Als kaart gebruik Open Bicycle Map.
Matthie9000 schreef:knip...
Oh... en dan heb je gelijk muziek, een fototoestel (brakke kwaliteit), internet, buienradar, weet ik hoeveel navigatieprogramma's/kaarten (online en offline), vertaalprogramma's, alle handleidingen voor elk minuscuul onderdeel op mijn fiets, weet ik hoeveel boeken, een wekker, fourier-frequentie analyse om los te laten op je spaakspanning, oh.. en een telefoon...

maar je kunt natuurlijk ook zo'n garmin geval kopen, de accu gaat dan waarschijnlijk langer mee :D :shock:
Heel goed verwoord :D !!