Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Als jullie koken wat gaat er dan mee? Tips! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Als jullie koken wat gaat er dan mee? Tips!

waltertje schreef:Door schade en schande heb ik geleerd om rijst en rogge te mijden als de pest. Het bevat weinig eiwit en je kunt er niet genoeg van eten. Ik moet daarbij vermelden dat ik vrij veel van mijn lichaam eis. Op een rustige vakantie is het geen punt om af en toe rijst te eten. Maar als je diep gaat moet tarwe de basis zijn van je dieet. Tarwe is de koningin van de granen, brood en pasta zijn heel goede manieren om er zoveel mogelijk van binnen te krijgen. Kook de pasta langer dan normaal, al dente verteert moeilijker. Spelt is trouwens vrijwel hetzelfde als tarwe.
Je hebt een goed punt, ga ik zeker onthouden, maar op de pakken rijst die ik net even keek staat toch wel degelijk een respectabele hoeveelheid eiwitten vermeld (8 g/100g). De pasta's bevatten inderdaad meer (13 g/100g). Ik vind die 5 à 8 gram gemiste eiwitten niet genoeg om elke dag pasta naar binnen te werken en andere dingen te laten staan. De pasta is ook niet de enige bron van eiwitten. Wat ik je kan aanbevelen zijn linzen. Volgens http://www.voedingswaardetabel.nl bevatten die maar liefst 21 g/100g eiwitten 8)
Leon
Leon schreef:
waltertje schreef:Door schade en schande heb ik geleerd om rijst en rogge te mijden als de pest. Het bevat weinig eiwit en je kunt er niet genoeg van eten.
Je hebt een goed punt, ga ik zeker onthouden, maar op de pakken rijst die ik net even keek staat toch wel degelijk een respectabele hoeveelheid eiwitten vermeld (8 g/100g). De pasta's bevatten inderdaad meer (13 g/100g). Ik vind die 5 à 8 gram gemiste eiwitten niet genoeg om elke dag pasta naar binnen te werken en andere dingen te laten staan. De pasta is ook niet de enige bron van eiwitten. Wat ik je kan aanbevelen zijn linzen. Volgens http://www.voedingswaardetabel.nl bevatten die maar liefst 21 g/100g eiwitten
Je mist meer dan 5 à 8 gram eiwit, omdat je van pasta veel meer kunt eten. Het kost mij meer moeite om 125 gram rijst te eten dan 170 gram pasta. Dan bevat de pastamaaltijd dus 12 gram meer eiwit en 670 kJ (160 kcal) meer energie.

Linzen zijn een goede eiwitbron, maar bevatten weer minder koolhydraten en energie (13 MJ/kg in plaats van 15 MJ/kg). Bovendien geldt ook hier weer dat je van linzen minder kunt eten dan van pasta.

Tarweproducten hebben twee enorme voordelen: ze zijn gemaakt van het beste graan dat er is, en het graan is zo fijn vermalen dat je spijsvertering het heel gemakkelijk kan verwerken.

Nogmaals, ik eis vrij veel van mijn lichaam. Op vakantie ga ik echt tot het uiterste van mijn kunnen. Dan komen deze verschillen in voedingswaarde hard aan, op het gevaarlijke af. Voor de meeste vakantiefietsers is het echter genoeg om alleen op de zware dagen rijst en andere minderwaardige granen te mijden.

Groetjes,

Walter
Hmm, nooit zo naar het verschil tussen rijst en pasta gekeken. Verklaard wel waarom je na rijst zo ' snel' weer trek hebt. Goed om mee te nemen.

Wat wij in Frankrijk vaak kopen is couscous in allerlei varianten. Heel snel klaar en makkelijk aan te vullen / variëren met andere ingrediënten.

Verder hebben we altijd gedroogd fruit en pinda' s bij ons. Vaak eten we 's avonds ook nog iets van studentenhaver oid.

Boter nemen we niet mee. Brood eten we vaak met kaas en vlees. Boter is dan niet echt nodig. Olijfolie is multifunctioneler.

Qua lichtgewicht keukengerei is mijn idee dat je met inventiviteit en de Ikea net zo ver komt als dat dure spul van Bever..

Verder ben ik zelf erg gecharmeerd van Walter' s variant van het bouillonnetje tijdens het koken (bouillonpoeder zit standaard in de ' keuken' ), Maar soms ziet het bouillonnetje er bij mij iets anders uit....
Afbeelding
Afbeelding
waltertje schreef:Voor de meeste vakantiefietsers is het echter genoeg om alleen op de zware dagen rijst en andere minderwaardige granen te mijden.
Volgens veel bronnen die ik zie zijn de eiwitten in rijst juist beter dan die in granen: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... 386ed7c835 dus het gebruik van de term minderwaardig lijkt me een soort boekverbrandig van de fans van die produkten.
Leon
Als je graag veel eiwit binnen willen krijgen focus dan op eiwitrijke producten, zoals vlees, bonen, noten, vleesvervangers, zuivel. Dat lijkt me nuttiger dan eiwitgehaltes in pasta en rijst met elkaar vergelijken :wink: .

Volgens mij wordt pasta juist aanbevolen voor sporters ivm het koolhydraatgehalte.

Groet Karlijne
Karlijne schreef:Als je graag veel eiwit binnen willen krijgen focus dan op eiwitrijke producten, zoals vlees, bonen, noten, vleesvervangers, zuivel. Dat lijkt me nuttiger dan eiwitgehaltes in pasta en rijst met elkaar vergelijken :wink: .
Als je de gegevens van de voedingswaardetable naast elkaar legt zie ik dat de eiwitgehalten waar we het over hebben toch bepaald niet verwaarloosbaar zijn.
Eiwitten in voedingsmiddelen
Produkt Gehalte Hoeveelheid per fietsersmaal Eiwitten
Pasta 13 150 19,5
Rijst 8 125 10
Linzen 21 125 26,25
Kipfilet 22,8 150 34,2
Braadworst 22,4 150 33,6
Witte bonen (bereid) 7,5 250 18,75
Bruine bonen (bereid) 7,6 250 19
Sperziebonen 2,4 250 6
Tuinbonen 0,3 250 0,75
Cashewnoten 18,5 75 13,875
Walnoten 14,4 75 10,8
Kaas (globaal) 25 75 18,75
Geitenkaas 15 75 11,25

Om anderhalf ons walnoten naar binnen te werken om aan evenveel eiwitten te komen als een maaltje linzen lijkt me wat veel, want dan heb je meteen bijna een ons vet te pakken en dat is ook niet allemaal onverzadigd.

Mijn conclusie is dat heldenprodukten niet bestaan. Het een is hooguit wat beter dan het ander, maar vaak staan daar weer andere aspecten tegenover.

Leon
Leon schreef:
waltertje schreef:Voor de meeste vakantiefietsers is het echter genoeg om alleen op de zware dagen rijst en andere minderwaardige granen te mijden.
Volgens veel bronnen die ik zie zijn de eiwitten in rijst juist beter dan die in granen: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... 386ed7c835 dus het gebruik van de term minderwaardig lijkt me een soort boekverbrandig van de fans van die produkten.
Daarom moet je het in combinatie met een "echte" eiwitbron eten: zuivel, noten of dood beest voor de carnivoren onder ons. Daarmee trek je de verhouding tussen de aminozuren recht en kan je lichaam er wel degelijk iets mee.

Als je goed bezig bent, ga je ook eiwit verbranden. Dat ruik je aan je shirtje, een lichte ammoniaklucht. Komt veel energie bij vrij. Daarom heb je als je veel van je lijf vraagt extra eiwit nodig; niet alleen om je lichaam te onderhouden, maar ook om domweg te verstoken. Voor zover ik begrepen heb, is je lichaam slim genoeg om de overtollige aminozuren als eerste te verbranden.

Grtjs, Walter - verbrandt liever eiwit dan boeken
Om weer terug te komen op het kookgerei, zo'n soepele snijplank zoals van de Ikea is natuurlijk te zwaar en te groot..
Ik gebruik een stevige placemat van de Xenos, door de helft knippen, scherpe randjes rond knippen en dan past het precies in een voortas tegen het achterblad aan! Ideaal.
Na de vakantie dacht ik het te kunnen weggooien, maar hij gaat nu voor de vierde keer mee op reis, top!

Over het bestek... in de meeste gevallen heb je je kom/bak vast in de ene hand en is eten met vork en mes onmogelijk. Je hebt echt alleen een lepel/spork nodig (wat je kookt is namelijk ook vaak te eten met alleen een lepel) en een scherp mes om alles te snijden en brood te smeren.
http://bever.nl/index.cfm/product/light ... 1411C00011

Waar ik ook fan van ben is een windschermpje, vaak sta ik op een open veld en moet je of zelf voor de wind gaan liggen (niet succesvol) of half in je tent koken (safety first...). Daarnaast gebruiken we 3 reserveharingen (altijd wel bij je?) om het gasflesje rondom mee vast te zetten, zo kun je enthousiast roeren (pan natuurlijk wel vasthouden) zonder dat de boel gaat wiebelen.
http://bever.nl/index.cfm/product/van-a ... 51/level/3

Qua eten, ik pak thuis enkele voorraadjes couscous/pasta/aardappelpurree in in zip-lock-bags met daarop geschreven hoeveel water erbij moet. Dit ook met macaronimix zakjes. Op de al eerder genoemde onbreekbare fles heb ik markeringen met de liters erop en speciaal ook die afmetingen die nodig zijn voor de pasta e.d.!

Succes ermee!
Tip:
Voor mijn laatste fietsvakantie (eind april-begin mei) had Xenos een paar afsluitbare plastic flesjes, twee vulde ik er met olijfolie. Verder had Xenos afsluitbare bakjes in diverse maten (gewicht: praktisch nul). Twee vulde ik met mijn favoriete vruchtenhagelslag (voor de 'vitaminen'), één met boter, twee met poeder voor pastasaus en twee grotere met spaggettini. Onderweg makkelijk weer aan te vullen. Verder bouillon mee, twee pannetjes waarvan één met deksel, een mes en een lepel en een zo'n houten dingetje van het gourmetstel. Campinggasbrandertje, even vast zetten met haringen, een bord en een beker.