Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx ER gestolen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx ER gestolen

DriesBa schreef:En ik maar altijd denken dat de democratisch door het volk gekozen vertegenwoordiging, t.w. het parlement en van daaruit geformeerde regering, i.c. de kone gen als wetgevende macht met wetten de dienst uitmaakt in dit land, schijnt volgens het door jou gelezen, populair geschreven site een individuele minister met een ministeriéle regeling daarboven te staan.

Je gelooft dat toch zelf niet? De wet geldt voor iedereen, ook voor de politie en in zo'n wet zelf worden voor bijzondere gevallen uitzonderingsregels gegeven. O.a. dat de politie in bepaalde gevallen de snelheid en de andere genoemde zaken terzijde mag leggen, mits ze optische en geluidsignalen voeren.

Derhalve in het popupair geschreven stuk van het ministerie staat helaas niet alles en bij sommigen kan dat een verkeerd beeld scheppen.
De wet geeft uitsluitsel over deze kwestie, waarover inderdaad nogal wat misverstanden bestaan. Volgens een ministeriële beschikking heeft de politie vrijstelling van de bepalingen van het RVV 1990. Een politieauto die op de snelweg al patrouillerend 150 rijdt en de veiligheid van het verkeer niet in gevaar brengt, is niet in overtreding. Dat geldt ook voor door rood rijden etc. Het voeren van optische en geluidssignalen is daarbij zeker niet noodzakelijk, dat hangt gewoon van de situatie af. Die signalen scheppen slechts een verplichting voor het overige verkeer, dat moet dan namelijk te allen tijde voorrang verlenen aan het politievoertuig.
Revanho schreef:In België (waar de regels natuurlijk anders zijn dan in Nederland) is het eenvoudig. Enkel prioritaire voertuigen die zowel sirene als het zwaailicht(en) hebben opstaan mogen bepaalde regels overtreden. Laatst heb ik nog een politieagent onder de voeten gegeven omdat hij enkel met het gebruik van zwaailicht maar zonder sirene door het rood reed.

Renaat
Dat is in Nederland precies hetzelfde en werd vroeger gevolgd door alle landen die lid waren van de Raad van Europa (EU-landen + andere Europese landen die het tractaat daarover mede hadden ondertekend). Waarschijnlijk geldt het thans voor alle EU-landen en landen die een handelsverdrag hebben met de EU(Noorwegen, Turkije enz. de eerste kan ook Zweden zijn...afhankelijk van het lidmaatschap van de EU, je suis inconu(e)).

Het ingewikkelde van het uitleggen van deze wetstechnische structuren is dat je begrip moet hebben van de verhoudingen tussen formele wet, materiële wet, ministeriële beschikkingen extern en ministeriële beschikkingen intern. De formele wet(ook wel kaderwet genoemd), verkeerswet in deze is leidend, daarna komt de materiële, uitvoerende wet(KB, AMVB), in dit geval Reglement verkeersregels, die daaraan ondergeschikt is. Een ministeriële regeling is een instructie die een gerichte en beperkt bindende kracht heeft.
In dit geval staan de gebods- en verbodsbepalingen in de formele en in de meeste gevallen in de materiële wet(RVV) en de uitzonderingen(rijden met optische en geluidsignalen door rood licht) in diezelfde wet. Een ministeriële regeling zet de wettelijke bepalingen nimmer buitenspel.
Trouwens die websites van ministeries geven vaak matige info die door velen onjuist wordt uitgelegd.
Inderdaad off topic, maar niet oninteressant. Ik ben tevreden in ieder geval dat er een wettelijk kader is voor het te snel rijden. Echter: het kan niet zijn dat iedere politie auto te snel moet rijden. Dit is wel een vaststelling die ik doe tijdens mijn landelijke autoritten (70.000 km/jaar) Of rijdt de politie alleen nog over de snelweg indien het strikt noodzakelijk is :)? Onverantwoord rijgedrag heb ik meerdere keren waargenomen, terwijl er geen noodzaak voor was. (3x in 1 jaar bij de oprit Assen) En dan heb je als gezagsdrager toch een voorbeeld functie. Wat het ueberhaupt een onderwerp voor mij maakt is, dat 4 jaar geleden mijn buurman, ambulance medewerker, door de politie is doodgereden tijdens het uitoefenen van zijn functie. Oorzaak een ondoordachte manoevre van een politieauto. Hoewel dit geen opzet was en een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, vraag ik mij af of het onderdeel van de cultuur binnen de politie is, om aan rijgedrag/voorbeeldfunctie geen aandacht te besteden. Tijdens de opleidingen in Apeldoorn in ieder geval wel, maar daarna?
DriesBa schreef: Het ingewikkelde van het uitleggen van deze wetstechnische structuren is dat je begrip moet hebben van de verhoudingen tussen formele wet, materiële wet, ministeriële beschikkingen extern en ministeriële beschikkingen intern. De formele wet(ook wel kaderwet genoemd), verkeerswet in deze is leidend, daarna komt de materiële, uitvoerende wet(KB, AMVB), in dit geval Reglement verkeersregels, die daaraan ondergeschikt is. Een ministeriële regeling is een instructie die een gerichte en beperkt bindende kracht heeft.
In dit geval staan de gebods- en verbodsbepalingen in de formele en in de meeste gevallen in de materiële wet(RVV) en de uitzonderingen(rijden met optische en geluidsignalen door rood licht) in diezelfde wet. Een ministeriële regeling zet de wettelijke bepalingen nimmer buitenspel.
Trouwens die websites van ministeries geven vaak matige info die door velen onjuist wordt uitgelegd.
De rechtsgrond van de ministeriële beschikking waarnaar ik verwees ligt in artikel 147 Wegenverkeerswet:
1.Onze Minister kan, met inachtneming van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, van het bepaalde krachtens deze wet vrijstelling verlenen voor het gebruik van de weg ten behoeve van openbare of door Onze Minister daarmee gelijk te stellen diensten.
Inderdaad kan een ministeriële beschikking de wet niet opzij zetten en dat is dan ook niet het geval; het uitvoeringsbesluit vloeit juist voort uit de wet.
Verder laat ik het erbij; alle relevante info is nu wel gegeven.
peter de rijk schreef:
DriesBa schreef: Het ingewikkelde van het uitleggen van deze wetstechnische structuren is dat je begrip moet hebben van de verhoudingen tussen formele wet, materiële wet, ministeriële beschikkingen extern en ministeriële beschikkingen intern. De formele wet(ook wel kaderwet genoemd), verkeerswet in deze is leidend, daarna komt de materiële, uitvoerende wet(KB, AMVB), in dit geval Reglement verkeersregels, die daaraan ondergeschikt is. Een ministeriële regeling is een instructie die een gerichte en beperkt bindende kracht heeft.
In dit geval staan de gebods- en verbodsbepalingen in de formele en in de meeste gevallen in de materiële wet(RVV) en de uitzonderingen(rijden met optische en geluidsignalen door rood licht) in diezelfde wet. Een ministeriële regeling zet de wettelijke bepalingen nimmer buitenspel.
Trouwens die websites van ministeries geven vaak matige info die door velen onjuist wordt uitgelegd.
De rechtsgrond van de ministeriële beschikking waarnaar ik verwees ligt in artikel 147 Wegenverkeerswet:
1.Onze Minister kan, met inachtneming van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, van het bepaalde krachtens deze wet vrijstelling verlenen voor het gebruik van de weg ten behoeve van openbare of door Onze Minister daarmee gelijk te stellen diensten.
Inderdaad kan een ministeriële beschikking de wet niet opzij zetten en dat is dan ook niet het geval; het uitvoeringsbesluit vloeit juist voort uit de wet.
Verder laat ik het erbij; alle relevante info is nu wel gegeven.
Artikel 147 Wvw is bekend. Het is een artikel dat gebruikt wordt voor "bijzondere" openbare diensten, zoals t.b.v. diensten bij calamiteit. Zo hebben justitiële diensten van het ministerie bepaalde rechten bij de uitoefening van hun taak. Je ziet dat aan vaak donkerblauwe auto's met een blauw zwaailicht, die facultatief, op het dak wordt bevestigd. Zo zijn er ook uitzonderingen voor dienstauto t.b.v. kernenergie enz.. Dit is een artikel dat hoofdzakelijk slaat op "bijzondere" openbare diensten. De uitzonderingen voor algemene opsporingsdiensten, zoals de politie, worden hoofdzakelijk direct bij het artikel of speciale artikelen in de wet genoemd. Vergelijk algemene(politie) en bijzondere opsporingsambtenaren(BOA's, justitiële diensten), beide zijn onderdeel van openbare diensten.
Verder sluit ik me bij jouw laatste woorden aan.
DriesBa schreef: Het is een artikel dat gebruikt wordt voor bijzondere diensten.
:shock: Er staat toch echt openbare diensten. Geen bijzondere diensten. Misschien moet ik mijn bril vervangen.

Ik zal het er dan ook maar bij laten :|
Patria Dublin schreef:Echter: het kan niet zijn dat iedere politie auto te snel moet rijden. Dit is wel een vaststelling die ik doe tijdens mijn landelijke autoritten (70.000 km/jaar) Of rijdt de politie alleen nog over de snelweg indien het strikt noodzakelijk is :)?
Als jij je netjes aan de snelheid houdt, zal je de politieauto's die dat ook doen niet snel zien... De auto's die sneller of langzamer rijden dan jij zie je eerder dan auto's die dezelfde snelheid hebben als jij.
Peter M schreef:Maar wellicht is dit een oplossing.
Op dit moment zelfs in de uitverkoop bij het Kruitvat Voor € 7,50 en voor € 0,50 er een batterij bij.
De uitverkoop gaat verder :D en nu 50% extra korting. Vanmiddag heb ik er een gekocht voor 3,75 euro bij Het Kruidvat in Oldenzaal, De Driehoek. Daar was nog volop voorraad.
Grappig. Daar heb ik het vrijdag gekocht. Koopje! Nu nog een padlock.