Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gillend gek van sommige maatschappijen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gillend gek van sommige maatschappijen

Als de fiets verpakking niet belangrijk is, zou ik 'm gewoon compleet naakt aanbieden. (De fiets naakt bedoel ik...) Zo deed ik dat ook bij een binnenlandse vlucht in Bolivia met de militaire vliegmaatschappij, en deze kwam totaal ongeschonden weer uit het vliegtuig. Door een man met een brede glimlach! :D

Dat is bij stevig ingepakte andere keren weleens anders geweest (achterdrager, balhoofd, e.d. op 1 vlucht naar Marokko...).
Blanche schreef:Yep ja inderdaad een fiets en en stuks bagage. lastig want we delen altijd de bagage in een flybag. Die een tas regel staat ook niet in de voorwaarden op de site. Ik zou nog kunnen vragen of het mag, maar god weet wat dat weer voor tegenstrijdige antwoorden gaat opleveren.
Maar dan ben je er toch uit, 1 fiets apart plus nog 1 bagagestuk apart, dat zijn dan de fietstassen. Kennelijk wel samen binnen de 23kg. Dat is mooier dan bij KLM, dan mag je 1 bagagestuk meenemen. Vind ik ook al niet slecht, want in het verleden moest je sowieso voor je fiets € 80 of € 150 extra betalen per enkele reis, nu mag dat binnen de 23kg.
jimvdberg schreef:
Blanche schreef:Yep ja inderdaad een fiets en en stuks bagage. lastig want we delen altijd de bagage in een flightbag. Die een tas regel staat ook niet in de voorwaarden op de site. Ik zou nog kunnen vragen of het mag, maar god weet wat dat weer voor tegenstrijdige antwoorden gaat opleveren.
Maar dan ben je er toch uit, 1 fiets apart plus nog 1 bagagestuk apart, dat zijn dan de fietstassen. Kennelijk wel samen binnen de 23kg. Dat is mooier dan bij KLM, dan mag je 1 bagagestuk meenemen. Vind ik ook al niet slecht, want in het verleden moest je sowieso voor je fiets € 80 of € 150 extra betalen per enkele reis, nu mag dat binnen de 23kg.
Ja natuurlijk zijn we er eindelijk uit. Maar de vraag is nog of we onze flightbag kunnen gebruiken. Dus hoe ze de kilo's verdelen over de passagiers. Als we onze ruimbagage bundelen; dus twee fietstassen in een flightbag komen we over de 23 kilo per persoon. Dat maakt niet uit als ze de kilo's bundelen. Dan hebben we twee fietsen en een flightbag voor een max gewicht van 46 kilo. Op hun website staat niets over de een tas regel. Als ze zich strikt houden aan een tas en een fiets per persoon binnen de 23 kilo, checken we gewoon twee losse fietsassen in. Een per persoon. Hoe dan ook we hebben weer een mooie trip in het vooruitzicht :D
Nou ik ben wel jaloers op jullie met steeds die mooie fietsreizen :oops: :oops: .
Tom Onderstal is een paar jaar geleden daar ook geweest, er moet ergens nog een verhaal van hem terug te vinden zijn.
Veel plezier straks.
jimvdberg schreef:Nou ik ben wel jaloers op jullie met steeds die mooie fietsreizen :oops: :oops: .
Tom Onderstal is een paar jaar geleden daar ook geweest, er moet ergens nog een verhaal van hem terug te vinden zijn.
Veel plezier straks.
JIJ jaloers op onze reizen??? Volgens mij ben je zelf ook goed bedeeld :wink:

Ik klaag ook niet hoor. Het ticket is echt goedkoop. Goedkoper dan naar onze andere alternatieve bestemmingen Marokko/Madeira/Egypte/Jordanië. Zou alleen fijn zijn als maatschappijen van elkaar leerde rondom de informatievoorziening. En ze hoeven het wiel echt niet uit te vinden want er zijn er een aantal die het echt goed doen. Maar goed Etihad is dan wel weer heel duidelijk over het vervoer van valken. Die mogen gewoon mee in de Cabine :wink: (in die regio is valkenieren een van de meest populaire sporten)
Blanche schreef: "Ik dacht dat jij nooit met een doos vloog? Bij ons heeft die de voorkeur maar goed ik heb geen zin in overgewicht dit keer."


Emirates had mij vooraf duidelijk benadrukt dat een fiets bij hen echt in zo'n onding van een doos moet, die alleen maar schijnbescherming biedt en vooral schijnt te moeten zorgen dat jouw rijwiel andere bagage niet beschadigt.
Nou wij mogen kiezen zolang we de fiets maar goed inpakken als ik het goed begrijp. Althans i.e. kan bijvoorbeeld maar ook dit wil zeggen betekenen en wordt gebruikt voor opsommingen. Dit is wat er in de laatste mail stond:
The bike should be properly packed, i.e. in a special box for transportation of bikes. A plastic sheet is probably not sufficient.
Trouwens in de laatste mail stond nu ook weer dut over de afmetingen
Please find below the requested information about the dimensions of checked baggage:

2. CHECKED BAGGAGE
==================
FOR HANDLING PURPOSES, ANY BAG CHECKED-IN SHOULD NOT EXCEED:

DIMENSION - 45 X 72 X 90 CM
BAGGAGE THAT EXCEEDS THE ABOVE MENTIONED MASS SHALL BE PROCESSED
THROUGH CARGO ONLY.
Nou goed ik heb ook een ander mailtje met betere afmetingen :wink:
Moet zo wel een hoop kopietjes meenemen naar het vliegveld. En afhankelijk van de bezwaren bij het inchecken een ander mailtje te voorschijn toveren. :roll:
Die uitleg van hun werpt bij mij best wel vragen op. Blijkbaar weet de maatschappij zelf niet hoe de bagageafhandelaar namens hen met delicate bagage om gaat. In Bolivia weet men dat wel, maar dat is natuurlijk niet zo'n westers land als Oman... :roll:

"Properly packed" is bij mij gewoon zonder bescherming. Immers, ik vind dat "properly". Ze geven nu wel een indicatie, maar daarmee kunnen ze natuurlijk niet de verantwoordelijkheid wegwuiven die zij hebben.

Is wel een beetje een drama nog altijd bij die maatschappijen.
Blanche schreef:Nou wij mogen kiezen zolang we de fiets maar goed inpakken als ik het goed begrijp. Althans i.e. kan bijvoorbeeld maar ook dit wil zeggen betekenen en wordt gebruikt voor opsommingen. Dit is wat er in de laatste mail stond:
The bike should be properly packed, i.e. in a special box for transportation of bikes. A plastic sheet is probably not sufficient.
Elke afkorting kan in ondeskundige handen natuurlijk alles betekenen, maar de echte betekenis van i.e. is beslist niet bijvoorbeeld (dat zou e.g. zijn). Id est= dat is, inderdaad dat wil zeggen. In je aangehaalde mailtje staat dus dat de fiets in een doos moet. De toevoeging dat plastic 'waarschijnlijk niet toereikend' is, komt dan ook een beetje uit de lucht vallen. Dus: hopen dat de grondsteward(ess) niet weet wat i.e. betekent (misschien net als degene die dat mailtje geschreven heeft?), of een andere mail nemen. Je hebt genoeg keuze, begrijp ik. :)
FOR HANDLING PURPOSES, ANY BAG CHECKED-IN SHOULD NOT EXCEED:
DIMENSION - 45 X 72 X 90 CM
Dat is dan weer mooi, want je fiets is geen bag dus die afmetingen gaan niet over je fietsdoos. :)
En afhankelijk van de bezwaren bij het inchecken een ander mailtje te voorschijn toveren. :roll:
Mag ik van u, van 'verpakkingsmateriaal', 'de doos'? Mooi. En dan van 'afmetingen', 'ongelimiteerd'? Kwartet! :wink:

Een ongecompliceerde vlucht, en een prachtige fietstocht toegewenst alvast!

Carl
Robertjan schreef: Dat is bij stevig ingepakte andere keren weleens anders geweest (achterdrager, balhoofd, e.d. op 1 vlucht naar Marokko...).
Dag Robertjan
ik heb dat ook gehad.. een beschadigd frame, een buts in de zitbuis, derailleur schade e.d. Ik heb er een formulier laten maken het is mij nog steeds niet gelukt een adres of contact persoon te vinden waar ik de paperassen naar toe kan sturen. Was dat ook bij Royal Air Maroc?
Ja, en in het Engels opsturen naar het hoofdkantoor in Marrakech leverde geen enkele reactie op...
@Carl
Haha ja het wordt nu een taalkundige discussie. http://public.wsu.edu/~brians/errors/e.g.html
Omdat in vorige mails telkens niet werd ingegaan op de verpakking maar alleen op de kilo's, omdat i.e. gebruikt wordt in opsommingen en omdat ze de plastic sheet erbij noemt dat waarschijnlijk ontoereikend is, ga ik ervan uit dat zij i.e. fouttief gebruikt en dat ik keuze heb. We gaan dus inpakken in een lichte variant ; bubbeltjesplastic. En waarschijnlijk een van de andere mails erbij nemen en hun beschrijving op het internet waarin dus niets staat over aanmelden of inpakken/inpakwijze. :wink: En tegen die voorwaarden hebben we geboekt niet? Ik ging alleen door met vragen omdat in een van de eerste mails er werd gezegd dat je maar een stuk bagage mocht meenemen (wat ook niet genoemd wordt op de site) met een zeer kleine dimensie. Nu weet ik zeker dat ik de fiets mee mag nemen en dat zij het ook allemaal niet weten. Ik ga dus echt niet meer vragen wat ze nu precies met i.e. bedoeld want ik ben het eigenlijk goed zat. Beetje lef op het vliegveld uitstralen, goede email erbij en klaar! (leuk is anders)

p.s.net alle spullen eens gewogen;

- Fiets met alles er nog op en aan 16,5 kilo (trappers e.d. kan in handbage)
- 2 matjes, tent + luier, keuken, brander met fles, 2 tassen, 1 dekenslaapzak met 2 persoonslakenzak, reparatiekit, waterzak en pannen. 12,5 kilo Dus alle essentials behalve de kleren zo'n 7 kilo per voor twee persoon.
Je hebt ook kans dat de hele discussie zinloos is. Ik ben slechts één keer met mijn fiets in het vliegtuig gereisd. Van tevoren nagevraagd of een fietshoes voldoende was: ja. We hadden het op papier. Op Schiphol hemel en aarde bewogen, maar toch moesten we toen een doos, punt uit. Het lukte nog maar net om op tijd te zijn ondanks dat we meerdere uren van tevoren aanwezig waren. Op de terugweg, toen een hoes wel voldoende was, de fiets beschadigd, een flink aantal uren besteeed aan formulieren om 100 gulden terug te krijgen en ook veel werk om de fiets weer gerepareerd te krijgen en bovendien later gemerkt dat het frame ietsie krom was geworden, niet te bewijzen uiteraard. Het is dus bij één keer gebleven.
We kwamen er wel mee weg dat we maar één fiets hoefden te wegen, de lichtste dus, en wel zonder doos. Bovendien was het nog de tijd dat we in onze handbagage alle zware dingen hadden zitten waar ze je tegenwoordig voor opsluiten.
Leon
Tja dat is op Schiphol waar je bij meerdere balies een fietsdoos kan kopen :wink:
Vogens mij kan dat niet op Dusseldorf. En daar heb ik al allerlei soorten verpakkingen voorbij zien komen. Maar goed je hebt gelijk, ik was op zoek naar zekerheid via de airline maar het blijft een kwestie van geluk. En omdat het in dit geval gaat over kilo's, erg scherp inpakken. Gelukkig is het warm in Oman dus weinig kleren nodig en ze zijn zo droog 8)