Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps, oplaadbare batterijen en accupakket - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gps, oplaadbare batterijen en accupakket

waltertje schreef:
Matthie9000 schreef: Nee, niet beter :D kijk hier maar eens, het valt allemaal wel mee! Zelfs in het meest extreme geval (langzaam fietsen en continu gebruik maken van de naafdynamo; kost het je ongeveer 5km (op 150km) bij 8 uur fietsen (een kwartier dus). En dat is puur theoretisch benaderd; in de praktijk lijkt het me echt verwaarloosbaar :P. Er blijven natuurlijk volop andere redenen over om er niet voor te kiezen!
Uit jouw berekeningen volgt bij lagere snelheid toch een verlies van 1 km/h op 20 km/h. Dus toch die 5 %. 1 km/h lijkt heel weinig, maar als je een maand gaat fietsen gaat dat in de dagen lopen!

Ik denk trouwens dat het voor een vakantiefietser niet nodig is om naar snelheid en uren om te rekenen. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie die je kunt of wilt verstoken, en als die op is stap je van je fiets. Dus 5% verlies is een dag op drie weken, anderhalve dag op een maand. Heb je dat er voor over of hang je toch liever je apparaten even aan de lader tijdens de koffiepauze?

Energieverlies is zelden verwaarloosbaar bij een fiets.

Grtjs, walter
Inderdaad, uitgaande van
- Een lage fietssnelheid
- Een voorovergebogen/liggende fietshouding tov rechtop zittend
- Een naafdynamo van mindere kwaliteit (5 watt weerstand bij 20km/h ipv 1-2watt!!!)
- Een naafdynamo die tijdens het fietsen continu stroom moet leveren
- Je op een dag alleen energie spendeert aan fietsen (immers: des te meer energie je spendeert aan het opzetten van je tent, het op/afstappen, het maken van koprollen door het zand, etc, etc, des te minder zal het percentage energievebruik door naafdynamo op de dagelijkse energie eindafrekening worden...)

... gaat dit verhaal in theorie op; en zal een naafdynamo een wezelijk verschil in totaal dagelijks energieverbruik veroorzaken. Maar omdat bovenstaande voorwaarden voor mij niet op gaan (ik maak graag veel koprollen door het zand), denk ik dat het wel mee valt :D
ben de discussie een beetje kwijtgeraakt, maar begrijp ik nou goed dat waltertje denkt dat je met een naafdynamo langer onderweg bent dan zonder naafdynamo?

Het is maar hoe je het uitlegt, ik kan met naafdynamo inderdaad langer doorfietsen, de hele nacht als het moet. Zo'n son-dynamo en edelux lampke geeft me toch een licht snachts! Dus waar waltertje 30 dagen over zijn tocht doet, moet dat met naafdynamo toch makkelijk in 15 dagen kunnen. Ach vooruit, een dagje koprollen erbij, 16 dagen :).
kwam dit lampje met usb-aansluiting ook nog tegen, schijnt alweer een tijdje op de markt te zijn: de axa nano

met usb-aansluiting dus:
http://axa-nano.com/usb.html

dat 1 april grapje van schuijt was dus nog niet eens zo onuitvoerbaar
AB schreef:kwam dit lampje met usb-aansluiting ook nog tegen, schijnt alweer een tijdje op de markt te zijn: de axa nano

met usb-aansluiting dus:
http://axa-nano.com/usb.html

dat 1 april grapje van schuijt was dus nog niet eens zo onuitvoerbaar
Nice. Beschikt deze ook over een buffer/accu?

Wij willen deze zomer o.a. de Galibier, Col d'Agnel en de Timmelsjoch over. Als je dan 4 uurtjes (<15 km/h) moet klimmen voordat je zo'n beestje over bent, en dus geen laadstroom hebt, dan is 't wel fijn als je GPS of telefoon even kan teren op wat accustroom.

De enige echte optie is dan de Zzing.
Aangezien de Zzing ook gewoon gevuld is met AA batterijen zie ik niet wat daar juist het voordeel van zou zijn, tijdens een lange klim, tov de inwendige accu van je GPS of telefoon? Zijn die zo snel leeg of worden die nooit degelijk opgeladen door de Zzing?
Bas1988 schreef: Nice. Beschikt deze ook over een buffer/accu?

Wij willen deze zomer o.a. de Galibier, Col d'Agnel en de Timmelsjoch over. Als je dan 4 uurtjes (<15 km/h) moet klimmen voordat je zo'n beestje over bent, en dus geen laadstroom hebt, dan is 't wel fijn als je GPS of telefoon even kan teren op wat accustroom.

De enige echte optie is dan de Zzing.
Als je een dergelijke col aan het fietsen bent is verdwalen onmogelijk en zou ik lekker de GPS uitzetten, je weet echt wel wanneer je boven bent :wink:

En zodra je het beeldscherm uit doet houden de meeste apparaten het rustig een uur of 8 uit. M.a.w ik zie het probleem niet....
Het voordeel is natuurlijk dat de Zzing altijd met een stabiele output blijft doorladen, ook wanneer je niet hard genoeg fietst om een degelijke, stabiele output te kunnen leveren.

Bij een lader zonder accu (buffer) krijgt je GPS/Telefoon accu direct alle stroomschommelingen te verwerken (bijv wanneer je even stopt, of niet hard genoeg fietst); dat zal de levensduur van accu's niet ten goede komen. Nu krijgen die batterijen de schommelingen te verwerken; die kun je gewoon een keer vervangen.

Daarnaast heb je met de Zzing natuurlijk ook een externe stroombron en kun je blijven doorladen wanneer je niet (meer) fietst; of het in je tent** gebruiken als energiebron.
eric190173 schreef:
Bas1988 schreef: Nice. Beschikt deze ook over een buffer/accu?

Wij willen deze zomer o.a. de Galibier, Col d'Agnel en de Timmelsjoch over. Als je dan 4 uurtjes (<15 km/h) moet klimmen voordat je zo'n beestje over bent, en dus geen laadstroom hebt, dan is 't wel fijn als je GPS of telefoon even kan teren op wat accustroom.

De enige echte optie is dan de Zzing.
Als je een dergelijke col aan het fietsen bent is verdwalen onmogelijk en zou ik lekker de GPS uitzetten, je weet echt wel wanneer je boven bent :wink:

En zodra je het beeldscherm uit doet houden de meeste apparaten het rustig een uur of 8 uit. M.a.w ik zie het probleem niet....
Het is wel lekker als je alle batterijen/opladers thuis kunt laten.

Als je vervolgens tijdens iedere beklimming (en in de Alpen, Apenijnen, en Dolomieten zijn dat er heel wat) geen gebruik kunt maken van je GPS (die dan ook niet je track saved), omdat die niet beschikt over een accu/buffer dan is dat jammer.
Matthie9000 schreef:
...

Daarnaast heb je met de Zzing natuurlijk ook een externe stroombron en kun je blijven doorladen wanneer je niet (meer) fietst; of het in je gebruiken als energiebron.
Ja, precies. Het is wel leuk als je na een dag of paar dagen fietsen met de telefoon een kort verslagje kunt posten. Bijvoorbeeld.