Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Ervaring met OSM en Apple? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS | Ervaring met OSM en Apple?

Welk bestand heb je trouwens gedownload?

Want je moet wel het roadtrip bestand downloaden en niet de mapsource of tiles, dan gaat het niet goed.

Na download dien je de roadtrip.zip uit te pakken (alhoewel dat op de mac meestal vanzelf gaat) en dan zie je 1 bestand die OSM World Routable.gmap heet.
Het is de osm_routable_roadtrip.zip Map installer for RoadTrip on the Mac OSX platform verkregen via http://garmin.openstreetmap.nl/. Je krijgt van deze site een email met een link naar de kaarten.
Ik weet niet of dat ook werkt met Basecamp op de Apple, maar je zou ook de gmapsupp versie (geschikt voor de GPS) via een SD cardreader of via de GPS zelf in Basecamp kunnen bekijken zonder iets te hoeven te installeren op de computer.
Lijkt me geen goed idee om het op de GPS te zetten, want volgens mij heeft ze een eTrex (geen 2011 model). gmapsupp.img met de huidige kaarten wordt dan overschreven.
Nou ja, dan op een USB-stick in een Garmin mapje dan (of kan dat niet op een Apple).
Ik zal het zelf eens proberen en je laten weten of het mij wel is gelukt.
Zorg dat je via de Mac App Store de laatste versie van Garmin BaseCamp (3.2.2) hebt geïnstalleerd. RoadTrip is een verouderde applicatie, eigenlijk de voorganger van BaseCamp, die niet meer wordt onderhouden.

BaseCamp in MAS: http://itunes.apple.com/nl/app/garmin-b ... 2274?mt=12

Installeer nu Garmin MapManager (voor installeren kaarten op je Mac) en MapInstall (voor installeren kaarten van Mac naar GPS). Ik weet niet zeker of Garmin MapManager en Garmin MapInstall automatisch worden meegeïnstalleerd met BaseCamp, maar ander kun je deze hier (samen in een download) vinden:

Mac OS X Software: http://www8.garmin.com/macosx/
MapInstall 2.1.6: http://www8.garmin.com/support/collecti ... 9-99999-06

Download vervolgens de kaarten van Oman, zoals je al aangaf via http://garmin.openstreetmap.nl/

Download de osm_routable_roadtrip.zip via de link in je email

Pak het gedownloade ZIP bestand uit. Je hebt nu een bestand "OSM World Routable (19-11-2011).gmapi". Belangrijk: het is een bestand met de bestandsextensie .gmapi

Sluit BaseCamp af als het nog open staat.

Start nu Garmin MapManager. Het programma vraagt om een kaartbestand. Wijs het zojuist gedownloade .gmapi bestand aan (waarschijnlijk in je Downloads map). MapManager zal de kaart nu installeren in de map ~/Library/Application Support/Garmin/Maps/ en krijgt een extensie .gmap (maar daar merk je niets van).

Start nu BaseCamp op. Open de (altijd beschikbare) wereldkaart en zoom in op Oman.
Kies je nieuwe kaart.
Zet het detail met de schuifbalk op maximaal en zoom flink in.

Ik zag dat de kaarten op geen enkele wijze zijn te vergelijken met die van Nederland van De Tovenaar.

Laat je even weten of het je is gelukt?

Je mag me evt. een PM sturen, dan help ik je buiten het forum om wel verder.
@Rbregt Wow, terwijl wij genoten van een heerlijke maaltijd bij Wim en Marian heb jij RBregt mijn probleem opgelost. Das leuk wakker worden! Ik ga het vandaag proberen en laat je via een PB en hier in het forum voor anderen met hetzelfde probleem, weten of het werkt. Er is wel een issue, gisteren lukte het me niet om garmin mapmanager te downloaden het bestand bleek kapot. Maar goed laten we dit even buiten het forum oplossen want het wordt zo wel heel technisch allemaal. :wink:

Nogmaals hartelijk bedankt voor alle moeite, echt fantastisch (sowieso allen bedankt!)
HIhihi, het leuke is dat Rbregt hetzelfde schrijft als al eerder in dit draadje is beschreven, alleen toen zonder de links en minder witruimte en in kortere bewoordingen.

Hij heeft een zeer goede samenvatting ervan gemaakt :) en nu komt de boodschap wel over.

Fijn dat het toch gelukt is!
Werkt prima, zo! Nog één vraagje: hoe weinig ik de namen van de verschillende kaarten in iets zinnigs? Nu krijgen ze allemaal min of meer dezelfde, nietszeggende naam.

.tsooJ
GPS Expert schreef:HIhihi, het leuke is dat Rbregt hetzelfde schrijft als al eerder in dit draadje is beschreven, alleen toen zonder de links en minder witruimte en in kortere bewoordingen.

Hij heeft een zeer goede samenvatting ervan gemaakt :) en nu komt de boodschap wel over.

Fijn dat het toch gelukt is!

Het is nog niet gelukt, ik ga het opnieuw proberen nu.
Maar hoop dat de mapmanager enzo nu wel goed downloaden...daar zaten dus ook weer schijfkopie fouten in. :twisted:

edit >>ook bij het downloaden van map install krijg ik de foutmelding dat er wat beschadigd is :twisted: Zou het aan de map liggen waar ik mijn downloads naar verwijs?
Geloof dat hier mijn probleem inzit. Ik ga eens verder surfen naar een oplossing. Maar nogmaals bedankt allen!

edit >> Heb de schijfhulpprogramma's erop los gelaten EHBO en convetreeroptie; nog steeds lukt het niet...bleeee tis niet leuk meer nu.
Alien schreef:Werkt prima, zo! Nog één vraagje: hoe weinig ik de namen van de verschillende kaarten in iets zinnigs? Nu krijgen ze allemaal min of meer dezelfde, nietszeggende naam.
Gevonden: met GMTK even aanpassen. Is wat gedoe, maar daarmee werkt het prima.

.tsooJ
Waarop laat je het schijfhulpprogramma los? Op de .dmg bestanden die je hebt gedownload? Of op de harde schijf van je Mac (meestal "Macintosh HD")? Dat laatste is juist nodig, inclusief herstellen van permissies.

Het zal wel niet uitmaken, maar ik heb de downloads gedaan met Chrome, en niet met Safari.
rbregt schreef:Waarop laat je het schijfhulpprogramma los? Op de .dmg bestanden die je hebt gedownload? Of op de harde schijf van je Mac (meestal "Macintosh HD")? Dat laatste is juist nodig, inclusief herstellen van permissies.

Het zal wel niet uitmaken, maar ik heb de downloads gedaan met Chrome, en niet met Safari.
Omdat Apple dat aangeeft bij problemen van die aard. http://docs.info.apple.com/article.html ... 15208.html
Ik heb je net een PP gestuurd. Ik ben een stap verder door ergens een vinkje uit te zetten schijfhulpprogramma's, voorkeuren, controleer getallen uit. Daarmee haal ik mapinstall binnen maar krijg vervolgens wel weer een foutmelding bij het installeren.

Ook de oplossing van Frank door alleen op het mapi bestand binnen GMTK te drukken werkt niet.

Zullen we ff via e-mail verder want het wordt wel erg specifiek voor andere lezers.
De tovenaar schreef:Nou ja, dan op een USB-stick in een Garmin mapje dan (of kan dat niet op een Apple).
Jazeker, dat werk prima met de Apple versie van Basecamp.
Blanche schreef:Omdat Apple dat aangeeft bij problemen van die aard. http://docs.info.apple.com/article.html ... 15208.html
Ik heb je net een PP gestuurd. Ik ben een stap verder door ergens een vinkje uit te zetten schijfhulpprogramma's, voorkeuren, controleer getallen uit. Daarmee haal ik mapinstall binnen maar krijg vervolgens wel weer een foutmelding bij het installeren.

Ook de oplossing van Frank door alleen op het mapi bestand binnen GMTK te drukken werkt niet.

Zullen we ff via e-mail verder want het wordt wel erg specifiek voor andere lezers.

Als je nog extra hulp nodig hebt, ik kan zeer waarschijnlijk via onze GPS Helpdesk je probleem oplossen.
Ik heb met het installeren van de kaart van marokko gemerkt dat het uitmaakt of ik firefox of safari gebruikte. Bij de een kreeg ik een foutmelding bij installeren. Welke de goede was ben ik helaas weer vergeten.

Het zal dan trouwens ergens iets met een vinkte op een afgelegen plekje te maken hebben.

Succes
SjirkM schreef:Ik heb met het installeren van de kaart van marokko gemerkt dat het uitmaakt of ik firefox of safari gebruikte. Bij de een kreeg ik een foutmelding bij installeren. Welke de goede was ben ik helaas weer vergeten.

Het zal dan trouwens ergens iets met een vinkte op een afgelegen plekje te maken hebben.

Succes
Yep dat is de volgende stap. Wellicht downloaden via windows en dan naar de apple overbrengen. Ik blijf het nog steeds heel vreemd vinden want ik heb nooit zulk soort klachten met de apple.
GPS Expert schreef:Als je nog extra hulp nodig hebt, ik kan zeer waarschijnlijk via onze GPS Helpdesk je probleem oplossen.
@gps expert Bedankt voor je aanbod maar als dit hulp is tegen betaling dan ga ik niet in op je aanbod. Ik snap dat het jouw boterham is en dat respecteer ik. Maar zelf geef ik op dit forum ook een boel informatie (dus steek er tijd in) zoals landeninfo zonder er geld voor te vragen. Principe dus. Sorry.
Blanche schreef:@gps expert Bedankt voor je aanbod maar als dit hulp is tegen betaling dan ga ik niet in op je aanbod. Ik snap dat het jouw boterham is en dat respecteer ik. Maar zelf geef ik op dit forum ook een boel informatie (dus steek er tijd in) zoals landeninfo zonder er geld voor te vragen. Principe dus. Sorry.
Het is niet eens me boterham, daar heb ik een andere baan voor, dus het is er bij :) (beleg?) en je wilt niet weten hoeveel info ik op forums schrijf om anderen te helpen ;)

Verder staat alle GPS info al in dit draadje genoemd door meerdere leden en is het begripsverwarring, fout uitvoeren instructies of een Mac die intern flink in de war is. Dan kan externe hulp je net dat zetje geven om te stoppen met knutselen met computers en kaarten en te beginnen met gebruiken, routes plannen en rijden ;)
Ik heb de afgelopen dagen per email behoorlijk intensief contact gehad met Blanche. Naar mijn mening is de oorzaak van haar probleem niet de gedownloade software en kaarten alswel hoe haar Mac daarmee omgaat. Als het echt niet wil lukken, dan rest nog slechts een frisse installatie van Snow Leopard. Als je eerst een goede backup maakt met Time Machine kun je daarna vrij eenvoudig een restore doen van je data.