Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke campings zijn open eind okt/begin nov? NL-B-Fr-D - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke campings zijn open eind okt/begin nov? NL-B-Fr-D

PeterV bedankt voor je ervaring en tips. Leuk ook om weer wat te vernemen van Maarten & Line. Jullie zitten toch in China?

Koude en vocht zijn de twee elementen waar ik best wel tegenop zie. Tegen koude kan je jezelf in principe goed wapenen, vocht is erger omdat het in alles doordringt en ook koude bevordert. Ik schaam mij ook niet om te zeggen dat ik daarom geen moeite heb met de grote campings vol sta caravans. Immers hebben deze vaak wel een wasmachine en een droger.

Kleding zal ik daarom om de zoveel dagen wel wat droog krijgen, tent is een ander probleem. Mijn omgeving verklaart mij voor gek, van binnen heb ik ook mijn twijfels. Maar het is de drive en gelijkertijd de uitdaging. Het kan vriezen, het kan regenen, het kan stormen in die tijd. Maar ik zit dan wel op mijn fietsje op de weg in hopelijk een prachtige omgeving en ervaar dan elke dag toch weer als een overwinning. En gaat het niet, dan is het toch een B&B of zo iets en bij het bereiken van een grens een sms naar huis met de vraag of zij mij kunnen en willen komen halen. En dan hopen dat zij dat ook doen. :lol:
Zijn er nog tips over slaapplaatsen in Noord-Frankrijk? Natuurlijk zal ik een verzoek aan een boer niet schuwen, maar goede tips zijn altijd welkom.
Ook tips over hoe om te gaan met koude en vocht zijn welkom.

Ik had eerder al een vraag over een slaapmat, info over handschoenen staat er nu dus ook. Wat voor kleding is nu wijsheid. Mochten jullie een paklijst hebben, via een PB zou ik deze graag ontvangen.

Met groet,

Arno
Ik vind dit echt een heel leuke discussie, en ik hoop dat we allle informatie over zulke campinges ergens gaan opslaan.
Zolang je fietst is denk ik kou aan de extremiteiten het grootste probleem. Monteer een spatlap om je voeten droog te houden, en draag waterdichte overschoenen tgen kou enregen, ook als je Goretex fietschoenen hebt. Ik heb altijd een buff bij me, en als het echt koud wordt ook een dunne Balaclava. Veder heb ik een donsvest tegen de kou rond de tent, en eventueel als extra in de slaapzak. Wollen sokken zijn ook erg lekker. Verder zou ik proberen om de zoveel dagen een rustdag te nemen op een luxe camping waar je alles kunt drogen.
Wim
Op mijn Koga WorldTraveller zitten gelukkig spatlappen. Dat scheelt echt. Maar een buff was mij geheel onbekend. Een buff..? Ik weet na even zoeken nu wat het is, lijkt mij ideaal. Een multifunctionele Buff. Ik heb een beannie achtige muts met fleece, de combinatie met een Buff. geeft mij veel mogelijkheden. Dus Wim, bedankt.

Schoenen in deze tijd zijn altijd moeilijk. Koude en vocht. Ik laat mijn Meindls toch maar thuis, wel een goede fietsschoen en een paar dichte Crocks met een warme legersok is redelijk aangenaam na een dag fietsen. Licht in gewicht, warm en goede bescherming tegen vocht bij het lopen in het gras (als dat er is).

En inderdaad, als ik om alles droog te krijgen ergens op zo'n grote camping een dag moet blijven, doe ik dat. Wel dan even een dagtochtje in de omgeving, of een verwennerij in restaurant en cafe. Je moet toch ook eens mensen ontmoeten, toch?

Op een later moment zal ik alle internet adressen eens bij elkaar zetten en een lijst maken met de campings die ik heb gevonden als open in de winter.

Wordt vervolgd.
Dit hoort hier in feite niet helemaal thuis, maar toch even vanuit de stoute schoenen: wat is wijsheid om op mijn tocht mee te nemen:
dit http://www.rose.nl/artikel/rose-winterj ... aid:373043
of/en dit http://www.rose.nl/artikel/rose-windjac ... aid:295782

Ik vraag dit omdat ik nog te weinig tot geen ervaring heb met fietsen in de winter. Ik zoek ook een fiets bagagenetje, is moeilijk verkrijgbaar in de goede vakwinkel. Iemand een idee (omgeving Utrechtse Heuvelrug).

Ik ben overigens al aardig op weg met mijn lijstje van wintercampings in mijn gebied (noord Frankrijk, Belgie, Luxemburg, midden west Duitsland en NL). Idee omdat de WF aan te bieden zodat ook anderen er mee aan de slag kunnen?

Groet,

Arno
In mijn ervaring is zo'n winterjack winddicht genoeg, ook bij gure oostenwind. En met alleen een thermoshirtje met lange mouw eronder lekker warm tot een paar graden boven nul. Als het kouder wordt trek je dan gewoon een extra thermoshirtje aan. Zo'n winterjack zou ik zeker meenemen, aangevuld met een regenjasje natuurlijk.
Ik heb een dun en goed ventilerend windjack met afritsbare mouwen. Als vest is het niet zweterig, maar met de mouwen eraan ga je toch al snel wat zweten. Daarnaast heb ik nog een zweterig Packlite regenjack, en dat is wat dubbelop. Zelf had ik graag een regenjack waarvan je de mouwen kunt afritsen, en dat wat beter ventileert dan Packlite. Het mooie van afritsbare mouwen is natuurlijk dat je zelf de ritsen onder je oksels meer of minder open kunt laten, en dus de ventilatie kunt regelen.
Het zou mooi zijn als je dossier van wintercampings een plek op de WF site kon krijgen. Alvast veel dank, en fietsplezier.
Wim
Glika schreef:Ik zoek ook een fiets bagagenetje, is moeilijk verkrijgbaar in de goede vakwinkel. Iemand een idee (omgeving Utrechtse Heuvelrug).
Bij de Vakantiefietser in Amsterdam verkopen ze de netjes die voor fietsers gemaakt zijn. Ik gebruik een helmnetje. Die zijn bij elke motorsportzaak te koop. Met zo'n netje kan de motorrijder (m/v) de helm voor zijn vriendin (m/v :wink: ) meenemen.
De fietsnetjes zijn in feite van de helmnetjes afgeleid, maar ze zijn kleiner en ik vind ze te klein.
Leon
Hoi Arno, leuk dat je buiten het seizoen gaat fietsen. De voldoening is dan vaak dubbel.

Ik heb drie keer een wintertocht gehouden, met als 'hoogtepunt' min 18 op de wintercamping in het Zwitserse Mattertal. www.fotoboom.nl/winter2009

Vocht is zeker een groter probleem dan koude. Ik heb allerlei laagjes bij me om me zo goed mogelijk te kleden bij allerlei verschillende omstandigheden. Als je af en toe een warme, droge overnachting kunt regelen, dan gaat het je echt wel lukken. Ik had om de 2, 3 nachten zoiets. Vermoeidheid slaat eerder toe in de winter. Reken op meer rustdagen dan normaal.
Dag Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik heb even geklikt op jouw link van 2009. Prachtige foto's! Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jouw ervaring van het fietsen in dergelijke koude. Vooral benieuwd naar wat jij allemaal aan kleding bij je had. Mocht je een lijstje hebben dan wil ik dat graag van je vernemen. Eventueel via een Persoonlijk Bericht.

Vocht lijkt mij ook het grootste probleem. Ik heb daarom toch maar een set Sea to Summit waterdichte zakken gekocht voor in mijn Ortlieb tassen. Gedachte daarachter is een complete set kleding droog te houden. Mijn tent gaat in een aparte Ortlieb (niet grote) kano bagagezak/rol op de bagagedrager. De tent zal het meest vochtig worden vanwege de condens. Ik wil deze daarom echt apart houden.
Overigens heb ik het volgende bagagenetje besteld. Een helmnet in feite. Net iets groter dan dat ze bij de vakantiefietser verkopen, maar wel met dezelfde mooie kunststof haken (http://www.rad.eu/nl/c/p/1699-held-baga ... -zwart.htm. Gisteravond besteld en nu al op weg naar NL.
Ik heb toch gekozen voor de NeoAir All Season mat. Die schijnt echt warm te zijn en de optrekkende koude goed tegen te houden. Plus erg compact. En van het opblazen wordt je goed warm. :P

Als overzichtskaart heb ik de Michelin 795 BeNeLux 2011 gekocht (Waterbestendig en scheurvast staat er op). Op deze kaart staat achter de plaatsnamen waar zich een camping bevindt het symbool van een tentje. Ik kan tot nu toe 95% van de campings die ik op internet als 'open' in de winter heb gevonden op de kaart terugvinden. Dat geeft een aardig beeld van de mogelijkheden en afstanden die ik dien te fietsen. Tussen de campings zoek ik dan een mooie fietsroute m.b.v. de Velo Tour kaart van Luxemburg, een fietsroutekaart van België etc.

Voor het overige is het vooral afwachten wat het weer mij brengt en daar pas ik mij dan wel weer verder op aan.

Rest mij de mannen en vrouwen die de Huttentocht gaan doen een mooi weekend toe. Gelet op de voorspelling van rond de 16 - 17 graden en droog moet dat wel lukken. Ben bijna jaloers.

Arno
Jij ook veel plezier. Ik heb een tip en een vraag. De tip is binnen en buitentent apart te houden. De buitentent zal heel nat worden, maar met een beetje geluk kun je de binnentent aardig droog houden. Bij sommige tenten gaat dit vanzelf, maar bij andere zoals de Hillebergs zet je normaal binnen en buiten samen op. Als het nat is breek ik bij zulke tenten de binnentent apart op door hem eerst van binnenuit los te haken. Het is even gedoe, maar het resulaat is een vrijwel droge binnentent.
De vraag is of je na afloop van je tocht wilt berichten over de Neoair Allseason. Ik ben erg benieuwd.
Veel plezier,
Wim
Dag Wim,

Jij een goede tocht komend weekend!
Ik heb 8 jaar terug een lichtgewicht tentje gekocht bij PerrySport. "Boeh" zullen velen roepen. Jammer, want Perry maakt nu en dan hele mooie tentjes. Ik heb een WildeBeast tunnel met prachtige alu stokjes etc. En bovenal al jaren waterdicht aan alle kanten. Geen stukje tape nog los of wat dan ook. De binnen- en buitentent zitten in aparte zakken en deze zal ik zeker ook gescheiden in waterdichte zakken bewaren, wel samen in een kanotas. Want inderdaad zal het meeste vocht in de buitentent gaan hangen. De buitentent is vrij eenvoudig in een keer te verwijderen. Helaas zitten de stokken aan/in de binnentent vast.

De NeoAir All Season mat schijnt steviger te zijn dan de eerdere standaard NeoAir. Schijnt ook iets minder te crispen tijdens het draaien op de mat. Dit en andere ervaringen zal ik dan op dit forum terugkoppelen. Geen probleem. Tenzij ik moet worden uitgehakt. Maar dan weet je direct hoe het matje is.

Groet,

Arno
Glika schreef:Vocht lijkt mij ook het grootste probleem. Ik heb daarom toch maar een set Sea to Summit waterdichte zakken gekocht voor in mijn Ortlieb tassen. Gedachte daarachter is een complete set kleding droog te houden.
Hoi Arno,
Je kunt elke kleding ook gerust onverpakt in een Ortliebtas doen hoor. Tenzij je Ortliebtassen jaren gebruikt of mishandeld hebt zijn ze waterdicht. Ik zet mijn tas met kleren gerust in een modderpoel terwijl onderin de tas droge witte shirtjes zitten.
Leon
Zoek het forum eens na op winterfietsen. Icebiking wordt weliswaar niet meer ge-update maar levert veel info. In dit nummer van het tijdschrift De Wereldfietser staat een thema over winterfietsen, dat werd gehost door Hans van der Veeke.

Mijn eerste wintertocht was van Nederland naar Zagreb. Toen had ik steeds warme nachten bij mensen via Couchsurfing en Warm Showers. In 2009 wilde ik dichter de natuur in en je hebt het resultaat gezien. Ik noem dit omdat je het steeds over campings hebt. Kampeer je 'binnen het seizoen' niet in het wild? Dan lukt je dat in de winter ook wel. Nou ja, de nachten zijn lang, da's waar, maar zelf fiets ik best graag in het donker.
Deze week heb ik de site van De Wereldfietser eens uitgebreid doorgeplozen. Ik kwam daardoor op de pagina's over de GPS en las over de opensource software van OpenFietsMap (OFM) (http://sites.google.com/site/openfietsmap/). Precies wat ik nodig heb voor mijn tocht, een routeerbare fietskaart voor de Benelux. Ik heb de software op mijn eTrex Legend gezet en uitgeprobeerd. Het werkt echt heel goed. Dat biedt een hoop perspectief voor mijn tochten door België, het noorden van Frankrijk en Luxemburg. Ik hoef onderweg dan iets minder op allerhande kaarten te kijken en kan bestaande routes volgen of zelf routes maken.
Ik hoop dat er ooit eens iets dergelijks komt van Frankrijk, het bestand van Duitsland krijg ik helaas niet goed aan de praat (werk nog met een oude iBook G4). •• aanpassing: zag net op de site van OFM dat de kaarten van Benelux en Duitsland nu zijn gecombineerd en (sinds gisteren) als 1 bestand zijn te downloaden ••

Ik heb de campings van http://www.archiescampings.eu/ als POI -bestand bijgevoegd en heb nu in principe alles onder handbereik. Echter bemerkte ik dat het .bmp bestandje van Archies waarschijnlijk wel wordt overgezet, maar op de GPS met OFM niet zichtbaar wordt gemaakt (in combinatie met Garmin City Navigator wordt het icoontje wel zichtbaar). Dat zal wel een reden hebben, helaas heb ik dit op de vele pagina's over de OpenFietsMap nog niet gevonden. (vele pagina's info en dus ook vele uren lezen).

De NeoAir All Season is binnen en stelt qua omvang en gewicht echt niets voor. Mijn ervaringen volgen later.

Arno
Glika schreef: Ik hoop dat er ooit eens iets dergelijks komt van Frankrijk, het bestand van Duitsland krijg ik helaas niet goed aan de praat (werk nog met een oude iBook G4). •• aanpassing: zag net op de site van OFM dat de kaarten van Benelux en Duitsland nu zijn gecombineerd en (sinds gisteren) als 1 bestand zijn te downloaden ••
Frankrijk en de rest van de wereld komen als Lambertus tzt zijn server gereed heeft maar dat kan nog een tijdje duren.
Glika schreef: Ik heb de campings van http://www.archiescampings.eu/ als POI -bestand bijgevoegd en heb nu in principe alles onder handbereik. Echter bemerkte ik dat het .bmp bestandje van Archies waarschijnlijk wel wordt overgezet, maar op de GPS met OFM niet zichtbaar wordt gemaakt (in combinatie met Garmin City Navigator wordt het icoontje wel zichtbaar). Dat zal wel een reden hebben, helaas heb ik dit op de vele pagina's over de OpenFietsMap nog niet gevonden. (vele pagina's info en dus ook vele uren lezen).
Heb je Garmin's poi loader gebruikt? Dan heb je het csv bestand nodig. Heb het net even getest en er komen dan allemaal dikke groene A's op de kaart staan. Zie ook dit draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=10899

Wat betreft installatie op de Macs, het schijnt dat de gmapi niet altijd compatible is op alle Macs, zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=13&t=36122&start=30
Dit kan je mogelijk oplossen door Javawa's GMTK te gebruiken: http://www.javawa.nl/gmtk.html
Dag De Tovenaar. Jij bent toch degene achter de kaarten? Ja of nee, maakt niet uit, de kaart werkt fantastisch!

Ik heb de Garmin POI-loader gebruikt. Met Garmin Navigator NT als basismap op de eTrex krijg ik inderdaad de A-tjes. Met de OFM als basismap helaas niet. Voor elke basiskaart gebruik ik een apart geheugenkaartje. Ik gebruik dus:
  • eTrex Legend Cx;
    OFM van 21 oktober 2011;
    Garmin POI-loader voor de Mac;
    archies_europe.bmp;
    en archies_europe.csv.
Wel verschijnen de campings op de kaart, maar dan met het symbool van een grijs rondje. Ook zie ik de naam als tekst op de kaart verschijnen. Kortom, er valt goed mee te leven.
Ik was van plan om archies_europe.csv te gebruiken door alle gesloten campings te verwijderen en zo dus een nieuw bestandje te maken met de wintercampings die ik heb gevonden (wintercampings.csv). Een bmp icoontje er bij en alles is duidelijk op de GPS terug te vinden.
Maar nogmaals, het is geen ramp.

Met groet,

Arno
Eerder schreef ik over de OpenFietsMap software voor de GPS. Iemand ervaring met de VeloMap software voor GPS?
OFM voor de Benelux werkt heel mooi, helaas is er nog geen kaart van Frankrijk. Van de VeloMap echter wel en deze zal ik zeker meenemen.

Gr. Arno
Ja Arno, ik ben de maker van de OFM. Misschien lukt het om een ander icoontje te gebruiken, ik heb nu archies_europe.bmp vervangen en de lelijke A's zijn nu een mooi tenticoontje: http://img265.imageshack.us/img265/3789 ... europe.png Afbeelding
Het icoontje moet je in dezelfde naam opslaan als het csv of gpx bestand (bmp formaat).

Ik ben geen fan van Velomaps. Ik heb ze laatst nog vergeleken met de OFM Benelux maar bij de eerste de beste routeberekening crashte de Velomaps en moest ik 'm opnieuw installeren.
Tovenaar, bedankt. Het icoontje werkt en is heel wat mooier dan die van Archies.
Ik had inmiddels ook een probleem met VeloMaps. OFM werkt bijzonder goed en is grafisch ook veel verfijnder. Voor de Benelux en Duitsland zeker mijn favoriet. Voor Frankrijk zal ik toch de VeloMaps gebruiken.
Complimenten voor al dat werk, dat moet in het begin enorm zijn geweest. Ik hoop dat je er mee doorgaat en het aantal kaarten in de toekomst kan uitbreiden. Frankrijk zou mijn voorkeur hebben.

Ik denk dat ik namens vele gebruikers spreek als ik zeg: Bedankt en ik hoop dat je er mee door gaat.

Groet,
Arno
Zo, net terug van mijn fietstocht. Mist, regen, wind, zon, hoge en lage temperaturen. Ik had het niet willen missen.
Mijn lijstjes van campings die in de winter open zijn bleken een enorm hulpmiddel. Prima campings over het algemeen. Groot, maar in feite vol caravans zonder bewoners. Kampeerveldjes voor mij alleen, behulpzame mensen en bovenal heerlijke douches voor het uitkiezen. Behalve in Frankrijk blijkt veel toch weer anders te zijn. Volgens de gidsen en de site op www open, in de praktijk gesloten. Of "wees welkom" maar het water is al afgesloten. Geen water, geen douche, geen toilet. Wel betalen. En dat terwijl de temperaturen nog ver boven het vriespunt lagen in Frankrijk.

En Wim: de NeoAir All Season is echt een top matrasje. Terwijl het vroor dat het kraakte (bevroren tent, fiets, gras en bidon met water) heb ik geen moment iets van optrekkende koude ervaren. Al die dagen heb ik in feite er geen moment aan gedacht, hetgeen ik wel met andere matjes in het verleden had. Zo opgeblazen, zo ook weer opgerold tot 1 liter pakje.

Kan het een ieder aanraden om dit seizoen toch eens zo'n tocht te maken. Voorzien van goede spullen valt de koude reuze mee. Het vocht is een groter probleem, maar met al het minste zuchtje wind is het toch ook zo weer redelijk droog.

Groet,
Arno.