waltertje schreef:Hoi AB,
ik heb het inderdaad wat overdreven gesteld, dat spijt me. Wat ik wel denk is dat de training zoals jij dat voorstelt, met staan op de pedalen en een lage cadans, bij de meeste mensen zal leiden tot klimmen op kracht in plaats van op souplesse. Bovendien loop je kans op het ontwikkelen van extra spieren, wat ik als een nadeel zie. Als je in de aanloop naar je vakantie wekelijks een tochtje van 100 km rijdt, heb je spieren genoeg om die berg op te komen. Mits je het op souplesse doet.
Groetjes,
waltertje
Ik heb het ook nog eens herlezen, maar vermogen heeft wel degelijk met kracht te maken (uiteraard).
P(vermogen)=W(arbeid)/t(tijd) en W=F(kracht)*(delta)x(afstand).....
Waar het natuurlijk om gaat is
balans tussen de hoeveelheid kracht die je over langere tijd kunt leveren, afgezet tegenover de hoeveelheid zuur die het genereert en hoe je dat weer kunt afvoeren..... dan krijg je discussies over je omslagpunt etc.
Tijdrijden over een uur is wat dat betreft wel een goede indicatie (bloktrainingen/tempoduurtrainingen helpen daarbij). Intensieve intervals kun je nog toepassen om iets meer specifieke kracht te genereren, maar waar ik naar refereerde naar die viaducttraining neigt meer naar extensieve intervals. Wat zowel goed is voor je vermogen als ook voor je aerobe conditie.
20x het viaduct op en neer zie ik niet als absolute krachttraining (ook niet als fosfaatpulltraining). Staand in de pedalen gaat makkelijker in 60/70 omwentelingen per minuut (iig makkelijker dan 90-100), maar als je daar 20 of 30 van maakt dan ben je weer meer met krachttraining bezig, iets wat op zich niet verkeerd is voor je algemene ontwikkeling (zolang het maar een klein percentage inneemt van je totale trainingsprogramma), maar idd zinloos is voor de basisconditie van een klim van 2 uur.
Maar klimmen met 90-100 of hoger is zeker niet voor iedereen weggelegd, ook al train je op souplesse op het vlakke. Vaak zakt de souplesse terug naar 60/70 bij het klimmen....... en nog verder als je niet de goede hoeveelheid tandjes hebt (rohloffnaaf is wat dat betreft ideaal).
Extra spieren kweek je niet met krachttraining, het aantal spieren blijft gelijk, maar je pompt ze alleen meer op
En als spieren te dik worden dan belemmerd dat de doorbloeding. De kleine haarvaatjes zijn daarbij cruciaal om je zuur goed af te voeren en om de zuurstof tot diep in de spieren te brengen. Je aerobe conditie wordt zo verbeterd. In de training dus vooral heel veel D1 trainingen doen, voor het betere klimwerk daar wat tempoduurtrainingen aan toevoegen en om demarages van je tegenstander goed op te vangen wat sprinttraining
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
...... maar de verhoudingen van die trainingen verlopen een pyramide-vorm met de rustige duurtrainingen (d1) dus als basis en heel weinig krachttraining.
@Leon
Talent heeft niets te maken met trainen. Bij trainen gaat het erom dat je je als individu kunt verbeteren door aan het belangrijkste stuk gereedschap van je fiets te sleutelen, namelijk je lichaam. En bij trainen hoort ook goede fietshouding, ademtechniek, souplesse, bmi-index, vetpercentage, vermogen om goed voeding/water/mineralen/zouten op te nemen en om te zetten in energie en goede aansturing van je zenuwen (om kramp te voorkomen), etc.
Talent komt pas om de hoek kijken als je jezelf met anderen gaat vergelijken, dan gaat het om wedstrijdsport oid, iets wat voor vakantiefietsers niet van toepassing is aangezien je alleen maar met jezelf te maken hebt, en niet met de ander. Niet te verwarren met "projectie" natuurlijk, waarbij we onze eigen beleving maar blindelings projecteren op de ander
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Mensen die zich alleen maar richten op technische oplossingen missen wat dat betreft de boot... het gaat om "en/en", als je begrijpt wat ik bedoel, op beide vlakken (zowel het materiele als het fysieke) valt veel te winnen.
PS deze discussie heeft natuurlijk niets met de factor plezier te maken, die uiteraard altijd de belangrijkste basis vormt voor welke fietsreis dan ook.