precies, zo'n dikke vette 29'er is een mooie vervanger van een randonneur, vooral in combinatie met een racestuur (monstercrossbike). Je monteert naar gelang smallere banden voor asfalt of bredere banden voor dirtroads.m-gineering schreef:Ik heb 26"en 29" fietsen door elkaar staan en kan weinig met de mantra 26"= speels, 29" is per definitie lomp. Dat hangt van nog heel veel ander factoren af, om te beginnen van het karakter van de gemonteerde banden.
Als je een alles in 1 fiets wilt dan zou een dikke 29'er mijn eerste keus zijn, helemaal als je niet de ruimte hebt om veel verschillende fietsen te stallen. Een dikke 29'er is gewoon een mooie aanvulling op de keuzemogelijkheden als je op zoek bent naar een nieuwe fiets. Een alles in 1 fiets betekent wel dat je nooit een heel specifieke fiets zult hebben. Het is niet de ultieme fiets voor offroad, het is niet de ultieme fiets voor asfalt, maar het is denk ik wel het mooiste gemiddelde als je met 1 fiets alles wilt bestieren, gewoon een kwestie van bredere of smallere bandjes monteren.
Surly Ogre met racestuurtje zie ik wel zitten, kun je mee forensen, trainen, reizen, crossen. Je zult er geen atb- of wegwedstrijden mee winnen, maar het is wel een mooi gemiddelde.
Ik geloof dus meer in de keuze mogelijkheden van de banden dan in theoretische voor- en nadelen met betrekking tot esthetiek, acceleren, snel sturen, op snelheid blijven, comfort, of een trap op kunnen fietsen.