Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 29-er - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

29-er

m-gineering schreef:Ik heb 26"en 29" fietsen door elkaar staan en kan weinig met de mantra 26"= speels, 29" is per definitie lomp. Dat hangt van nog heel veel ander factoren af, om te beginnen van het karakter van de gemonteerde banden.
precies, zo'n dikke vette 29'er is een mooie vervanger van een randonneur, vooral in combinatie met een racestuur (monstercrossbike). Je monteert naar gelang smallere banden voor asfalt of bredere banden voor dirtroads.

Als je een alles in 1 fiets wilt dan zou een dikke 29'er mijn eerste keus zijn, helemaal als je niet de ruimte hebt om veel verschillende fietsen te stallen. Een dikke 29'er is gewoon een mooie aanvulling op de keuzemogelijkheden als je op zoek bent naar een nieuwe fiets. Een alles in 1 fiets betekent wel dat je nooit een heel specifieke fiets zult hebben. Het is niet de ultieme fiets voor offroad, het is niet de ultieme fiets voor asfalt, maar het is denk ik wel het mooiste gemiddelde als je met 1 fiets alles wilt bestieren, gewoon een kwestie van bredere of smallere bandjes monteren.

Surly Ogre met racestuurtje zie ik wel zitten, kun je mee forensen, trainen, reizen, crossen. Je zult er geen atb- of wegwedstrijden mee winnen, maar het is wel een mooi gemiddelde.

Ik geloof dus meer in de keuze mogelijkheden van de banden dan in theoretische voor- en nadelen met betrekking tot esthetiek, acceleren, snel sturen, op snelheid blijven, comfort, of een trap op kunnen fietsen.
Ik ben het helemaal met je eens. Zo'n Orge is met recht een zwitsers zakmes onder de fietsen.



Maar ik vind 'm niet mooi..... :wink: en ruiger dan een bospad of gravelweg worden mijn wegen niet en dan zijn 2,5" banden voor mij een overkill. Maar voor de echte offroad vakantie fietser / Bike-packer de ultieme reisfiets.
eric190173 schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Zo'n Orge is met recht een zwitsers zakmes onder de fietsen.



Maar ik vind 'm niet mooi..... :wink: en ruiger dan een bospad of gravelweg worden mijn wegen niet en dan zijn 2,5" banden voor mij een overkill. Maar voor de echte offroad vakantie fietser / Bike-packer de ultieme reisfiets.
Afbeelding
niet echt mooi idd deze verhoudingen, maar de velotraum speedster vind ik dan wel weer een beauty, ook 26" scheurmonster :) Sloping staat dan opeens stukken beter.
Afbeelding
Ik ben het helemaal met je eens. Zo'n Orge is met recht een zwitsers zakmes onder de fietsen.

Maar ik vind 'm niet mooi..... en ruiger dan een bospad of gravelweg worden mijn wegen niet en dan zijn 2,5" banden voor mij een overkill. Maar voor de echte offroad vakantie fietser / Bike-packer de ultieme reisfiets.


Ikzelf ben erg gecharmeerd van de Ogre... Vind hem zelfs mooi :D Maar tot op heden werd op diverse fora en zeker hier, altijd aangeraden om voor 26" te gaan als je naar Verweggistan wilde gaan.

Toch proef ik dan nu ineens dat dit niet meer zo'n als een issue wordt gezien, i.v.m. de mondiale pakketservices??
Laat ik dan nog maar eens mijn twee belangrijkste punten herhalen omdat er nauwelijks op in gegaan wordt:
1 het lukt niet in de kleinere maten.
2 zelfs in bijvoorbeeld Noorwegen waren er geen bruikbare 622 banden te krijgen, en bijna geen velgen.
Zelf heb ik vanwege mijn lengte van 1,77m niet echt een keus (met brede 26 inch banden raken mijn schoenneuzen nu al mijn spatborden), maar als ik langer was zou ik kleine wielen inderdaad lelijk vinden.
Wim
Toch proef ik dan nu ineens dat dit niet meer zo'n als een issue wordt gezien, i.v.m. de mondiale pakketservices??
Ha, hier heb je geluk als je pakketje binnen een week afgeleverd wordt. Google en huiver..
Er zijn leukere dingen dan 2 keer per dag, 2 weken lang naar een stoffig postkantoortje te sloffen.
Wim schreef:Laat ik dan nog maar eens mijn twee belangrijkste punten herhalen omdat er nauwelijks op in gegaan wordt:
1 het lukt niet in de kleinere maten.
2 zelfs in bijvoorbeeld Noorwegen waren er geen bruikbare 622 banden te krijgen, en bijna geen velgen.
Zelf heb ik vanwege mijn lengte van 1,77m niet echt een keus (met brede 26 inch banden raken mijn schoenneuzen nu al mijn spatborden), maar als ik langer was zou ik kleine wielen inderdaad lelijk vinden.
Wim
1. Point taken. Maar waarschijnlijk ga je ook niet zo snel naar 29" kijken als je niet al lang bent.
2. Punt van mij waar niet op wordt ingegaan: hoe zeer zit je in den vreemde te wachten op vage Chinese 26" rommel die je daar kunt krijgen? En zit je op een plek waar je dergelijk spul kunt krijgen ook niet op een plek waar je met Nederland kunt communiceren om pronto een nieuw wiel op te sturen (kan toch met snelle koeriersservices)? En nemen 26" wereldfietsers naar afgelegen gebieden niet gewoon goede reservebuba's mee? Met alleen een velg ben je er natuurlijk niet. Die moet wel deugdelijk tot wiel worden gespaakt.
Wat betreft onderdelen heeft Wim gewoon gelijk. Ben je de grens over dan is 26" de standaard en dat zal nog wel even zo blijven.
Ik heb ooit een wiel aan gort gereden van mijn 28" randonneur in Zuid-Frankrijk. Het was vrijdagmiddag en ik kon op z'n vroegst op woensdagmiddag een nieuw wiel verwachten... Ben je op wereldreis dan is dat een te overziene termijn, heb je maar 2,5 weken vakantie dan is dat een serieuze domper...

En het argument dat men over de grens gemiddeld kleiner zal ook wel tot gevolg
hebben dat de opmars van 29" in verweggistan minder snel zal zijn dan hier in de buurt.

Gr. Eric

Ps: @AB, die velotraum ziet er idd niet verkeerd uit, maar is het ook niet een relatief kleine maat..
@ eric
er staat nog een long haul trucker op mp wellicht jouw maat?

http://link.marktplaats.nl/489162038
jahwalla schreef:@ eric
er staat nog een long haul trucker op mp wellicht jouw maat?

http://link.marktplaats.nl/489162038
Mario, die is toch van hier?


edit: Ja dus:http://marioopreis.posterous.com/

Off topic: Bevalt de fiets niet(meer)?
Idd, die fiets ziet eruit alsof hij nog geen halve veluwe heeft getrotseerd.


Ik vind een frame nog steeds ontzettend lastig om te kiezen. Ik vind dat er vooral een gat in de markt zit wat betreft een betaalbaar 28" frame met mogelijkheid tot brede banden en goede mogelijkheden voor een versnellingsnaaf als rohloff. (Ja, santos heeft een dergelijk frame maar die is ontzettend duur). Wat betreft die laatste eis zit ik vooral in dubio omdat ik eigenlijk maar twee mogelijkheden zie:

- vertikale padden i.c.m. kettingspanner en een normale trapas
(grootste nadelen: extra kettingspanner die meer weerstand geeft, gewicht heeft en kapot kan)
- vertikale padden excentrische trapas (grootste nadeel: er zijn vrijwel geen frames voor te vinden waar ook dikke banden onder kunnen, daarnaast moet je bij dagelijks gebruik elke 2 weken de trapas bijstellen)

n.b. horizontale/rohloff padden zoals op een surly ogre is wat mij betreft geen oplossing omdat ik het een te groot nadeel vindt dat je het gehele wiel verplaatst.

Een 26"-frame maakt het inderdaad wat makkelijker wat betreft dikke banden, maar voor iemand zoals ik, die 1.90m is ziet het er niet uit en staat het ook totaal niet in verhouding met mijn lichaam.
Matthie9000 schreef:Idd, die fiets ziet eruit alsof hij nog geen halve veluwe heeft getrotseerd.


Ik vind een frame nog steeds ontzettend lastig om te kiezen. Ik vind dat er vooral een gat in de markt zit wat betreft een betaalbaar 28" frame met mogelijkheid tot brede banden en goede mogelijkheden voor een versnellingsnaaf als rohloff. (Ja, santos heeft een dergelijk frame maar die is ontzettend duur). Wat betreft die laatste eis zit ik vooral in dubio omdat ik eigenlijk maar twee mogelijkheden zie:

- vertikale padden i.c.m. kettingspanner en een normale trapas
(grootste nadelen: extra kettingspanner die meer weerstand geeft, gewicht heeft en kapot kan)
- vertikale padden excentrische trapas (grootste nadeel: er zijn vrijwel geen frames voor te vinden waar ook dikke banden onder kunnen, daarnaast moet je bij dagelijks gebruik elke 2 weken de trapas bijstellen)

n.b. horizontale/rohloff padden zoals op een surly ogre is wat mij betreft geen oplossing omdat ik het een te groot nadeel vindt dat je het gehele wiel verplaatst.

Een 26"-frame maakt het inderdaad wat makkelijker wat betreft dikke banden, maar voor iemand zoals ik, die 1.90m is ziet het er niet uit en staat het ook totaal niet in verhouding met mijn lichaam.
Mmm :? , zo te lezen hebben alle spansystemen een nadeel. En zo te lezen wil je om esthetische redenen een 29'er?
Ik ben ook 1.90 en vind mijn 27'er een schatje qua verhoudingen, comfort en stabiliteit, beste fiets uit de stal :).

btw, om welk santos frame spreken we eigenlijk en wat is er mis met een losse kettingspanner, blijft je ketting altijd op spanning, heb je het goedkoopste standaard frame, en blijft het frame op alle plaatsen intact. Vele singlespeeds rijden ermee, van extra weerstand is natuurlijk helemaal geen sprake en als het derailleuroogje verbuigt bij een botsing trek je hem zo weer recht (denk dat het rechtbuigen van een derailleur precieser komt dan bij een veerspanner omdat een derailleur over de volle breedte moet schakelen, de ketting smaller is en de achtertandjes ontworpen zijn om makkelijk te schakelen). Verders neem ik aan dat je het wiel niet horizontaal wilt verschuiven vanwege spatborden? Je mist dan wel de mooie surly kettingspanners waar je een flesje bier mee kunt openen :). Horizontale patten met kettingspanners zijn de mooiste oplossing..... mijn 60 jaar oude opa-fiets met spatborden heeft ze ook, werkt perfect. Baanfietsen hebben ze ook, en denk eens aan alle krachten die dat soort fietsen te verduren krijgt. Wat dat betreft is de one one inbred ssheel goedkoop om te bestellen, kun je hem later ombouwen tot rohloff..... als je schijfremmen niets vind is vbrakes ook nog een mogelijkheid.... en ze hebben ook nog een monsterbike kit.
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk. Maar om het toch over het esthetische te hebben: ik vind een 26" met 62cm frame eigenlijk helemaal niet zo opvallen wanneer er dikke banden, spatborden, bagagedrager, verlichting, drinkflessen, ... op zitten. Ziet er gewoon goed uit, rijdt heerlijk en biedt bakken plaats voor pomp en waterflessen in het frame.

Surly LHT 26" 62cm:
Afbeelding

In vergelijking met identiek het zelfde frame met andere onderdelen, dunne bandjes en zonder extra's:
Afbeelding

Ik ben natuurlijk wel verliefd op mijn fiets ;)
Zijn we nog bezig met de vraag te beantwoorden van de TS.. :roll: volgens mij niet.. maar ik kan het mis hebben. :oops:
kenben schreef:Zijn we nog bezig met de vraag te beantwoorden van de TS.. :roll: volgens mij niet.. maar ik kan het mis hebben. :oops:
de vraag lijkt meer te maken te hebben met de nadelen van verwegistan:

- je moet maar geluk hebben dat je velg knapt net terwijl je voorbij een fietsenwinkel fietst.
- die fietsenwinkel heeft dan in verwegistan geen velgmaat 28", en geen 55mm 29er banden
- dus neem je een paar 29er vouwbanden mee en zorg je ervoor dat je velg tijdens de reis niet uiteenspat, kortom niet teveel bagage meenemen en voorzichtig met offroad afdalen en ontwijk die diepe gaten. Voor je vertrekt goede de velgen checken en nieuwe banden monteren uiteraard.
- bovenstaande geldt natuurlijk net zo goed voor 26" wielen

- voor verwegistan is 26" een goede oplossing, waarschijnlijk neem je dan ook meer kilo's (20-40kg) mee dan dichterbij in de westerse wereld, heb je meteen het voordeel van relatief sterkere wielen.
- ga je licht (tot 15kg) en snel dan zijn 29'ers echt wel prima voor een offroad vakantie, vooral in amerika, aangezien 29 daar veeeeel voorradig is. Maar je kunt dan beter een echte 29'er atb ombouwen als het perse een 29'er moet zijn

voor een reisfiets met spatborden, verlichting, dragers lijkt me eerlijk gezegd een 29'er een mooie toevoeging. Dan moeten ze wel echte 29'er zijn en niet van die nep 29'ers zoals die stalen santos en die nieuwe koga. Een echte 29'er stopt op zijn minst bij 60mm en niet bij 48mm imho.
AB schreef:. Dan moeten ze wel echte 29'er zijn en niet van die nep 29'ers zoals die stalen santos en die nieuwe koga.
En we hebben er weer een categorie bij: Echte, maar nu ook neppe 29-er :lol: Afbeelding
gios schreef:
AB schreef:. Dan moeten ze wel echte 29'er zijn en niet van die nep 29'ers zoals die stalen santos en die nieuwe koga.
En we hebben er weer een categorie bij: Echte, maar nu ook neppe 29-er :lol: Afbeelding
:) haha, ja wist je dat niet?

Je komt pas echt in de problemen als je het over een monstercrossbike hebt. Is dat nou een cyclocrosser met ruimte voor bredere banden dan 32, of is dat nou een (echte) 29'er met een racestuur? Sommigen claimen namelijk het eerste :).
kenben schreef:Zijn we nog bezig met de vraag te beantwoorden van de TS.. :roll: volgens mij niet.. maar ik kan het mis hebben. :oops:
Tussen de regels door is er al wel geantwoord... Volgens mij is de consensus: ga je verder van huis dan Benelux dan ben je, qua vervanging van wiel en band beter af met 26" dan met 28"/29" (Behalve waarschijnlijk in de US of A, daar zal het niet veel verschil maken)

Daarnaast, smaken verschillen...

Groet
Eric

@ Lasse, dat zier er inderdaad beter uit, maar nog niet mijn cup of tea..
Lasse schreef:Ziet er gewoon goed uit
Surly LHT 26" 62cm:
Afbeelding
In vergelijking met identiek het zelfde frame met andere onderdelen, dunne bandjes en zonder extra's:
Afbeelding
Nadeel van 26" voor grote mensen is dat de framebouwers het niet kunnen laten een korte achtervork te nemen. Bij jou zitten de tassen wel erg ver naar achteren en bij het onderste plaatje komt het drukpunt van het zadel behoorlijk dicht bij de achteras.
Ik heb liever een wat langere achtervork. Dat fietst niet heel verschrikkelijk. Kijk maar eens naar een tandem, die rijdt ook.
Leon
Leon schreef:Nadeel van 26" voor grote mensen is dat de framebouwers het niet kunnen laten een korte achtervork te nemen. Bij jou zitten de tassen wel erg ver naar achteren en bij het onderste plaatje komt het drukpunt van het zadel behoorlijk dicht bij de achteras.
Aha, daar had ik nog niet aan gedacht. Goed punt.
De chainstay length is bij de LHT blijkbaar identiek voor alle maten (46cm) terwijl de seat tube angle kleiner is voor de grotere maten (72° bij 62cm), wat het zadel nog verder naar achter brengt. Maar die 46cm is ook identiek voor de 28" versie van het frame die ook de zelfde zadelbuis hoek heeft. Dat is in dit geval dus geen 26" probleem, of zie ik iets over het hoofd?
De fietstassen staan nog op de instelling die ik gebruikte toen de drager op mijn mountainbike geïnstalleerd was, 'k zal eens zien of ik ze geen paar cm naar voor krijg.

Edit: niet dus, mijn schoenmaat 47 is een beetje vervelend om de tassen verder naar voor te krijgen... Chance dat de chain stay length niet korter is!