door
DriesBa » wo 10 aug, 2011 09:25
Revanho schreef:In België (waar de regels natuurlijk anders zijn dan in Nederland) is het eenvoudig. Enkel prioritaire voertuigen die zowel sirene als het zwaailicht(en) hebben opstaan mogen bepaalde regels overtreden. Laatst heb ik nog een politieagent onder de voeten gegeven omdat hij enkel met het gebruik van zwaailicht maar zonder sirene door het rood reed.
Renaat
Dat is in Nederland precies hetzelfde en werd vroeger gevolgd door alle landen die lid waren van de Raad van Europa (EU-landen + andere Europese landen die het tractaat daarover mede hadden ondertekend). Waarschijnlijk geldt het thans voor alle EU-landen en landen die een handelsverdrag hebben met de EU(Noorwegen, Turkije enz. de eerste kan ook Zweden zijn...afhankelijk van het lidmaatschap van de EU, je suis inconu(e)).
Het ingewikkelde van het uitleggen van deze wetstechnische structuren is dat je begrip moet hebben van de verhoudingen tussen formele wet, materiële wet, ministeriële beschikkingen extern en ministeriële beschikkingen intern. De formele wet(ook wel kaderwet genoemd), verkeerswet in deze is leidend, daarna komt de materiële, uitvoerende wet(KB, AMVB), in dit geval Reglement verkeersregels, die daaraan ondergeschikt is. Een ministeriële regeling is een instructie die een gerichte en beperkt bindende kracht heeft.
In dit geval staan de gebods- en verbodsbepalingen in de formele en in de meeste gevallen in de materiële wet(RVV) en de uitzonderingen(rijden met optische en geluidsignalen door rood licht) in diezelfde wet. Een ministeriële regeling zet de wettelijke bepalingen nimmer buitenspel.
Trouwens die websites van ministeries geven vaak matige info die door velen onjuist wordt uitgelegd.