Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelle lichte banden voor alpentocht op race-randonneur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

snelle lichte banden voor alpentocht op race-randonneur

als ik joop71 zijn topic lees dan zou ik eerder aanraden om echte racebandjes te kopen (23 of 25mm breed) want je wilt uiteindelijk lichtgewicht en "racey" (=stijf en snel) de alpen door.

Combinatie "racey" en comfort is altijd moeilijk, een band die snel, minimale rolweerstand, goede grip en nog eens goed comfort geeft bestaat gewoonweg niet.

zelf gebruik ik 23mm fortezza's, pure racebandjes voor op de koersfiets, maar super om te klimmen of snel af te dalen (natuurlijk comfort dat je van een koersband mocht verwachten)
Passen er eigenlijk wel bredere banden dan 25mm op je Cannondale T800?
Voor normale remhoefjes is 25mm zo'n beetje de grens heb ik altijd begrepen. Langere remhoefjes kunnen dan ook weer 28mm aan (en misschien wel meer, heb er geen ervaring mee). Of is de fiets uitgerust met V-brakes, waar uiteraard wel bredere banden onder passen.

Ben zelf ook geneigd naar smallere bandjes, tot max 28mm. Net weer wat minder rolweerstand bergop (waar het aandeel rolweerstand een grotere rol speelt dan op het vlakke)
Wellicht de Continental Grand Prix 4 Season 28mm? of 25mm Schwalbe Durano Plus? of 28mm Schwalbe Durano

Verder denk ik dat veel afhangt hoe je die 8kg bagage aan je fiets hangt. Met zo weinig bepakking kun je bijna toe met een frametas, zadeltas en stuurtas of wellicht een rugtas of ruime achterzakjes van je fietsshirt: lekker compact in de middenlijn van je lichaamszwaartepunt en het scheelt het gewicht van een stalen drager.
EnriceV schreef:Heeft er iemand de Kojaks ooit vergeleken met panaracers of grand bois banden?
Ik heb dikke kojaks op de tandem. Op een schone weg prima, maar je moet niet met nat gras of zand in de buurt komen
Het is een fabeltje dat smalle bandjes sneller zijn. Ze zijn natuurlijk wel lichter. Banden zijn snel omdat hun karkas makkelijk vervormt. Vroeger kon je alleen een soepel karkas maken als je de luchtinhoud klein hield zodat er geen al te grote krachten op kwamen. Tegenwoordig kunnen ze ook voor veel bredere banden nog een soepel karkas maken. De mooiste voorbeelden zijn de Grandbois banden (zelfs 42 mm in de maat 650B). Die zijn zowel heel snel alsook erg comfortabel. Als je iets steviger en breder wilt is de Panaracer Pasela de band die het dichtst in de buurt komt. Het voordeel van wat bredere banden is dat ze beter over oneffenheden rollen. Dat is comfortabeler, maar ook sneller.
Wim
Op racefietsen is de dikte van de band natuurlijk ook een aerodynamische kwestie.
Gunter schreef:als ik joop71 zijn topic lees dan zou ik eerder aanraden om echte racebandjes te kopen (23 of 25mm breed) want je wilt uiteindelijk lichtgewicht en "racey" (=stijf en snel) de alpen door.
Ik zat ongeveer hetzelfde te denken: is 25 of 28 mm niet breed genoeg? Lekker racey en in de Alpen is het asfalt over het algemeen goed.
Je vergeet wel dat deze rijder (met bagage) toch niet licht is (90 kg). Dan moet je bij 25 mm je achterband toch al oppompen tot een bar of 7. Dat is echt niet meer comfortabel. Zie: http://janheine.files.wordpress.com/201 ... schart.jpg Bij 37 mm is 3,5 bar in de achterband al genoeg. Dat rolt dan ook heel wat soepeler over een oneffenheid.
Wim
Wim schreef:Je vergeet wel dat deze rijder (met bagage) toch niet licht is (90 kg). Dan moet je bij 25 mm je achterband toch al oppompen tot een bar of 7. Dat is echt niet meer comfortabel. Zie: http://janheine.files.wordpress.com/201 ... schart.jpg Bij 37 mm is 3,5 bar in de achterband al genoeg. Dat rolt dan ook heel wat soepeler over een oneffenheid.
Wim
Je hebt zeker gelijk dat een tweetal banden, met beide dezelfde breedte, dat dan de soepele van de twee meer comfortabeler is (en daarmee wellicht sneller op grof wegdek).
Maar om een hard opgepompt smal bandje op snelheid op goed asfalt te vergelijken met een brede band op 3,5bar (50mm big apples) dan is de big apple, hoe comfie dan ook, altijd langzamer. Misschien geen eerlijke vergelijking, maar in die zin denk ik wel dat smaller ook sneller is. Klimmen met een mooi hardgepompt en goed rond bandje heeft dan zeker mijn voorkeur. Moeilijk te zeggen waar de grens ligt...., vierkant afgesleten zal een smal bandje wellicht ook meer rolweerstand opleveren.

Ben zelf momenteel 95kg, samen met racefietsje ca 104kg..... Op goed asfalt in de alpen zie je mij dan ook niet op brede banden rijden, maar gewoon met 23mm Conti GP4000s, of knalharde, ronde 23mm Vittoria open corsa CX. Comfort is voor mij mede afhankelijk van je fietshouding, de kracht van je bovenbenen/bovenlichaam en de alertheid om slechte stukken te ontwijken. Als je alle comfort uit je banden wilt halen (of geveerde voorvork/zadelpen), okay, is een keus, maar iets spartaanser met een redelijk ontwikkeld lichaam kom je ook ver genoeg (zie aankomende zondag de Parijs-Roubaix profs).

Verder valt het mij altijd wel op hoe goed de asfaltwegen in de Alpen zijn.... Ga je voor de kleine weggetjes en zo nu en dan offroad, of op een slecht onderhouden, grove asfalt/klinkerweg met veel kuilen en gaten (die zijn er ook voldoende in de alpen, achterkant alp dhuez bijvoorbeeld), dan zijn uiteraard bredere banden in het voordeel. Ik weet niet in hoeverre ik de onplatbaarheid van de band mee zou willen laten wegen.... heb nogal een hekel aan banden plakken, vandaar mijn voorkeur voor iets stuggere banden met goed bewezen anti-leklaag.

Voor de fijnproevers zal zeker de Granbois 28/32Cerf een heerlijk bandje zijn.
Leuk leesvoer hiero (ook jan heine :))
AB schreef:
Wim schreef:Je vergeet wel dat deze rijder (met bagage) toch niet licht is (90 kg). Dan moet je bij 25 mm je achterband toch al oppompen tot een bar of 7. Dat is echt niet meer comfortabel. Zie: http://janheine.files.wordpress.com/201 ... schart.jpg Bij 37 mm is 3,5 bar in de achterband al genoeg. Dat rolt dan ook heel wat soepeler over een oneffenheid.
Wim
Je hebt zeker gelijk dat een tweetal banden, met beide dezelfde breedte, dat dan de soepele van de twee meer comfortabeler is (en daarmee wellicht sneller op grof wegdek).
Maar om een hard opgepompt smal bandje op snelheid op goed asfalt te vergelijken met een brede band op 3,5bar (50mm big apples) dan is de big apple, hoe comfie dan ook, altijd langzamer. Misschien geen eerlijke vergelijking, maar in die zin denk ik wel dat smaller ook sneller is. Klimmen met een mooi hardgepompt en goed rond bandje heeft dan zeker mijn voorkeur. Moeilijk te zeggen waar de grens ligt...

Klimmend maakt het allemaal niet zo veel uit, maar bij een afdaling op een wegdek met vorstschade en misschien nog wat los grind is een harde 23mm band en een soepele 30-35mm band onvergelijkbaar. Misschien dat de 23mm band sneller is, maar de band met wegligging en comfort is een stuk veiliger en relaxter. Met een 23mm had ik altijd van die 'dat ging ook maar net goed' momenten, met een Grand Bois is het allemaal stukken minder dramatisch
Ik heb een zwak voor Conti's...

Heel tevreden van City Ride (minimum 700x32) of Toptouring (min 700 x 28).
28 zou moeten lukken met raceremmen.
PieterQC schreef:Ik heb een zwak voor Conti's...

Heel tevreden van City Ride (minimum 700x32) of Toptouring (min 700 x 28).
28 zou moeten lukken met raceremmen.
Een T800 is Touring frame met cantilevers
Ik had het niet over een Big Apple, maar over iets als een 42 mm Grandbois Hetre.
Wim
Wim schreef:Ik had het niet over een Big Apple, maar over iets als een 42 mm Grandbois Hetre.
Wim
Zouden die soepele grand bois hetres dan wel passen onder een standaard 28" wiel? 700x28c is geen 650x42b..... niet dat ik verstand heb van bandenmaten, snap daar al jaren niet zoveel van :), maar 650 refereert toch naar een smallere wielmaat.

En waarom zou je voor een fietsvakantie een soepele band aanraden, en niet een iets minder soepele in ruil voor betere lekbestendigheid.
Op mijn racefiets kan ik een half seizoen met GP4000s (ca 4 a 5000km) alvorens ze vierkant zijn. Maar nog nooit een lekke band mee gehad. In de afdaling rustig an en bij spoorwegovergangen of klinkers/grof asfalt even de kont uit het zadel en je benen als schokbrekers laten werken....

Weet ook wel zeker dat die conti's met 8 bar een stuk sneller klimmen dan comfortabele amfibie luchtkussens van 42mm..... Met klimmen wil je gewoon efficiente energieoverdracht en speelt de factor comfort niet een doorslaggevende rol imho, vandaar het idee om er ergens tussenin te zitten (23+35)/2=29mm.... snel, licht, lekbestendig en redelijk comfi

Maar als ik dit topic zo lees dan is het wederom een zoektocht naar een optimum, waar alleen de topicstarter een keus in kan maken. Valt me verder op dat de jongere generatie een iets spartaansere en snellere voorkeur heeft dan de oudere relaxte comfortabele generatie. Voor zover ik de generatiekloof weet in te schatten that is :)
Ik noemde die Hetre als een voorbeeld van wat er tegenwoordig technisch mogelijk is: een brede maar toch heel snelle band. Nee, 650B (i.e. 584mm diameter) past niet op een 28 inch velg (622 mm diameter). En ja, als je ouder wordt heb je meer comfort nodig, dat is gewoon een physiologisch feit. Bij de een is dat wat meer dan bij de ander, maar de trend is onmiskenbaar. Maar daar ging het argument niet over. Mijn argument was dat breder niet steeds langzamer hoeft te zijn, omdat breder ook meer vering geeft, en dat maakt op zich ook weer meetbaar sneller. Maar dan moet je dus wel hetzelfde type band vergelijken, dus bijvoorbeeld een Panaracer Pasela van 25 mm, 32mm en 37 mm. Verder is het te dragen gewicht van belang. Professionele wielrenners zijn meestal erg licht, en hebben ook nog eens geen bagage. Die tabel van Frank Berto laat zien dat je bij een groter gewicht de band heel veel harder moet oppompen, maar dat een maatje breder een betere oplossing is. Dan heb je draagvermogem zonder dat je de band zo hard moet oppompen dat hij niet makkelijk meer over hobbeltjes rolt. En dat was nu net het grote voordeel van de uitvinding van meneer Dunlop.
Wim
Wim, klopt het dan dat als je met bagage rijdt, je achter beter voor 50mm kan kiezen dan voor 35mm Kojaks?
AB schreef:
Zouden die soepele grand bois hetres dan wel passen onder een standaard 28" wiel? 700x28c is geen 650x42b.....
Grandbois maakt banden voor 700c (622mm velg) en 650B (584) Racefietsen kun je ev ombouwen naar bredere 650b bandem met spatborden als niet alleen andere wielen maar ook langere remmen monteert.

Of je koopt een echte 650B fiets zoals deze 'Sangee':
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0500077804
En waarom zou je voor een fietsvakantie een soepele band aanraden, en niet een iets minder soepele in ruil voor betere lekbestendigheid.
Als je in een koers lek rijd op het verkeerde moment lig je er uit. Op vakantie maakt een keertje 5 minuten oponthoud mij geen moer uit, en wil ik gewoon lekker fietsen in plaats van hobbelen op een tuinslang
Op mijn racefiets kan ik een half seizoen met GP4000s (ca 4 a 5000km) alvorens ze vierkant zijn. Maar nog nooit een lekke band mee gehad. In de afdaling rustig an
Daar vind ik niks aan. Doe mij maar een fiets met wegligging ;)

Valt me verder op dat de jongere generatie een iets spartaansere en snellere voorkeur heeft dan de oudere relaxte comfortabele generatie. Voor zover ik de generatiekloof weet in te schatten that is :)

Ervaring heet dat. Kwestie van heel veel banden kunnen vergelijken en je afvragen wat belangrijk was ;)

Bijgeleerd sinds Vredenstein Sprint1 1/8, National banden, Michelan Elan 23mm, tuubjes, Michelin Hi-lite35mm (lopen niet echt fijn), Schwalbe Ultremo (kiezelpad is al einde oefening) ....
m-gineering schreef: Of je koopt een echte 650B fiets zoals deze 'Sangee':
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0500077804
Ik zal wel niet voldoende ervaring hebben om dit een heeeeeeeeeluh lelijke fiets te vinden, gatverderie, mijn ogen doen gewoon pijn. Dan lijkt het ook nog net of ie 2 lekke banden heeft..... en dan nog het prijspeil, ver beneden NAP
DeFietsreiziger schreef:Wim, klopt het dan dat als je met bagage rijdt, je achter beter voor 50mm kan kiezen dan voor 35mm Kojaks?
Hoe breder de band is des te groter het maximale draagvermogen. Bij hetzelfde draagvermogen (risoco op doorslaan) kan je de brede band dus op een lagere spanning gebruiken. De slappe brede band gaat wel wolliger sturen (zijdelingse vervorming) maar heeft wel meer contact en dus meer grip op een slechte weg en dat is ook wegligging. Voor sportief vakantiefietsen is een 50mm band voor mij wel erg breed, 35-40 mm is een beter compromis.
Met Big Apples krijg je een tank die overal doorheen sjouwt, fun maar voor verharde weg overkill. Als je je in het asfalt vergist hoef je je echter geen zorgen te maken.
30mm bandjes met bagage wil ook wel als je niet te zwaar bent, heel goed oplet en handig op de fiets bent

Op 23-25mm bandjes kom je er ook wel, maar heb je veel slijtage, wordt grind bloedlink, kun je niet onverhard fietsen, leer je desondanks snel wat een stootlek is en ben je s'avonds een oud mannetje ;)
Leo, rijdend met bagage en op vakantie heb ik liever bredere banden. In 26 inch vind ik zelf de Pasela 26x1.75 (42 echte mm) erg fijn als het niet al te wild wordt, maar een slagje breder zou me nog meer aanspreken. Eigenlijk vind ik 50 mm (in werkelijkheid meestal ruim 45 mm) de ideale maat voor een 26 inch fiets, en 26 inch de ideale maat voor een fiets met bagage. 35 mm vind ik echt te smal, maar dat hangt ook van je eigen gewicht af, dat van je bagage, het te verwachten wegdek, en je behoefte aan comfort. Omdat ik met spatborden rij heb ik ook liever alle banden ongeveer dezelfde diameter. Bij een 35 mm 26 inch band geef je nu net weg wat het grote voordeel van 26 inch is: brede banden zonder dat het idioot zwaar wordt.
Wim
Ik vind deze Singer nu net heel fraai, inderdaad. Helaas is hij te klein voor me, maar ik had hem graag gehad. Een pracht fiets voor snelle tochten met weinig bagage. AB, tracteer jezelf anders op het fotoboek van Jan Heine: The Golden Age of Hand built Bicycles.
Wim
AB schreef:
m-gineering schreef: Of je koopt een echte 650B fiets zoals deze 'Sangee':
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0500077804
Ik zal wel niet voldoende ervaring hebben om dit een heeeeeeeeeluh lelijke fiets te vinden,
Coladrinkers moet je ook geen wijn voorzetten ;)