Inderdaad, uitgaande vanwaltertje schreef:Uit jouw berekeningen volgt bij lagere snelheid toch een verlies van 1 km/h op 20 km/h. Dus toch die 5 %. 1 km/h lijkt heel weinig, maar als je een maand gaat fietsen gaat dat in de dagen lopen!Matthie9000 schreef: Nee, niet beter kijk hier maar eens, het valt allemaal wel mee! Zelfs in het meest extreme geval (langzaam fietsen en continu gebruik maken van de naafdynamo; kost het je ongeveer 5km (op 150km) bij 8 uur fietsen (een kwartier dus). En dat is puur theoretisch benaderd; in de praktijk lijkt het me echt verwaarloosbaar . Er blijven natuurlijk volop andere redenen over om er niet voor te kiezen!
Ik denk trouwens dat het voor een vakantiefietser niet nodig is om naar snelheid en uren om te rekenen. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie die je kunt of wilt verstoken, en als die op is stap je van je fiets. Dus 5% verlies is een dag op drie weken, anderhalve dag op een maand. Heb je dat er voor over of hang je toch liever je apparaten even aan de lader tijdens de koffiepauze?
Energieverlies is zelden verwaarloosbaar bij een fiets.
Grtjs, walter
- Een lage fietssnelheid
- Een voorovergebogen/liggende fietshouding tov rechtop zittend
- Een naafdynamo van mindere kwaliteit (5 watt weerstand bij 20km/h ipv 1-2watt!!!)
- Een naafdynamo die tijdens het fietsen continu stroom moet leveren
- Je op een dag alleen energie spendeert aan fietsen (immers: des te meer energie je spendeert aan het opzetten van je tent, het op/afstappen, het maken van koprollen door het zand, etc, etc, des te minder zal het percentage energievebruik door naafdynamo op de dagelijkse energie eindafrekening worden...)
... gaat dit verhaal in theorie op; en zal een naafdynamo een wezelijk verschil in totaal dagelijks energieverbruik veroorzaken. Maar omdat bovenstaande voorwaarden voor mij niet op gaan (ik maak graag veel koprollen door het zand), denk ik dat het wel mee valt